Dobrý den,
panu Krobotovi děkuji za odpověď. Nicméně musím přiznat, že mě ne zcela uspokojila
Ivo Krobot píše:
Materiály v modulu DUM přinášejí různorodé informace, jejichž interpretace často vedou k odlišným a rozporuplným reakcím
Tak předně, ta informace o zlaté soli a mrtvé soli je na 99 % opsaná z Necyklopedie, tedy webu, který publikuje pouze lži. Sice často zábavné, ale pořád lži. Nevadilo by mi, kdyby to byla informace "pouze" opsaná z Internetu (i když i to má svá úskalí), ale toto je prostě přes čáru. Myslím, že učební materiál by měl být především fakticky správný, pokud by v DUM na fyziku někdo napsal, že např. voda teče do kopce, asi by to mělo vyvolat případnou reakci recenzenta. Ta se bohužel v tomto případě nedostavila (podotýkám, že problém není v tom, jestli někdo umí nebo neumí napsat vzorec soli).
Nebudu dopodrobna rozebírat ostatní nepravdy v materiálech, na to tu není prostor. Ale rád bych podotknul, že ze SOU (nebo co to je), kde se používají materiály paní Bc. Marholdové, bych kuchaře nechtěl. Ono nejde o to, že materiál vytváří averzi k cukru - to nemusí vadit, a mně taky přeslazená jídla nechutnají. Problém by byl, kdyby takový kuchař například nahradil sacharózu v jídle laktózou (ať už by to udělal jakkoli, při vyspělosti chemického průmyslu je bohužel potřeba připravit se na všechno) a tvrdil, že strávník po takovém jídle neztloustne. No - pokud má třeba intoleranci laktózy, tak skutečně neztloustne. To ale asi není žádoucí stav, mimochodem, tomuto důležitému tématu se materiál úplně vyhýbá.
Abych to shrnul, zdá se mi, že "různorodé informace" by neměl být eufemizmus pro "polopravdy a lži."
Návštěvník píše:
Vysvětlete fyzikální podstatu faktu: Děti přikládají ucho na koleje, aby zjistily, jestli jede vlak.>> Přes kolejnici se zvuk šíří rychleji a do větší vzdálenosti než ve vzduchu a proto je možné přes vibrace slyšet přijíždějící vlak. (poznámka.: Upozorněte žáky, že před zkoušením je nutné se ubezpečit, že nepřijíždí vlak a předejít tak nebezpečnému úrazu!)".
Ucho na koleje možná přikládal pan přednosta snad před sto lety, kdy ještě koleje nebyly svařované a kola na konci každé kolejnice drncla a byl slyšet typický zvuk. Učit děti dávat ucho (nebo cokoliv) na koleje je ... (dosaďte si samy(i)).
Tady bych návštěvníkovi oponoval. Sice možná není úplně nejlepší nápad přikládat hlavu na koleje, ale znám např. vtip, který na tomto jevu stavěl, ten jev jistě existuje a fyzika by ho měla vysvětlit. Jinak se návštěvník mýlí, že kolejnice nebyly svařované "snad před sto lety" - bezstyková kolej se ve skutečnosti masově zřizuje až v posledních 15 letech, takže se s ní setkáme pouze tam, kde od té doby proběhla rekonstrukce. Je pravda, že dnes je spíše standard zřizovat bezstykovou kolej i na lokálkách, ale stále máme spoustu tratí, nespočet lokálek i hlavních (např. Praha-Beroun, většina trati Brno-Havl. Brod-Kolín-Mělník-Děčín), kde je stykovaná kolej. Dále se mýlí v tom, že na bezstykové koleji vlak není slyšet; je, akorát charakteristické cvakání nahradilo charakteristické šustění. Je slyšet často na kilometry daleko a ani nemusíte nikam přikládat ucho, stačí stát u kolejí. Pokud by se to mělo udělat jako pokus, tak bych asi na kolejnici přilepil (zboku!) mikrofon (nebo telefon).
Co je na tom materiálu špatně, je udané vysvětlení, které ve skutečnosti nevysvětluje, proč ty kolejnice ten zvuk vedou. Že nejde o absolutní velikost rychlosti zvuku, ale o poměr rychlostí v obou prostředích, Snellův zákon lomu atd.
Miroslav Melichar píše:
V chemických DUMech se již dlouho a neúspěšně snažím vnutit, že žáci se nemají učit vzorce a názvy látek, které prokazatelně neexistují.
Tohle je diskutabilní: vy se to snažíte vnutit v materiálech, které učí názvosloví, a pokud systém názvosloví vnímáme jako způsob, jak přiřadit názvu vzorec atp. (jako že o nic jiného ve skutečnosti nejde), tak vcelku nevidím problém, aby žák napsal vzorec seskvihydrátu chloristanu radiového, i když je to na 99.99 % blbost. Můžete lobovat za to, aby výuka chemie více stavěla na popisu reálných věcí, ale dokud bude (jako že je) důraz kladen hlavně na tyhle formální dovednosti, tak čistě formálně na těch úlohách není nic špatně. Podobně v biologii v cvičeních na manipulaci s DNA nikdo neřeší, jestli daná sekvence je nebo může být součástí skutečného genu. V matematice zase ve slovních úlohách často neodpovídají podmínky stavu v České republice (např. se tam platí DPH jinak). Ve slohu píšeme reportáže o událostech, které se nestaly. Atd. Asi by to tak nemělo být, ale bohužel.
JP