Pozor! Jste na staveništi. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se

Odeslat nové téma Toto téma je zamknuté. Nemůžete posílat nové příspěvky ani odpovídat na starší.  [ Příspěvků: 70 ]  Přejít na stránku: Předchozí  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: MATEMATIKA - pracovní návrh standardů
PříspěvekNapsal: ned 06. úno 2011 20:31:33 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 18. led 2011 10:49:02
Příspěvky: 257
Já si zase umím představit, že pokud se věnujete se stejným nasazením jako této diskusi svým žákům, tak mohou mít docela zajímavou školu. V některých bodech se s Vámi shoduji, některé jsme už opravdu probrali tolikrát, že k nim nelze nic nového říct, a někde ještě budu reagovat.

Kateřina Fialová píše:
Leckde ve školách leží ŠVP asi jen ve sborovně , ale to není důvod k celoplošným opatřením. Stejně tak tam zůstanou i standardy.

To máte pravdu. Důvodem k přípravě opatření (která mohou mít nějaký větší efekt až za několik let) není ŠVP ve skříni, ale dlouhodobý a hluboký propad vzdělávacích výsledků českých žáků a podložené pochybnosti, zda ho dosud provedené reformní kroky zvrátily. Standardy mohou ležet také ve skříni, ale výsledky testů by tam neměly skončit. Přinejmenším je dostanou rodiče, kdo další, to je otázka, kterou - jak jsem psal - rozhodne až příští vláda, která je poprvé dostane.

Kateřina Fialová píše:
Je potřeba nejdřív ze všeho vypracovat "standardy" pro pedagogické fakulty

Nechci standardizovat učitele ani studenty učitelství. To mi přijde proti smyslu reformy. Reforma řekla, že každý postup, který dokáže děti dovést k cílům vzdělávání, je povolen (pokud samozřejmě není v rozporu s právy dítěte atd.). Myslím, že jste psala, že vyučujete některé předměty neaprobovaně. To byste byla první obětí důsledné standardizace. Kupodivu ministr chce přivést do škol víc lidí, kteří neprošli pedagogickou fakultou, snad to opravdu může školy oživit.

Kateřina Fialová píše:
Taky umožnit vznik volnočasových aktivit přímo ve škole (to chce peníze, ale je to rozumná investice, na rozdíl od jiných).

Souhlas. To je cesta zvolená v Německu, která asi funguje. Ale oni také investují peníze to standardů, testů... a považují to za klíčové.

Kateřina Fialová píše:
Rozhodně nesouhlasím s on-line testováním v páté třídě...

Ano, to je velká neznámá. Názory diskutujících se liší. Uvidíme, co přinese pilotáž na vzorku škol, které se dobrovolně přihlásily.

Díky za příměří a hezký večer.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: MATEMATIKA - pracovní návrh standardů
PříspěvekNapsal: ned 06. úno 2011 23:04:51 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: stř 08. pro 2010 11:51:32
Příspěvky: 8
K navrženým standardům mám jednu praktickou připomínku. Absolvent 1. stupně ZŠ musí umět násobilku a další základní výpočty. Tím myslím automatickou a podvědomou znalost. Je to totiž základní dovednost pro práci s výrazy a rovnicemi. Je to možná nemoderní, ale nutné. Naučit se to dá jen neustálým opakováním a procvičováním. Pokud se to nenaučí, tak např. žák sice pochopí řešení rovnice, ale nenapadne ho, že má krátit ap. Matematika se pro takového žáka stává něčím, co nechápe, co se mu nelíbí a co se nerad učí.
Všechny uvedené dovednosti ve standardu jsou pěkné, ale pokud žák neovládá tzv. "kupecké počty", tak je pro něho matematika španělskou vesnicí.
Zažil jsem to bohužel mnohokrát. Zkoušel jsem žáka, který řeší rovnice a očividně tápe. Snažím se ho navést k řešení. Pak vyjde najevo, že nevidí možnost krácení čísel. Na přímý dotaz, kolik je 24 : 6, po chvilce přemýšlení odpoví, ale v rovnici to nevidí. Základní formulace standardů pro 1. stupeň - národní školu je známa již dávno: ČÍST, PSÁT, POČÍTAT!


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: MATEMATIKA - pracovní návrh standardů
PříspěvekNapsal: pon 07. úno 2011 12:57:43 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: sob 05. úno 2011 17:07:17
Příspěvky: 6
Dominik Dvořák píše:
Dana Martinovská píše:
Není problém našeho školství úplně jinde, než ho hledáme?


Já nevěřím, že existuje něco jako "problém našeho školství", který by stačilo najít a vyřešit. Školství má mnoho problémů. Řada lidí nám tady předhazuje, že neřešíme problémy systémově, ale zabýváme se dílčí otázkou. Ano, zabýváme. Nicméně řešení této dílčí otázky doporučuje řada nezávislých analýz, které se podívaly na školství jako celek. Toto fórum nemá sloužit nalezení "řešení pro české školství", ale jednomu dílčímu opatření, které považujeme za správné a důležité.

Dana Martinovská píše:
Nemělo by se nejprve diskutovat o tom, proč děti na základní škole nic nemotivuje? (...) Maturitu si lze koupit, diplom také...


Ano, náprava tohoto stavu potrvá nějaký čas a je k tomu potřeba spousta dílčích kroků. Zajímalo by mne, zda podle vás např. státní maturita může pomoci tomu, aby maturita nebyla tak snadno "na prodej".
Pokud nebudou za některé žáky státní maturitu vyplňovat učitelé (jako se stává např. u řidičáků), pak si myslím, že má smysl. Její náročnost v podzimních kolech však byla příliš malá - šikovný žák z 9. třídy by měl mít problém cca s 2 příklady. Pak výsledky testovaných žáků vypovídají o úrovni středních škol.

Dana Martinovská píše:
Čerství absolventi VŠ mají problém získat zaměstnání, v 25ti letech jim chybí praxe a nikdo je nechce.


Absolventů technických a přírodovědných oborů je nedostatek, ČEZ nebo Škoda Auto je docela obtížně shánějí.

Dana Martinovská píše:
Zaveďme přijímací řízení povinně na SŠ a kvalita absolventů ZŠ se určitě podstatně zlepší. :P


I pro to je potřeba jasněji vydefinovat požadavky na žáky = standardy.


Ani zde s Vámi nemohu plně souhlasit. SŠ naberou žáky s vysvědčením plným trojek nebo dokonce se čtyřkou. Chtějí mít dost žáků? Záleží jim na kvalitě? K čemu budou testy?


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: MATEMATIKA - pracovní návrh standardů
PříspěvekNapsal: úte 08. úno 2011 16:59:00 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 28. pro 2009 9:15:29
Příspěvky: 1
Chci reagovat na poslední otázku: Může výsledky žáků 5. a 9. ročníků v testování zkreslit skutečnost, že bude (chystané) testování probíhat na počítačích, tj. elektronicky? - Po zkušenostech s testováním 9. ročníků elektronicky se u starších žáků zkreslení neobávám, resp. s určitou mírou náhodných výsledků se počítá předem. Ale pro páťáky jsme objednali testy pro naše současné evaluační testování papírové. Prosím o zkušenosti ostatních, kteří zkusili páťáky testovat elektronicky. Elektronické testování díky počítačové výbavě na škole rozhodně nezvládneme najednou, větší problém bych tušila v pochopení a orientaci v testu a ve zohlednění dětí s dys - problémy.Prosím o názory zkušenějších. Díky, Milena


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: MATEMATIKA - pracovní návrh standardů
PříspěvekNapsal: stř 09. úno 2011 16:37:08 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: stř 09. úno 2011 15:54:02
Příspěvky: 1
Dobrý den,

reaguji za svou kolegyni, učící matematiku v 5.r. a počátečních třídách II.stupně na naší škole. Po prohlédnutí návrhu standardů postrádá úlohy s početními výkony s přirozenými čísly. Je v plánu jejich zařazení nebo nejsou předmětem šetření tzv. "kupecké počty"?

Zdraví Alice Běhounková, SoZŠ Integrál


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: MATEMATIKA - pracovní návrh standardů
PříspěvekNapsal: stř 09. úno 2011 17:54:56 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 09. úno 2011 17:29:04
Příspěvky: 818
V pátém ročníku bych si rozhodně nepřála testování z čehokoli, už vůbec ne elektronicky, natož z matematiky. Děti jsou zvyklé na své úhledné, přehledné písmo, na svůj styl výpočtů. Jejich ovládání klávesnice je velice nedokonalé. V deváté třídě by se testování muselo omezit na uzavřené otázky (neumím si představit, jak řeší v testu rovnice, upravují výrazy) nebo klikání správných odpovědí, přičemž by většinu času stejně počítaly na papír. Ze zpřístupněných ukázek standardů vůbec nevyplývá, jaký rozsah učiva by se měl testovat, tudíž se k nim nedokáži vyjádřit. Také není jasné, jak dlouhý čas by byl k řešení dán k dispozici. Ze zkušenosti vím, že průměrný deváťák za 40 minut spočítá tři slovní úlohy střední náročnosti.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: MATEMATIKA - pracovní návrh standardů
PříspěvekNapsal: stř 09. úno 2011 19:36:44 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: sob 05. úno 2011 17:07:17
Příspěvky: 6
Mám dojem, že opět někdo má snahu vymýšlet něco... Ale mám pocit, že autoři možná nikdy, možná kdysi dávno stáli před žáky běžné třídy.
Různých testů je až dost (např. scio), žáci jsou z nich znechuceni a vyplňují je jako sportku. Je tam tlak na čas. Žáci obecně dost špatně čtou, proto je testy nebaví a výsledky neodpovídají skutečným znalostem ani schopnostem.
Z vlastní zkušenosti vím, že pokud dám dětem na staré úlohy z testů čas, jsou schopni je vyřešit, ale 1 min na příklad jim nestačí. O dys ani nemluvím.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: MATEMATIKA - pracovní návrh standardů
PříspěvekNapsal: stř 09. úno 2011 19:56:06 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 22. říj 2007 23:25:19
Příspěvky: 429
Dana Martinovská píše:
Mám dojem, že opět někdo má snahu vymýšlet něco... Ale mám pocit, že autoři možná nikdy, možná kdysi dávno stáli před žáky běžné třídy.
Různých testů je až dost (např. scio), žáci jsou z nich znechuceni a vyplňují je jako sportku. Je tam tlak na čas. Žáci obecně dost špatně čtou, proto je testy nebaví a výsledky neodpovídají skutečným znalostem ani schopnostem.
Z vlastní zkušenosti vím, že pokud dám dětem na staré úlohy z testů čas, jsou schopni je vyřešit, ale 1 min na příklad jim nestačí. O dys ani nemluvím.

Nevím, co rozumíte pojmem běžná třída, ale prohlédnete-li si pracoviště většiny členů autorského týmu v úvodním příspěvku, tak nebudete tak rychle soudit. Vaše názory nás zajímají a děkujeme za ně. Na mnohé Vámi položené otázky naleznete odpověď i v dalších tématech této diskuze.

_________________
Tomáš


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: MATEMATIKA - pracovní návrh standardů
PříspěvekNapsal: ned 13. úno 2011 14:04:51 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: pát 18. zář 2009 21:23:11
Příspěvky: 227
Dobrý den, přispěji i svou troškou do diskuze.
Učím na 2.stupni ZŠ, učila jsem i na SŠ.
Dovolím si upozornit na publikaci http://goo.gl/939ND. Domnívám se, že to, co hledáme je v ní napsáno. Nebo ne?
Dále jsem nepochopila, proč se na každé škole tvořil individuální ŠVP, když jej teď zpět svážeme závazným modelovým ŠVP či standarty. Proč?
Domnívala jsem se, že výstupy z RVP jsou závazné, tak proč ještě standarty? Přijdou mi stejné, jen se jinak jmenují (výstup X identifikátor). Nevím, možná jsem to dostatečně nepochopila...

_________________
Hanka Z.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: MATEMATIKA - pracovní návrh standardů
PříspěvekNapsal: ned 13. úno 2011 14:55:21 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: ned 13. úno 2011 14:44:04
Příspěvky: 1
1. Jsou navržené indikátory srozumitelné? Ano
2. Je způsob zpracování standardů přehledný? Dle mého názoru je vše přehledné
3. Jsou indikátory dostatečnou konkretizací RVP ZV? (Dokážete si k jednotlivým indikátorům představit konkrétní učební aktivity?)
Hojně ve výuce využívám úlohy z testů SCIO a musím říct, že se setkávám i s pozitivní zpětnou vazbou u žáků. Pro mě jsou tyto aktivity chlebem.
4. Mohou ilustrační úlohy sloužit k lepšímu pochopení indikátorů (konkretizací RVP ZV)? Mohou, pokud je však někdo nepřebere jako dogma. Matematika by neměla vést pouze k přípravě na testy. Jak říkám žákům, matematiku musí žáci využívat k řešení situací ze života.
5. Může výsledky žáků 5. a 9. ročníků v testování zkreslit skutečnost, že bude (chystané) testování probíhat na počítačích, tj. elektronicky? Nikdy se neubráníme tomu, že se při jakémkoli testování najdou žáci, kteří hrají Sportku. Tady bych to viděla fiftyfifty. Jinou stránkou je subjektivní vztah ke čtení z monitoru a z papíru. To záleží na jednotlivci. Jistým způsobem by to pak mohlo mít na výsledek testování vliv. Na žáky spíše působí časový tlak. Pokud jim věnuji na testovou úlohu déle než dvě minuty, počítají ve větším klidu. Všude posloucháme o individuálním přístupu, který opravdu v otázce osobního tempa je na místě, ale při testování jakoby nic neplatilo. Co se týká mě, pro mě je důležitý výsledek. V životě bude důležitější, že si člověk nějak poradí a dojde k výsledku.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Toto téma je zamknuté. Nemůžete posílat nové příspěvky ani odpovídat na starší.  [ Příspěvků: 70 ]  Přejít na stránku: Předchozí  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Další

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
cron