Diskuzní fórum
https://diskuze.rvp.cz/

MATEMATIKA - pracovní návrh standardů
https://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=517&t=16785
Stránka 7 z 7

Autor:  Jana Petrů [ ned 13. úno 2011 15:10:33 ]
Předmět příspěvku:  Re: MATEMATIKA - pracovní návrh standardů

"...publikaci http://goo.gl/939ND...
To je výborné! Vůbec jsem netušila, že něco takového existuje. Díky!

Autor:  Mgr. Iveta Hudzietzová [ ned 13. úno 2011 22:40:33 ]
Předmět příspěvku:  Re: MATEMATIKA - pracovní návrh standardů

Pročítám si indikátory tematického okruhu Číslo a početní operace žáků 5. r. a přiznávám, některým nerozumím:(
  • jasné a srozumitelné je - přečte a zapíše
  • nerozumím však slovu - využívá rozvinutého zápisu čísla..../M-5-1-08.2/ - k čemu? chybí mi konkrétnost, jasnost sdělení
  • je schopen číselného odhadu - proč se nenapíše rovnou - odhaduje, pracuje s odhady,.....
  • používá kalkulátor - kdo to zjistí? dokáže? ověří?
....myslím si, že indikátory v M jsou nevhodné....
....vhodnější slova: posoudí, rozhodne, předpovídá výsledek na základě odhadu, navrhuje řešení, vypočítá, najde rozdíl, vybere apod.

Autor:  Jana Petrů [ pon 14. úno 2011 13:56:11 ]
Předmět příspěvku:  Re: MATEMATIKA - pracovní návrh standardů

I sem vkládám odkaz http://www.uiv.cz/rubrika/205, kde najdete v publikacích zajímavé úlohy typu PISA apod.

Autor:  Miroslava Veselíková [ pon 14. úno 2011 21:20:25 ]
Předmět příspěvku:  Re: MATEMATIKA - pracovní návrh standardů

Domnívám se, že pracovní návrh standardů v matematice pro 1. stupeň je přehledný a lze je realizovat.

Autor:  Hana Švécarová [ úte 15. úno 2011 12:50:43 ]
Předmět příspěvku:  Re: MATEMATIKA - pracovní návrh standardů

Dobrý den, učím matematiku na ZŠ již 15.rokem. Nechápu, k čemu zase vymýšlíte novinky typu standardy. Myslím, že už toho bylo dost a v rvp je jasně řečeno, co mají žáci umět na konci 5. či 9.tého ročníku. Proč tedy zase jakési standardy? Připadá mi to, jako většinou, že si na tom zase někdo dobře přivydělá! Před rvp jsme měli moudrou zelenou knihu tzv. osnovy, kde jste zjistil, co máte žáky naučit.Rvp je pouze přepsaná tato kniha do jiné podoby.
Také stále slyším, jak úroveň českého školství klesá. Nebylo by proto moudré vrátit se do historie, kdy naše školství patřilo k nejlepším a přestat vymýšlet novinky, které se evidentně neosvědčují.Tehdy nebyly k dispozici počítače, interaktivní tabule, dataprojektory a děti uměly mnohem více. Jak je to tedy možné! Nejsem odpůrcem výpočetní techniky ve výuce, sama ji také využívám, ale základem jsou znalosti!!! a ne hraní si v hodinách bez efektu. Jsem již alergická na slovíčka typu "kompetence", "žák zvládá" atd. Žák musí mít především zájem se něco naučit a být podporován v rodině a rodina by měla podporovat školu.Stále častěji se setkávám s tím, že rodiče stojí proti škole. Upřete svoji snahu na výchovu v rodině, na rodiče!

Autor:  Dominik Dvořák [ úte 15. úno 2011 13:07:22 ]
Předmět příspěvku:  Re: MATEMATIKA - pracovní návrh standardů

Hana Švécarová píše:
Také stále slyším, jak úroveň českého školství klesá. Nebylo by proto moudré vrátit se do historie, kdy naše školství patřilo k nejlepším... Upřete svoji snahu na výchovu v rodině, na rodiče!


Někde jsem tu byl za neznaboha, tak dovolte dva citáty.

Nikdo nenalévá mladé víno do starých měchů, jinak víno měchy roztrhne a přijde nazmar víno i měchy. Mladé víno do nových měchů. (Evangelium sv. Marka)

Máte pravdu v tomto: Kdybychom měli ve třídách minulé děti, bylo by snad nejlepší vrátit se k minulým metodám. Problém je, že máme opravdu "jiné" děti z jiných rodin. Takže nevěřím na prostý návrat k tomu, co bylo. Nevím, nakolik za úpadek českého školství mohou zbytečné novoty, a nakolik to, že se snažíme dnešní děti učit metodami, které fungovaly u předpředchozí generace. Ale v zásadě pro nové děti nová škola!

Z jedné strany jsme zde kritizováni, že se ve standardech snažíme rehabilitovat staré osnovy, a z druhé strany je nám vyčítáno, že zbytečně vymýšlíme novoty, když "zelená kniha" dobře fungovala. Nefungovala, výsledky dětí vyučovaných podle vzdělávacích programů z devadesátých let se výrazně zhoršily.

Ovšem na druhou stranu: "Dobrý hospodář vynáší ze své zásoby věci nové a staré." (Evangelium sv. Matouše)

Určitě jsme některé tradiční přístupy zavrhli příliš rychle. Děti a jejich rodiče nezměníme. (I když část učitelů si myslí, že testy/přijímačky by mohly na děti zapůsobit.) Opravdu se musí trochu změnit škola. Možná ta změna bude zahrnovat i návrat k něčemu starému.

Autor:  Marie Nowaková [ stř 16. úno 2011 10:49:22 ]
Předmět příspěvku:  Re: MATEMATIKA - pracovní návrh standardů

Postřehy k ukázkovým testovým otázkám z matematiky a k diskusi:
• Všechno se testuje jen zaškrtáváním správných odpovědí, opomíjí se praktické dovednosti žáků, klikat myší nebo křížkovat třeba i náhodné odpovědi umí každý, nebodují se jednotlivé kroky, takže někdo se trefí do správné odpovědi, ale vůbec nemusí umět počítat. Naopak dobrý počtář udělá chybu, ale už se nikde nepromítne, že zná postup. Prostě odpověděl nesprávně a řadí se automaticky k těm, kteří učivo nezvládají.
• Geometrie se omezuje jen na čtení z grafů a rozpoznání vzájemných vztahů mezi geometrickými útvary v rovině nebo v prostoru, ale narýsovat dvě kolmé přímky, to je velký problém. Takže geometrické dovednosti by se měly zkoušet písemnou formou.
• Při výuce matematiky na základní škole by se neměla přeceňovat úloha kalkulaček a počítačů, ty dnes opravdu patří do běžného života společnosti a opravdu dokážou ulehčit práci matematicky vzdělaným lidem, ale žáci základních školách by se především měli učit pamětnému počítání, které rozvíjí logické myšlení, měli by si umět příklad zjednodušit, najít si nejvýhodnější postup pro počítání. Práce s kalkulačkou by měla být pouze doplňková, protože při počítání s kalkulačkou žáci přestávají myslet a nekontrolují výsledek s realitou. Praktické počítání se dnes opomíjí a je to vidět při slovních úlohách z běžného života. Myslím, že v učebnicích jsou příklady voleny tak, aby se daly vypočítat bez kalkulátorů. Výjimkou jsou náročnější slovní úlohy v 8. a 9. ročníku, kde se pro urychlení počítání jeví jako vhodná pomůcka. Je třeba rozvíjet logické myšlení žáků, aby se zlepšily jejich výsledky při řešení slovních úloh.
• Povinné výstupy se v posledních letech okleštily, např. pojem interval se v 9. roč. nezavádí, přestože by podle mého názoru velmi zjednodušil formální zápisy definičních oborů funkcí. Zapisování pomocí nerovnic nebo slovní opis nevnímám jako jednodušší. Spíš naopak. Stačí volit takové příklady, abychom se vyhnuli pojmu nekonečno, jinak v tom žádný problém nevidím. Žáci by se tak aspoň učili přesnosti, protože matematika je přesná věda. Často se setkávám s formálními chybami v zápisech složitějších příkladů nebo rovnic. Žáci tu přesnost nevnímají, takže by neuškodilo ji podpořit. Navíc se v běžném životě často setkáváme s nutností přesně vyplnit nějaké dotazníky a smlouvy. Kde je ta škola pro život?
• Pokud se bude matematika neustále posouvat na okraj zájmu společnosti, jako se tomu děje doposud, nebudeme mít dobré ekonomy, fyziky, chemiky, ani meteorology. Tvůrci standardů základního školství by si to měli uvědomit.

Autor:  Zdenka Vinařová [ stř 16. úno 2011 13:55:27 ]
Předmět příspěvku:  Re: MATEMATIKA - pracovní návrh standardů

Testovat matematické dovednosti v počítačové podobě se jeví problematické v oblasti geometrického učiva (rýsování apod.).

Také vybavenost škol PC technikou v současné době neumožňuje souběžné testování žáků celého ročníku v tutéž chvíli.

Pro část žáků bude právě PC zpracování testu technikou zápisu matematických operací představovat zátěž, která může ovlivnit výsledek testu (který by v klasické podobě mohli zvládnout dobře).

Autor:  miroslav stanek [ čtv 17. úno 2011 15:11:37 ]
Předmět příspěvku:  Re: MATEMATIKA - pracovní návrh standardů

Dobrý den.
Zdá se mi, že diskuze míří úplně někam jinam, než co by měla. Jen malé procento příspěvků se týká standardů.
Jsem učitel na SOŠ a SOU, takže se nebudu vyjadřovat přímo k obsahu. Navíc celkový rozsah učiva není zřejmý.
Co se týká formy, dá se s ní souhlasit. Vychází ze standardů, které byly vytvořeny již (pokud se nemýlím) od r. 1994(první návrh).
Osobně si kladu otázku, jestli to stačí. Jestli doba nepokročila.
Sám si odpovím. Protože vidím propad úrovně kompetencí absolventů ZŠ u našich žáků, tedy u těch nejslabších a tento propad je poslední roky alarmující, obávám se, že to stačit nebude.
Klonil bych se k alternativě minimálního standardu - to, co musí absolvent umět v každém případě. Ale tím zas narážíme na problém, co se stane, když to žák umět nebude. Bude nějaký nástroj, který zajistí nápravu?
Standardy vidím jako první krok, který může zbrzdit katastrofální trend vývoje vzdělanosti a může dát signál, že se začne něco dít, že někdo nahoře začíná brát školství vážně.
Určitě nejsou standardy samospasitelné. Je třeba vymyslet strategii, jak situaci řešit. To nevymyslí několik teoretiků na ministerstvu. K tomu je třeba mít objektivní informace a ty nejsou a ani o ně dosud nikdo nestál(jestli teď někoho zajímají toť otázka).
K počítačovému testování a testování vůbec. Je řada způsobů jak testovat. I úlohy lze postavit různě, takže pokud se to udělá citlivě a rozmanitě vždycky to půjde zrealizovat. Jen chtít a neodfláknout to. Musíme se smířit s tím, že počítače tady jsou a budou hrát svou roli. Takže mohou být využity. Záleží jen na způsobu jak se to zrealizuje. Dítě, které umí na počítači hrát hru(umí klikat s myší na obrázky), může být i testováno.

přeji hezký den.

P.S.
Co se týká změny škol. Prosím vás. Přestaňte argumentovat tím, že se česká škola musí změnit. Ona se mění, bohužel. Ale ne tak jak by si všichni představovali. Jen mizivé procento učitelů může učit stejně jak před lety. A jsou tlačeni úplně někam jinam, než by měli jít. Jsou nuceni zavírat oči před neschopností, leností a ignorancí. To rozhodně není ta pravá cesta.

Autor:  Lenka Urbanová [ pát 18. úno 2011 7:23:53 ]
Předmět příspěvku:  Re: MATEMATIKA - pracovní návrh standardů

Oficiální diskuze byla ukončena!

S ukončením oficiální veřejné diskuze toto diskuzní vlákno zamykáme.
Děkujeme za všechny náměty a připomínky! Pracovní skupiny se ale nyní budou snažit maximálně využít to, co zaznělo v diskuzi do této chvíle.

Stránka 7 z 7 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/