Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se

Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 12 ]  Přejít na stránku: 1, 2  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Máme podle RVP povinnost přijmout na ZUŠ kohokoliv?
PříspěvekNapsal: stř 22. čer 2011 19:34:57 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 09. čer 2009 21:09:00
Příspěvky: 1230
Marek Frnka položil v jiném tématu tyto otázky:
Marek Frnka píše:
Jak se díváte - podle nového RVP - na "právo" každého dítěte získat základní vzdělání na ZUŠ (bez "diskriminace"....) ?
Znamená to podle Vás povinnost odučit a přijmout kohokoli??? :?: (pokud je místo v úvazku a přeje si to ředitel....)

Využijete nóvum v RVP- tzv. "přípravné ročníky" před 1. nebo (nově) i před 2.stupněm?? (RVP takto poskytuje podle mne možnost 1-2 roky poskytnout "komukoli" i absolutnímu "dřevu" základní umělecké vzdělání...a pak ho NEPŘIJMOUT DO 1.ROČNÍKU...páč žákem školy se dotyčný stane teprve až přijetím do 1.roč (1. nebo 2.stupně), a postupovými zkouškami do 1.roč. NEMUSÍ PROJÍT... !!

Zohledňujete "právo si alespoň trochu vybírat" z žáků, ve svém ŠVP (nastavením požadavků v 1.ročníku !!, které jsou však nezávazné, takže lze sice doporučit rodičům aby dítě dali raději na jiný kroužek, ale teoreticky se může stát: Učitel bude někdy muset učit žáka až do 7.ročníku, kde teprve v .roč. jsou očekávané výstupy závazné pokud to správně chápu...(nepodaří-li se rodiče přemluvit, že je to nesmyslné vyhazování peněz za školné...). :?: :?:


Jaký je váš názor?

_________________
Lucie Slejšková
EDUin
www.eduin.cz, www.rodicevitani.cz


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Máme podle RVP povinnost přijmout na ZUŠ kohokoliv?
PříspěvekNapsal: čtv 30. čer 2011 15:58:48 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 24. kvě 2011 22:44:43
Příspěvky: 110
Pokud správně chápu, tak to co si dáme do ŠVP je ZÁVAZNÉ...

...což nás na jednu stranu netěší (inspekce bude vyžadovat vše co jsme si za "bič" na sebe upletli), ale je to na druhou stranu v něčem i výhoda:

Do požadavků na 1.roč.I. a 1.roč.II.stupně, si můžeme dát taková měřítka, která "vyřadí" nebo alepoň omezí množství neschopných (nemuzikálních) dětí.
V praxi by to znamenalo, že sice každé dítě může dostat před vstupem do 1roč.I.(nebo II.) stupně alespoň 1-2 roky hudebních "základů" v přípravném ročníku (ročnících), ale pokud usoudíme že by se zbytečně trápilo na ZUŠ(v DDM třeba ne), tak rodičům prostě ukážeme
požadavky na 1.ročníky I.(nebo II.) stupně...

...nebo už přímo protokol z postupových zkoušek do 1.ročníku...které dítě nesplnilo...+ musí být i zde nejspíš zápis z pedagogické rady o neudělání postupových zkoušek u konkrétního žáka.
(samozřejmě budu-li mít málo žáků, vezmu asi téměř každého... ;) ).

Přípravný(é) ročníky jsou nezávazné, a nevzniká dítěti(rodičům) automaticky právo stát se žákem školy (tím se stane až přijetím do 1.ročníku...!).

Chápu to dobře?? Jak se díváte ostatní na důležitost nastavení určité "laťky" v ŠVP hlavně u prvních ročníků??!


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Máme podle RVP povinnost přijmout na ZUŠ kohokoliv?
PříspěvekNapsal: ned 25. zář 2011 12:31:54 
To, co bych chtěla napsat, není čistě k otázce RVP a "vyloučení" z výuky méně nadaných žáků - a současně to možná sem patří.
Pro mě je důležité VŽDY, zda má žáček zájem o hru na nástroj /v mém případě klavír, klávesy/.
Zájem = spolupráce = výsledek = přínos atd.
Samozřejmě s nadaným a disponovaným žáčkem, který má nadto všechno aktivní přístup ke studiu je práce snadná. Jsou to "zlaté rybky", které plní na počkání veškerá přání učitele, resp. instrukce, rady, jsou samy aktivní, není třeba je nikterak pobízet atd.
Ovšem! Jsem naprosto přesvědčená o tom, že /kvalitní/ výuka na ZUŠ je obrovským přínosem též pro žáky, kteří mají méně výrazné projevy talentu /což je často pouze první dojem/, anebo dokonce mají různé projevy dys..., problémy s lateralitou - z čehož plynou i bloky v motorice atd.
Zkusím vysvětlit krátce /což bude hodně těžké/:
děti, které jsou např. skrytí leváci anebo mají zkříženou lateralitu /což vidím ihned, jakmile sáhnou na klávesnici, resp. vidím, že je něco "jinak"/, mají na krku problém, se kterým si často neumí poradit samy. Překonávají překážky, vidí, že něco zvládají méně snadno, než většina dětí kolem, stáhnou se do sebe anebo mají projevy hyperaktivity, jsou "nemotorné" /další popisy vynechávám/ - projevují se jako dyslektici např. - dostanou nějakou pečeť "odlišnosti" - vnímají ji jako něco, co snižuje jejich hodnotu.
Přitom stačí "málo".
Mít v učení přístup "spolupracující" / něco podobného je v moderní psychologii při systemickém spolupracujícím přístupu/ - kdy učitel není v hlavní roli - v hlavní roli je mj. sebepoznávání, cesta k sobě formou práce a tvoření - nerozepisuji.
Tudíž - krátce: pozorovat své pocity při hraní / proces - motorika/, pozorovat vznikající napětí při určitých úkonech, analyzovat, hledat vlastní způsob, originální metodu překonání překážek - způsob, který nemusí vůbec být shodný s tím, který ostatní /většina/ používá. Nemít trauma z odlišnosti - naopak, využít k vytvoření originální a osobité cesty, přijmout sebe i s odlišností od většiny = odstraňovat své bloky /máme je všichni/, využít zdánlivou překážku ke svému užitku /např. filozofie aikidó je tak nějak podobná/ atd. /stručně popsat je to těžké/.
Hodiny klavíru a kláves mohou mít široké pozitivní vlivy na různé jiné činnosti - všechno se vším souvisí, prolíná se, atd.

Pokroky se musí někdy "vysedět", ale stojí za práci.
Nejsem příznivcem soutěživého způsobu existence v žádné oblasti života - soutěže na ZUŠ tak, jak probíhají, "nemusím" /a když už tam "musíme", snažíme se odfiltrovat to, co je skutečně "soutěživé" - ve smylu "za každou cenu" a hledáme, co je pro nás skutečným přínosem - taky krátce těžko popsat/.
Tudíž: ve výuce jdeme směrem "tvořit", poznávat, hledat, spolupracovat, dávat věci do souvislostí, projevovat svou osobnost, přitom dojít ke kvalitě, atd.
Shrnuto: jsem toho názoru, že je dobré učit kohokoliv, kdo o hudbu projeví zájem, spolupracuje a CHCE.
Protože při takové spolupráci je přínos oboustranný - počítám přínosy i pro učitele.
Nejvíce je možné rozšiřovat, zlepšovat učitelské dovednosti tam, kde je třeba hledat vlastní cestičky, šité na míru, tudíž je to něco nového = přitom lze objevit hodně pokladů. A jak jsem už napsala, je to cesta k sebepoznání, zjišťování svých možností atd. nejen pro žáky, ale i pro učitele.
Empatie, spolupráce, hledat smysl nejen učení, smysl a význam hudby, ale urovnávat a třídit v sobě životní hodnoty.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Máme podle RVP povinnost přijmout na ZUŠ kohokoliv?
PříspěvekNapsal: úte 27. zář 2011 23:04:16 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 24. kvě 2011 22:44:43
Příspěvky: 110
Katarína Straková píše:
...
Nejsem příznivcem soutěživého způsobu existence v žádné oblasti života - soutěže na ZUŠ tak, jak probíhají, "nemusím" /a když už tam "musíme", snažíme se odfiltrovat to, co je skutečně "soutěživé" - ve smylu "za každou cenu" a hledáme, co je pro nás skutečným přínosem - taky krátce těžko popsat/.
Tudíž: ve výuce jdeme směrem "tvořit", poznávat, hledat, spolupracovat, dávat věci do souvislostí, projevovat svou osobnost, přitom dojít ke kvalitě, atd.
Shrnuto: jsem toho názoru, že je dobré učit kohokoliv, kdo o hudbu projeví zájem, spolupracuje a CHCE.
Protože při takové spolupráci je přínos oboustranný - počítám přínosy i pro učitele.
Nejvíce je možné rozšiřovat, zlepšovat učitelské dovednosti tam, kde je třeba hledat vlastní cestičky, šité na míru, tudíž je to něco nového = přitom lze objevit hodně pokladů. A jak jsem už napsala, je to cesta k sebepoznání, zjišťování svých možností atd. nejen pro žáky, ale i pro učitele.
Empatie, spolupráce, hledat smysl nejen učení, smysl a význam hudby, ale urovnávat a třídit v sobě životní hodnoty.


Ano, není to jen o hudbě, žel podle mne ještě dlouho potrvá než na to někteří kantoři přijdou... že KAŽDÝ žák nás jako učitele někam může posunout (a my jeho), i kdyby to nakonec skončilo po nějaké době doporučením, aby určitého žáka daly jejich rodiče raději do DDM nebo sportovní či jiný kroužek...(nebo se s ním v případě "nutnosti" naférovku rozloučíme nesplněnými postupovými zkouškami...).

PS: Kataríno, PhDr.Nováčková by z Vás jistě měla radost, a věřím že děti ji už mají.... :-)


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Máme podle RVP povinnost přijmout na ZUŠ kohokoliv?
PříspěvekNapsal: stř 28. zář 2011 1:00:06 
Marku, děkuji, zmínka o PhDr.Nováčkové byla pro mě inspirující, neměla jsem o ní tucha - našla jsem si informace a přečetla některé její texty. Mám z Dr. Nováčkové radost :D
Srdečně zdravím**************************


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Máme podle RVP povinnost přijmout na ZUŠ kohokoliv?
PříspěvekNapsal: stř 28. zář 2011 8:40:50 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 24. kvě 2011 22:44:43
Příspěvky: 110
Katarína Straková píše:
Marku, děkuji, zmínka o PhDr.Nováčkové byla pro mě inspirující, neměla jsem o ní tucha - našla jsem si informace a přečetla ...


Je to opravdu přelom :idea: ...ne se vším u paní Nováčkové ale člověk musí souhlasit..., třeba určitá míra drilu je ve výuce na nástroj prostě nutná, ale je pravda že je velký rozdíl bezduchý versus motivovaný dril...

Jinak KAŽDÉMU doporučuju se seznámit s knihou J.Nováčkové "RESPEKTOVAT A BÝT RESPEKTOVÁN", s poznatky z pedag. a psychoterap.praxe (nejsou to tedy jen zas nějaké reformní teorie...!!).
Boří mnohé léta zakořeněné mýty a paradgimata školství... Přestože vychází z ověřených moderních poznatků, je to do značné míry naplnění dosud nerealizovaných ideálů Komenského (toho taky málokdo opravdu četl a učí tak :mrgreen: ).

Více o knize J.Nováčkové:
http://mafr.blogy.rvp.cz/2011/09/28/fen ... ikova-etc/


Naposledy upravil Marek Frnka dne čtv 13. říj 2011 7:21:27, celkově upraveno 6

Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Máme podle RVP povinnost přijmout na ZUŠ kohokoliv?
PříspěvekNapsal: stř 28. zář 2011 8:46:16 
Katarína Straková píše:
Ovšem! Jsem naprosto přesvědčená o tom, že /kvalitní/ výuka na ZUŠ je obrovským přínosem též pro žáky, kteří mají méně výrazné projevy talentu /což je často pouze první dojem/, anebo dokonce mají různé projevy dys..., problémy s lateralitou - z čehož plynou i bloky v motorice atd.
Empatie, spolupráce, hledat smysl nejen učení, smysl a význam hudby, ale urovnávat a třídit v sobě životní hodnoty.

Milá Kataríno, mluvíte mi z duše. Já jsem byl takový případ. Už dávno nehraji, ale "hudebka" mi dala vztah k hudbě, procvičila lateralitu a zvýšila hybnost prstů, takže napsat něco na počítači je pro mne otázka chvilky.
Ale také by učitelé měli k takovým dětem přistupovat s porozuměním a mít trpělivost. Je to pro dobro dětí.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Máme podle RVP povinnost přijmout na ZUŠ kohokoliv?
PříspěvekNapsal: stř 28. zář 2011 9:51:35 
Tak - teď jsem asi nenašla správný způsob, jak vložit citaci - /uvidím po odeslání, jak se mi to povedlo/ - cituji z příspěvku Marka:

Ne se vším člověk musí souhlasit..., třeba určitá míra drilu je ve výuce na nástroj prostě nutná, ale je pravda že je velký rozdíl bezduchý versus motivovaný dril...

Pokud vezmu pojem "dril" ve smyslu "trpělivá práce = dokud se něco nenaučím, budu na tom pracovat" - je i takový dril potřebný - celý život a všude. Dává člověku zkušenost = máknout je potřeba ve všech oblastech života - investovat "piplačku", námahu = cesta ke sklízení úrody.
Stačí vidět souvislosti a hledat smysl, podstatu, přínosy, využití atd.

Od Dr. Nováčkové jsem přečetla mj. její názory na soutěže /Je nutné kazit oslavu Dne dětí soutěžemi?/ a souzním. Výsledkem soutěží je 1 vítěz a hodně poražených, pokořených, atd. Boj je v jakékoliv své podobě destruktivní. Ostatní negativní doprovodní jevy /týkající se např. soutěží ZUŠ/ vynechám /např. zákulisí....."objektivní" subjektivní hodnocení, atd./.

Možná k tématu "soutěžení" v určité souvislosti patří i práce se žáky, kterým hra na hudební nástroj pomůže při jejich potížích s motorikou. Souvislost: učitel, který se takovým dětem věnuje / vidí přínos, nelituje čas - i svůj "volný", nezaplacený - a námahu, atd./ "není slavný" = resp. nesbírá na soutěžích "ocenění" - což je často /anebo vždy? - teda ještě kromě dokonale vedené dokumentace ;) / hlavním kritériem pro určení kvality učitele........PREZENTOVAT SE za každou cenu :lol: - i za cenu nesmyslného drilu atd.
Soutěživý přístup k životu je přítomný všude, "růst růstu". Třídí lidi na lepší a horší, žádoucí a nežádoucí atd. - pseudohodnoty.
Záleží na životní filozofii každého, zda se nechá do takového kolotoče vtáhnout anebo ustojí i za takových okolností "být sám sebou" - což je někdy těžké. Hodně.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Máme podle RVP povinnost přijmout na ZUŠ kohokoliv?
PříspěvekNapsal: stř 28. zář 2011 10:43:33 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 24. kvě 2011 22:44:43
Příspěvky: 110
Katarína Straková píše:
Tak - teď jsem asi nenašla správný způsob, jak vložit citaci
...

Komentář části citace někoho zachováte ve vlastním rámečku tak, že ponecháte slovíčko quote v hranatých závorkách na začátku i konci citace,včetně jeho jména.


Naposledy upravil Marek Frnka dne stř 28. zář 2011 22:52:12, celkově upraveno 1

Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Máme podle RVP povinnost přijmout na ZUŠ kohokoliv?
PříspěvekNapsal: stř 28. zář 2011 22:17:43 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 09. čer 2009 21:09:00
Příspěvky: 1230
Pěkný den,

opravdu moc mě za náš portál těší, že sekce ZUV ožívá a že i tady se diskutuje, a co víc, moc zajímavě. Díky!

Nechci se tedy ani v nejmenším rušit vaše kruhy, když jste začali debatovat o tom, zda a jak učit všechny děti, co mají hudbu zájem.

Objevilo se zde i podtéma soutěžení, máte-li chuť jej dál rozvíjet, prosím, věnujme se mu v samostatném tématu. Ráda samozřejmě vytvořím, i když myslím, že to pro vás již není žádný technický problém. :-)

_________________
Lucie Slejšková
EDUin
www.eduin.cz, www.rodicevitani.cz


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 12 ]  Přejít na stránku: 1, 2  Další

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Můžete zakládat nová témata v tomto fóru
Můžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na: