Diskuzní fórum
https://diskuze.rvp.cz/

Domácí cvičení z fyziky na gymnáziu
https://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=507&t=17023
Stránka 1 z 1

Autor:  Emanuel Svoboda [ pát 21. led 2011 16:01:55 ]
Předmět příspěvku:  Domácí cvičení z fyziky na gymnáziu

V rámci on-line diskuse ke vzorové hodině na téma Setrvačnost (první Newtonův zákon) se krátce objevily názory na zadávání domácích úkolů z fyziky. Chtěl bych se k tomu vyjádřit podrobněji.
Jsem zcela přesvědčen, že domácí úkoly tvoří nedílnou součást vzdělávání i výchovy žáka. Ve fyzice se dají využít z několika pohledů, jsou-li dobře promyšleny:
1. Procvičování a opakování probraného učiva řešení kvalitativních i kvantitativních úloh; vlastním úsilím se tak upevňují poznatky a dovednosti; ve škole není mnoho času, aby se řešilo dost úloh a úlohy jsou kořením výuky fyziky.
2. Provádění domácích bezpečných experimentů s dostupnými prostředky. Připravit si pokus pro žáky ve třídě.
3. Vyhledávání informací k probíranému učivu, když to je vhodné; připravit si příklady na probírané jevy, které jsou kolem nás.
4. Zpracování kratších či delších referátů, seminárních prací, projektů podle časových možností žáka.
Nejsem přívržencem zbytečného zatěžování žáků ani toho, že by se za úkoly doma dávalo to, co se nestihlo probrat ve škole. Ale procvičování a upevňování poznatků a dovedností je nutné, samotné školní hodiny na to na gymnáziu či jiné střední škole nestačí.
Ctěl bych znát názory vás, učitelů fyziky na střední škole.

Autor:  Šárka Kvasničková [ pát 28. led 2011 11:00:23 ]
Předmět příspěvku:  Re: Domácí cvičení z fyziky na gymnáziu

K domácím úkolům bych se také ráda vyjádřila. Souhlasím se vším, co píše pan profesor Svoboda a rozhodně nechci, aby to vypadalo, že si myslím, že domácí úkoly nemají ve vzdělávacím procesu pevné místo. Jen je třeba podtrhnout slovo promyšlené. Podle mého soudu žáci musí doma řešit spíše problémy, tedy připravovat pokusy, chystat referáty, seminární práce. Na takové úkoly není ve škole čas a doma stojí žáci před problémem, který musí vyřešit (ať už sami nebo za pomoci někoho jiného nebo se sejdou společně nad daným řešením). Ale myslet si, že zadám příklad 1, 2, 3 ze sbírky za domácí úkol a žáci budou doma počítat je naivní představa. Někteří úkol splní, většina ho opíše, aby neměla problém - takový úkol neplní cíl procvičování doma. často se potom setkávám s názorem vyučujících, kteří říkají: "Ale to jste přeci počítali za domácí úkol a to že to tedy neumíte je váš problém". Pokud chci, aby počítali všichni, počítali správně a řešili příklady pomocí nějaké společné diskuze v hodině, pak si musím práci v hodině zorganizovat tak, abych se nemusela spoléhat na to, že žáci budou počítat doma. Zdá se mi to alibistické, protože každý soudný učitel ví, že žáci doma fyzikální příklady nepočítají (najdou se samozřejmě výjimky :D ). Je potřeba přimět žáky k aktivní práci v hodině, doma musí řešit smysluplné a pormyšlené problémy. Dále je třeba žákům předkládat strategie učení (učit je učit se), tedy zbavit je názoru, že když umí odříkat něco zpaměti, že se to dobře naučili. Ale to je už na další téma.

Autor:  Mgr. Jan Zouhar [ pát 28. led 2011 12:06:22 ]
Předmět příspěvku:  Re: Domácí cvičení z fyziky na gymnáziu

I z hlediska svých předmětů plně souhlasím s kolegyní.

Stránka 1 z 1 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/