Diskuzní fórum
https://diskuze.rvp.cz/

Nepřesnosti a podivné formulace v DUM
https://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=461&t=22121
Stránka 2 z 2

Autor:  Miroslav Melichar [ sob 28. zář 2013 20:45:53 ]
Předmět příspěvku:  Re: Nepřesnosti a podivné formulace v DUM

Pane JP,
názvosloví je jistě svým způsobem formální hra s koncovkami názvů a vzorci.Vymyslel jste opravdu pěkný příklad, skoro bych ho bral i do výuky, ale je pro mé žáky složitý. Pro ně spíš tak HeO = oxid helnatý - byl byste taky pro?

Autor:  Návštěvník [ úte 05. srp 2014 17:28:25 ]
Předmět příspěvku:  Re: Nepřesnosti a podivné formulace v DUM

Je s podivem, proč někteří autoři tvoří DUM, když je to v učebnicích a dalších zdrojích vysvětleno správně a pochopitelně.

Například z poslední doby TRANSFORMÁTOR žáky zcela zmate, předloží jim několik podivných příkladů a znechutí jim celou fyziku. Nejen že je zmatené, nic nevysvětětlí ale v příkladech se používá napětí 220 V, které už naše norma opustila dávno dávno. Na ilustrační fotografii na obrázku 1. s názvem Transformátor si pozorný žák všimne tří vodičů (viz*) a marně hledá souvislost se čtyřmi vodiči transformátoru s vinutím N1 a N2 na předchozích stránkách a na obrázku 4. Nepoužitelné.

Podobně zbytečný je i další materiál PŘENOS o přenosech elektrické energie. Odtržený od praxe, žáci se nemají čeho chytit a pokud chtějí dobrou známku, musí se naučit a odpapouškovat těch pár informací z DUMu. Autor žákům nutí uvažovat spotřebič napájený napětím 200 V, které se nepoužívá. Nepoužitelné.

Na rozdíl od žáků gymnázia, pro které jsou DUMy určené, mají žáci učebních oborů elektrotechniku vysvětlenou prakticky, pochopitelně a správně.

* Jedná se o třífázový transformátor, tři vodiče jsou na primáru, výstup ze sekundáru je vedený kabelem a není na obrázku vidět.

Autor:  Návštěvník [ úte 19. srp 2014 17:45:45 ]
Předmět příspěvku:  Re: Nepřesnosti a podivné formulace v DUM

To samé u nového DUM "Přechodné jevy" téhož autora. Podle toho se nedá učit, hlavně že to má oficiální hlavičku se všemi náležitostmi. Podle klíčového slova "přechodové jevy", "přechodné jevy", "transient circuits" si žáci najdou v Google mnohem lepší vysvětlení. Nehledě na to, že toto téma je spíš pro odborné školy, než pro gymnázia.

Pro žáky gymnázií by stačilo použít nějakou vybranou kapitolu, například nabíjení a vybíjení kondenzátoru v RC obvodu v návaznosti na matematiku, na praktické využití Eulerovy konstanty a výpočty okamžitého napětí na kondenzátoru v závislosti na čase, grafy, vyhodncení napětí pro časovou konstantu tau=1. Přitom lze využít i tabulkový editor k vytvoření tabulky hodnot a vygenerování grafu průběhu. Samozřejmě doplněné nějakým praktickým předvedením a měřením, které si žáci sami provedou s pomocí jednoduchého obvodu s několika součástkami, zdrojem a laciným digitálním multimetrem.

Publikovaný materiál je nevhodný.

Stránka 2 z 2 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/