Diskuzní fórum
https://diskuze.rvp.cz/

Hudební nauka - je to opravdu nutné?
https://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=513&t=255
Stránka 2 z 5

Autor:  PaedDr. Jana Langerová [ pát 13. lis 2009 5:26:48 ]
Předmět příspěvku:  Re: Postupové zkoušky do dalšího ročníku

Já jsem zase bývalá učitelka hudební nauky na ZUŠ. Věřte, že učitelé nauky, kteří učí tak jak je předepsáno učebními plány a osnovou příslušného ročníku, to nemají vůbec jednoduché. Ale na druhou stranu také vím, že učí ještě vyučující, kteří se nevěnují výuce tak jak je potřeba.

Autor:  Katarína Kalvodová [ úte 19. led 2010 23:52:50 ]
Předmět příspěvku:  Re: Postupové zkoušky do dalšího ročníku

Téma ožehavé - HN :roll:
Zrovna dnes jsme na schůzce klavírní sekce naší školy prodiskutovávali, jak vyřešit problém nezájmu žáků (někdy přímo odporu) o výuku HN.
Hledáme nové cesty, nápady, metody...
Veřejně si ovšem dovolím mluvit jen za sebe, pochopitelně :)
Mne se jako jednou z možných jeví jiný styl výuky v hodinách nástroje.
Osvědčuje se mi, že když dítě metodicky vedu systematicky k pochopení skladeb po formové, tonální, harmonické, melodické....atd. stránce, tak učivo HN zvládá jako samozřejmost (pochopitelně na své individuální úrovni) a nikoli jako otravný přívěšek, který k ničemu nepotřebuje.
Pravdou je, že vzhledem k 1 vyučovací hodině týdně toho pak někdy nahrajeme daleko méně - víc mluvíme a zkoušíme a přemýšlíme....ale děti jsou motivovanější k domácí přípravě - vědí, jak to dělat, vymýšlejí dokonce vlastní variace a pod.
Jednohlasé nástroje mohou díky takovémuto stylu výuky naučit děti tvořit si další hlasy - všichni odborně vzdělaní kolegové si jistě vzpomínají na basso continuo...(laik si význam tohoto pojmu může najít na webu ;) ) Takový návrat k baroku, ale je radost zahrát si takhle v komorní hře písničky ze zpěvníků... :)
Skvělou součástí toho všeho je improvizace, bez které si už výuku neumím představit...
Ovšem nejlepší na tom je, že klavírista nehraje pouze "kuličky" podle pokynů pedagoga, ale hustě :mrgreen: propojuje obě mozkové hemisféry...a to je do života obrovská devíza, kterou zůročí nejen v hudbě.
Předesílám:nahoře uvedené nesměřujeke zrušení HN jako předmětu!! :shock: Naopak - posiluje jeho důležitost ;)
V blízké budoucnosti tvorba ŠVP umožní nastavit si způsoby výuky dle nejlepších příkladů vlastní praxe, tudíž se moc těším na názory kolegů, kteří si už jistě brousí pera na zapsání toho nejlepšího ze sebe... třeba i na těchto stránkách :)

Autor:  Návštěvník [ ned 24. led 2010 23:25:20 ]
Předmět příspěvku:  Re: Postupové zkoušky do dalšího ročníku

Pro Katarínu /též jem Katarína.../: rovněž učím klavír. Učím podobně, s rozbory, hrajeme zásadně úplně všechny stupnice, žáci si je souběžně vždy napíší - každé "kolo" jinak, měníme klíče, noty - ať se učí psát nožičky, praporky, zápis akordů, jak nad sebe posuvky, atd. Vymýšlíme při tématu dur i moll vlastní písničky v dur, moll + zápis. Atd... Mám 1 hodinu HN. Využíváme internet. Najdu na YouTube skladbu v různých interpretacích, pošlu odkazy na mail: napište, která interpretace se vám líbí víc a proč, jaké máte pocity, co ve vás vzbuzuje každé provedení a podobně. K tématu o jednotlivých skladatelích pošlu odkazy na jejich skladby, výběr - poslech, piš dojmy, stačí stručně. Další úkol: připravte pro ostatní rytmický diktát /např. v 6/8 taktu/ - to jsem jen hleděla!!! To byly mazané příklady - s použitím dvaatřicetinových not, pomlk, mezitím hodnoty s tečkama za, byla facha to vytleskat. Zvládli, chtěli ještě. Zpíváme dvojhlasy - např. 2.hlas jako TSD. Improvizovaná čtyřručka písniček s akordickými značkami - secondo s různými figuracemi. Atd. Hodiny klavíru - 45 minut dělím na 2x týdně, učím o přestávkách, abych nastavila čas, který je absolutně nedostačující, pokud to jde, mám v rozvrhu "okna" a tam prodlužuji anebo kdo je na na konci, prodloužím hodinu.
Faktem ale zůstává, že málo žáků umí opravdu pracovat, tyto kvality se rapidně ztrácejí, "neučí se to" skoro nikde, takže i malé "úspěchy" si učitel musí "vysedět", počkat, až se "kuřátko vyklube".
Hráči na jednohlasé nástroje - handicap pro pochopení harmonie. Srdečně zdravím.

Autor:  Katarína Kalvodová [ pon 08. úno 2010 21:24:22 ]
Předmět příspěvku:  Re: Hudební nauka - je to opravdu nutné?

Děkuji za reakci, paní Straková :)
Mluvíte mi ze srdce! Co se týká jednohlasých nástrojů, je to náročné, ale jde to...
V souboru (cembalo/klavír, violoncello, flétny) to praktikuji, jak jsem psala - každý hráč by měl vycházet ze znalosti hlavních a vedlejších harm.funkcí. Ze začátku stačí dělat v C-dur, příp. později v a-moll, ale to už nese komplikaci s harmon. a melod. stupnicí ;) čili to je už vyšší level :D No a pak se dá jít "vejš" - do dalších stupnic (proč ne i do bluesové, do pentatonik atd. ...)
Improvizací se děcka baví, v pohodě přijímají i propojení s rytmickými variacemi (bez rytmu to nejde :mrgreen: ) a objevují tak nové cesty...čímž naplňují kompetenci k dalšímu učení, protože když je něco baví a jde jim to, chtějí to dělat zas... :)
Těším se na další diskusi

Autor:  Lucie Slejšková [ úte 09. úno 2010 8:25:19 ]
Předmět příspěvku:  Re: Hudební nauka - je to opravdu nutné?

Přeji všem hezký den,

je milé, že se tato diskuse rozběhla a sem přicházíte diskutovat :!: .

Protože se toto naše téma vyprofilovalo jednoznačně k hudební nauce, dovolila jsem si upřesnit téma podle prvního výkopu Petry Boháčkové.

V posledních příspěvcích paní Strakové a paní Kalvodové se objevují náměty, jak může výuka hudební nauky vypadat tak, aby nebyla samoúčelná.

Jaké máte další zkušenosti s HN? Nemusí být jen břemenem? Co pro to děláte? ;)

Autor:  PaedDr. Jana Langerová [ stř 10. úno 2010 8:18:24 ]
Předmět příspěvku:  Re: Hudební nauka - je to opravdu nutné?

Dobrý den všem diskutujícím.
Hudebni nauka je, ale bohužel i dříve byla, velmi ožehavé téma. Ano, je potřebná a těžko něčím zastupitelná. Ale jak ji učit, naučit a také jak řešit nezájem žáků o tento předmět?
Myslím si, že nelze najít všemocný recept. Je však nutné hledat tu nejlepší cestu. Také si myslím, že učitelé, kteří nad tím přemýšlí asi problémy nemají. Možná, že by nám mohli pomoci specializovaní vyučující HN.

Autor:  Bc. Radka Mašková [ stř 17. úno 2010 21:46:34 ]
Předmět příspěvku:  Re: Hudební nauka - je to opravdu nutné?

Dobrý den.
Má dcera navštěvuje 4 roky ZUŠ v Žatci. Hraje na klavír a samozřejmě, že také dochází na HN. V Žatci jí učí p. učitelka Anička a i když je už v důchodu a s dětmi se chodí "potěšit", musím říct, že jí zbožňují. Od pololetí ke hře na klavír přibyl ještě sborový zpěv (opět s Aničkou). K tom ještě tančí, takže veškerý svůj volný čas tráví Barunka mezi fajn kamarády a skvělými pedagogy.
Ne vždy je HN nemilou záležitostí... Když čekám na dceru, zaslechnu velice často smích dětí i p.učitelky. Je to fajn, že se malí i velcí dokáží radovat z hudby.

Autor:  Lucie Slejšková [ čtv 18. úno 2010 11:28:13 ]
Předmět příspěvku:  Re: Hudební nauka - je to opravdu nutné?

Milá Radko,
to je opravdu příjemné slyšet. Máte štěstí!
Čím myslíte, že to je? Jak si paní učitelka získala děti i při HN?

Autor:  Bc. Radka Mašková [ čtv 18. úno 2010 15:20:16 ]
Předmět příspěvku:  Re: Hudební nauka - je to opravdu nutné?

Dobrý den,
je to asi tím, že to je pedagogog s velice pozitivním přístupem, elánem a energií, kterou šíří dál. Pamatuji si p.uč. Aničku už jako dítě, kdy jsem do ZUŠ docházala já. Zpívala jsem v pěveckém sboru Kvítek, kde se střídala spolu s p. Petržilkou. Dodnes vzpomíná na úžasná soustředění, kde jsme ke zpěvu přiadávali i trochu dramatiky. Barča má vůbec štěstí na učitele. Na klavír má také výbornou učitelku, která jí dokáže vytáhnout k úžasným výkonů. Hraje ráda a já už nyní téměř nezasahuji a nehlídám noty, doby. No a na tanec- zase jiný přístup- někdy si říkám, že docela tvrdý, ale opět- nadšení, energie ze strany učitelky i žáků.

Autor:  Návštěvník [ pát 04. čer 2010 15:50:55 ]
Předmět příspěvku:  Re: Hudební nauka - je to opravdu nutné?

Dobrý den.

HN je velice užitečný předmět. Pět let je doba přiměřená. Mám ale výhrady k náplni. Terie by měla dětem pomoci chápat praxi. Vyučovat děti všechny odvozené intervaly, alterované kvintakordy, zbytečně mnoho italského hudebního názvosloví je podle mě zbytečné. Nahradil bych spíše poučením žáků o vlivu hluku na sluch (zmínil bych také zvukový smog), přehledem moderních (pop, jazz) hudebních žánrů a stylů. Více praktických dovedností a ukázek, jak se v praxi noty vytváří. To že děti vědí, že je sextakord, terckvartakord ještě neznamená, že vědí jak jej použít při tvorbě hudby. Moje osobní zkušenost z mládí je hrozná. Kdybych se v mládí nedostal do úzkého okruhu lidí kolem jednoho hudebního skladatele - praktika, asi bych dnes tento příspěvek do diskuze nepsal. Nechci ale napadat učitelele. Zmíním jen jeden nedostatek, který mě opravdu bolí: učitelé v HN podle mě nemají pořádnou, k praxi se přiklánějící učebnici. Publikace co jsou dnes k dispozici, jsou kolikrát vyčerpávající, ale hudba není o vyčerpání. Hudba je tvůrčí činnost. Tomu, co se děje dnes v HN říkám vepřo, knedlo, zelo. Není to špatné, ale krmte s tím děti pořád. Chce to hlavně dobré zdroje, dobré publikace o hudbě. Méně biflování a více přemýšlení a hlavně cvičení sluchu, tříbení vkusu. Chce to dětem také nehanit moderní populární hudbu, ale učit je rozlišovat mezi dobrou a špatnou a to se podle četnosti užití dvojkřížků, dvojbé, zvětšených tercií a zmenšených sext a podobných specialit podle mě nedá.

Stránka 2 z 5 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/