Diskuzní fórum https://diskuze.rvp.cz/ |
|
Definice "ICT gramotnosti" https://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=479&t=16057 |
Stránka 1 z 1 |
Autor: | Daniela Růžičková [ pon 20. zář 2010 13:30:53 ] |
Předmět příspěvku: | Definice "ICT gramotnosti" |
Cílem ICT panelu při Výzkumném ústavu pedagogickém v Praze bylo vymezit základní kompetence z oblasti ICT, kterými by člověk měl být vybaven, aby mohl úspěšně existovat ve společnosti, jež je stále více ovlivňována technologiemi. Výstup z práce ICT panelu najdete v příloze: |
Autor: | David Hawiger [ úte 21. zář 2010 15:08:20 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Definice "ICT gramotnosti" |
Dobrý den, dovolím si navrhnout jisté zjednodušení pojmu ICT gramotnosti: ICT gramotnost je schopnost jedince užívat ICT technologie při práci s informacemi a při komunikaci. Nebo ještě jednodušeji - ICT gramotnost je schopnost jedince užívat informační a komunikační technologie. (Chcete-li pojmout gramotnost ve větší šíři, pak v duchu dnešní doby můžeme nahradit "schopnost" slovním spojením "souhrn kompetencí", nicméně si myslím, že slovo "schopnost" je srozumitelnější). Dle mého soudu "ICT gramotnost" není nic více. Chceme-li přitom hledat hranici přijatelnosti dané "definice" a s tím souvisejících výkladů, pak si zkusme položit otázku. Kdy řekneme o člověku, že je gramotný v ICT a kdy už ne? Byl bych nerad, abychom do ICT gramotnosti vkládali naše představy, co by měla "ICT gramotná společnost" všechno "kompetentně zvládat". |
Autor: | Martin Rusek [ čtv 23. zář 2010 10:24:10 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Definice "ICT gramotnosti" |
Tohle celkem shrnuje to, o čem jsme s kolegou Janem Zouharem diskutovali v komentářích ke článku. V článku mi trochu chybí apel směřující k budoucímu dění. Je jistě hezké inovovat a přeformulovávat ICT gramotnost, podle Moora to budeme muset provádět každé dva roky ![]() Celý článek je velmi zajímavé nahlížet na pozadí trendů, které jsou prezentovány velmi zdařilým souhrnem dr. Brdičky http://www.spomocnik.cz/index.php?id_document=2495. Objevují se tím mnohé otázky, které je zapotřebí v souvislosti s ICT a jejich pojetím opakovat. Diskutováno by mělo být spíše to, jakými postupy žákům ukázat, že ICT lze využívat i pro tvůrčí činnost, nejen tedy facebook, twitter, youtube a vyhledávání a stahování mp3 a videí. V ideálním světě se sice žáci prostřednictvím ICT prezentují, stahují cizí výtvory a přetvářejí je, je to ale opravdu to, co ve školách budeme rozvíjet a podporovat, vážně se tím budeme těšit? Nebo budeme radši působit tak, aby schopnost užívat ICT vedla ke zkvalitnění života žáků i prostředí, ve kterém žijí - aby to sami a včas pochopili? |
Autor: | Josef Chmel [ pát 16. zář 2011 9:00:55 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Definice "ICT gramotnosti" |
Myslím, že uvedený dokument "CT gramotnost.pdf" to pojímá správně. Hlavním cílem Výuky ICT by mělo být pochopení principů fungování ICT. Protože vše se bude vyvíjet. Například dnes aktuální posun od ovládání klávesnicí a myší k ovládání dotykovému a v budoucnosti gesty či hlasem. Druhým cílem ICT by mělo být naučit žáky formulovat myšlenku, určenou k vyhledání informací - tj dotaz. Vyhledávat se bude stále a čím dál více. Nicméně potřeba zformulovat dotaz přetrvá v nezměněné formě. Třetím cílem je dát žákům možnost zkusit algoritmizaci. Alespoň v základní formě, aby uměli pracovat s daty, která dotazem získají. S tím souvisí i pátý cíl. Představit vhodné nástroje. Nemyslím tím upnout se na konkrétní. Jako spíš zástupce v dané oblasti. Jako jsou office, databáze, programovací jazyky. To je můj pohled. Člověka, který se pomocí ICT živí. |
Stránka 1 z 1 | Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |