Diskuzní fórum
https://diskuze.rvp.cz/

MATEMATIKA - pracovní návrh standardů
https://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=517&t=16785
Stránka 5 z 7

Autor:  Dominik Dvořák [ ned 06. úno 2011 12:04:52 ]
Předmět příspěvku:  Re: MATEMATIKA - pracovní návrh standardů

Dana Martinovská píše:
Není problém našeho školství úplně jinde, než ho hledáme?


Já nevěřím, že existuje něco jako "problém našeho školství", který by stačilo najít a vyřešit. Školství má mnoho problémů. Řada lidí nám tady předhazuje, že neřešíme problémy systémově, ale zabýváme se dílčí otázkou. Ano, zabýváme. Nicméně řešení této dílčí otázky doporučuje řada nezávislých analýz, které se podívaly na školství jako celek. Toto fórum nemá sloužit nalezení "řešení pro české školství", ale jednomu dílčímu opatření, které považujeme za správné a důležité.

Dana Martinovská píše:
Nemělo by se nejprve diskutovat o tom, proč děti na základní škole nic nemotivuje? (...) Maturitu si lze koupit, diplom také...


Ano, náprava tohoto stavu potrvá nějaký čas a je k tomu potřeba spousta dílčích kroků. Zajímalo by mne, zda podle vás např. státní maturita může pomoci tomu, aby maturita nebyla tak snadno "na prodej".

Dana Martinovská píše:
Čerství absolventi VŠ mají problém získat zaměstnání, v 25ti letech jim chybí praxe a nikdo je nechce.


Absolventů technických a přírodovědných oborů je nedostatek, ČEZ nebo Škoda Auto je docela obtížně shánějí.

Dana Martinovská píše:
Zaveďme přijímací řízení povinně na SŠ a kvalita absolventů ZŠ se určitě podstatně zlepší. :P


I pro to je potřeba jasněji vydefinovat požadavky na žáky = standardy.

Autor:  Kateřina Fialová [ ned 06. úno 2011 12:12:31 ]
Předmět příspěvku:  Re: MATEMATIKA - pracovní návrh standardů

"...I pro to je potřeba jasněji vydefinovat požadavky na žáky = standardy."

Proč? Vždyť každá střední škola má jiné představy o profilu svého absolventa. Ty lepší zajímají spíše studijní předpoklady, a ty žádné standardy nevyřeší.

Autor:  Dominik Dvořák [ ned 06. úno 2011 12:58:18 ]
Předmět příspěvku:  Re: MATEMATIKA - pracovní návrh standardů

Kateřina Fialová píše:
"...I pro to je potřeba jasněji vydefinovat požadavky na žáky = standardy."
Proč? Vždyť každá střední škola má jiné představy o profilu svého absolventa. Ty lepší zajímají spíše studijní předpoklady, a ty žádné standardy nevyřeší.


Od začátku deklarujeme, že připravujeme minimální standard jako opatření na ohlídání "dna".

Bylo tady už několikrát řečeno, že k práci na standardech nás vede zejména starost nikoli o "ty nejlepší" (školy, žáky), ale o ty nejslabší. Ve čtení se nám ocitla čtvrtina populace pod hranicí nejnižších dvou úrovní. Proto chápu, že se tu také ozýval ředitel střední nevýběrové školy, který má problém s kvalitou vzdělání, které mají jeho studenti na vstupu. Proto naši práci podporuje.

Autor:  Kateřina Fialová [ ned 06. úno 2011 13:01:33 ]
Předmět příspěvku:  Re: MATEMATIKA - pracovní návrh standardů

Už jsem to jednou psala, ale raději dvakrát než vůbec: zeptejte se jednotlivých učitelů, kteří žáci jsou u toho dna a oni vám to řeknou. Na to není třeba testů ani standardů.

Autor:  Dominik Dvořák [ ned 06. úno 2011 13:32:01 ]
Předmět příspěvku:  Re: MATEMATIKA - pracovní návrh standardů

Nevím, jestli se neopakuju, ale radši dvakrát než vůbec. Měl jsem v životě tu čest spolupracovat s prof. Zdeňkem Matějčkem, který celý život vyšetřoval děti. Určitě se nespletu, když napíšu, že přes 50 let. A na konci života říkal a psal: Jsou kolegové, co se kouknou na dítě a řeknou: "Je mi jasné, co potřebuje." To já si netroufnu. Já si vždycky aspoň ty základní testy udělám, a testy mi často řeknou něco zajímavého, co bychom jinak přehlédli.

To je pro mne profesionalita a odborná pokora, kterou ve Vámi uveděném názoru postrádám. Kromě toho se mi nelíbí, že se odvoláváte na hypotetickou odpověď, co "by mi řekli učitelé", a nechcete slyšet, co opravdu řekli ve výzkumu.Jak zde píšu jinde, ve výzkumu odpověděly skoro tři čtvrtiny škol, že testy pomáhají školám přijímat správná opatření.

Autor:  Kateřina Fialová [ ned 06. úno 2011 13:39:05 ]
Předmět příspěvku:  Re: MATEMATIKA - pracovní návrh standardů

Jak zde píšu jinde, testy pomáhají školám přijímat správná opatření, ale chtějí si je přijímat samy.

Autor:  Dominik Dvořák [ ned 06. úno 2011 13:40:32 ]
Předmět příspěvku:  Re: MATEMATIKA - pracovní návrh standardů

Až se zastaví katastrofální propad výsledků českých žáků, ať si školy dělají, co chtějí. Do té doby si myslím, že je povinností státu, aby připravoval opatření.

Autor:  Kateřina Fialová [ ned 06. úno 2011 15:07:56 ]
Předmět příspěvku:  Re: MATEMATIKA - pracovní návrh standardů

Ale opatření proti čemu? Sám jste mi tu psal, že žáci na ŠVP nebyli testováni?
(To zní fakt hrozně...)

Autor:  Dominik Dvořák [ ned 06. úno 2011 15:32:47 ]
Předmět příspěvku:  Re: MATEMATIKA - pracovní návrh standardů

Opatření pro případ, že se ukáže, že ani RVP/ŠVP nezvrátily trend, který lze v datech o českém školství sledovat cca deset let: všechny oblasti znalostí, které byly testovány, se zhoršily, zhoršily se i gramotnosti (což jsou v podstatě kompetence), ale i postoje.
Opakuji: dosavadní výzkumy nenaznačují, že by se výuka ve třídách ve velkém měřítku proměnila tím, že ve sborovně leží napsaný ŠVP. Nebo si myslíte opak?

Autor:  Kateřina Fialová [ ned 06. úno 2011 15:59:04 ]
Předmět příspěvku:  Re: MATEMATIKA - pracovní návrh standardů

Pane Dvořáku, než Vám odpovím, dovolte mi vyjádřit obdiv k Vaší práci a k trpělivosti, s jakou odpovídáte na moje opačná stanoviska od Vašich.
Protože cítím, že se točíme pořád dokola, zrekapituluji své postoje a pak tuto diskusi opustím, abych uvolnila místo jiným.
1. Myslím, že standardy nejsou třeba, protože jsou jen zbytečným mezičlánkem mezi výstupy a učivem v RVP.
2. Souhlasím, že leckde ve školách leží ŠVP asi jen ve sborovně (ještě spíš v ředitelně), ale to není důvod k celoplošným opatřením. Stejně tak tam zůstanou i standardy. Je potřeba nejdřív ze všeho vypracovat "standardy" pro pedagogické fakulty a také vyvinout tlak na ministerstvo sociálních věcí, aby mohli rodiče převzít větší zodpovědnost za výchovu a vzdělávání svých dětí. Taky umožnit vznik volnočasových aktivit přímo ve škole (to chce peníze, ale je to rozumná investice, na rozdíl od jiných).
3. Nejsem proti plošnému testování v deváté třídě, ale je nejdřív nutné si říci, k čemu má sloužit. Podle toho pak volit "minimální" nebo "náročnější" variantu.
4. Testy pro pátou třídu bych školám dala k dispozici, aby si mohly ověřit, zda jejich vzdělávací proces je nebo není efektivní a podle toho přijmout opatření. Zodpovědnost má přece ředitel a dohlížet mají rodiče (přes Školskou radu mohou i působit).
5. Rozhodně nesouhlasím s on-line testováním v páté třídě, protože by děti musely ovládat počítač rutinně, aby jejich výsledky byly relevantní, a já bych byla radši, kdyby páťáci místo vysedávání u počítače (při nácviku) lezli po stromech, okopávali zahradu, sekali dříví, četli knížky, starali se o zvířata, předčítali nebo hráli divadlo starouškům atd. atd.
Přeji vám konstruktivní diskutující.
K.F.

Stránka 5 z 7 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/