pozorovatelka janka píše:
...
Jak se nám daří popsat, co na konci roku umí průměrný žák...?
Chápu správně, že se mění zacílení výuky? ...čili cílem není učivo, které máme dětem "narvat do hlaviček"
...
Snažili jsme se s kolegou napsat vše tak, aby to pokud možno mohl splnit téměř každý žák. Výstupy ze 3. a 7. ročníku I.stupně a ze 4r.II.st. jsme buď přepsali z RVP, nebo mírně přeformulovali....Pak jsme se snažili postupně dát do ročníků vzrůstající laťku tak, aby žák byl postupně připravován na to, co by dle RVP měl umět ve 3, 7.r.I.st a ve 4.r.II.st.....pak už jsme jen zohlednili to co běžně děláme se žáky a vyjasnili si s kolegou naše někdy protichůdné představy o tom co tam dát závazně (zbytek si každý učitel nad to co je psáno v ŠVP, stejně bude učit po svém, každý jinak v rámci školy, i když máme stejný ŠVP...).
RVP jasně říká (tak jak to už dávno chtěl Komenský), že nyní již nemá být hlavní učivo, ale rozvoj celé osobnosti žáka...prostě hlavní má teď být doopravdy žák sám...
...to zahrnuje i rozvíjet ty 3 požadované kompetence žáka, vytváření příznivého pracovního a emocionálního prostředí...
- aby si odnesli ze zušky nejen případné diplomy, ale hlavně celoživotní lásku a pozitivní vztah ke kultuře...a aby z nich vyrostli pokud možno vyrovnané bytosti, které např. si rádi zazpívají (i kdyby trochu falešně) a budou pak různé hodnoty vštěpovat zase svým dětem....
Pozor ale na jakýkoli extrém...že by sice děti chodily rády na naší školu, ale nic se po nich nechtělo...
, je to o snaze vytvořit v žákovi vnitřní (místo jen vnější) motivaci (naslouchat jeho preferencím a lépe každého žáka poznat! a opravdu s ním komunikovat), je to o výchově k zodpovědnosti a pracovním návykům...byť třeba formou hravou apod.
Nejsem zastánce liberálního přístupu k výchově a učení...to by pak nesplnily nejspíše ani ty požadované výstupy ve vyšších ročnících...
Taky to chápu tak, že učivo (tedy učebnice, konkrétní názvy např. etud a autorů)
nemusí být uváděny přímo v ŠVP..., mělo by podle mne naprosto dostačovat napsat třeba: "...školy pro začátečníky", nebo obecně "zpěvníky", apod.