Odeslat nové téma Toto téma je zamknuté. Nemůžete posílat nové příspěvky ani odpovídat na starší.  [ Příspěvků: 125 ]  Přejít na stránku: Předchozí  1 ... 9, 10, 11, 12, 13
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: ČESKÝ JAZYK A LITERATURA - pracovní návrh standardů
PříspěvekNapsal: čtv 17. úno 2011 17:13:30 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 14. úno 2011 17:08:59
Příspěvky: 72
Již je poslední diskusní den, ale nedá mi to. Dovolím si dva komentáře. Jeden určitý a jeden obecný.

První k tématu diskutovanému 30.1.

Taťána Holasová píše:
(...)nesouhlasím s Vaším návrhem různé, co se týká výstupu z literární historie - původně jsme nedoporučili testovat vzhledem k náročnosti učiva, ale nakonec jsme do komplexní příkladové úlohy v 9. ročníku (neuvědomila jsem si, že tento příklad nebyl předložen k diskuzi) dali následující úkol k výchozímu textu z románu Jaroslava Haška Osudy dobrého vojáka Švejka za světové války:

Zařaďte dílo Jaroslava Haška do kontextu literárního vývoje:
A) 18. století
B) 19. století
C) 20. století
D) 21. století

Tato testová úloha ukazuje (a omlouvám se za zjednodušení) na zcela chybné pojetí "testování" o Haškově románu u deváťáků (resp. kvartánů). Zařadit Švejka do kontextu podle století je nonsens, smysl má zařadit Švejka do kontextu celého vývoje literatury o hrdinech a hrdinství. Hledáme-li se studenty odpověď na otázku, kam se poděli Achilleové a rytíři, a kde se vzali donové Quijotové a Švejkové, a proč i dnes potřebujeme Johny Ramby a Jindry Pottery, pak se dobereme odpovědi, kde je místo Švejka v kontextu vývoje literatury.

Nedokážu teď přesně říci, jak to "elektronicky" testovat, ale přemýšlím o tom.

Druhý komentář obecný.

Tato diskuse byla pro mě mimořádně zajímavá o vytáhl jsem si z ní řadu podnětů - ergo diskutovat o standardech mi přijde nanejvýš užitečné. Pominu množství témat, které diskuse ukázala, vrátím se jen k jednomu -

Ukazuje se v plné nahotě, že my, učitelé češtiny, vůbec nejsme zajedno v tom, co náš obor má standardně (případně optimálně) reprezentovat (navzdory existenci RVP); ale diskuse o standardech výstupů může být zjevně dobrým začátkem, ne?

Z předchozích stránek mě napadají některá exempla (provokovaná třeba nechutí k doplňku ;) ), chcete-li indikační otázky, jimiž bychom se mohli zkoumat my, učitelé, než se do toho pustíme u žáků -

- Jsem schopen vysvětlit žákům, co umějí, když dokážou určit větné členy?

- Jsem schopen jim užitečnost takové znalosti předvést např. nikoli při větném rozboru, ale při interpretaci (uměleckého) textu? V učebnici, kterou užívám při práci se sekundány, je básnička:

Štědrost
Teče voda proti vodě,
vítr do ní fouká;
má panenka modrooká
z okénečka kouká.

Ó nekoukej z okénečka,
vyjdi raděj před dům;
dáš-li mi jen dvě hubičky,
já ti jich dám sedm.

V prvním verši je zjevné příslovečné určení proti vodě,jde o PU místa? Nebo způsobu? Je to jedno? Může nám v určení pomoci fakt, že by první verš mohl být metaforou vztahující se k dalšímu textu básničky a její pointě?

(Kurzívu jsem použil jako demonstraci užitečného propojování jevů různé úrovně.)

- Dokážu najít argument, proč je povědomost o českém přechodníku ;) dobrá pro pohyb v cizím jazyce?

- Jsem schopen využít např. dílo K.V.Raise ;) při hledání odpovědi na otázku, kde se berou v českém povědomí pravdy a pověry o životě venkovanů, nebo životě na venkově?

Atd. ad libitum.

Děkuji organizátorům diskuse za péči o ni a děkuji diskutujícím, kteří mi pomohli v mnoha případech vidět věci jinak či nově.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ČESKÝ JAZYK A LITERATURA - pracovní návrh standardů
PříspěvekNapsal: čtv 17. úno 2011 19:31:10 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 10. čer 2009 20:49:20
Příspěvky: 139
Já děkuji. Jedná se o velmi inspirativní příspěvek. Mohli bychom o tom dál diskutovat? http://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=325&t=17277 (Třeba na téma přechodníků.)

_________________
Mgr. Ludmila Kovaříková


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ČESKÝ JAZYK A LITERATURA - pracovní návrh standardů
PříspěvekNapsal: čtv 17. úno 2011 22:22:36 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 07. úno 2011 12:08:37
Příspěvky: 7
Jana Petrů píše:
Já bych řekla, že má umět své maximum. Každý učitel přece pozná, kde jeho žáci jsou. Když mám "pomalou" třídu, jedu pomaleji než je předepsáno, protože na víc nemají, ale jsou třeba sociálnější a manuálně zručnější. Mám-li třídu intelektuálů, nebudu je přece brzdit kvůli nějakým předpisům; RESP. TAKTO BYCH TO DĚLALA, KDYBYCH MOHLA. Proto nechci standardy a naopak volám po větším uvolnění RVP. Copak nemůžou obě možnosti existovat vedle sebe? Kdo chce osnovy, může je mít. Kdo chce kurikulum, může ho mít.


Myslím, že standardy by měly sloužit tomu, abychom měli jasno, co má žák ovládat po ukončení příslušného ročníku. Samozřejmě, že každý bere ohledy a přizpůsobí tempo průměru třídy, ale zároveň pracuje s individaulitami žáků. Standard bych tedy považovala za průměr a pokud má žák na víc, dám mu toho víc a umožním mu rozvoj. Pokud nemá na víc, bude žákem průměrným až podprůměrným, což mi připadá přirozené.Standardy nejsou svazující ani omezující. Formy a metody práce si volí učitel sám.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Český jazyk a literatura
PříspěvekNapsal: čtv 17. úno 2011 23:33:53 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: čtv 17. úno 2011 22:32:25
Příspěvky: 1
1. Jaký má vlastně smysl řešit otázky čtenářské gramotnosti, když v praxi osoby, které by měly být na prvním místě příkladem jejího praktického uplatňování, stejně jsou schopny tvrdit, že pokud jsou nějaké informace označeny za neveřejné a nemají se dostat do rukou žákům, tak je naprosto samozřejmé, že jsou veřejné a nic se nestalo, pokud se k nim dostane kdokoliv.

2. Jaké cíle a rozvoj jakých konkrétních kompetencí sleduje například výběr textu, v němž se potácí člověk tak opilý, že místy končí až ve škarpě. Má to snad utvrzovat žáky základní školy, že není nic normálnějšího? Ukázka nemá žádný kontext, není tedy její výběr ničím zdůvodnitelný.

3. O čem může vypovídat úkol, v němž autor není schopen položit jednoznačnou otázku. Při větším množství takových sice počítač vyhodnotí jakési výsledky a zadavatel z nich bude vyvozovat nějaké závěry, nicméně budou podloženy jen jeho mocenským postavením a nemožností upozornit jej na to, že zadání vylučuje možnost hodnotitelné odpovědi. (Slavný je jeden příklad uvedený v časopisu Český jazyk a literatura, kdy si na jednom gymnáziu vymysleli takové přijímací zkoušky, že vyučující českého jazyka rozhodovali o správnosti odpovědí hlasováním.)
Konkrétně např. požadavek kliknutím označit nespisovné výrazy - co to má být - jen slova už ve své podstatě nespisovná, nebo i nespisovné tvary slov spisovných. Neměl by snad i autor zadání dokazovat svou gramotnost?
Navíc mám obavu, že v případě delšího textu bude mít autor na mysli jen některá slova, která se mu zalíbila, a nepovšimne si, že problémy mohou být s hodnocením mnohých dalších slov. Jak známo, v jazyce funguje princip centra a periférie a zvláště hranice mezi slovy hovorovými a nespisovnými rozhodně není neměnná a jednoznačná. Ostatně, kdo vlastně má být konečným arbitrem toho, co je spisovné a co nespisovné? Jen Slovník spisovné češtiny pro školu a veřejnost (a co se slovy, na která zapomněl), nebo i knihy a články odrážející osobní názory jednotlivých jazykovědců.(Samozřejmě se najde spousta osob, která bude tvrdit, že zná jediné správné řešení, ale je zde nutno připomenout, že na rozdíl od některých přírodních úkazů jsou mnohé jazykové jevy přesně nezměřitelné.) A jak se proboha právě v této oblasti mají vyznat žáci základní školy.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ČESKÝ JAZYK A LITERATURA - pracovní návrh standardů
PříspěvekNapsal: pát 18. úno 2011 7:24:17 
Offline
Moderátor
Uživatelský avatar

Registrován: úte 16. říj 2007 20:29:07
Příspěvky: 3373
Oficiální diskuze byla ukončena!

S ukončením oficiální veřejné diskuze toto diskuzní vlákno zamykáme.
Děkujeme za všechny náměty a připomínky! Pracovní skupiny se ale nyní budou snažit maximálně využít to, co zaznělo v diskuzi do této chvíle.

_________________
Lenka Urbanová, hlavní moderátor
Inovujeme Metodický portál RVP.CZ - inovujeme.rvp.cz.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Toto téma je zamknuté. Nemůžete posílat nové příspěvky ani odpovídat na starší.  [ Příspěvků: 125 ]  Přejít na stránku: Předchozí  1 ... 9, 10, 11, 12, 13

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na: