Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 8 ] 
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Hra na elektronické klávesové nástroje
PříspěvekNapsal: úte 26. led 2010 22:43:09 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 26. led 2010 16:24:46
Příspěvky: 1
Co nás zajímá …
Možná si ani neuvědomujeme, jak silně zasahuje do našeho života elektronika. Používáme počítače, skenery, dataprojektory, interaktivní tabule, i naše domácnosti jsou vybaveny moderními elektronickými přístroji. Často jsme na těchto přístrojích či médiích doslova závislí… V našich školách dnes máme elektronické klávesové i jiné nástroje, používáme digitální klavíry či pianina, máme nahrávací studia…
Není pochyb o tom, že vývoj elektronických hudebních nástrojů za poslední dobu zaznamenal úžasný pokrok a že bychom měli věnovat velkou pozornost oblasti pedagogiky a metodiky hry na tyto nástroje. Proto využívám příležitosti otevření diskusního fóra na Metodickém portálu v sekci základního uměleckého vzdělávání. Zvu všechny pedagogy hry na elektronické klávesové nástroje, aby se připojili do společné diskuse. Výměna názorů i zkušeností může pomoci nám všem při tvorbě školních vzdělávacích programů. Klidně je změňte nebo doplňte o témata pro Vás důležitější a podstatnější.
S přátelským pozdravem
Aleš Chalupský, předseda Ústřední umělecké rady ZUŠ ČR

Dokážeme srozumitelně vysvětlit žákovské a rodičovské veřejnosti– a možná i sami sobě – čím se liší výuka hry na elektronické klávesové nástroje od výuky hry na klavír? A dokážeme se na tom shodnout na oddělení klávesových nástrojů naší školy?


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Hra na elektronické klávesové nástroje
PříspěvekNapsal: úte 09. úno 2010 0:23:56 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: sob 16. led 2010 22:48:40
Příspěvky: 7
Zdravím Vás, pane Chalupský
a vítám, že oslovujete kolegy přes tento skvělý portál.

Odpověď na Vaši otázku je ANO. Ano, jsme schopni vše vysvětlit.
Téma, které jste dal k diskusi, je ale pro mne ožehavé v jiné oblasti. A to nabídky vzdělávání učitelů hry na EKN.
Nově pojaté RVP ZUV mne oslovilo pozitivně ( také 3 moduly :) ), ale fakt, že ti, kteří by chtěli očekávané výstupy v daných modulech naplnit, musí čerpat pouze ze své studny kreativity a samostudiem získaných vědomostí, nikoli z vědomostí získaných standardním studiem, mne z pozitivní a radostné pozice vrací opět na zem.
Možná mi něco uniklo a už se vzdělávání nabízí a probíhá....Pokud je tomu tak, moc Vás prosím o sdělení této informace a předem děkuji.
Se srdečným pozdravem
Katarína Kalvodová


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Hra na elektronické klávesové nástroje
PříspěvekNapsal: úte 09. úno 2010 8:12:01 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 09. čer 2009 21:09:00
Příspěvky: 1230
Pěkný den,

také já Vás vítám na tomto portále a jsem ráda, že se diskuse v sekci uměleckého vzdělávání začíná oživovat :) . Byla by škoda nevyužít prostoru, jenž se nabízí, pro diskusi Vašich zajímavých témat.

Paní Kalvodová nastínila nejspíš jeden ze stěžejních otazníků hry na EKN. Máte někdo informace o vzdělávání učitelů v této oblasti? Máte již i nějaké praktické zkušenosti? Podělte se prosím o ně s námi.

_________________
Lucie Slejšková
EDUin
www.eduin.cz, www.rodicevitani.cz


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Hra na elektronické klávesové nástroje
PříspěvekNapsal: sob 08. led 2011 18:36:20 
Lidé vždy chtěli způsobovat nové zajímavé zvuky, zhotovovat nové hudební nástroje. S příchodem elektroniky to byl Theremin, kytarové snímače a zesilovače, první elektronické klávesové hudební nástroje od primitivních doutnavkových oscilátorů v jednohlasých varhánkách Ionika z NDR, přes důmyslný a zvukově nádherný zvuk a udivující konstrukční princip a provedení varhan Hammond (Keith Emerson, Marian Varga – Prúdy, aj.), přes různé druhy mnohohlasých varhan až po dnešní klávesové syntezátory a samplery, amplifikované housle, elektronické bicí, perkuse, a po nejrůznější zábavné elektronické hudební nástroje.

K tomu samozřejmě také patří softwarově generované zvuky doprovázející již i první digitální hry, nebo generující polyfonní melodie s jednoduchým zvukem, nebo doplněné vzorky hudebních nástrojů – MIDI, které se podle schématu generují ve zvukové kartě s definovanými vzorky hudebních nástrojů, nebo hudební doprovod notových editorů, například PowerTab, apod.
Pokud elektronický hudební nástroj hraje tam, kam patří, je identifikovatelný jako zajímavý zvuk vytvořený s pomocí elektroniky nebo software, způsobuje příjemný zážitek, včetně přibližné identifikace nástroje. Například ve skladbě Paula McCartneye Mull of Kintyre je zvuk dud úžasný a těžko poznat, co je zvuk nástroje a co zvuk elektroniky.

Děti mají ve svém poznávání světa poznat skutečné hudební nástroje a jejich zvuk a umět je odlišit od umělých zvuků. Nejde o zatracování nebo naopak glorifikaci elektronicky generované hudby a zvuků, ale aby děti nedostávaly místo kvalitní výživy náhražkové šmejdy bez možnosti porovnat.

V některých pořadech pro děti ve sdělovacích prostředích je zvuk skutečných nástrojů nahrazený nějakým rádoby univerzálním laciným klávesovým nástrojem s elektronickým bubeníkem, basovým doprovodem a syntetickým rytmem a akordy, který se hodí k večerní zábavě u Jadranu, kam patří. Jeden, dva muzikanti s počítačem, klávesami a jedním nástrojem nahradí víc hudebníků, které provozovatel hospůdky nemusí platit a přeci jsou jakoby slyšet.

Pokud je podobný nástroj ve škole, případně si na něj mohou zkoušet hrát a poznávají, že zvuk generuje klávesový nástroj, může to pro ně být přínos. Ale musí mít možnost slyšet a znát skutečné nástroje a jejich zvuk. I když například zvuk klavíru a elektronického klavíru i s dynamikou úhozu je pro laika takřka k nerozeznání.

Klávesové nástroje? Ano, ale s mírou.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Hra na elektronické klávesové nástroje
PříspěvekNapsal: úte 03. dub 2012 0:11:38 
Charakteristika hry na elektrické klávesy

Hra na elektrické klávesy je obor, který uvádí žáka zajímavou, různorodou, nápaditou, tvůrčí formou do světa hudby. Nabízí využití široké palety nástrojových barev, hudebních stylů, harmonií, možností zvukové plasticity, které přitažlivě, dynamicky, nenásilně provází oblastí hudební teorie, rytmickou i sluchově analytickou průpravou. V kontextu s rozvojem klávesové techniky získá žák zkušenosti, které jej inspirují k realizaci "živé hudby" (pokračování na "živý nástroj" s vkladem teoretické, rytmické, sluchové, tvůrčí průpravy). Velkým přínosem je získání schopnosti plynulosti a preciznosti hry, která je daná neúprosně přesným automatickým doprovodem. Důraz na frázování, dotažení kvality tónu. Podmínka - kvalitní nástroj a učitel, který miluje klávesy, vloží do nich svoji energii, nápaditost, srdce a lásku. Není to fráze, je to tak, klávesy jsou nástrojem, který skýtá dětem hodně radosti a prostoru pro rozvoj tvůrčího myšlení a hudební představivosti. Fandím klávesám a nesouhlasím s názory, které staví klávesy na úroveň elektronických hraček.

Zdraví Vlasta Pospíšilová Beilová, vlastonmuzik@email.cz

Autorka Barevného cinkání (rok 1994), Kouzelné klávesy (rok 1998), Docela malé ježčí pískání s Písničkou a Fučílkem (rok 1998), Pojďme si hrát (rok 2o1O), Učíme se poslouchat, Učíme se noty psát, Učíme se noty znát (2O11). Připravuji školu na klávesy. Chtěla bych podat pomocnou ruku všem, kteří cítí to, co já, a hledají cestu, jak postavit el. klávesy na důstojné místo, které jim v oblasti hudebního školství právem náleží.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Hra na elektronické klávesové nástroje
PříspěvekNapsal: ned 01. čer 2014 13:24:46 
Děti by měly pokud možno vždy zažít na vlastní kůži nejprve originál, pak teprve napodobeniny. Na akustickém nástroji se pracuje s nuancemi, které na EKN schází a vždy budou scházet. EKN mají právo na existenci a nikdo jim to neupírá. Kdo se nechce věnovat klasické hudbě nebo jiné hudbě, kde má akustický klavír nezastupitelnou roli, ten může bez sebemenších obav a s radostí začít na EKN. Není na tom nic špatného. Pro budoucího klasického hudebníka to však může být zbytečná brzda v podobě následků na technice hry i na způsobu poslouchání a celkově estetice.
Honza


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku : 5
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Hra na elektronické klávesové nástroje
PříspěvekNapsal: ned 29. led 2017 0:44:43 
Dobrý den, dovolím si také přidat několik postřehů a názorů coby učitel elektronických klávesových nástrojů (EKN). Nesouhlasím s názorem, že na EKN chybí práce s nuancemi. To je nesmysl pramenící z neznalosti zvláště kvalitnějších nástrojů. Chtěl bych také upozornit na rozdíly nebo specifika elektronických klávesových nástrojů (elektrických klavírů, syntezátorů, keyboardů, masterkeyboardů, workstationů… ) a klasických klavírů. EKN je na trhu široká nabídka v různých cenových relacích. Liší se např. počtem kláves, odporem klaviatury, váhou, počtem zvuků, možnostmi MIDI komunikace, atd. Často se setkávám s názorem, že el. klávesy jsou nástrojem méněcenným, sloužícím jen k reprodukci „užité hudby“ a podobně, zatímco na klavír je možno hrát všechny styly hudby klasické a současně i hudbu populární. S tím já ale nemohu souhlasit. Je pravda, že ani nejlepší modely nedovedou dokonale napodobit zvuk klavíru, ale ani varhan, akordeonu, cembala, atd. V tom však nevidím jejich hlavní smysl. Veřejnost dnes málo ví, jaké úžasné možnosti elektronické klávesy nabízejí. Je to celá řada ovladačů (BC, AT, MW, RB, tahové kontrolery, různé nožní pedály… ), kterými můžeme měnit hlasitost, barvu, výšku tónu, přidávat různé efekty, atd. Například po úhozu do klávesy lze after touchem (AT) „dotvořit“ tón přidáním jemného vibráta, pokud s citem přitlačíme na klávesu. Páskovým ovladačem (RB) můžeme zvýšit výšku, modulačním kolečkem (MW) změnit barvu, dechem (BC) zesílit a nožním pedálem přidat reverb… Všechny tyto prvky lze všelijak kombinovat, tím se nám otevírá doslova „oceán“ nových možností jak při hře dosáhnout co nejlepšího zvukového a uměleckého dojmu. Je zřejmé, že hra na elektronické klávesy svou barevností a ovládáním i těch nejjemnějších zvukových nuancí může vysoce převyšovat hru na klasický klavír. Navíc není vůbec pravda, že do kláves na el. klávesách se nemusí uhodit. pokud hrajeme na klávesy s dynamickou klaviaturou, což je naprostá většina (kromě velmi starých, případně současných velmi levných typů) nástrojů, musíme do kláves uhodit, aby se zvuk pěkně rozezněl. Klávesy se „nemačkají“, ale do kláves se měkce uhodí! Zmáčknete-li klávesu u EKN, je zvuk naprosto neuspokojivý. A dále z žáka, který se od mala učí na EKN by měl vyrůst schopný klávesista, který dovede zahrát na různé druhy klaviatury. Samozřejmě vše záleží na píli a talentu. Pochopitelně umí zahrát i na klaviaturu klasického klavíru. A čím více cvičil na klávesy se simulací kladívkové mechaniky, tím rychleji se může přeorientovat na kl. klavír. To platí i obráceně. Hráči na klasický klavír dělá problém zahrát na klávesy, zvláště s měkkou klaviaturou. Jenže v praxi je často potřeba zahrát na koncertě, kde klavír není (na náměstí, v kostele, v televizním studiu, atd.). Pak je nejjednodušší vzít lehké klávesy a ty mají také lehký dohmat. To ale není žádné zlo, „ničící úhoz“. Je to pouze tak, že u každého hudebního nástroje potřebujeme ke hře trochu jiné pohyby a zapojíme více či méně jiné svaly, abychom dosáhli co nejlepšího výsledku. No a pokud má žák opravdu mimořádný talent a píli, může se z něj jednou stát klávesový virtuos mezinárodní úrovně stejně jako klavírista, houslista, kytarista…
Problémem u kláves je však v současné době nedostatek literatury, která by plně využívala věci výše zmíněné. Jako velký nadšenec jsem se se svými žáky dostal až na absolutní vrchol soutěžního klání u nás. Úspěšně jsem se zúčastnil i soutěží v Německu a na Slovensku. Vždy jsem však viděl kromě řady zajímavých výkonů i nepříliš šťastné využití možností kláves (alespoň z mého pohledu). I proto jsem vydal Školu hry na EKN a následně sbírku skladeb (Veselé etudy), kde je řada skladeb, ve kterých žáci zapojí do hry také kolečko ohýbání tónu (Pitch Bend), které je dnes již velmi rozšířeno u mnoha typů kláves.
Na závěr bych dodal, že nejsem rozhodně kritikem klavíru, ale naopak obdivuji vrcholná díla Bacha, Mozarta, Beethovena, Chopina, Rachmaninova a mnoha dalších.
Klávesy jsou dnes však také díky svým dalším možnostem nástrojem velmi atraktivním. Mohou napodobovat nástroje klasické (což ale obráceně nelze). Mají ovšem řadu svých vlastních zcela originálních syntetických zvuků. Lze je využít k nahrávání hudby s počítačem i bez něj. Vítaným zpestřením zvláště u menších dětí jsou též automatické doprovody. Jak radostné může být pro žáka hra s „celým orchestrem“, který z kláves zní! Žák si tak přitom zábavnou formou upevňuje rytmické cítění, namísto suchopárného cvičení s metronomem.
Další jednoznačnou výhodou je také hmotnost, umožňující snadnou přepravu. A v neposlední řadě možnost nastavení hlasitosti podle potřeby nebo připojení sluchátek. Své názory ale rozhodně nikomu nevnucuji.
Radek Lička


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Hra na elektronické klávesové nástroje
PříspěvekNapsal: pon 03. dub 2017 13:03:19 
Já nejsem pedagog, jen otec, jehož syn chodí na EKN v ZUŠ. Ale mám rád hudbu a trochu se v ní orientuji. A s přístupem ZUŠ jsem velmi nespokojen.

1) Už před nástupem jsme kvalifikovaným pedagogem byli přesvědčováni, že EKN není hudební nástroj, ale hračka pro děti. Známá tomu podlehla, dceru dala na klavír, ale doma mají jen levný keyboard, tak cvičí na něm. Holce to pochopitelně nejde, takže se ZUŠ skončí buď definitivně nebo ji zkusí dát na flétnu.

2) Já se zblbnout nenechal a co víc, synovi to jde, hodně cvičí a dělá mu to radost. Už v přípravce hrál třeba plné akordy a poměrně složité rytmy. Na koncertech sklízí obdiv, ale také hloupé řeči, opět od pedagogů z klavíru, že na keyboard je ho škoda. Snaží se ho přesvědčit, že to co dělá je takové méněcenné, syna to znejišťuje a mrzí. Nutno říct, že to vadí i jeho učitelce, která si stěžuje na diskriminaci EKN na ZUŠ.

3) Technické vybavení ZUŠ je v případě EKN otřesné, takže synovi radši do školy nosím jeho vlastní nástroj (cca 12 kg, asi 3 km, dost se to pronese) a paní učitelka je za to vděčná.

4) EKN je považováno na ZUŠ za podřadné, což se projevuje třeba výběrem žáků na koncertech, mimo interní školní koncerty se ti s EKN nikam moc nedostanou, učitelka pak radši organizuje vlastní soukromé, třeba v kavárně, aby si děti vůbec mohli zahrát ha veřejnosti.

Takže první co musíte udělat, je poučit vlastní pedagogy a vysvětlit jim smysl a přínos EKN. Myslím, že s rodiči budete mít mnohem méně práce. Pro rodiče je EKN mnohem praktičtější než klavír.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 8 ] 

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků


Můžete zakládat nová témata v tomto fóru
Můžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na: