Diskuzní fórum
https://diskuze.rvp.cz/

Které jsou základní ICT kompetence?
https://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=479&t=16059
Stránka 1 z 1

Autor:  Daniela Růžičková [ pon 20. zář 2010 13:32:55 ]
Předmět příspěvku:  Které jsou základní ICT kompetence?

Jaké ICT kompetence považujete vy za základní a nezbytné pro život v současné a budoucí společnosti?
Jsou obsaženy v definici ICT gramotnosti?

Autor:  David Hawiger [ úte 21. zář 2010 15:21:33 ]
Předmět příspěvku:  Re: Které jsou základní ICT kompetence?

Ono je otázkou, zda "gramotnost" v tom obecném pojetí není "podmnožinou" kompetencí. Jinak řečeno, zda bychom se neměli bavit spíše o ICT kompetencích, z nichž ICT gramotnost víceméně určuje tu základní úroveň. Ale tady jsem "na tenkém ledě" ...

Autor:  Pavlína Hublová [ úte 21. zář 2010 19:23:27 ]
Předmět příspěvku:  Re: Které jsou základní ICT kompetence?

I já tyto pojmy chápu podobně...

Přílohy:
Poznámka: Tato to vidím já...
kompetence-gramotnost.jpg
kompetence-gramotnost.jpg [ 10.95 KiB | Zobrazeno 3554 krát ]

Autor:  Mgr. Jan Zouhar [ úte 21. zář 2010 21:20:57 ]
Předmět příspěvku:  Re: Které jsou základní ICT kompetence?

Potřeboval bych teď konkrétní příklady do těch množin.

Autor:  David Hawiger [ stř 22. zář 2010 7:25:31 ]
Předmět příspěvku:  Re: Které jsou základní ICT kompetence?

Člověk gramotný, vyhledá běžně dostupný pojem (tedy informaci) na Internetu. To považuji za minimum, abych prohlásil o někom, že je dostatečně gramotný v ICT.
Neřeším pak už, nakolik posoudí relevantnost těchto informací (čtení s porozuměním) či dokáže-li zanalyzovat k danému pojmu více informací a využít vybrané části k vyřešení určitého problému ("mezipředmětové vztahy").

Autor:  Ing. Bořivoj Brdička, Ph.D. [ stř 22. zář 2010 9:39:13 ]
Předmět příspěvku:  Re: Které jsou základní ICT kompetence?

Bylo by hloupé, kdybychom se začali sáhodlouze hádat o slovíčka. Gramotný je ten, kdo umí číst a psát, ale není úplně jisté, že ví, co. Kompetentní je ten, kdo ví, co.
Z tohoto pohledu je ICT gramotnost znalost funkce počítačů a schopnost je ovládat. Proto mi od začátku vadí, když se o ní uvažuje jako o samostatné záležitosti. Sama o sobě má totiž minimální význam. Přimlouvám se za to ji chápat za všech okolností (snad kromě kroužku programování) jako nedílnou součást gramotnosti informační. Ověřovat ji je tudíž nutné zásadně v kontextu získaných funkčních kompetencí pro zpracování informací!!!
Konkrétně např. asi takto - nezkoušet klávesové zktratky, ale schopnost je používat.

Autor:  Daniela Růžičková [ stř 22. zář 2010 18:00:58 ]
Předmět příspěvku:  Re: Které jsou základní ICT kompetence?

ICT gramotnost a ICT kompetence
Vyjdu z Pavlíniných množin a Jendova dotazu k nim:
Představme si ideální situaci, že existuje množina základních kompetencí, k nimž máme za úkol žáky dovést v dané etapě vzdělávání. Vztahují se k různým oborům, činnostem, situacím. Když z této množiny vyberu ty, které souvisejí s používáním informačních a komunikačních technologií a porozumění jejich vlivu na společnost, získám podmnožinu, kterou z praktických důvodů nazvu ICT gramotnost.
Toto pojetí mi pro další práci s ICT gramotností stačí, i když vnímám různá úskalí, váhání a hrozby nedorozumění. Přistupuji k tomuto problému tak, že pojem gramotnost se vyvíjí a mění nikoli na základě nějakého racionálního, autoritativně předloženého rozhodnutí, ale vlivem používání v jazyce a komunikaci v různých souvislostech. Proto je v článku k ICT gramotnosti pro jistotu :) takto vymezen.

Autor:  Daniela Růžičková [ stř 22. zář 2010 19:06:05 ]
Předmět příspěvku:  Re: Které jsou základní ICT kompetence?

ještě poznámka k definici ICT gramotnosti

Nevnímám definici analyticky, jako pokus o objasnění známého pojmu. Nevycházím z toho, že všichni víme, nebo intuitivně máme představu, co ICT gramotnost je, a nyní se pokoušíme dohodnout na přesných formulacích, které tento pojem vystihují.

Vnímám ji v opačném gardu, synteticky, jako pokus o „definiční shodu“ při vymezení nového pojmu. Dohodneme se na základních kompetencích, které souvisejí s ICT a které považujeme za podstatné pro praktický život, a tedy za důležité pro rozvoj žáků? Nazvěme je (třeba) ICT gramotnost. :)

My jsme se o to pokusili a ptáme se: má tato definice smysl, je srozumitelná a použitelná (najdete v ní právě to, co vy považujete za podstatné a důležité)?

Stránka 1 z 1 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/