Diskuzní fórum
https://diskuze.rvp.cz/

Definice "ICT gramotnosti"
https://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=479&t=16057
Stránka 1 z 1

Autor:  Daniela Růžičková [ pon 20. zář 2010 13:30:53 ]
Předmět příspěvku:  Definice "ICT gramotnosti"

Cílem ICT panelu při Výzkumném ústavu pedagogickém v Praze bylo vymezit základní kompetence z oblasti ICT, kterými by člověk měl být vybaven, aby mohl úspěšně existovat ve společnosti, jež je stále více ovlivňována technologiemi.
Výstup z práce ICT panelu najdete v příloze:

Přílohy:
ICT gramotnost.pdf [72.88 KiB]
592 krát

Autor:  David Hawiger [ úte 21. zář 2010 15:08:20 ]
Předmět příspěvku:  Re: Definice "ICT gramotnosti"

Dobrý den,
dovolím si navrhnout jisté zjednodušení pojmu ICT gramotnosti:
ICT gramotnost je schopnost jedince užívat ICT technologie při práci s informacemi a při komunikaci. Nebo ještě jednodušeji - ICT gramotnost je schopnost jedince užívat informační a komunikační technologie.
(Chcete-li pojmout gramotnost ve větší šíři, pak v duchu dnešní doby můžeme nahradit "schopnost" slovním spojením "souhrn kompetencí", nicméně si myslím, že slovo "schopnost" je srozumitelnější).

Dle mého soudu "ICT gramotnost" není nic více.

Chceme-li přitom hledat hranici přijatelnosti dané "definice" a s tím souvisejících výkladů, pak si zkusme položit otázku. Kdy řekneme o člověku, že je gramotný v ICT a kdy už ne? Byl bych nerad, abychom do ICT gramotnosti vkládali naše představy, co by měla "ICT gramotná společnost" všechno "kompetentně zvládat".

Autor:  Martin Rusek [ čtv 23. zář 2010 10:24:10 ]
Předmět příspěvku:  Re: Definice "ICT gramotnosti"

Tohle celkem shrnuje to, o čem jsme s kolegou Janem Zouharem diskutovali v komentářích ke článku.
V článku mi trochu chybí apel směřující k budoucímu dění. Je jistě hezké inovovat a přeformulovávat ICT gramotnost, podle Moora to budeme muset provádět každé dva roky :) (výhledy minimálně do roku 2015).
Celý článek je velmi zajímavé nahlížet na pozadí trendů, které jsou prezentovány velmi zdařilým souhrnem dr. Brdičky http://www.spomocnik.cz/index.php?id_document=2495. Objevují se tím mnohé otázky, které je zapotřebí v souvislosti s ICT a jejich pojetím opakovat.

Diskutováno by mělo být spíše to, jakými postupy žákům ukázat, že ICT lze využívat i pro tvůrčí činnost, nejen tedy facebook, twitter, youtube a vyhledávání a stahování mp3 a videí. V ideálním světě se sice žáci prostřednictvím ICT prezentují, stahují cizí výtvory a přetvářejí je, je to ale opravdu to, co ve školách budeme rozvíjet a podporovat, vážně se tím budeme těšit? Nebo budeme radši působit tak, aby schopnost užívat ICT vedla ke zkvalitnění života žáků i prostředí, ve kterém žijí - aby to sami a včas pochopili?

Autor:  Josef Chmel [ pát 16. zář 2011 9:00:55 ]
Předmět příspěvku:  Re: Definice "ICT gramotnosti"

Myslím, že uvedený dokument "CT gramotnost.pdf" to pojímá správně.

Hlavním cílem Výuky ICT by mělo být pochopení principů fungování ICT. Protože vše se bude vyvíjet. Například dnes aktuální posun od ovládání klávesnicí a myší k ovládání dotykovému a v budoucnosti gesty či hlasem.

Druhým cílem ICT by mělo být naučit žáky formulovat myšlenku, určenou k vyhledání informací - tj dotaz.
Vyhledávat se bude stále a čím dál více. Nicméně potřeba zformulovat dotaz přetrvá v nezměněné formě.

Třetím cílem je dát žákům možnost zkusit algoritmizaci. Alespoň v základní formě, aby uměli pracovat s daty, která dotazem získají.

S tím souvisí i pátý cíl. Představit vhodné nástroje. Nemyslím tím upnout se na konkrétní. Jako spíš zástupce v dané oblasti. Jako jsou office, databáze, programovací jazyky.

To je můj pohled. Člověka, který se pomocí ICT živí.

Stránka 1 z 1 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/