Diskuzní fórum
https://diskuze.rvp.cz/

Proč se stát autorem článků (DUMů)?
https://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=455&t=17121
Stránka 1 z 2

Autor:  Lenka Urbanová [ pát 04. úno 2011 14:38:47 ]
Předmět příspěvku:  Proč se stát autorem článků (DUMů)?

V nedávných dnech vyšel tady na portálu článek "Stát se autorem – ano, či ne?". Vrací se k sérii seminářů pro odborné školy o tom, jak a proč se stát autory na Metodickém portálu. Autorka v něm uvažuje také o tom, proč je pro učitele užitečné sdílet s ostatními materiály, které si připravují pro vlastní výuku. Dovolte pár výňatků:
Citace:
... Během několikaleté praxe ve školství jsem zjistila, že snad každý učitel je více či méně nucen vytvářet si pro svou výuku materiály sám. ... Samozřejmě každý z nás rád sáhne po hotovém materiálu, který vyhovuje našim představám a potřebám.
... Velká část pedagogů má obavy ze zveřejnění svého materiálu – je dostatečně kvalitní? Bude se hodit ostatním? Vyplatí se mi ten čas a práce s publikováním? Na každou z těchto otázek již předem odpovídám – ano! ...
...Při žádném studiu na škole ani na vysoké nezískáte tolik zkušeností jako v praxi. Tyto zkušenosti můžete zprostředkovat právě díky publikování. Do škol nastupují noví učitelé a hledají podporu ve své začínající praxi. Tuto podporu však potřebují i ti, kteří jsou ve školství již několik let. ... Být totiž sám na svou práci, své radosti i strasti je velmi těžké. ...
... Stát se autorem není tak těžké, jak by se mohlo zdát. Jedinou překážkou je vlastní vůle.

Článek zjevně zaujal řadu uživatelů, jak vidno z množství komentářů pod článkem.
Proto se vás ptáme znovu i tady:
Proč se stát autorem na Metodickém portálu? Proč publikovat vlastní materiály? Je důležité, aby je učitelé sdíleli? Vyplatí se investovaný čas a práce? ...

Autor:  Lenka Urbanová [ stř 09. úno 2011 12:29:48 ]
Předmět příspěvku:  Re: Proč se stát autorem článků (DUMů)?

Vybírám z komentářů pod článkem:
Mgr. Jakub Horálek píše:
Publikování svých vlastních nápadů na webu, nápadů posléze recenzovaných a proplacených, na bezpečném, učitelskou veřeností sledovaném, autorsky vyřešeném prostoru, s možností využití mentoringu je alternativa, která je u nás dost ojedinělá. Po letech fungování Portálu je zřejmé, že učitelé houfně využívají široké databáze neustále se zkvalitňujících výukových materiálů.
... Motivací, proč tvořit Metodický portál, je dost a dost, nejen ty peněžní (a nejsem zrovna ten, kdo by je neviděl "až na prvním místě").
... Nicméně resumé: přesně tak, v článku se mluví, jak všichni touží po dostupných a kvalitních výukových textech, především autorsky vyřešených (což je v době absolutní expanze autorského práva do školství jedna z hlavních deviz Portálu). Teď je tady projekt, který možnost podílet se na tvorbě dostupné databáze výukových materiálů dává, především učitelům, kteří ví, které materiály potřebují, a nespoléhají se, až jim někdo z vydavatelství a ticha kanceláří něco předloží (učebnic je určitě hodně, ale výběr vícero praktických příspěvků k jednomu tématu, odpilotovaných ve školní třídě, je docela dobrý doplněk). To vše v rámci léty prověřeného a dále se vyvíjejícího systému. Využijme této možnosti.

Autor:  Dana Batelková [ úte 15. úno 2011 12:57:12 ]
Předmět příspěvku:  Re: Proč se stát autorem článků (DUMů)?

Ahoj Lenko,
včera jsem slyšela statistiku - pravidelně již nad 8000 návštěv na Metodickém portále. To musí znamenat opětovné návštěvy a pokud chodím někam pravidelně, určitě mi to něco musí přinášet!
Každý z nás má nedostatek času a i kdyby snaha byla sebevětší, nemůže každý vše potřebné vytvořit sám. Zvláště při nedostatku opravdu aktuálních učebnic v odborném školství.
Také více hlav, více nápadů.
Při brouzdání na Metodickém portálu jsem našla řadu zajímavých materiálů.

Autor:  Stáňa Andršová [ stř 02. bře 2011 15:56:27 ]
Předmět příspěvku:  Re: Proč se stát autorem článků (DUMů)?

Milí uživatelé,
více o tom, proč a jak se stát autorem článků Vám nabízí shrnující digifolio Autorství na portále.

Těšíme se na Vaše dotazy k tomuto březnovému tématu, s pozdravem, Stáňa Andršová

Autor:  Mgr. Růžena Pekařová [ pon 14. bře 2011 16:19:01 ]
Předmět příspěvku:  Re: Proč se stát autorem článků (DUMů)?

Srdečně zdravím čtenáře. Děkuji za reakce k mému příspěvku "Stát se autorem - ano či ne?". Po dalších zkušenostech ze seminářů na středních školách jsem dospěla k závěru, že učitelé chtějí mít možnost přístupu k materiálům, které využijí ve výuce. Dokonce jim v některých předmětech či oborech chybí učebnice a rádi by měli k dispozici "zásobičky" na Metodickém portálu. Avšak při nabídce spolupráce dávají ruce pryč, což mě překvapuje. Kéž bych se mýlila a na MP se objeví v co nejkratší době potřebné příspěvky a materiály.

Autor:  Mgr. Hana Pilařová [ pon 14. bře 2011 16:40:46 ]
Předmět příspěvku:  Re: Proč se stát autorem článků (DUMů)?

Myslím, že to chce nahlodávat a nahlodávat :) Ukazovat, že dotyčný má co nabídnout .. možná si myslí, že "tohle přece dělají, znají, mají .." všichni. Občas stačí ukázat, jak se dotyčný ve svém předpokladu plete. Další aspekt, který tady může hrát roli, je "co tomu řeknou kolegové, lidi ..?"

Autor:  Stáňa Andršová [ úte 15. bře 2011 13:20:58 ]
Předmět příspěvku:  Re: Proč se stát autorem článků (DUMů)?

Nahlodáváme, nahlodáváme :) a jedině Vaše mravenčí práce a krůček po krůčku přináší ovoce.
A začínáme sklízet úrodičku. Mám totiž možnost pracovat v Editu pro dva kraje a články začínají chodit, paráda.

Autoři, kteří začínají vkládat, mají mnoho otázek i mnoho obav, ale začínají hledat cestu, mají co nabídnout a mají odvahu, a to je důležité.

Těšíme se na další autory článků!!! Metodický portál čeká!
Mějte se!

Autor:  Stáňa Andršová [ pát 01. dub 2011 18:21:45 ]
Předmět příspěvku:  Proč se stát autorem článků (DUMů)?

Vážení a milí uživatelé portálu,
i v měsíci dubnu k Vám přicházíme s výzvou stát se autory článků na portále Odvážní autoři, pište!. Přinášíme Vám podnětná témata k psaní článku a máme pro Vás i hlasovací anketu.

A ještě pár otázek v tomto fóru směrem k Vám, novým i třeba potencionálním autorům:
1. Co bylo prvotním impulzem, že jste napsali svůj první článek a vložili ho do editu?
2. Podle čeho nebo jak jste zvolili nebo zvolíte téma Vašeho článku?

Děkuji za reakce, přináší (celému zákulisí portálu)nám to obohacení a směr...Stáňa A.

Autor:  Návštěvník [ stř 04. kvě 2011 21:24:36 ]
Předmět příspěvku:  Re: Proč se stát autorem článků (DUMů)?

Být autorem článku je ošidné, protože se vždy najde nějaký kritik. Například k článku Blikání žárovek http://clanky.rvp.cz/clanek/o/g/11025/B ... OVEK.html/ kde i jen pomůcky na pokus stojí spoustu peněz http://www.vernier.cz/produkty/podrobne ... kod/LS-BTA a http://www.vernier.cz/produkty/podrobne-informace/kod/ a přitom by na stejný pokus stačil stroboskopický kotouček http://mve.energetika.cz/uzitecnetabulk ... kotouc.htm
Navíc je pokus odtržený od praxe a žáky uvádí částečně v omyl, protože žárovky už z principu tepelné setrvačnosti vlákna mají "blikání" v porovnání se zářivkami mnohem menší a takřka neblikají. Zářivky ano, u osvětlení točivých strojů může dojít ke stroboskopickému jevu a pracovním úrazům, řeší se to... to je jeden z praktických účelů, proč by mohlo žáky blikání žárovky zajímat ( http://cs.wikipedia.org/wiki/Stroboskopick%C3%BD_jev ). A téma by bylo možné rozvinout a využít ještě víc.
Ostatně toto téma je již publikované například v metodickém listu - Coach ufyz.sgo.cz/show-file/54 "Porovnání svitu žárovky a zářivky". Atd.

Autor:  Návštěvník [ čtv 05. kvě 2011 11:10:53 ]
Předmět příspěvku:  Re: Proč se stát autorem článků (DUMů)?

Asi píšu na nesprávné místo, ale u článku Blikání žárovek na http://clanky.rvp.cz/clanek/c/G/11025/b ... ovek.html/ reagovat nejde.
Takhle ze žáků žádný Cyrus Smith nebo Otto Wichterle nebude. Pokus vznikl zřejmě pouze kvůli využití drahých učebních pomůcek. Takhle žákům fyziku nepřiblížíte, naučíte je jen jako opičky podle nějakého návodu provést efektní měření a vyhodnocení s pomocí IKT. A navíc název Blikání žárovek anticipuje neodůvodněný a nesprávný předpoklad. Žárovky na rozdíl od zářivek a výbojek neblikají.
Chcete-li mermomocí provést pokus na modulaci světla například síťovým kmitočtem, je dobré provést porovnání zdrojů světla (žárovky, zářivky, výbojka, doutnavky), nebo na vyšších frekvencích LED, infra LED a dalších i se zdůvodněním proč je zajímavé a jak je využitelné. Hygienické aspekty, rizka z hlediska BOZP, a jiné. /Případně výstup z čidel teprve přivést na vhodné přístroje, například na osciloskop, a vyhodnotit/. Stroboskopický jev u pravidelného otáčení, snímání optického záznamu na klasickém zvukovém filmu, přes pulzní přenos informací například u dálkového ovládání spotřebičů nebo u přenosu informací po optických vláknech.
A místo samoúčelné pomůcky žákům převést CdS čidlo, fotoodpor, fotodiodu, fototranzistor, expozimetr, snímače dálkového ovládání, apod. a jejich typické fyzikální vlastnosti (setrvačnost, nebo rychlost odezvy) a možné využití. Učení má mít spojitost s praxí.

Stránka 1 z 2 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/