Dobrý den, zdravím všechny příznivce uměleckého vzdělání. Podle mne je toto do života zkušenost a dovednost k nezaplacení - umět hrát na hudební nástroj, umět hezky malovat nebo tančit.
Jestli dovolíte, přidala bych svůj názor na Váš spor ohledně výuky nauky a "písemkování" v ZUŠ. Já sama tuto školu absolovovala a nemyslím si, že by hudební nauka byla , jak říkáte Vy - stresováním, nebo mluvou dnešní mládeže - "buzerováním". Dle mého názoru k základnímu uměleckému vzdělání nějaká ta, ať už hudební, výtvarná nebo taneční, teorie patří. Pomůže to bezesporu k všeobecnému rozvoji a rozhledu dítěte a nesmím pominout fakt, že za pár let je ta teorie nezbytnou potřebou každého muzikanta, atd.. Pět let povinné docházky do HN mi přijde jako přijatelná doba. A co se týče známkování...každá známka má svou hodnotu a každá známka je, v tomto případě, za něco jiného např. :hra z listu, improvizace, postupně třeba i korepetice a i ta nešťastná hudební nauka. I my se jako žáci často dotazovali "proč tam, sakra, musíme chodit?!" a bylo nám odpovězeno takto: Provoz jednoho žáka na ZUŠ přijde školu orientačně na 16 000-17 000 Kč. Tedy z tohoto údaje je jasně patrné, že částka, kterou platíme, je pouze částí této nemalé sumy. Testy a zkoušky jsou pro učitele způsobem, jakým zjistit, zda má žák o hraní, malování či tancování opravdu zájem. Na základě údajů na vysvědčení nejde, v podstatě, dítě ze školy "vyhodit" , ale je možné mu doporučit (při neúspěchu, či značném nezájmu) ukončení studia.
V době mého studia na ZUŠ se mi za celou dobu nestalo, že by někoho od zkoušek "vyhodili". Učitelé nám vždy vyšli ochotně vstříct a pokud jsme se alespoň minimálně snažili, neváháli nám dát na vysvědčení jedničky, byť byly naše výkony rozdílné.
Doufám, že Vám můj názor alespoň trochu v dilematu pomohl
Petra N.