Matematika - Úvod do učiva o kruhu a kružnici
Pomůcky: gymnastické obruče a dřevěné tyče (v množství velkém), švihadla (dvě)
Prostor: tělocvična
Úkol pro třídu rozdělenou na dvě skupiny: Pomocí pomůcek vytvořte ze svých těl dvě co nejpřesnější kružnice
Co se zřejmě bude dít:- skupina si vezme největší gymnastickou obruč a všichni se budou snažit postavit na její okraj
- skupina si vezme dostatek stejně velkých obručí a budou se snažit pomocí nich propojit
- skupina si vezme švihadla a bude z nich vytvářet co nejpřesnější oko, na které se postaví
- chytí se za ruce s tím, že žádné pomůcky nepotřebují
- objeví kruhy na podlaze tělocvičny
- ?? případně je napadne něco dalšího
V další fázi odebereme veškeré pomůcky a ponecháme jedno švihadlo - úkol je stejný, jen bude třída pracovat společně na jedné kružnici, zakážeme "podvádět" na podlahových kruzích i držení se za ruce
Co se zřejmě bude dít:- začnou smlouvat o další pomůcky a zrušení zákazů
- a určitě někoho napadne použít švihadlo jako poloměr a ruku nebo nohu jednoho ze spolužáků jako střed (ten můj Někdo je dodnes na svůj nápad náležitě hrdý)
A na co máte dřevěné tyče? Na modelování vzájemné polohy přímky a kružnice
Příloha:
kruhy.jpg