Předpokládám, že jednou ze stěžejních kvalit ODKAZŮ je
aktuálnost. Popíši zde svoji zkušenost:
V pátek dne 11. března došlo v Japonsku k ničivému zemětřesení a následně k ničivé vlně tsunami.
Ve čtvrtek 16. března jsem dostal avizo britské asociace pro geografické vzdělávání (Geographical Association), že vyvěsili stránku o této přírodní katastrofě, dostupné na:
http://www.geography.org.uk/resources/japantsunami?utm_source=ga&utm_medium=email16march&utm_campaign=japan. Ta je mimochodem přístupná bez jakýchkoliv omezení, takže konflikt s autorskými právy tady nevidím.
Stránku jsem pročetl, otestoval funkčnost a zhodnotil jako velmi užitečný a
aktuální zdroj pro učitele zeměpisu na 2. a 3. stupni, případně jako reálie pro učitele angličtiny nebo pro výuku zeměpisu v režimu CLIL. Ještě ten čtvrtek jsem poslal tento odkaz na tento portál, vědom si právě té aktuálnosti. Proto jsem spěchal.
Několik dní (cca 3) trvalo nalezení recenzenta. Ten podle informací k odkazu byl nalezený, avšak nečinný nebo dosud na koleně louská anglická slovíčka
. Recenzuje totiž několikanásobně delší dobu, než za jakou se podařilo britskému autorovi vytvořit aktuální materiál pro své kolegy!!
Mezitím se uvedené stránky průběžně aktualizují (což je pozitivní) avšak pozornost veřejnosti v médiích překrývají jiné události, což je na škodu vzdělávacího potenciálu tohoto tématu.
Vychází mně z toho velmi smutný obraz českého (geografického) vzdělávání
. Na jedné straně se vyžaduje rychlost, například ve vytváření cílových standardů, a na druhou stranu se rychlost tlumí ke škodě věci.