Diskuzní fórum
https://diskuze.rvp.cz/

ONLINE DISKUZE: 9. 6. 2010 od 16.00 do 18.00
https://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=443&t=15037
Stránka 6 z 7

Autor:  Peter Krupka [ stř 09. čer 2010 16:31:05 ]
Předmět příspěvku:  Re: Zápis do sešitu

Janek Wagner píše:
Zarazilo mě v zhodnocení hodiny to, že se úlohy z pexesa žákům dají k zapsání do sešitu. Má to opravdu dnes ještě smysl?

V mé hodině to smysl má - vysvětlím.
Žáci si mohou a nemusí v matematice vést sešity. Nekontroluji jim je a nevyžaduji je. Je jejich věc, jak si své záznamy vytvářejí. Ale: u velkých písemek jim dovolím své vlastní (!!) sešity používat. Kdo je má dobře vedené, je ve výhodě, kdo má dobře komentovaná řešení úloh, je ve výhodě atd.
Tyto úohy jsem jim dal k zapsání do sešitu (zapíší si je, pokud budou chtít), aby měli bohatější příkladový materiál.

Autor:  Tomáš Pavlas [ stř 09. čer 2010 16:33:33 ]
Předmět příspěvku:  Re: Zápis do sešitu

Peter Krupka píše:
Janek Wagner píše:
Zarazilo mě v zhodnocení hodiny to, že se úlohy z pexesa žákům dají k zapsání do sešitu. Má to opravdu dnes ještě smysl?

V mé hodině to smysl má - vysvětlím.
Žáci si mohou a nemusí v matematice vést sešity. Nekontroluji jim je a nevyžaduji je. Je jejich věc, jak si své záznamy vytvářejí. Ale: u velkých písemek jim dovolím své vlastní (!!) sešity používat. Kdo je má dobře vedené, je ve výhodě, kdo má dobře komentovaná řešení úloh, je ve výhodě atd.
Tyto úohy jsem jim dal k zapsání do sešitu (zapíší si je, pokud budou chtít), aby měli bohatější příkladový materiál.

Díky za odpověď, sám to dělám podobně. Jen si nejsem jist - vnímám dost velkou důležitost vedení žáků i ke kvalitnímu způsobu tvorby zápisu. Byť si dovedu představit proměny media. Jaké jsou vaše názory?

Autor:  Naďa Stehlíkova [ stř 09. čer 2010 16:34:56 ]
Předmět příspěvku:  Re: Zápis do sešitu

Peter Krupka píše:
Janek Wagner píše:
Zarazilo mě v zhodnocení hodiny to, že se úlohy z pexesa žákům dají k zapsání do sešitu. Má to opravdu dnes ještě smysl?

V mé hodině to smysl má - vysvětlím.
Žáci si mohou a nemusí v matematice vést sešity. Nekontroluji jim je a nevyžaduji je. Je jejich věc, jak si své záznamy vytvářejí. Ale: u velkých písemek jim dovolím své vlastní (!!) sešity používat. Kdo je má dobře vedené, je ve výhodě, kdo má dobře komentovaná řešení úloh, je ve výhodě atd.
Tyto úohy jsem jim dal k zapsání do sešitu (zapíší si je, pokud budou chtít), aby měli bohatější příkladový materiál.

To je pěkný nápad nechat jim sešity na písemky!

Já se domnívám, že sešity v matematice smysl mají. Úlohy se prostě musejí aktivně řešit, tím, že si budou studenti řešení jen číst, se podle mého nic nenaučí. (Bohužel takto se např. i naši studenti snaží matiku učit.) Proto je nutné, aby si to sami studenti zapsali, propočítali.

Autor:  Hana Kupková [ stř 09. čer 2010 16:36:26 ]
Předmět příspěvku:  Re: ONLINE DISKUZE: 9. 6. 2010 od 16.00 do 18.00

Naďa Stehlíkova píše:
Mgr. Zdeňka Švecová píše:
V zaznamenané hodině zaznělo, že žáci dostanou za hru pexeso "plusíky". Zajímal by mě názor diskutujících na hodnocení žáků při didaktických hrách. Je možné nějak efektivně pracovat s hodnocením žáků?
To je velmi složitá otázka, protože na ni podle mého názoru obecně nelze odpovědět. Myslím, že učitelé to dělají tak, jak je uvedeno v hodině, tedy "plusy", malými jedničkami apod. Těžko známkovat hru. Zdá se mi ale, že hra je sama o sobě dost motivační a nemusíme žáky motivovat třeba tím, že budou pozitivně hodnoceni.

Myslím si také, že smysl didaktických her spočívá především v tom, že žáci nevidí v matematice jen strohou vědu, ale, že je to může být i zábava. Na druhé straně, pokud se to nepoužívá příliš často,je potřeba žáky nějak odměnit, aby se při další hře snažili.

Autor:  Peter Krupka [ stř 09. čer 2010 16:36:50 ]
Předmět příspěvku:  Re: ONLINE DISKUZE: 9. 6. 2010 od 16.00 do 18.00

K vedení sešitů připojím ještě jeden postřeh:

když mají žáci někde řešit úlohy a problémy (při písemkách, při testech na VŠ, ale třeba i v životě v nějaké náhlé situaci), a to teď nemyslím jenom na matematiku, tak si musí poradit často jen s papírem a tužkou, někdy dokonce zpaměti. Proto si myslím, že je třeba, aby papír a tužku prostě pořád používali i ve výuce, aby se naučili je používat při svém učení apod.
Myslím si, že vedení si vlastních záznamů rukou na papír je zatím nezastupitelné díky kognitivním souvislostem.

Autor:  Jitka Krausová [ stř 09. čer 2010 16:38:42 ]
Předmět příspěvku:  Re: Zápis do sešitu

Tomáš Pavlas píše:
Peter Krupka píše:
Janek Wagner píše:
Zarazilo mě v zhodnocení hodiny to, že se úlohy z pexesa žákům dají k zapsání do sešitu. Má to opravdu dnes ještě smysl?

V mé hodině to smysl má - vysvětlím.
Žáci si mohou a nemusí v matematice vést sešity. Nekontroluji jim je a nevyžaduji je. Je jejich věc, jak si své záznamy vytvářejí. Ale: u velkých písemek jim dovolím své vlastní (!!) sešity používat. Kdo je má dobře vedené, je ve výhodě, kdo má dobře komentovaná řešení úloh, je ve výhodě atd.
Tyto úohy jsem jim dal k zapsání do sešitu (zapíší si je, pokud budou chtít), aby měli bohatější příkladový materiál.

Díky za odpověď, sám to dělám podobně. Jen si nejsem jist - vnímám dost velkou důležitost vedení žáků i ke kvalitnímu způsobu tvorby zápisu. Byť si dovedu představit proměny media. Jaké jsou vaše názory?

Dělám to téměř přesně jako Petr. Jen žákům nastíním další "výhody" vlastního vedení si sešitu při učení. Navedu je na různé možnosti vedení zápisu: odstavci počínaje, myšlenkovými mapami konče.

Autor:  Janek Wagner [ stř 09. čer 2010 16:41:26 ]
Předmět příspěvku:  Re: ONLINE DISKUZE: 9. 6. 2010 od 16.00 do 18.00

Ještě technologická poznámka: pro tvorbu pexesa se dá použít freeware generátor http://www.stahuj.centrum.cz/hry_a_zabava/logicke/karetni/dawe-pexeso-maker/.

Autor:  Peter Krupka [ stř 09. čer 2010 16:41:33 ]
Předmět příspěvku:  Re: ONLINE DISKUZE: 9. 6. 2010 od 16.00 do 18.00

Hana Kupková píše:
Naďa Stehlíkova píše:
Mgr. Zdeňka Švecová píše:
V zaznamenané hodině zaznělo, že žáci dostanou za hru pexeso "plusíky". Zajímal by mě názor diskutujících na hodnocení žáků při didaktických hrách. Je možné nějak efektivně pracovat s hodnocením žáků?
To je velmi složitá otázka, protože na ni podle mého názoru obecně nelze odpovědět. Myslím, že učitelé to dělají tak, jak je uvedeno v hodině, tedy "plusy", malými jedničkami apod. Těžko známkovat hru. Zdá se mi ale, že hra je sama o sobě dost motivační a nemusíme žáky motivovat třeba tím, že budou pozitivně hodnoceni.

Myslím si také, že smysl didaktických her spočívá především v tom, že žáci nevidí v matematice jen strohou vědu, ale, že je to může být i zábava. Na druhé straně, pokud se to nepoužívá příliš často,je potřeba žáky nějak odměnit, aby se při další hře snažili.

Děkuji za názor. Taky mám ten pocit, že hra, jakkoli je zábavná, musí být zařazována uvážlivě - ne moc často, ať je pořád zábavná. Proto si myslím, že si i z tohoto důvodu žáci zaslouží ocnění za svou aktivní roli.

Autor:  Peter Krupka [ stř 09. čer 2010 16:42:12 ]
Předmět příspěvku:  Re: ONLINE DISKUZE: 9. 6. 2010 od 16.00 do 18.00

Janek Wagner píše:
Ještě technologická poznámka: pro tvorbu pexesa se dá použít freeware generátor http://www.stahuj.centrum.cz/hry_a_zabava/logicke/karetni/dawe-pexeso-maker/.

Děkuji, podívám se. To neznám.

Autor:  Peter Krupka [ stř 09. čer 2010 16:46:58 ]
Předmět příspěvku:  Re: ONLINE DISKUZE: 9. 6. 2010 od 16.00 do 18.00

Připojím ještě jeden můj názor na hru ve výuce:

Je to velmi "osobnostní" záležitost. Umím si představit učitele, který z každé "hovadiny" dokáže udělat vynikající a zábavnou hru s didaktickým a vzdělávacím dopadem, ale také učitele, které prostě nedokáže hru dobře do výuky zařadit. Ten první zase třeba nedokáže přednést souvislou vygradovanou přednášku, ten druhý zase má vygradovanou každou frontálně odučenou hodinu.
Každý učitel je jiný a každý učitel by měl učit tak, jak mu to nejlépe vyhovuje (s tím, že neříkám, že se nemá pokoušet své obzory rozšiřovat).

Stránka 6 z 7 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/