Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 20 ]  Přejít na stránku: 1, 2  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Co děláte, ABY u vás děti RÁDY CHODILY na nauku?
PříspěvekNapsal: ned 29. kvě 2011 15:19:13 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 24. kvě 2011 22:44:43
Příspěvky: 110
Překopírovávám příspěvek z tématu o ŠVP, který však patří spíše sem, k hudebním naukám:
(byl v jiném vlákně jako součást tipů, co doplnit do Přehledu digifolia Konrétní tipy pro ZUV)

CO TŘEBA VYUŽÍT AKTIVIZAČNÍCH METOD PŘI NAUCE? - to by pak chodily děti rády! :
malý tip:

http://wiki.rvp.cz/Knihovna/6.Aktivity/ZZruzne/Riskuj
A TAKY KOOPERATIVNÍ METODY! (nebojme se UPRAVIT SI PRO SVÉ POTŘEBY...):
viz
http://wiki.rvp.cz
(v sekci Knihovna/6.Aktivity /ruzne/ naleznete zajímavou SOUTĚŽ_DVOJIC
a také SOUTĚŽ_ŘAD...)
A CO TEPRVE KOMUNITNÍ KRUH-to by byla nauka jak víno (u vhodného ročníku-dle věku dětí) :ugeek: ...! :
(stačí zadat do Hledej...tady na portále, slovo Komunitní kruh, nebo Hudební výchova atd).

POKUD MÁTE DALŠÍ NÁVRHY, PODĚLTE SE, nečekejte že vám odpoví moderátor , který na zušce neučí...(omlouvám se za velká písmena-ta naznačují kromě zdůraznění také křičení...Je to na nás učitelích z praxe, o co se NAVZÁJEM OBOHATÍME, jaké "vychytávky", nápady a inspiraci si sdělíme a odneseme z celého tohoto portálu - je tu pro nás, tak zapomeňme na chvilku na nějaké švprvpšvprvp, a pojďme si prostě povídat co se komu osvědčilo, co koho zaujalo, s čím (konstruktivně a slušně) nesouhlasí.... :idea:

PS: A co přípravky, co u vás používáte?? Máte někdo zkušenost s pracovními listy od Evy Hurdové a Pavla Jurkoviče: "Hudební stránky" (Kafomet) ?
http://www.vltava2000.cz/kafomet/goodsd ... 8$00000003
(Využití: Vytváření kladného vztahu k hudbě a zpěvu. Rozvíjení hudebních, rytmických, poslechových i pohybových dovedností dětí, prostřednictvím lidových písniček Pavla Jurkoviče a dalších autorů, s texty J. Žáčka, F. Halase, V. Čtvrtka, J. Seiferta a dalších).


Naposledy upravil Marek Frnka dne pát 17. čer 2011 9:10:40, celkově upraveno 8

Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku : 5
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Mate nekdo zkusenosti s Orffem?
PříspěvekNapsal: pon 30. kvě 2011 13:56:35 
Slyšela jsem, že Orffova metoda lze praktikovat i částečně...jen s pár Orffovými nástroji (jsou drahé), a i když je málo místa v učebně...

Pokud máte někdo nápady a zkušenosti s čímkoli co ve vaší výuce nauky děti baví, moc by mne to zajímalo...
(já zatím používám aspoň triangl, rumba koule a malé PET flašky kam nasypu rýži, písek nebo drobné kamínky... :idea: ;)

Orffova metoda určitě podle mne lze daleko více praktikovat - alespoň některé její prvky, třeba hra na tělo - plesk(na nohy), tlesk (Chuck Norris prý umí i tlesk jednou dlaní :lol: ), dup (nohou), šikovnější i lusk (prsty)...

Co kdo používáte a jak na to děti reagují??
.. podělte se prosím. Díky :oops:


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Co lze udělat, ABY děti RÁDY CHODILY na nauku?
PříspěvekNapsal: pon 30. kvě 2011 18:02:01 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 27. kvě 2009 19:32:25
Příspěvky: 2431
Asi bych si nejprve položila otázku "Co si pod pojmem Orffova metoda představuji".
Jestli jde jen o to, aby žáci využívali hudební nástroje k rytmizaci a případnému rytmickému doprovodu, pak je (podle mne) úplně jedno, na co a jakým způsobem hrají...
Pokud se jedná o něco více promyšleného, pak bych vás poprosila o nějakou bližší charakteristiku.
PS: Zdá se, že nám chybí heslo do Pedagogického lexikonu...

_________________
Pavlína Hublová
koordinátor referátu pro správu a rozvoj Metodického portálu RVP.CZ


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Co lze udělat, ABY děti RÁDY CHODILY na nauku?
PříspěvekNapsal: pon 30. kvě 2011 18:57:32 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 24. kvě 2011 22:44:43
Příspěvky: 110
Orffova metoda, neboli Schulwerk, obecně řečeno rozvíjí hravou formou elementární smysl pro rytmus, intonaci
a hudebně-pohybové cítění. Prostřednictvím všestranných aktivit a tvořivých dětských hudebních her se u dětí prohlubuje jejich fantazie, představivost, kreativita a hudební vnímavost.


Česká Orffova společnost o.s. byla zaregistrována u MV ČR od ledna 2007 po rozpadu České hudební společnosti, jako
sdružení pedagogů a příznivců kreativního přístupu k výuce (možno se stát členem!!).
http://www.orff.cz/ (Česká Orffova společnost)

V časopise Hudební výchova vyšel pěkný článek od R.Drgáčové a J.Kotůlkové (je dostupný i na internetu-odkaz viz níže), shrnující vše podstatné z perspektiv i minulosti 4eské Orffovy společnosti a této metody jako takové.
článek v pdf: http://userweb.pedf.cuni.cz/hudebnivych ... 3_2007.pdf

Krédo podle Pavla Jurkoviče (uvedené na http://www.orff.cz):
1. humanistický přistup - víra v každé dítě
2. práce v atmosféře důvěry, radosti, ale i touhy umět a vědět více
3. spojení zpěvu, řeči, instrumentálního projevu a pohybu v jeden celek
4. vzbuzování touhy a potřeby vyjádřit se po svém, být kreativní utvářet harmonickou osobnost, která nachází vztah ke svému bližnímu a k zodpovědnosti za společné dílo
5. ukázat dětem cestu, po níž dokážou v budoucnu samy kráčet

Cílem České Orffovy Společnosti je:
Propagační a publikační činnost, rozšíření členské základny, spolupráce na domácí i zahraniční akademické půdě, aktivní podíl na celoživotním vzdělávání a organizace regionálních, celostátních a mezinárodních setkávání – to jsou úkoly, které stojí před celou Českou Orffovou Společností a její předsedkyní PhDr. Jarmilou Kotůlkovou (kotulkovaj@centrum.cz), lektory i řadou dobrovolných spolupracovníků v hlavním městě i regionech.


Užitečné jsou některé články v souvislosti s Orffovou metodou:

Např. z článků mne zaujalo:
- Unikátní seznam odborné literatury pro výuku PHV a HN s komentářem Rafaely Drgáčové
http://www.orff.cz/news/unikatni-seznam ... -drgacove/
(=Malý přehled dostupné pedagogické literatury pro HN.doc (44 kB) ke stažení)

- Integrace Gordona do elementární HV v duchu Orffova Schulwerku.pdf (70,8 kB) ke stažení
Práce s písní A[1].S..pdf (55,8 kB) ke stažení
Úvod do Gordona prezentace.pdf (45,1 kB) ke stažení
A[1].Sangiorgio Gordonova MLT.prezentace v cz.ppt (192,5 kB) ke stažení
http://www.orff.cz/news/gordon/

Více k Orffově metodě např. ZDE:
http://wiki.rvp.cz/Knihovna%2F1.Pedagog ... ova_metoda
(prosím o doplnění wiki hesla, hlavně ty co se zúčastnili kursu Orffovy metody)


Naposledy upravil Marek Frnka dne pát 17. čer 2011 9:07:23, celkově upraveno 10

Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku : 5
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Co lze udělat, ABY děti RÁDY CHODILY na nauku?
PříspěvekNapsal: pon 30. kvě 2011 19:15:27 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 24. kvě 2011 22:44:43
Příspěvky: 110
Návštěvník píše:
Slyšela jsem, že Orffova metoda lze praktikovat i částečně...jen s pár Orffovými nástroji (jsou drahé), a i když je málo místa v učebně...
...
Co kdo používáte a jak na to děti reagují??
.. podělte se prosím. Díky :oops:


Rád bych podotkl, že Orffova metoda (nebo její prvky, které z ní využijeme!!!), jsou vlastně formou aktivizační metody, přirozeně motivující - neboť se KAŽDÝ (i ten nejslabší!) žák, může zapojit. Snažím se občas některé prvky rytmické a řečové používat i pro zpestření výuky na hudební nástroj který učím (rytmické říkanky, hra na tělo, rumba koule, obrátit kytaru otvorem dolu a dát si ji na kolena v sedě a bubnovat prsty rytmus).

Mám názor, že některé prvky Orffovy metody by mohl využít úplně každý učitel, ať učí cokoli...a máte vidět jak hned děti ožijí, když je to pojato hravou formou, nikoli "teď musíš to nebo ono...", základ je totiž v tom, OPAKOVÁNÍM přirozeně děti nechat, aby se učili svým tempem a vlastním kreativním vyjádřením a zapojením (bez větších zásahů a oprav učitelem!)...

JE VELKÁ ŠKODA že většinu Orffova metoda nezajímá...(drahé Orffovy nástroje, nevědí jak by to učili, pohodlnější je cpát dětem do hlavy fakta(křížky, béčka,stupnice...), než s nimi KREATIVNĚ něco dělat co by žáky více bavilo!!, hlavně učitelé považují za nemožné takto učit z důvodu nedostatku prostoru (což je pravda dost problém...je to v ideálním případě spojeno s pohybem, ale vždyť i bez prostoru pro pohyb, lze v lavicích používat triangl, dřívka,rumba koule apod., nebo vyrobené rytmické nástroje (např. malé PET flašky naplněné pískem,kamínky či rýží).... , a vyUžít to dobré z Orffovy metody co kdo použít může, nebát se přizpůsobit tuto metodu podle svého, nebát se experimentovat a klidně ji zkombinovat s jinými osvědčenými postupy co používáte ....děti dají zřetelně najevo co se jim líbí (a zároveň je to pro ně přínosné), takže je to o hledání cesty k nim...


Naposledy upravil Marek Frnka dne úte 31. kvě 2011 21:05:24, celkově upraveno 3

Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Co lze udělat, ABY děti RÁDY CHODILY na nauku?
PříspěvekNapsal: úte 31. kvě 2011 7:43:21 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 24. kvě 2011 22:44:43
Příspěvky: 110
Přibývá nám žáků, kteří velmi neradi chodí na nauku, a někdy se stává, že jen kvůli nauce (pro ně příliš obtížné nebo pro ně nezáživné), přestanou chodit na ZUŠ a jdou raději do nějakého kroužku... :!:
Co si o tom myslíte vy? Proč tolik lidí kteří byli úspěšní v nástroji, tak NERADO vzpomíná na nauku???(jsou různá pojetí, na některých školách na nauku chodí děti rády, proč asi???) :?:

Jednou z možností by bylo zůčastnit se nějakého kursu nebo semináře k Orffově metodě (nebo bych přivítal kurs e-lerning na tomto portále, ale to by nebylo ono, je nutné to nejspíš vidět,slyšet..., ale různé učební materiály k Orffově metodě by byly určitě přínosné!) :

Vzdělávací semináře k Orffově metodě jsou koncipovány v duchu současných moderních pedagogických trendů (Kritické myšlení, Step by Step, Lehrnende Schule…)
V současné době se mnozí členové ČOS (České Orffovy společnosti) aktivně a tvořivě podílejí na tvorbě Školních vzdělávacích programů v místě své působnosti. Na ústřední úrovni participují na Rámcově vzdělávací programech pro HV na ZŠ M. Lišková a na ZUŠ R.Drgáčová.)
Z řad ČOS se postupně rekrutuje specifický tým lektorů seminářů, kurzů a workshopů s variabilním zaměřením, kteří mají co říci i na mezinárodním poli. P. Jurkovič, Lenka Pospíšilová, M. Ptáček, P. Sovová, R. Drgáčová, L. Battěková, J. Žižková, Dana Novotná, Pavel Linka, E. Hurdová, Markéta Nosková, Kateřina Tůmová, Jitka Rutrlová a další.
Aktivity ČOS je možné postřehnout po celé republice. Autentickými šiřiteli účinného pedagogického odkazu na základní úrovni se stávají v současnosti regiony Plzeň, Jeseník, Morava severní i jižní, Vysočina atd..
V úzké spolupráci s ČOS se daří projektům jako dětský orchestr „ Hra je to“ a sbor rodičů „A je to“ při ZŠ v Praze 9, Letňanech (http://www.zsfajtla.cz), dále "Hrátky s hudbou - zpívání rodin" v Jeseníku, Mateřská centra při Mateřských školách v Praze i jinde a nezávislá sdružení jako Plzeňské panenky.
Nově vzniká spolupráce na projektech Hudební klub při FOK hl. m. Prahy a Evropský projekt Camael – lidová hudba v tvorbě současných skladatelů do evropských škol.
http://www.orff.cz/programove-prohlaseni/


Naposledy upravil Marek Frnka dne čtv 02. čer 2011 11:13:52, celkově upraveno 3

Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: členství v Č.Orffově společnosti
PříspěvekNapsal: úte 31. kvě 2011 10:30:02 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 24. kvě 2011 22:44:43
Příspěvky: 110
Stanovy České Orffovy společnosti ke stažení zde:
http://www.orff.cz/stanovy/


Naposledy upravil Lucie Slejšková dne sob 04. čer 2011 21:24:07, celkově upraveno 1
úprava délky příspěvku vzhledem k tématu


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Co lze udělat, ABY děti RÁDY CHODILY na nauku?
PříspěvekNapsal: stř 01. čer 2011 11:25:17 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 24. kvě 2011 22:44:43
Příspěvky: 110
Pavlína Hublová, která je jednou z těch, co na zdejším fóru odpovídá na dotazy, je zároveň tvůrcem tzv. "Pepoušova nápadníku":

https://sites.google.com/site/pepousuvweb/home/vychovy

(Najdete tam něco i pro ZUŠ (hlavně hud.nauky, výtvarníci...). Inspirujte se hudebními a výtvarnými tipy a nápady pro tyto "výchovy")


Naposledy upravil Lucie Slejšková dne sob 04. čer 2011 21:24:48, celkově upraveno 1
úprava délky příspěvku vzhledem k tématu


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Co děláte, ABY u vás děti RÁDY CHODILY na nauku?
PříspěvekNapsal: pát 03. čer 2011 15:25:37 
Inspirace není nikdy dost..., díky za tipy :-)


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Co děláte, ABY u vás děti RÁDY CHODILY na nauku?
PříspěvekNapsal: čtv 16. čer 2011 10:42:30 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 24. kvě 2011 22:44:43
Příspěvky: 110
Např. vysvětlovat dětem, že často dnes ve filmech zaznívá pro dokreslení atmosféry filmů právě klasická hudba největších skladatelů. (např. Amadeus: Requiem(Mozart), Vzpomínky na Afriku: Koncert pre klarinet KV 622(Mozart), Čarodějnice z Eastwicku: Malá noční hudba-Allegro(Mozart)...
Ve Vesmírné Odysee zní hudba J.Strausse, v Noci s nepřítelem H. Berlioz a jeho Fantastická symfonie, V Nesmrtelné lásce Beethovenova Eroica....

Dnes některá filmová hudba je důkladně prokomponovaná a zvlášť oceněvaná Oscary - například hudba Hanse Zimmera k filmu Princ egyptský. Vychází soundtracky z filmů: Phil Collins: Tarzan, E. Morricone: Tenkrát na západě, Mise, Moje jméno je nikdo.

Krásná hudba zaznívá ve filmu Poslední mohykán od T. Jonesa a R. Edelmana,
nebo v Legendě o vášni J. Hornera.
Velmi působivé jsou melodie ve filmu Gladiátor Hanse Zimmera a Lisy Gerrard. Emocionálně výrazná je hudba k filmu Pán prstenů od Howarda Shore (v podobě symfonie z motivů k filmu, zazněla na Pražském Jaru).

Napadá vás nějaké využití...? :?: Máte nějaké další nápady a inspirace?? Podělte se s ostatními.
(možná škola zorganizuje společný výlet na muzikál, nebo pouštění soundtracků na hudební nauce (větším) dětem...s hádankou zda poznají z jakého filmu to je (Růžového pantera v mnoha úpravách lze najít např. na Youtube..."Pink Panther Theme Song" apod.)


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 20 ]  Přejít na stránku: 1, 2  Další

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Můžete zakládat nová témata v tomto fóru
Můžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na: