Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Tento modul byl archivován. Vkládání a editace obsahu není možná.

Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: ONLINE DISKUZE: 30. 09. od 16.00 do 18.00
PříspěvekNapsal: čtv 30. zář 2010 15:56:46 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: stř 22. zář 2010 8:04:16
Příspěvky: 17
Mgr. Jan Zouhar píše:
Inspirován Vaší hodinou jsem si znovu vzal do ruky Shakespearovy sonety. Texty jsou to těžké a mnohovýznamové. Přemýšlel jsem, jak asi Vámi vystavěnou hodinu prožíval introvert, který potřebuje tiché soustředění a vlastní promýšlení významu. Pokud máte ve třídě někoho takového, dáváte mu možnost individuální práce?

Sama jsem také introvert, proto jsem studenty nechávala spíše ve skupinách, než bych je vystavila osaměle před kamery. Máte samozřejmě pravdu v tom, že některým introvertům skupinová práce nevyhovuje, raději si pracují sami. Takovou příležitost dostávají. S výrazně nespolupracujícími dětmi jsem se setkala, potom skutečně mají svůj např. pracovní list a za ten nesou sami odpovědnost.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ONLINE DISKUZE: 30. 09. od 16.00 do 18.00
PříspěvekNapsal: čtv 30. zář 2010 16:00:56 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: stř 31. bře 2010 10:20:26
Příspěvky: 39
Hana Antonínová Hegerová píše:
Mgr. Jan Zouhar píše:
Inspirován Vaší hodinou jsem si znovu vzal do ruky Shakespearovy sonety. Texty jsou to těžké a mnohovýznamové. Přemýšlel jsem, jak asi Vámi vystavěnou hodinu prožíval introvert, který potřebuje tiché soustředění a vlastní promýšlení významu. Pokud máte ve třídě někoho takového, dáváte mu možnost individuální práce?

Sama jsem také introvert, proto jsem studenty nechávala spíše ve skupinách, než bych je vystavila osaměle před kamery. Máte samozřejmě pravdu v tom, že některým introvertům skupinová práce nevyhovuje, raději si pracují sami. Takovou příležitost dostávají. S výrazně nespolupracujícími dětmi jsem se setkala, potom skutečně mají svůj např. pracovní list a za ten nesou sami odpovědnost.

Máte zkušenost, že ti, kteří se obtížně zapojují do skupinové práce, pro které je obtížné spolupracovat, bývají právě ti nejvíce kreativní? :-)


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ONLINE DISKUZE: 30. 09. od 16.00 do 18.00
PříspěvekNapsal: čtv 30. zář 2010 16:05:02 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: stř 22. zář 2010 8:04:16
Příspěvky: 17
Mgr. Alena Hesová píše:
Dobrý den,

chtěla jsem Vám poděkovat, že jste si pro natáčení vybrala právě Sonety od W. Shakespeara.

Dílo je to krásné, ale i náročné a lehce kontroverzní. Vhodně zvolená metodika proto podle mého názoru hraje klíčovou roli. Výuka pak může být dost "riziková".

Co pro Vás bylo "rizikem" této výuky? Co byste příště udělala jinak? Zajímala by mě taková "malá metodická rozvaha" :-)

Děkuji

Pro mě bylo nové poměrně velké neporozumění studentů. Podobně postavenou hodinu se Shakespearovými sonety jsem už dělala vícekrát, ale pokaždé to bylo se třídou víceletého gymnázia, kterou jsem si vedla myslím aspoň dva roky. Studenti mnohem více diskutovali a texty je vtáhly, řekla bych i zaujaly. Byly to ale třídy obecně mnohem více rozečtené. Možná bych se i jinak zachovala, kdyby hodina nebyla natáčená. Možná bych pracovní postup zastavila a zařadila určitou "relaxační" část, během níž by studenti mohli nějakou formou (např. volným psaním) vyjádřit své dojmy a pocity. Byla by to taková malá reflexe jejich čtení, pak bychom to sdíleli, potom by asi bylo možné postupovat dál, ale to by se zdaleka nevešlo do jedné hodiny.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ONLINE DISKUZE: 30. 09. od 16.00 do 18.00
PříspěvekNapsal: čtv 30. zář 2010 16:05:15 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: stř 01. zář 2010 13:12:36
Příspěvky: 202
Paní kolegyně,

už od vlastních středoškolských studií se zabývám otázkou, zda v prvním ročníku na gymnáziu vůbec "učit antické autory a nebo autory střední doby a novověku". Nezkusila jste někdy začít literární výchovu na gymnáziu vyučovat na autorech, při jejichž aktualizaci by nebylo potřeba tolik kontextu (kulturního , historického). Čas a časovost pro dnešní mladé lidi zahlcené přítomností (facebook, multimédia, vlastní virtuální světy) bude ještě daleko větší problém, než byl pro nás, kteří jsme studovali před patnácti dvaceti lety.
Na portál budu umisťovat inspirace a zkušenosti z mých hodin, kdy jsme se zabývali texty Ivana Wernische, Bogdana Trojaka nebo Petra Borkovce, ne že by živý lyrik byl nějak blíž tématem, ale určitě jeho tvorba není zatížena dobovou konvencí - resp. pro postmoderního básníka platí, že není zatížen ničím a čtenář může jít bez překážek rovnou do textu... Shakespeare, to jsou jak ty konvence, tak snaha (úspěšná) o jejich překonání - to jste ale uváděla v hodině jen Vy sama.I v průběhu VŠ jsme s didaktiky hledali texty, které by mohly navést "pubescenty" ke čtení, zejména tajemné a záludné lyriky. A otevřely se nám dva zdroje: český romantismus (druhý a třetí zpěv Máje je optimálním textem pro patnáctileté žáky zvyklé bavit se o hororu a smrti) a biedermaier a současná tvorba.Budu rád, když mi napíšete Váš pohled na toto téma.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ONLINE DISKUZE: 30. 09. od 16.00 do 18.00
PříspěvekNapsal: čtv 30. zář 2010 16:08:09 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: stř 20. kvě 2009 14:15:52
Příspěvky: 252
Děkuji Vám - Váš přístup je mi blízký :-)


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ONLINE DISKUZE: 30. 09. od 16.00 do 18.00
PříspěvekNapsal: čtv 30. zář 2010 16:10:45 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: stř 22. zář 2010 8:04:16
Příspěvky: 17
Jana Vejvodová píše:
Hana Antonínová Hegerová píše:
Mgr. Jan Zouhar píše:
Inspirován Vaší hodinou jsem si znovu vzal do ruky Shakespearovy sonety. Texty jsou to těžké a mnohovýznamové. Přemýšlel jsem, jak asi Vámi vystavěnou hodinu prožíval introvert, který potřebuje tiché soustředění a vlastní promýšlení významu. Pokud máte ve třídě někoho takového, dáváte mu možnost individuální práce?

Sama jsem také introvert, proto jsem studenty nechávala spíše ve skupinách, než bych je vystavila osaměle před kamery. Máte samozřejmě pravdu v tom, že některým introvertům skupinová práce nevyhovuje, raději si pracují sami. Takovou příležitost dostávají. S výrazně nespolupracujícími dětmi jsem se setkala, potom skutečně mají svůj např. pracovní list a za ten nesou sami odpovědnost.

Máte zkušenost, že ti, kteří se obtížně zapojují do skupinové práce, pro které je obtížné spolupracovat, bývají právě ti nejvíce kreativní? :-)

To si netroufnu takto říct. Ono jde o to, z jakého důvodu se student nezapojí. Může to být skutečně jeho výraznou uzavřeností, ale u těchto typů mám zkušenost, že zvládají celkem dobře pracovat ve dvojici s někým, kdo jim je blízký. Jiné to je u studentů, kteří spíše práci narušují, bojkotují, mají naopak potřebu na sebe strhnout pozornost. Pak ani dost dobře jejich potenciální kreativitu nemůžu pozorovat, neboť se řeší kázeňské problémy. Závěrem tedy - nepozorovala jsem výraznou kreativitu u "nezapojených" studentů.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ONLINE DISKUZE: 30. 09. od 16.00 do 18.00
PříspěvekNapsal: čtv 30. zář 2010 16:12:26 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: stř 20. kvě 2009 14:15:52
Příspěvky: 252
Jak vypadala hodina ČJL, která následovala po zaznamenané výuce? Vraceli jste se k Shakespearovi? K Sonetům?


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ONLINE DISKUZE: 30. 09. od 16.00 do 18.00
PříspěvekNapsal: čtv 30. zář 2010 16:19:50 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: stř 22. zář 2010 8:04:16
Příspěvky: 17
Petr Koubek píše:
Paní kolegyně,

už od vlastních středoškolských studií se zabývám otázkou, zda v prvním ročníku na gymnáziu vůbec "učit antické autory a nebo autory střední doby a novověku". Nezkusila jste někdy začít literární výchovu na gymnáziu vyučovat na autorech, při jejichž aktualizaci by nebylo potřeba tolik kontextu (kulturního , historického). Čas a časovost pro dnešní mladé lidi zahlcené přítomností (facebook, multimédia, vlastní virtuální světy) bude ještě daleko větší problém, než byl pro nás, kteří jsme studovali před patnácti dvaceti lety.
Na portál budu umisťovat inspirace a zkušenosti z mých hodin, kdy jsme se zabývali texty Ivana Wernische, Bogdana Trojaka nebo Petra Borkovce, ne že by živý lyrik byl nějak blíž tématem, ale určitě jeho tvorba není zatížena dobovou konvencí - resp. pro postmoderního básníka platí, že není zatížen ničím a čtenář může jít bez překážek rovnou do textu... Shakespeare, to jsou jak ty konvence, tak snaha (úspěšná) o jejich překonání - to jste ale uváděla v hodině jen Vy sama.I v průběhu VŠ jsme s didaktiky hledali texty, které by mohly navést "pubescenty" ke čtení, zejména tajemné a záludné lyriky. A otevřely se nám dva zdroje: český romantismus (druhý a třetí zpěv Máje je optimálním textem pro patnáctileté žáky zvyklé bavit se o hororu a smrti) a biedermaier a současná tvorba.Budu rád, když mi napíšete Váš pohled na toto téma.

Dost s vámi souhlasím. Problém osobně vidím v tom, jak je výuka literatury uspořádána - chronologie. Připadá mi velice těžké zprostředkovat patnáctiletým dětem např. středověkou křesťanskou literaturu, když řada z nich ani netuší, co to je např. mše, obtížně mohou chápat příběh sv. Kateřiny a prožívat ho, ačkoli to je jedno z vrcholných děl české literatury. Naopak autory českého 19. století potkávají v době, resp. ve věku, když už jim řada textů připadá hodně naivní etc. Na změně učiva se ale musejí shodnout i další kolegové a v tom může být potíž. Osobně bych ráda zkusila první dva roky střední školy učit např. po žánrech nebo po tématech či tzv. nosných myšlenkách (ale to je obrovsky náročné na přípravu), další dva roky bych si možná nechala na systematizaci učiva.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ONLINE DISKUZE: 30. 09. od 16.00 do 18.00
PříspěvekNapsal: čtv 30. zář 2010 16:21:51 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: stř 01. zář 2010 13:12:36
Příspěvky: 202
Hana Antonínová Hegerová píše:
Pro mě bylo nové poměrně velké neporozumění studentů. Podobně postavenou hodinu se Shakespearovými sonety jsem už dělala vícekrát, ale pokaždé to bylo se třídou víceletého gymnázia, kterou jsem si vedla myslím aspoň dva roky. Studenti mnohem více diskutovali a texty je vtáhly, řekla bych i zaujaly. Byly to ale třídy obecně mnohem více rozečtené. Možná bych se i jinak zachovala, kdyby hodina nebyla natáčená. Možná bych pracovní postup zastavila a zařadila určitou "relaxační" část, během níž by studenti mohli nějakou formou (např. volným psaním) vyjádřit své dojmy a pocity. Byla by to taková malá reflexe jejich čtení, pak bychom to sdíleli, potom by asi bylo možné postupovat dál, ale to by se zdaleka nevešlo do jedné hodiny.


Mladí lidé jsou daleko přímočařejší v myšlení a souzení než jsme bývali my, mají na úvahu, četbu, reakci méně času, čelí daleko tvrdší, globální konkurenci, musí ovládat a zvládat tolik věcí (od oblékání se po moderaci chat-roomu nebo editaci webu, kluci zase budováním svých virtuálních světů)...
Podle mne byli uvedeni ve zmatek jiným druhem vztahu a jiným druhem lásky reprezentovaným v těch vybraných básních. Tak se na to logicky upnuli. Nedalo se tomu předejít? Jejich ostych nebyl dán nesečtělostí, tipl bych si, že se obávali otevřeně se vyjadřovat k autorově otevřenosti co se týče vztahu.
Zkrátka, já bych tyto texty zařadil na konec cyklu a ne do prvního ročníku... Ale respektuji Vaši volbu. ;)


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ONLINE DISKUZE: 30. 09. od 16.00 do 18.00
PříspěvekNapsal: čtv 30. zář 2010 16:22:46 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: stř 22. zář 2010 8:04:16
Příspěvky: 17
Mgr. Alena Hesová píše:
Jak vypadala hodina ČJL, která následovala po zaznamenané výuce? Vraceli jste se k Shakespearovi? K Sonetům?

Ano, procházeli jsme už spíše společně pracovní listy, vysvětlovali jsme si, a sonety tak uzavřeli. Rozbor dramat těmto hodinám předcházel.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Toto téma je zamknuté. Nemůžete posílat nové příspěvky ani odpovídat na starší.  [ Příspěvků: 39 ]  Přejít na stránku: Předchozí  1, 2, 3, 4  Další

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Přejít na: