Diskuzní fórum
https://diskuze.rvp.cz/

ONLINE DISKUZE: 11. 11. od 16.00 do 18.00
https://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=477&t=16199
Stránka 3 z 6

Autor:  Jana Nálepová [ čtv 11. lis 2010 16:46:43 ]
Předmět příspěvku:  Re: ONLINE DISKUZE: 11. 11. od 16.00 do 18.00

Žáci byli v hodině velmi aktivní, což si myslím, že je cílem komunikativní výuky cizího jazyka. Nevýhodou skupinové práce je, že žáci dělají chyby, které učitel nemůže všechny sledovat. Jak tuto skutečnost řešíte?

Autor:  Zdeňka Švecová [ čtv 11. lis 2010 16:47:12 ]
Předmět příspěvku:  Re: ONLINE DISKUZE: 11. 11. od 16.00 do 18.00

Dobrý den,

zdravím všechny diskutující, především paní Frýbovou. Hodina se mi líbila. Vyučující vytvářela příležitosti k rozvoji řečových dovedností, jednotlivé aktivity na sebe plynule navazovaly, z videozáznamu hodiny je patrné, že podobný způsob práce mají žáci zažitý, tempo tak mohlo být docela svižné. Také oceňuji, že hodina byla vedena téměř výhradně v němčině.

Pro některé žáky mohlo být tempo hodiny možná náročné. Ráda bych se zeptala, jakým způsobem paní Frýbová ve svých hodinách řeší různou úroveň dovedností žáků a jejich rozdílné tempo práce.

Děkuji za odpověď.

Autor:  Mgr. Ivana Frýbová [ čtv 11. lis 2010 16:49:39 ]
Předmět příspěvku:  Re: ONLINE DISKUZE: 11. 11. od 16.00 do 18.00

Stanislava Podolková píše:
Mgr. Ivana Frýbová píše:
Stanislava Podolková píše:
Zdravím paní Frýbovou a chtěla bych se zeptat na pár praktických věcí, se kterými se každý němčinář potýká: 1) jak řeší ohromné množství slovní zásoby, které mají žáci zvládnout ke každé lekci. Navíc v Direktu je slovní zásoba řazena abecedně, a ne podle jednotlivých stránek v lekcích.
2) V této lekci jsou z gramatiky obsaženy vazby sloves. Opět, z mé vlastní zkušenosti, je jejich velké množství. Jakou volíte taktiku k jejich aktivnímu zvládnutí žáky? Z natočené hodiny je patrné, že pro některé už byl oříšek zapamatovat si vazbu träumen von (Dat).


1) slovní zásobu zadávám pouze tu, kterou jsme v hodině probrali, žáci si zapísují slovíčka většinou z dvojstrany v učebnici.

2) slovesné vazby nejsou tématem této hodiny, ale u slovesných vazeb používám i drilovou metodu. :D


Ono asi bez drilové metody nejde :-) Ale moji žáci vždy, když uviděli přes stranu A4 slovesa a jejich vazby, tak "omdlívali"


Moji studenti také. Připravuji jim pracovní listy se zákadními slovesnými vazbami formou otázek. V odpovědích mají studenti používat jako aktéry rodinné příslušníky či kamarády a někdy si někteří studenti zapamatují více situaci než slovesnou vazbu.

Autor:  Jana Nálepová [ čtv 11. lis 2010 16:55:56 ]
Předmět příspěvku:  Re: ONLINE DISKUZE: 11. 11. od 16.00 do 18.00

Mgr. Zdeňka Švecová píše:
Dobrý den,

zdravím všechny diskutující, především paní Frýbovou. Hodina se mi líbila. Vyučující vytvářela příležitosti k rozvoji řečových dovedností, jednotlivé aktivity na sebe plynule navazovaly, z videozáznamu hodiny je patrné, že podobný způsob práce mají žáci zažitý, tempo tak mohlo být docela svižné. Také oceňuji, že hodina byla vedena téměř výhradně v němčině.

Pro některé žáky mohlo být tempo hodiny možná náročné. Ráda bych se zeptala, jakým způsobem paní Frýbová ve svých hodinách řeší různou úroveň dovedností žáků a jejich rozdílné tempo práce.

Děkuji za odpověď.


Otázka vnitřní diferenciace je na této úrovni určitě velmi důležitá. Myslím si však, že právě skupinová práce je možností, jak tento problém řešit. I když přitom hrozí nebezpečí, že někteří žáci ve skupině nespolupracují. Ale právě metoda, kterou v hodině Ivana zvolila, nutí ke spolupráci všechny účastníky.

Autor:  Pavla Zapletalová [ čtv 11. lis 2010 16:57:26 ]
Předmět příspěvku:  Re: ONLINE DISKUZE: 11. 11. od 16.00 do 18.00

Jana Nálepová píše:
Žáci byli v hodině velmi aktivní, což si myslím, že je cílem komunikativní výuky cizího jazyka. Nevýhodou skupinové práce je, že žáci dělají chyby, které učitel nemůže všechny sledovat. Jak tuto skutečnost řešíte?


Já si myslím, že po skupinové práci by měl pak následovat nějaký úkol s předchozím související ale řešený individuálně tak, aby měl učitel možnost chyby jednotlivců odhalit, upozornit na ně a spolu s žákem je opravit.

Autor:  Mgr. Kamila Sladkovská [ čtv 11. lis 2010 16:57:41 ]
Předmět příspěvku:  Re: ONLINE DISKUZE: 11. 11. od 16.00 do 18.00

Ivo, co si říkala svému výkonu jako učitelky? velice oceňuji, že jsi odvážná a že jsi do natáčení šla. Jsem názoru, že rozbor vlastní hodiny z videonahrávky by měl být pevnou součástí přípravy budoucích učitelů. Pamatuji si, že bylo pro mě velmi přínosné, když jsem byla během školení komunikačních dovedností natočena na kameru a následně jsem mohla sledovat svůj výkon během prezentace. Neocenitelná zkušenost! :shock:

Autor:  Mgr. Ivana Frýbová [ čtv 11. lis 2010 16:57:52 ]
Předmět příspěvku:  Re: ONLINE DISKUZE: 11. 11. od 16.00 do 18.00

Mgr. Zdeňka Švecová píše:
Dobrý den,

zdravím všechny diskutující, především paní Frýbovou. Hodina se mi líbila. Vyučující vytvářela příležitosti k rozvoji řečových dovedností, jednotlivé aktivity na sebe plynule navazovaly, z videozáznamu hodiny je patrné, že podobný způsob práce mají žáci zažitý, tempo tak mohlo být docela svižné. Také oceňuji, že hodina byla vedena téměř výhradně v němčině.

Pro některé žáky mohlo být tempo hodiny možná náročné. Ráda bych se zeptala, jakým způsobem paní Frýbová ve svých hodinách řeší různou úroveň dovedností žáků a jejich rozdílné tempo práce.

Děkuji za odpověď.


Dobrý den, Zdeňko,
také vás zdravím, tentokrát z Čáslavi.
Při práci ve skupinách při nácviku mluvení se soustřeďuji více na slabší žáky, pomáhám jim a nechávám je častěji prezentovat. Při čtení s porozuměním spoléhám i na pomoc ostatních žáků.
S tempem je to horší, vždy jim dopředu řeknu, kolik mají času na určitou aktivitu a pokud to nestihnou, musí dodělat práci doma nebo dostanou v další hodině příležitost vše dodělat a ostatní pracují na nějaké doplňkové aktivitě.

Autor:  Jana Nálepová [ čtv 11. lis 2010 17:02:15 ]
Předmět příspěvku:  Re: ONLINE DISKUZE: 11. 11. od 16.00 do 18.00

Mgr. Kamila Sladkovská píše:
Ivo, co si říkala svému výkonu jako učitelky? velice oceňuji, že jsi odvážná a že jsi do natáčení šla. Jsem názoru, že rozbor vlastní hodiny z videonahrávky by měl být pevnou součástí přípravy budoucích učitelů. Pamatuji si, že bylo pro mě velmi přínosné, když jsem byla během školení komunikačních dovedností natočena na kameru a následně jsem mohla sledovat svůj výkon během prezentace. Neocenitelná zkušenost! :shock:


Milá Kamilo, plně s tebou souhlasím, taky jsem to zažila, je to nepříjemné, ale hodně poučné. Bylo by vynikající, kdyby si to budoucí učitelé mohli taky prožít, ale při hodinové dotaci na didaktiku, kterou na většině fakult máme, na to není prostor. Já to se svými studenty na Slezské univerzitě v Opavě dělám alespoň ve volitelném předmětu, který si ale nemusí všichni vybrat.
Jana Nálepová

Autor:  Vlastimil Kudláček [ čtv 11. lis 2010 17:03:37 ]
Předmět příspěvku:  Re: ONLINE DISKUZE: 11. 11. od 16.00 do 18.00

Také zdravím všechny diskutující a musím ještě jednou zopakovat to, co jsem uvedl již v sekci první dojmy - vyučovací jednotka se mi jako celek líbila jak po stránce obsahové, tak i po stránce organizační a velmi příjemně mě překvapil fakt, že se žáci (až na pár výjimek) nebáli komunikovat v cizím jazyce a spolupracovat. Tato forma výuky přináší ale také některé nevýhody - vyučující nemůže být přítomna u všech skupin najednou a může tak mimoděk docházet k tomu, že si někteří žáci zafixují chyby. Také by mě zajímalo, jak při tomto způsobu výuky řešíte rozdílnou úroveň znalostí a dovedností žáků. Děkuji za Vaše reakce.
Vlastimil Kudláček

Autor:  Mgr. Ivana Frýbová [ čtv 11. lis 2010 17:04:01 ]
Předmět příspěvku:  Re: ONLINE DISKUZE: 11. 11. od 16.00 do 18.00

Mgr. Kamila Sladkovská píše:
Ivo, co si říkala svému výkonu jako učitelky? velice oceňuji, že jsi odvážná a že jsi do natáčení šla. Jsem názoru, že rozbor vlastní hodiny z videonahrávky by měl být pevnou součástí přípravy budoucích učitelů. Pamatuji si, že bylo pro mě velmi přínosné, když jsem byla během školení komunikačních dovedností natočena na kameru a následně jsem mohla sledovat svůj výkon během prezentace. Neocenitelná zkušenost! :shock:


Myslím si, že zpětná vazba je i pro učitele nezbytnou součástí přípravy na další hodinu. Je to také příležitost uvědomit si své silné i slabé stránky a hledat nápravu. Co se týká mého výkonu v této hodině, tak se mi zdá, že jsem byla až moc dominantní a že jsem mohla dát žákům v hodině větší prostor.

Stránka 3 z 6 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/