Diskuzní fórum
https://diskuze.rvp.cz/

Hudební nauka - je to opravdu nutné?
https://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=513&t=255
Stránka 1 z 5

Autor:  Mgr. Petra Boháčková [ stř 20. kvě 2009 20:17:54 ]
Předmět příspěvku:  Hudební nauka - je to opravdu nutné?

Dobrý den/ ahoj všem,
píši jako matka syna, který chodí do prvního ročníku Zuš. Loni absolvoval přípravku. Syn není nijak příliš nadaný, ale na flétnu ho vyučuje velmi příjemný pan učitel, tak ani nijak neprotestuje a na flétnu hraje. Ve škole, kam dochází, je povinností navštěvovat prvních pět let hudební nauku. A protože je syn v tomto pololetí dost často nemocný, bojím se, že závěrečnou písemku napíše špatně. Je možné, že kvůli tomu do dalšího ročníku nepostoupí? Povinnost navštěvovat nauku není na všech školách, nebo se pletu?
Upřímně, zdá se mi trochu divné stresovat děti písemkami, když za výuku vlastně platím a oni ji navštěvují ze svého zájmu.
Jak to vidíte vy, učitelé?

Autor:  Mgr. Petra Stanjurová [ čtv 21. kvě 2009 11:10:31 ]
Předmět příspěvku:  Re: Postupové zkoušky do dalšího ročníku

Ahoj Petro, mi připadá divné, že v té škole vůbec písemky píší. Právě proto, že to dělá jako zálibu, by se určitě našel jiný způsob ověřování znalostí. Trošku jste mě vystrašila. Dcera začne chodit od září na klavír a tam bude nauka také. Když jsem před několika lety chodila já, tak byla nauka povinná a známka byla i na vysvědčení. Divím se, že by snad na některých školách povinná nebyla, podle mě tam patří, ale písemky???Snad by nám poradil některý kolega ze ZUŠ. Je tu někdo takový?? Poraďte nám! Víte přece, jak dokáží matky stresovat! :?:

Autor:  Petra Novotná [ úte 26. kvě 2009 20:00:11 ]
Předmět příspěvku:  Re: Postupové zkoušky do dalšího ročníku

Dobrý den, zdravím všechny příznivce uměleckého vzdělání. Podle mne je toto do života zkušenost a dovednost k nezaplacení - umět hrát na hudební nástroj, umět hezky malovat nebo tančit. :)
Jestli dovolíte, přidala bych svůj názor na Váš spor ohledně výuky nauky a "písemkování" v ZUŠ. Já sama tuto školu absolovovala a nemyslím si, že by hudební nauka byla , jak říkáte Vy - stresováním, nebo mluvou dnešní mládeže - "buzerováním". Dle mého názoru k základnímu uměleckému vzdělání nějaká ta, ať už hudební, výtvarná nebo taneční, teorie patří. Pomůže to bezesporu k všeobecnému rozvoji a rozhledu dítěte a nesmím pominout fakt, že za pár let je ta teorie nezbytnou potřebou každého muzikanta, atd.. Pět let povinné docházky do HN mi přijde jako přijatelná doba. A co se týče známkování...každá známka má svou hodnotu a každá známka je, v tomto případě, za něco jiného např. :hra z listu, improvizace, postupně třeba i korepetice a i ta nešťastná hudební nauka. I my se jako žáci často dotazovali "proč tam, sakra, musíme chodit?!" a bylo nám odpovězeno takto: Provoz jednoho žáka na ZUŠ přijde školu orientačně na 16 000-17 000 Kč. Tedy z tohoto údaje je jasně patrné, že částka, kterou platíme, je pouze částí této nemalé sumy. Testy a zkoušky jsou pro učitele způsobem, jakým zjistit, zda má žák o hraní, malování či tancování opravdu zájem. Na základě údajů na vysvědčení nejde, v podstatě, dítě ze školy "vyhodit" , ale je možné mu doporučit (při neúspěchu, či značném nezájmu) ukončení studia.
V době mého studia na ZUŠ se mi za celou dobu nestalo, že by někoho od zkoušek "vyhodili". Učitelé nám vždy vyšli ochotně vstříct a pokud jsme se alespoň minimálně snažili, neváháli nám dát na vysvědčení jedničky, byť byly naše výkony rozdílné.
Doufám, že Vám můj názor alespoň trochu v dilematu pomohl :)
Petra N.

Autor:  Mgr. Petra Stanjurová [ úte 26. kvě 2009 21:32:36 ]
Předmět příspěvku:  Re: Postupové zkoušky do dalšího ročníku

Dobrý den, Petro,
já si také myslím, že nauka do ZUŠ patří. Jednoznačně. Bez ní to nemá smysl. Paní Petra zřejmě vyslovila obavu hlavně z nějakých šílených písemných testů. Určitě musí mít učitel přehled o znalostech žáka, ale jde to i hrou apod., ne stresujícím zkoušením. Toho se podle mne obávala. To, že by se její syn nedostal do dalšího ročníku, je asi také málo pravděpodobné. Musel by mít asi obrovské problémy. Chodila jsem na klavír od druhé třídy a nevím, že by někoho "vyhodili".

Petra Stan

P.S. Jsme tu tři Petry - te je ale oblíbené jméno. Na základce nás bylo ve třídě 10 holek a z toho 5 Peter.

Autor:  Mgr. Petra Boháčková [ stř 27. kvě 2009 18:13:41 ]
Předmět příspěvku:  Re: Postupové zkoušky do dalšího ročníku

Ahoj všichni,
ano, měla jsem obavy z toho, že syn písemku nezvládne, opravdu byl tohle pololetí často nemocný a já mu neporadím.
Ukázalo se, že to byly obavy liché, paní učitelka synovi pomohla a ještě jsme tu písemku dostali domů, abychom si spolu mohli ještě jednou projít to, co syn nevěděl - co já se ještě na "stará kolena" nenaučím?
Jinak i já si myslím, ža nauka k hudebnímu vzdělání patří.
Ještě by mě zajímalo, jak to všechno vidí učitelé z hudebních škol. ;)

Autor:  Mgr. Petra Stanjurová [ stř 27. kvě 2009 19:52:36 ]
Předmět příspěvku:  Re: Postupové zkoušky do dalšího ročníku

No, ano, snad se tady někdo najde. Taky by mě hrozně zajímalo, jaký na to mají názor.
Petra Stan

Autor:  Mgr. Slavěna Rolencová [ pon 22. čer 2009 19:55:52 ]
Předmět příspěvku:  Re: Postupové zkoušky do dalšího ročníku

Dobrý večer! I já jsem přesvědčená, že hudební nauka je nutnost. Má dcera ji sice z hloubi duše neměla ráda, ale už se prokousala až do předposledního ročníku, kde už nauka není, a tak už je jí hej. Nicméně sama nyní ;) uznává, že bez nauky by nebyla tam, kde dnes je, protože by nebyla dobře připravená. Takže nauka určitě ANO. Slávka

Autor:  Mgr. Maria Kopecká [ pon 28. zář 2009 17:02:19 ]
Předmět příspěvku:  Re: Postupové zkoušky do dalšího ročníku

Nauka určitě ano, ale ...

Syn hraje na flétnu a na kytaru. Jde mu to docela dobře, ale nauka nic moc. Navíc je to nervák - loni psal dvě písemky z nauky - jednu za pět, jednu za jedna. Na vysvědčení měl jedničku z flétny, jedničku z kytary a trojku z nauky. Nic motivujícího...

Já naopak na hodiny nauky ze svého dětství vzpomínám ráda. Měli jsme hodnou paní učitelku, se kterou jsme sice taky psali písemky, ale když se zrovna někomu nedařilo, nedělala se z toho věda. Jednička byla z nauky vždycky samozřejmostí.

Taky by mě zajímal pohled učitele ze ZUŠ.

Autor:  Vlastimil Kovář [ pon 19. říj 2009 9:43:59 ]
Předmět příspěvku:  Re: Postupové zkoušky do dalšího ročníku

Z pohledu učitele hudebníka a učitele na ZUŠ "nechápu" otázky ohledně existence hudební nauky na ZUŠ. na hodinách HN se nevyučuje jen hudební teorie, dějiny hudby, ale také se rozvíjejí základní dovednosti bez nichž NELZE uspokojivě zvládnout hru na jakýkoliv nástroj - rytmické cítění, intonace. Pokud je výuka dobře vedena má neskutečně blahodárný vliv na pokroky ve studiu hry na nástroj. Jestli je znalost z učiva HN ověřovaná písemkami s pětistupňovým známkováním je na konkrétním učiteli.Hodnocení však ukládá zákon, protože ZUŠ je prost škola, ne zájmový kroužek při DDM. Ale plně s vámi souhlasím, že pokud je výuka HN frontálně "zkostnatělá", je to "vopruz"

Autor:  Návštěvník [ pát 13. lis 2009 1:00:07 ]
Předmět příspěvku:  Re: Postupové zkoušky do dalšího ročníku

Jakožto "takyučitelka" ZUŠ mohu jen souhlasit s názorem Vlastimila Kováře. Vyzvedla bych: ZUŠ je také škola a ne kroužek DDM. Učím přes 30 let, pozoruji změny, které za uvedenou dobu proběhly. Mj. se domnívám, že není pro generaci dnešních dětí zdravá nekončící snaha školského systému a rodičů ubírat na nárocích v rozsahu učiva, vědomostech atd stylem: jen aby se žáčci probůh nemuseli namáhat!!A vůbec - když Tě něco nebaví, tak toho nechej!!Ještě chybí dodatek: Ty můj chudáčku, učitelé ti ubližují.Pokud se k dětem budeme chovat jako k takovým, kteří potřebují šetrné zacházení,školu a plnění úkolů bez námahy, vychováme opravdu "invalidy"/už se to děje!!!/, málo odolné, líné, neschopné překonávat životní překážky, problémy, úkoly, atd. Zdoláváním úkolů se člověk zkvalitňuje, obohacuje, získává zkušenosti, poznává sám sebe a sílí. Pak je pro život připraven. Nešetřete tolik prosím své potomky, nelitujte! Ze zkušenosti vím, vidím, pozoruji, jak umí žáci se svými rodiči, zejména starostlivými matkami manipulovat a nechávat se litovat - prosadí důmyslně svou vůli, cokoliv chtějí, umí si vynutit. Myslete prosím na to, že ve škole je Vaše dítě proto, aby se něco naučilo a učitel - pokud je kvalitní, náročný, nesmlouvavý, třeba i přísný - ale naučí /od toho tam je/- vašemu dítěti jen prospěje. Špatné je, pokud nemá kvalifikaci, nemá žádné nároky, nic nevyžaduje, všichni žáci mají např. pouze jedničky z hudební nauky /jak jsem to četla v předchozím příspěvku/ = rodiče jsou v klidu, dítě je zaparkované ve škole, nemá žádné problémy, jen to, že se nic nenaučil -což se děje taky - toto je situace, kterou je třeba hlídat.

Stránka 1 z 5 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/