Lucie Slejšková píše:
Mimochodem 24.-25.11. se koná
konference Informační gramotnost - vědomosti a dovednosti pro život (Jak ovlivňují a mění informační vzdělávání moderní technologie?). Jak souvisí práce na definici ICT gramotnosti s jejím pojetím, o kterém bude řeč na konferenci?
Vztah informační gramotnosti a ICT gramotnosti je jedna ze dvou základních otázek, na které je, myslím, nutné si v dnešní době ujasnit odpověď. Druhá je vztah oborových a ICT dovedností. Ani jedna odpověď ovšem není vůbec snadná!
Informační, ICT, digitální, počítačová gramotnost. Trochu to vypadá, že každý, kdo trochu přičuchne k teoretickým východiskům vzdělávání, informací a technologií má potřebu definovat svou vlastní gramotnost.
Přeskočím jeden krok, hodím ICT, digitální, počítačová do jednoho pytle kompetencí, jež se vážou na technologie, a zaměřím se na rozdíl mezi informační a ICT (zástupně za ty ostatní jmenované) gramotností.
Především neexistuje jedna správná odpověď. Definic existují když ne stovky, tak desítky. Lze vypozorovat, že se začaly oddělovat proudy definující informační gramotnost a ICT gramotnost. Vím, začíná to vypadat jako nudná teorie, která je održené od praxe a naprosto bez významu pro učitele stojícího tváří v tvář žákům. Ale důvody vyplývaly z praktických zkušeností v reálném životě a ve třídě, sledovaly vývoj technologií a jejich pronikání do nejrůznějších našich činností. Na počátku byla informační gramotnost, ale postupně její rámec přestal vyhovovat popisu situací, k nimž dochází v životě i ve výuce.
V literatuře je to docela hezky popsáno jako "spor" knihovníků (librarians) a vzdělavatelů/učitelů (educators). Je to na delší pojednání, s vědomím, že si vysložím kritiku, se to pokusím shrnout takto: přestože by se dalo malování vnímat jako tvorba vizuální informace, pro potřeby výuky s využitím ICT to je příliš úzký kabátek.
Jak k tématu budou přistupovat na konferenci, nevím. (Je knihovnická
)
Zeptám se.