Diskuzní fórum https://diskuze.rvp.cz/ |
|
Hudební nauka - je to opravdu nutné? https://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=513&t=255 |
Stránka 4 z 5 |
Autor: | Lucie Slejšková [ ned 21. srp 2011 21:47:11 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Hudební nauka - je to opravdu nutné? |
Dobrý den Jane, myslím, že odpověď přesně na tuto otázku zde nepadla - díky za ni! Jaká je praxe v těchto případech? Prosíme, kdo víte, pište! |
Autor: | Návštěvník [ stř 07. zář 2011 10:57:17 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Hudební nauka - je to opravdu nutné? |
V rubrice Články se objevil Hudební styl - country, který "formou prezentace seznamuje s hudebním stylem country, jeho vznikem, vývojem a hlavními představiteli ve světě i u nás. Obsahuje odkazy na ukázky tvorby jednotlivých představitelů. Prezentace obsahuje několik snímků s otázkami a úkoly, které jsou zároveň dostupné jako pracovní list ve formátu WORD", viz http://dum.rvp.cz/materialy/hudebni-styly-country.html Je to ukázka pouhé faktografie a pak i zkoušení z drbů, který zpěvák zemřel na TBC, kdo je kdo na fotografii; směs informací o americké country music a české bez jakéhokoliv uspořádání. Vůbec pomíjí vývoj a kořeny od hudby hillbillies, tance na mlatě ve stodole, když chudina položila motyky (hoedown) a začala při skřipkách tančit; bez informací o typických nástrojích (housle, pětistrunné banjo, dobro, dulciner, atd.) a jejich původu, instrumentálkách, bluegrassu, grand ole opry, atd. Nic o typickém zpěvu, dvojhlasu. Nabízí se srovnání písně Billa Monroe Blue moon of Kentucky a písně Modrý měsíc skupiny Rangers (Plavci). http://www.youtube.com/watch?v=4syA9aNn ... re=related http://www.youtube.com/watch?v=205LzDX1EgI Je to děravé a zavádějící. To ať se žáci o country nedozvědí raději nic, než špatně. Při tom je na webu informací a hudebních ukázek mnoho a mnoho. Například http://www.scaruffi.com/history/country.html http://www.muzikus.cz/publicistika/Hist ... inec~2004/ A žáci by měli poznat typické ukázky zpěvu, stylů, nástrojů a pod. podle sluchu a ne zpěváky podle fotografie a drbů. Samozřejmě mohou vědět, kdo to byl zpívající brzdař, ale s mírou. |
Autor: | Lucie Slejšková [ stř 07. zář 2011 19:38:12 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Hudební nauka - je to opravdu nutné? |
Dobrý den, díky za Vaši reakci. Objevila se naneštěstí v tématu, kam nepatří. Toto téma se věnuje hudební nauce. Napadají mě dvě řešení: pod každým DUMem je možné připisovat komentáře - tam byste mohl svou reakci opublikovat. Mohou pak na ni reagovat i další diskutující. Nebo - pokud byste měl zájem rozvinout hlubší debatu - pak se k tomu modul diskuse hodí, ale bylo by vhodné založit nové téma - viz ikonka "nové téma" vlevo nahoře v každém tématu. |
Autor: | Návštěvník [ stř 07. zář 2011 22:45:43 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Hudební nauka - je to opravdu nutné? |
To Jan Nedoma: Hudební nauka do klavíru - ANO. Víc potřebná, nezbytná, než při hraní na trubku a flétnu, je potřeba znát nejen noty /v G i F klíči/, hudební teorie = systém, ve kterém se hudba pohybuje, zákonitosti. Otázkou je kvalita výuky hudební nauky - jak kde.....taktéž i úroveň výuky klavíru. Dobrá výuka je komplexní - čím víc znalostí, tím kvalitnější výslední efekt = hlubší prožitek z hudby, samostatnost, prostor pro osobnostní vklad, tvořivost, schopnost vidět souvislosti, strukturu hraného díla - formu, obsah, harmonii, konstrukci celkově, styl, atd. - je to na povídání na větší ploše...... Bez dostatečných znalostí a vnímání různých souvislostí je muzicírování na amatérské a povrchní úrovni. Ale toto konstatování se netýká pouze hudby. Ať je to cokoliv: když něco dělám, tak pořádně = přináší to radost a pocit uspokojení, tehdy je práce obohacením. Povrchní činnnost /bohužel v dnešní době velmi častý jev + navíc vydáváno jako vrchol kvality/ - jakákoliv - deformuje pravé hodnoty. |
Autor: | Lucie Slejšková [ pát 09. zář 2011 11:40:50 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Hudební nauka - je to opravdu nutné? |
(Kataríno, díky, že jste se odpověděla na praktický dotaz!) |
Autor: | Lukáš Bořek [ sob 29. říj 2011 15:11:20 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Hudební nauka - je to opravdu nutné? |
Jan Nedoma píše: Promiňte, možná tu už zazněla odpověď na moji otázku, v tom případě jsem ji přehlédl. Začínám hrát na piano v základní umělecké škole. Noty už umím z trubky a flétny, je nutné jít na nauku speciálně kvůli klavíru, resp pianinu? Děkuji Dobrý den. Učím na dvou ZUŠkách a praxe se kterou jsem se setkal bývá taková, že záleží na tom, jestli jste už HN odchodil v celém rozsahu. To znamená pokud jste odchodil všech pět let například za studia flétny a trubky. V takovém případě už při začátku studia dalšího nástroje znovu na HN nemusíte. Teď samozřejmě nemluvím o fakticky nabytých znalostech. |
Autor: | Lucie Slejšková [ sob 29. říj 2011 19:30:32 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Hudební nauka - je to opravdu nutné? |
Dobrý den Lukáši, děkuji Vám za odpověď pro pana Nedomu. Jsem ráda, že díky takovým lidem, jako jste Vy a další spoludiskutující, je konečně sekce ZUV živější a můžeme tu nacházet i odpovědi na ryze praktické problémy. Doufám, že s námi v diskusi zůstanete . Lucie |
Autor: | Návštěvník [ čtv 12. led 2012 12:02:22 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Hudební nauka - je to opravdu nutné? |
Dobrý den. Pročetla jsem příspěvky, ale stejně si nevím rady. Syn 5let chodí na fletnu (3 zobcová, tento poslední altová) dle mého je průměrný, ale chce hrát. Z rodiny (ani široké) není nikdo hudebně vzdělaný. V předchozícvh letech chodil na hudební nauku, ale dle mého toho z ní moc neumí. Letos, jelikož je v nabídce pro 4 ročník pouze jeden termín výuky, se jí nemůže zúčastnit, protože má ještě jiné aktivity (atletika). Těmto dětem bylo nabídnuto, aby jednou týdně donesly úkoly Pracovní sešit vypracované 4-5 stránek. Syn to nezvládá, poradit mu ve 4 ročníku neumím, ani nejsem schopná to nastudovat, protože nemám základy. Pokaždé, když to přinese, dostane vynadáno, že to má špatně. Jak to má udělat dobře? Chtěla jsem, aby s flétnou skončil, ale to nechce. Když jsem požádala p. ředitelku o radu, bylo mi řečeno, že situaci vyřeší. Ale místo toho mu učitel vynadal, že si stěžuje. Jinde u nás ve městě se na flétnu neučí (ani v DDM). Proč na nauku není vypsáno víc hodin? Proč nemůže chodit na nauku o ročník níž než na flétnu, dle mého znalosti stejně nemá? |
Autor: | Návštěvník [ čtv 12. led 2012 18:09:23 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Hudební nauka - je to opravdu nutné? |
Citace: A žáci by měli poznat typické ukázky zpěvu, stylů, nástrojů apod. podle sluchu a ne zpěváky podle fotografie a drbů. Samozřejmě mohou vědět, kdo to byl zpívající brzdař, ale s mírou. Nezbývá než s návštěvníkem souhlasit. DUMy tohoto typu by měli dělat pouze učitelé hudby! |
Autor: | pozorovatelka Janka [ pát 13. led 2012 13:01:14 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Hudební nauka - je to opravdu nutné? |
Citace: Proč na nauku není vypsáno víc hodin? Proč nemůže chodit na nauku o ročník níž než na flétnu, dle mého znalosti stejně nemá? Odpověď na první otázku je na vedení školy, ale obvykle se při počtu hodin vychází z počtu dětí v ročníku. Do nižšího ročníku chodit může, zažádejte si písemně i s uvedením důvodů. Přínosné by mohlo být pro Vašeho syna i využití kamarádských vztahů s někým, kdo do dané výuky chodí - něco jako "najít si svého učitele" Přeji zdar! |
Stránka 4 z 5 | Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |