Romana Wolfová píše:
Ad ČJL-5-1-12 čte s porozuměním přiměřeně náročné texty potichu i nahlas :
V tomto testování bych vynechala děti se SPU, protože ty nebudou nikdy zapadat do žádného elektronicky zpracovatelného standardu. Jejich úroveň (vlivem stupně a závažnosti SPU)je velmi individuální a povětšinou mají tito žáci upravený vzdělávací plán, takže leckdy nemusejí obsáhnout vše "standardně", ale prakticky pro život. Při poskytnutí větší časové dotace by mohl i tento žák zvládat indikátory za předpokladu, že čte s porozuměním.Je však otázkou, kdo a jak posoudí, na jaké úrovni toto čtení s porozuměním u daného žáka s SPU je.
Jak budou/nebudou testovány děti s SPU nerozhoduje tento test, nelze v jeho standardní verzi tuto skutečnost zohlednit, k tomu budou muset být jiné nástroje.
Ad Vyber z nabídky nejvhodnější nadpis k uvedené ukázce: (D)
Domnívám se, že žák plně nepochopí význam slova "biotop" a také slova Antarktida a Arktida jsou velice podobná.Žákům se SPU tato slova splynou a nerozliší pak podstatu textu vztahující se k jednotlivým slovům.
Přiklonila bych se k použití ryze českých textů bez cizích slov a jiných méně používaných výrazů v dnešní běžné mluvené i psané řeči. Krom toho ukázka úzce souvisí se zeměpisnými znalostmi.Pokud tyto žák nemá, neurčí správně nadpis.Mohl by jako správnou odpověď určit i C.
Toto je modelová ukázka, nikoli vlastní test, který bude zadáván.
Ad Které z následujících tvrzení je pravdivé? Vycházej z uvedeného textu! (B):Děti budou zřemě hledat ještě nějaký text a slovo tvrzení také nepatří do jejich běžného slovníku.
Celou otázku bych formulovala jinak : Která z následujících vět je podle textu pravdivá?
I tato formulace je vhodná, v původním znění však podle mého názoru je
stylizace též srozumitelná.
Ad Jazyková výchova (Nauka o slově – lexikální význam)
V některých učebnicích se pracuje s pojmem mnohoznačné, tak aby děti věděly, co je vícevýznamové slovo, když to znají pod jiným pojmem.
Termín slova vícevýznamová je schválen terminologickou komisí, je věcí
učitelů, aby žákům tento termín zprostředkovali. Ve vlastním zadání testu
není možné uvádět všechny synonymní termíny pro stejnou skutečnost, které
se kdy používaly nebo se objevují v některých učebnicích, ale je žádoucí
použít termín aktuální (což je v zadání testu respektováno).
Ad Komunikační a slohová výchova (KaSV)
Jazyková výchova (JV); Literární výchova (LV)
1. Napiš, o které zvíře se jedná. (ČJL-5-1-12; veverka) - myslím, že to žáci poznají, ale opět to má hlubokou souvislost se znalostmi z jiného předmětu.Pokud se má hodnotit Čj, držme se pouze znalostí Čj.
Poznat hledané zvíře lze i podle jazykového ztvárnění, nikoli pouze podle informací "odjinud". Zadání opravdu směřuje ke čtení s porozuměním, nikoli ke zkoučce z biologie. Svět nelze tak atomizovat, aby dotaz byl "čistě" jednooborový.
2. Která věta nebo věty pro jeho poznání nejsou důležité? Napiš
jejich číslo. (ČJL-5-1-13; 4) - Z tohoto množství vět to průměrný žák nevystihne. Zredukovala bych nabídku na 3-5 vět.
Text celý není dlouhý, této ot. se týká jeho minimální část.
3. Vypiš z vět číslo 2, 3 a 5 podstatnou informaci o hledaném
zvířeti.
Např.: Podle věty číslo 1 napíšeme – žije v lese. (ČJL-5-1-13)- Takto položenou otázku děti nepochopí.Nebudou vědět, co mají "vypsat".Ono se to ve skutečnosti ani nevypisuje, ale mají to defakto logicky vyvodit (jak chápu z požadované odpovědi).
Ano, mají logicky vyvodit, ale zadání typu "logicky vyvoďte" by bylo obtížné, proto vypiš, nebo možná lépe: napiš (podle vzoru 1. věty).
6. Pokud je v 1. větě přídavné jméno měkké, vypiš je. (ČJL-5-2-11; - Zde asi dítě nebude vědět, že má napsat slovo "není". Zadání by mělo být jednoznačné : Zakroužkuj správnou odpověď : v 1.větě je - není přídavné jméno měkké. Pokud ano, napiš jej __________ .
Příliš dlouhá instrukce, naše zadání je srozumitelné dostatečně. Instrukce by měla být též formálně správná - potom nelze připustit "napiš jej" - přídavné jméno je neutrum.
8. Vypiš číslo větného celku, který odpovídá vzorci: V1 a V2.
(ČJL-5-2-14; 10) - Zde bych zvážila délku textu a množství vět.Zdá se mi, že v ukázce je dosti záludných možností, než se dítě dostane až k 10.větě se správnou odpovědí.
9. Kterým spojovacím výrazem by bylo možné spojit věty č. 11 a č.12? (ČJL-5-2-15; protože) - V zadání bych doplnila : Kterým spojovacím výrazem by bylo možné spojit věty č. 11 a č.12? Můžeš přitom změnit slovosled (nebo pořadí slov) ve 12.větě.
Doplňující pozn. je možná.