Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Tento modul byl archivován. Vkládání a editace obsahu není možná.

Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Má nějaký smysl tvořit ŠVP?
PříspěvekNapsal: pát 18. bře 2011 12:50:22 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 09. čer 2009 21:09:00
Příspěvky: 1230
Díky Dwainovi za výkop k tématu, které možná budí emoce i u vás - co si o tom myslíte?

Dwain píše:
Dnes jdu na poradu a asi dostanu sprda, protoze take jeste nemam napsane RVP a SVP, podle me jde o spoustu kecu a ztraceneho casu nad tim co by mela vytvaret placena skupina specialistu a ne podhodnocena skupina jiz tak pretizenych ucitelu s platem lehce nad 10tis. Navic nase vlada zrusila jakekoliv dalsi dalkove hudebne pedagogicke vzdelavani stavajicich pedagogu na ZUS coz naznacuje, ze ma v umyslu zrusit i samotne ZUS tak proc bychom meli travit cas nad necim co nema smysl.

_________________
Lucie Slejšková
EDUin
www.eduin.cz, www.rodicevitani.cz


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku : 5
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Má nějaký smysl tvořit ŠVP?
PříspěvekNapsal: pát 18. bře 2011 15:16:45 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 09. úno 2011 17:29:04
Příspěvky: 818
Vemte to pozitivně. ZATÍM nám žádní odborníci nediktují tak moc, jak by mohli. Takže buďme rádi, že si alespoň z části ještě můžeme výuku přizpůsobit. Ministerstvo naznačuje spoustu věcí. Pokud se začnou realizovat, pak bude čas na nějakou akci. Do té doby nemá smysl to vzdávat.
(A nejen MŠMT, četl jste, co se chystá na zdravotně postižené? Ti jsou na tom potenciálně stejně blbě jako my. Nám sahají na svobodu přes švp, jim sahají na svobodu přes peníze.)


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku : 3
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Má nějaký smysl tvořit ŠVP?
PříspěvekNapsal: pát 18. bře 2011 16:49:22 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: ned 21. čer 2009 12:14:57
Příspěvky: 673
Jsem zvědav, jak se bude chovat inspekce, zda bude srovnávat vlastní osnovy a vzorové osnovy.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Má nějaký smysl tvořit ŠVP?
PříspěvekNapsal: stř 25. kvě 2011 23:01:57 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 24. kvě 2011 22:44:43
Příspěvky: 110
Mgr. Zdeněk Sotolář píše:
Jsem zvědav, jak se bude chovat inspekce, zda bude srovnávat vlastní osnovy a vzorové osnovy.


Určitou představu by člověk měl získat přímo ze stránek ČŠI...:
http://www.csicr.cz/cz/dokumenty
(viz např.vlevo nahoře - sekce Kriteria hodnocení, a
Plán hlavních úkolů inspekční činnosti).

Samozřejmě že máme obavy, ale je to i o tom umět si obhájit JAKÝM ZPŮSOBEM zrovna naše škola, nebo daný učitel, plní Cíle základního uměleckého vzdělávání jmenované v RVP. A co vše dělá pro to, aby dosáhl(a) u žáků v RVP stanovených klíčových kompetencí...(a hlavně co vše (ne)děláme z toho, co jsme si sami napsali do svých ŠVP!).

Je jisté, že co je psáno to je dáno, takže co si napíšeme do svých ŠVP, to po nás bude inspekce vyžadovat a bude chtít vědět, co vše pro dosažení výstupů v jednotlivých ročnících dle ŠVP, (ne)děláme...Jaké metody a pomůcky k tomu používáme apod.
...dále určitě budou kontrolovat, zda výuka probíhá podle určených celkových minimálních hodinových dotací pro daný obor a předmět (viz k tomu také nové vlákno: "Naplňování hodinových dotací" : viewtopic.php?f=515&t=18241 ).

Bude je určitě zajímat, zda jsme nezapomněli třeba např. dát žákovi kromě dosavadní 1h na nástroj, také nějakou komorní či souborovou hru v nějakém ročníku, a jaké další "povinně volitelné" předměty má náš žák na výběr (v jednotlivých ročnících se možnosti "povinné volby" různých předmětů liší, i když lze také mít třeba i jen jeden povinně volitelný předmět - kromě nauky, např.jen souborovou hru nebo sborový zpěv, jak to zatím chápu).

Tyto "povinně volitelné" předměty si můžeme navolit sami, a v mém učebním oboru jsme se s kolegou dohodli na čtyřech (kromě nauky v určitých ročnících). První po čem možná půjdou, bude zda máme tyto námi vytvořené předměty (třeba hra na ukulele :lol: ), také dostatečně( :?: ) popsány ve svých ŠVP, jinak bychom je totiž nesměli učit (a týká se to i komorní či souborové hry vyučované samostatně!).


Naposledy upravil Marek Frnka dne sob 04. čer 2011 9:49:39, celkově upraveno 6

Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Má nějaký smysl tvořit ŠVP?
PříspěvekNapsal: čtv 26. kvě 2011 7:19:14 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 24. kvě 2011 22:44:43
Příspěvky: 110
To jak si napíšeme své ŠVP, má více dopadů.
(naštěstí lze měnit některé věci zapsané do ŠVP, pokud to bude v dostatečném předstihu před začátkem dalšího šk.roku).

Co vše (ne)napíšeme do svých ŠVP, má vliv např.:

- vytváříme si tím sami na sebe tak trochu "bič" pro následné inspekce (lépe proto uvést jen to co opravdu budeme dělat s KAŽDÝM, i tím nejslabším žákem...)

- svým ŠVP nastavujeme jako škola, a jako učitelé určitého oboru, určitou "laťku" pro stávající i budoucí žáky (a jejich rodiče!)

- svým ŠVP dotváříme "image" své školy, prezentujeme ji pro veřejnost (co vše zrovna "u nás" pro žáky děláme, jaké předměty NAVÍC oproti dřívejšku nebo oproti jiným školám nabízíme..., co vše se "u nás" může žák v různých oborech naučit oproti "pouhým" zájmovým kroužkům Domů dětí a mládeže....tedy proč by rodiče měli své dítě dát raději do naší školy než do podobného kroužku DDM.. :mrgreen: ...ano,ano, žijeme v tržním prostředí, žáků se moc nerodí a je tu mnohdy konkurenční "boj o každého žáka"...

- "díky" svým ŠVP, budeme mít více před očima na co konkrétně se zaměřit i při výuce slabých žáků...o co se důsledněji, dlouhodobě a systematicky chceme snažit v jednotlivých ročnících (aby jsme pokud možno každému žáku průběžně pomáhali dosáhnout nakonec toho jejich INDIVIDUÁLNÍHO "vrcholu Kilimandžára", který nám dost vysoko nastavilo RVP).


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: inspekce
PříspěvekNapsal: stř 01. čer 2011 10:20:17 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 24. kvě 2011 22:44:43
Příspěvky: 110
ad inspekce:

Podle mne po čem také půjdou, je: zda má naše ŠVP "hlavu a patu", resp.zda alespoň splňuje ve stanovených ročnících naše ŠVP to, co požaduje RVP (zda jsme v našem vlastním ŠVP zohlednili povinné výstupy v daných ročnících jak je popisuje RVP, a u ŠVP celé školy se pak bude posuzovat podle mne i to jak se snažíme dosahovat cílů hud. vzdělávání a rozvíjet ty tři povinné klíčové kompetence(dovednosti) žáků.

PS: Umět si lecos obhájit může znamenat i obhájení svých osobních priorit jako učitele, pokud zohledňují potřeby žáka a vytváří příznivé pracovní a emocionální prostředí pro žáka - jak to vyžaduje po nás RVP...!
(to že zrovna žák na jehož hodinu inspekce zrovna přišla, doma vůbec necvičí a jak jsme jej dokázali motivovat, už je věc další...).
Je to i o vědomí faktů, v jakých limitech se
jako učitelé musíme pohybovat (na některých školách nutnost brát téměř každého žáka, tlak některých rodičů aby se děti neučily klasiku, preferování učení se do "normální" školy a cizojazyčných či sportovních kroužků mnoha rodiči před tím, než by dohlédli aby dítě doma cvičilo na nástroj atd atd.).


Naposledy upravil Marek Frnka dne sob 04. čer 2011 9:50:31, celkově upraveno 3

Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Má nějaký smysl tvořit ŠVP?
PříspěvekNapsal: stř 01. čer 2011 10:23:57 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 24. kvě 2011 22:44:43
Příspěvky: 110
Přesouvám do tohoto vlákna svůj příspěvek, hodí se spíše sem ;) :

...hlavně nejsme jako učitelé ZUŠ zdaleko vnitřně přesvědčeni, že "děláme něco špatně" a proč vlastně něco ve své výuce měnit(když naučit se dobře řemeslo po staletí bylo hlavně v píli žáka a dobré motivaci studentů - což mnoho našich pedagogů dělá... -aspoň co se týká kolegů co znám a stejný názor mají i mně blízcí profesoři konzervatoře.

Aby to opět (jako celá reforma) nezavánělo nějakým musem,...spíše možná osobněji a pozitivněji (neboť bych rád získal POCIT, že tento portál mi může nějak ZPŘÍJEMNIT mou těžkou práci, možná se stát i zálibou kde budu RÁD přicházet se podělit o nápady s nově nalezenými kolegy ze stejné branže... i kdyby nebyla reforma) :

...zdaleko není jasný přínos reformy pro nás na ZUŠ....ZUŠ je praktická, už ve své podstatě činnostní výuka (na rozdíl od převážně teoretických předmětů na základkách)...tak proč bych měl číst nějaké blablabla... :ugeek: , zvlášť pokud mi stále omílané rvpšvprvpšvp zprotivilo cokoli co jen zavání tímto názvem (škoda že se váš portál nejmenuje jinak, a obsahuje pro umělce spíše pejorativní slůvko rvp..., ...co je muss..)

Nezapomeňte, že na nás umělce se musí pomalu, my jsme zvláštní sorta múzami opředených (pře)citlivých a křehkých dušiček bývalého svobodného povolání.... :mrgreen:
(velká většina těch se kterými jsem mluvil, jakmile slyší rvp-švp, tak si dají špunty do uší jakmile jen zaslechnou slůvko rvp...možná přeháním, ale jako umělci jsme velmi emotivní a křehcí, nemáme rádi když nám někdo mluví příliš do řemesla, které se nedá nabiflovat nebo získat diplom jako to bylo na plzeňských právech... :mrgreen: , ale kde chodíme se svou kůží na trh na každém koncertě kde učitel sám hraje nebo doprovází žáka...

(howgh...jdu raději cvičit na svůj nástroj abych byl schopen něco zahrát...asi letos raději na učitelském koncertě nebudu hrát, když místo cvičení, trávím čas nějakým datlováním do klávesnice... :ugeek: ).


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Má nějaký smysl tvořit ŠVP?
PříspěvekNapsal: stř 01. čer 2011 10:25:36 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 24. kvě 2011 22:44:43
Příspěvky: 110
PS: cituji z UN z r.2009: "...Základní umělecké školy vstupují už do pátého školního roku, v němž pracují na svém rámcovém vzdělávacím programu (RVP ZUV). Nemodelují ho ústavy, ale od samého začátku sami pedagogové ve spolupráci s VÚP, nyní pod hlavičkou Pilot ZUŠ. I kolegové, kteří mají různé výhrady, chápou to důležité a snad i nejdůležitější – mít co nejdříve tento dokument vytvořen a zaveden. Je to totiž i trochu existenční otázka. Řekl bych, že naše situace je podobná té, kterou provázel vznik RVP pro mateřské školy. Ony i my jsme něco jako „zbytné školství“ – můžeme a nemusíme tady být. Proto se o sebe staráme sami. Myslím, že to lidé cítí. Vědí, že by byli hloupí, kdyby proti RVP ZUV šli."
http://www.ucitelskenoviny.cz/?archiv&c ... be68541904


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Má nějaký smysl tvořit ŠVP?
PříspěvekNapsal: sob 04. čer 2011 20:55:22 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 09. čer 2009 21:09:00
Příspěvky: 1230
Marku, díky za Vaše názory.
Máme nyní myslím hodně podnětů na přemýšlení.

Dovolím si jako výkop další diskuse použít Vaši větu:
Marek Frnka píše:
Řekl bych, že naše situace je podobná té, kterou provázel vznik RVP pro mateřské školy. Ony i my jsme něco jako „zbytné školství“ – můžeme a nemusíme tady být. Proto se o sebe staráme sami. Myslím, že to lidé cítí. Vědí, že by byli hloupí, kdyby proti RVP ZUV šli."


A nyní otázka na ostatní diskutující: Vnímáte to stejně, nebo jinak? Jakou konkrétní zkušeností byste svůj názor podpořili?

_________________
Lucie Slejšková
EDUin
www.eduin.cz, www.rodicevitani.cz


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Má nějaký smysl tvořit ŠVP?
PříspěvekNapsal: pon 20. čer 2011 9:45:20 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 24. lis 2009 13:32:27
Příspěvky: 3
Dobrý den,
protože učím na Zušce, která je pilotní, můj život s rvp a švp se počítá na roky.Školení, debaty, mnoho hodin práce, kilogramy popsaného papíru, x složek v počítači.Nebylo možné zadat www a získat inspiraci.Hlavní motivací po celou tu dobu pro mě bylo přesně to, co píše pan Frnka v závěru svého příspěvku 24.5. Děláme to pro sebe.Jestliže ZŠ akceptovaly tento způsob tvorby osnov, nám Zuškám, pokud chceme být tam kde jsme, nezbývá než akceptovat ho také. Umím si totiž dost živě představit, kde by se dalo ve školství jednoduše ušetřit.Věta o ,,zbytném školství,, absolutně sedí.
Pro vás, které psaní švp teprve čeká je dobrou zprávou alespoń to, že jsou k dispozici přesnější informace a inspirace v napsaných švp. Můžete být ušetřeni omylů, nedorozumění, nejasností, kterými jsme si prošli my v pilotních školách.

Petra Matoušková

Ps když jsem dopsala poslední, asi čtvrtou verzi našeho švp pro klavír, pustila jsem rádio, kde pan ministr Dobeš oznamoval, že uvažuje o zrušení rvp. Co dodat....


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku : 5
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 20 ]  Přejít na stránku: 1, 2  Další

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 návštevníků


Můžete zakládat nová témata v tomto fóru
Můžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Přejít na: