Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Tento modul byl archivován. Vkládání a editace obsahu není možná.

Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: ČESKÝ JAZYK A LITERATURA - pracovní návrh standardů
PříspěvekNapsal: úte 08. úno 2011 14:01:22 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: ned 21. čer 2009 12:14:57
Příspěvky: 673
Mgr jaroslav Kotal píše:
Radek Sárközi píše:
Možná by bylo dobré začít tím, že se češtináři pokusí sepsat, co z jejich předmětu všichni žáci stoprocentně využijí v praktickém životě a co využije jen hrstka (např. budoucí bohemisté). Zajímalo by mě, jak velká shoda mezi učiteli češtiny bude u takového výčtu...



Naprosto správně zde Radek reaguje - znám školu, která v 9. třídě vice než měsíc "pilovala přechodníky" - je to sice možná dobré, ale naprosto zbytečné. Důležitý je faktor - využití v praktickém životě. Uvedu naprosto nevhodný příklad - pan Škvorecký několikrát opakoval - že dělení desetinných čísel nezvládá a nezvládl. Je to možná otřesné, ale je to tak. Stačí se vrátit třeba k problému DAR DYSLEXIE - to je opravdu dar.


A konkrétně se něčeho dočkáme?
(Nejsem proboha zastáncem pilování přechodníků, ale "využití v praktickém životě" je velice líbivá, ale zatím prázdná fráze. Prosím příklady. Přechodník je zbytečný. Vyhodíme. Co dál?)


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ČESKÝ JAZYK A LITERATURA - pracovní návrh standardů
PříspěvekNapsal: úte 08. úno 2011 17:21:25 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 17. led 2011 13:27:37
Příspěvky: 18
Romana Wolfová píše:
Ad ČJL-5-1-12 čte s porozuměním přiměřeně náročné texty potichu i nahlas :
V tomto testování bych vynechala děti se SPU, protože ty nebudou nikdy zapadat do žádného elektronicky zpracovatelného standardu. Jejich úroveň (vlivem stupně a závažnosti SPU)je velmi individuální a povětšinou mají tito žáci upravený vzdělávací plán, takže leckdy nemusejí obsáhnout vše "standardně", ale prakticky pro život. Při poskytnutí větší časové dotace by mohl i tento žák zvládat indikátory za předpokladu, že čte s porozuměním.Je však otázkou, kdo a jak posoudí, na jaké úrovni toto čtení s porozuměním u daného žáka s SPU je.

Jak budou/nebudou testovány děti s SPU nerozhoduje tento test, nelze v jeho standardní verzi tuto skutečnost zohlednit, k tomu budou muset být jiné nástroje.

Ad Vyber z nabídky nejvhodnější nadpis k uvedené ukázce: (D)
Domnívám se, že žák plně nepochopí význam slova "biotop" a také slova Antarktida a Arktida jsou velice podobná.Žákům se SPU tato slova splynou a nerozliší pak podstatu textu vztahující se k jednotlivým slovům.
Přiklonila bych se k použití ryze českých textů bez cizích slov a jiných méně používaných výrazů v dnešní běžné mluvené i psané řeči. Krom toho ukázka úzce souvisí se zeměpisnými znalostmi.Pokud tyto žák nemá, neurčí správně nadpis.Mohl by jako správnou odpověď určit i C.

Toto je modelová ukázka, nikoli vlastní test, který bude zadáván.


Ad Které z následujících tvrzení je pravdivé? Vycházej z uvedeného textu! (B):Děti budou zřemě hledat ještě nějaký text a slovo tvrzení také nepatří do jejich běžného slovníku.
Celou otázku bych formulovala jinak : Která z následujících vět je podle textu pravdivá?

I tato formulace je vhodná, v původním znění však podle mého názoru je
stylizace též srozumitelná.


Ad Jazyková výchova (Nauka o slově – lexikální význam)
V některých učebnicích se pracuje s pojmem mnohoznačné, tak aby děti věděly, co je vícevýznamové slovo, když to znají pod jiným pojmem.

Termín slova vícevýznamová je schválen terminologickou komisí, je věcí
učitelů, aby žákům tento termín zprostředkovali. Ve vlastním zadání testu
není možné uvádět všechny synonymní termíny pro stejnou skutečnost, které
se kdy používaly nebo se objevují v některých učebnicích, ale je žádoucí
použít termín aktuální (což je v zadání testu respektováno).


Ad Komunikační a slohová výchova (KaSV)
Jazyková výchova (JV); Literární výchova (LV)
1. Napiš, o které zvíře se jedná. (ČJL-5-1-12; veverka) - myslím, že to žáci poznají, ale opět to má hlubokou souvislost se znalostmi z jiného předmětu.Pokud se má hodnotit Čj, držme se pouze znalostí Čj.

Poznat hledané zvíře lze i podle jazykového ztvárnění, nikoli pouze podle informací "odjinud". Zadání opravdu směřuje ke čtení s porozuměním, nikoli ke zkoučce z biologie. Svět nelze tak atomizovat, aby dotaz byl "čistě" jednooborový.



2. Která věta nebo věty pro jeho poznání nejsou důležité? Napiš
jejich číslo. (ČJL-5-1-13; 4) - Z tohoto množství vět to průměrný žák nevystihne. Zredukovala bych nabídku na 3-5 vět.

Text celý není dlouhý, této ot. se týká jeho minimální část.


3. Vypiš z vět číslo 2, 3 a 5 podstatnou informaci o hledaném
zvířeti.
Např.: Podle věty číslo 1 napíšeme – žije v lese. (ČJL-5-1-13)- Takto položenou otázku děti nepochopí.Nebudou vědět, co mají "vypsat".Ono se to ve skutečnosti ani nevypisuje, ale mají to defakto logicky vyvodit (jak chápu z požadované odpovědi).

Ano, mají logicky vyvodit, ale zadání typu "logicky vyvoďte" by bylo obtížné, proto vypiš, nebo možná lépe: napiš (podle vzoru 1. věty).

6. Pokud je v 1. větě přídavné jméno měkké, vypiš je. (ČJL-5-2-11; - Zde asi dítě nebude vědět, že má napsat slovo "není". Zadání by mělo být jednoznačné : Zakroužkuj správnou odpověď : v 1.větě je - není přídavné jméno měkké. Pokud ano, napiš jej __________ .

Příliš dlouhá instrukce, naše zadání je srozumitelné dostatečně. Instrukce by měla být též formálně správná - potom nelze připustit "napiš jej" - přídavné jméno je neutrum.

8. Vypiš číslo větného celku, který odpovídá vzorci: V1 a V2.
(ČJL-5-2-14; 10) - Zde bych zvážila délku textu a množství vět.Zdá se mi, že v ukázce je dosti záludných možností, než se dítě dostane až k 10.větě se správnou odpovědí.
9. Kterým spojovacím výrazem by bylo možné spojit věty č. 11 a č.12? (ČJL-5-2-15; protože) - V zadání bych doplnila : Kterým spojovacím výrazem by bylo možné spojit věty č. 11 a č.12? Můžeš přitom změnit slovosled (nebo pořadí slov) ve 12.větě.

Doplňující pozn. je možná.



Naposledy upravil Taťána Holasová dne úte 08. úno 2011 19:23:39, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ČESKÝ JAZYK A LITERATURA - pracovní návrh standardů
PříspěvekNapsal: úte 08. úno 2011 18:14:23 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 07. úno 2011 12:08:37
Příspěvky: 7
Kateřina Fialová píše:
Výstup: ČJL-5-2-14 Odlišuje větu jednoduchou a souvětí
Indikátor: Žák rozhodne, který z nabízených větných celků odpovídá zadanému
větnému vzorci.
Příkladová úloha: 8. Vypiš číslo větného celku, který odpovídá vzorci: V1 a V2.(ČJL-5-2-14; 10)
To vše pro pátou třídu!

Patří to do páté třídy?


Patří to už do nižšího ročníku.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ČESKÝ JAZYK A LITERATURA - pracovní návrh standardů
PříspěvekNapsal: úte 08. úno 2011 19:46:21 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 07. črc 2010 7:04:19
Příspěvky: 349
Jednoduché vzorce souvětí opravdu dětem problémny nedělají. Problémem je slovní zásoba a komunikace vůbec, ale toto zatím neřešíme.
Také bych raději viděla prvotní dvouletý nácvik dovedností číst, psát, komunikovat a pak teprve další, ale to asi neprojde.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ČESKÝ JAZYK A LITERATURA - pracovní návrh standardů
PříspěvekNapsal: úte 08. úno 2011 20:53:19 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pát 10. pro 2010 15:17:05
Příspěvky: 606
Na diskuzi nám MŠMT opravdu nedalo moc času... Navíc diskuzi zúžilo na testování. Výsledkem budou povrchní soudy typu "tato testová úloha ne, tato ano, tahle možná apod". Standard vzniká právě pro potřeby testování, nikoliv pro potřeby výuky, což mi také nepřijde jako dobré východisko.

Přiznám se, že nyní nemám dostatek času, abych se hlouběji zamyslel nad definicí hlavních cílů výuky češtiny. Sahám proto do svého archivu, který je starý několik let, a vytahuji toto (jde o citaci z ŠVP (učební osnovy češtiny), na jehož tvorbě jsem se podílel):

Hlavní cíle vyučovacího předmětu

1. Rozvoj komunikačních dovedností
2. Osvojení čtení a psaní
3. Získání čtenářské a funkční gramotnosti – porozumění různým typům textů a sdělení – dovednost aplikovat poznatky a dovednosti v praktickém životě
4. Budování pozitivního vztahu k četbě (zejména beletristických knih)
5. Budování pozitivního vztahu k jazyku a psaní
6. Rozvoj jazykové tvořivosti a improvizace
7. Získávání zkušeností prostřednictvím hraní rolí
8. Seznámení s profesemi, které vyžadují komunikační dovednosti a znalosti z oblasti jazyka

Výchovné a vzdělávací strategie

V tomto vyučovacím předmětu se soustřeďujeme na klíčové kompetence komunikativní. K rozvíjení klíčových kompetencí používáme výchovné a vzdělávací strategie, které jsou v souladu s cílovým zaměřením vzdělávací oblasti Jazyk a jazyková komunikace.

1. Zařazujeme do výuky diskuze a skupinové formy vyučování
2. Vedeme žáky k přesnému vyjadřování a jazykové správnosti mluvených i psaných projevů
3. Vedeme žáky k aktivnímu a samostatnému rozšiřování slovní zásoby
4. Zařazujeme do výuky jazykové hry
5. Umožňujeme žákům mluvit a psát o sobě a tématech, která si sami zvolí
6. Učíme žáky pravidlům komunikace v různých situacích – učíme žáky používat takové prostředky komunikace, které odpovídají konkrétnímu komunikačnímu cíli
7. Zařazujeme do výuky práci s různými zdroji informací
8. Učíme žáky samostatně si potřebné informace vyhledat
9. Učíme žáky vystupovat na veřejnosti
10. Necháváme žáky adaptovat umělecká díla


Co z toho lze testovat? A jaký obrázek získáme na základě plošných testů o důležitých dovednostech, které by si měl žák ZŠ osvojit v tomto předmětu?

_________________
prezident spolku Pedagogická komora


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ČESKÝ JAZYK A LITERATURA - pracovní návrh standardů
PříspěvekNapsal: úte 08. úno 2011 21:29:46 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: ned 21. čer 2009 12:14:57
Příspěvky: 673
Radek Sárközi píše:
Na diskuzi nám MŠMT opravdu nedalo moc času... Navíc diskuzi zúžilo na testování. Výsledkem budou povrchní soudy typu "tato testová úloha ne, tato ano, tahle možná apod". Standard vzniká právě pro potřeby testování, nikoliv pro potřeby výuky, což mi také nepřijde jako dobré východisko.

Přiznám se, že nyní nemám dostatek času, abych se hlouběji zamyslel nad definicí hlavních cílů výuky češtiny. Sahám proto do svého archivu, který je starý několik let, a vytahuji toto (jde o citaci z ŠVP (učební osnovy češtiny), na jehož tvorbě jsem se podílel):

Hlavní cíle vyučovacího předmětu

1. Rozvoj komunikačních dovedností
2. Osvojení čtení a psaní
3. Získání čtenářské a funkční gramotnosti – porozumění různým typům textů a sdělení – dovednost aplikovat poznatky a dovednosti v praktickém životě
4. Budování pozitivního vztahu k četbě (zejména beletristických knih)
5. Budování pozitivního vztahu k jazyku a psaní
6. Rozvoj jazykové tvořivosti a improvizace
7. Získávání zkušeností prostřednictvím hraní rolí
8. Seznámení s profesemi, které vyžadují komunikační dovednosti a znalosti z oblasti jazyka

Výchovné a vzdělávací strategie

V tomto vyučovacím předmětu se soustřeďujeme na klíčové kompetence komunikativní. K rozvíjení klíčových kompetencí používáme výchovné a vzdělávací strategie, které jsou v souladu s cílovým zaměřením vzdělávací oblasti Jazyk a jazyková komunikace.

1. Zařazujeme do výuky diskuze a skupinové formy vyučování
2. Vedeme žáky k přesnému vyjadřování a jazykové správnosti mluvených i psaných projevů
3. Vedeme žáky k aktivnímu a samostatnému rozšiřování slovní zásoby
4. Zařazujeme do výuky jazykové hry
5. Umožňujeme žákům mluvit a psát o sobě a tématech, která si sami zvolí
6. Učíme žáky pravidlům komunikace v různých situacích – učíme žáky používat takové prostředky komunikace, které odpovídají konkrétnímu komunikačnímu cíli
7. Zařazujeme do výuky práci s různými zdroji informací
8. Učíme žáky samostatně si potřebné informace vyhledat
9. Učíme žáky vystupovat na veřejnosti
10. Necháváme žáky adaptovat umělecká díla


Co z toho lze testovat? A jaký obrázek získáme na základě plošných testů o důležitých dovednostech, které by si měl žák ZŠ osvojit v tomto předmětu?


Souhlasím. Především: Standard vzniká pro potřeby testování, nikoliv pro potřeby výuky!

P. Dvořák chce testovat absolutní znalosti (viz někde výše na počátku), a tak se zdržujeme tady doplňky, Hašky, přechodníky, větnými vzorci, ale podstatné věci vůbec testovat nelze. Z plošného testování získáme hromadu přesně zbytečných dat na hraní pro pár analytiků. Školstvím a vzděláním to nepohne nikam.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ČESKÝ JAZYK A LITERATURA - pracovní návrh standardů
PříspěvekNapsal: úte 08. úno 2011 22:55:32 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 12. říj 2009 12:46:19
Příspěvky: 10
Mgr. Zdeněk Sotolář píše:
Mgr jaroslav Kotal píše:
Radek Sárközi píše:
Možná by bylo dobré začít tím, že se češtináři pokusí sepsat, co z jejich předmětu všichni žáci stoprocentně využijí v praktickém životě a co využije jen hrstka (např. budoucí bohemisté). Zajímalo by mě, jak velká shoda mezi učiteli češtiny bude u takového výčtu...

Naprosto správně zde Radek reaguje - znám školu, která v 9. třídě vice než měsíc "pilovala přechodníky" - je to sice možná dobré, ale naprosto zbytečné. Důležitý je faktor - využití v praktickém životě. Uvedu naprosto nevhodný příklad - pan Škvorecký několikrát opakoval - že dělení desetinných čísel nezvládá a nezvládl. Je to možná otřesné, ale je to tak. Stačí se vrátit třeba k problému DAR DYSLEXIE - to je opravdu dar.

A konkrétně se něčeho dočkáme?
(Nejsem proboha zastáncem pilování přechodníků, ale "využití v praktickém životě" je velice líbivá, ale zatím prázdná fráze. Prosím příklady. Přechodník je zbytečný. Vyhodíme. Co dál?)

To není prázdná citace - to jen se objevují výkřiky takového PAU a dalších - kteří zdůrazňují staré věci. Nejde o vlastní gramatiku - ale o vyjadřování, mediální gramotnost, ALE taková čtenářská gramotnost - to je zapotřebí rozfázovat do jednotlivých bodů a podbodů ... A to není těžké. Stačí se z češtiny podívat na ty Styblíky a podobně.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ČESKÝ JAZYK A LITERATURA - pracovní návrh standardů
PříspěvekNapsal: úte 08. úno 2011 22:58:27 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 12. říj 2009 12:46:19
Příspěvky: 10
Mgr. Zdeněk Sotolář píše:
Vzhledem k užitečnosti indikátorů se přimlouvám za přístup: čím více indikátorů u jednotlivých výstupů RVP, tím lépe (určitě pro nás učitele a snad i pro tvůrce testů).

Souhlasím. Dokonce si myslím, že problém se stanovením indikátoru může napovídat, že je nevhodně formulovaný výstup.

Např. u ČJL-9-1-08 je indikátorů velice málo. Zadaný úkol k vyhledávání víceslovných termínů se mi zdá pro deváťáky až příliš u dna.

U těch očekávaných výstupů je jeden nesmysl - že by žák měl rozeznávat hodnotnou literaturu a brakovou literaturu. S tím si tedy nevím vůbec rady. Narazil jsem na mnoho škol, ale nic mě neuspokojilo.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ČESKÝ JAZYK A LITERATURA - pracovní návrh standardů
PříspěvekNapsal: stř 09. úno 2011 0:08:55 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pát 10. pro 2010 15:17:05
Příspěvky: 606
Citace:
Ad Jazyková výchova (Nauka o slově – lexikální význam)
V některých učebnicích se pracuje s pojmem mnohoznačné, tak aby děti věděly, co je vícevýznamové slovo, když to znají pod jiným pojmem.

Termín slova vícevýznamová je schválen terminologickou komisí, je věcí
učitelů, aby žákům tento termín zprostředkovali. Ve vlastním zadání testu
není možné uvádět všechny synonymní termíny pro stejnou skutečnost, které
se kdy používaly nebo se objevují v některých učebnicích, ale je žádoucí
použít termín aktuální (což je v zadání testu respektováno).


Přečetl jsem si tuto reakci paní Holasové, udělalo se mi špatně od žaludku a opanoval mě pocit marnosti - diskutovat s lidmi, kteří přemýšlejí o výuce takto, je marnost nad marnost... Ten, kdo umí tvořit testy, se obejde bez terminologických komisí - stačí kvalitně zformulovat úlohu!

_________________
prezident spolku Pedagogická komora


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ČESKÝ JAZYK A LITERATURA - pracovní návrh standardů
PříspěvekNapsal: stř 09. úno 2011 8:26:14 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: ned 21. čer 2009 12:14:57
Příspěvky: 673
Mgr jaroslav Kotal píše:
Mgr. Zdeněk Sotolář píše:
Vzhledem k užitečnosti indikátorů se přimlouvám za přístup: čím více indikátorů u jednotlivých výstupů RVP, tím lépe (určitě pro nás učitele a snad i pro tvůrce testů).

Souhlasím. Dokonce si myslím, že problém se stanovením indikátoru může napovídat, že je nevhodně formulovaný výstup.

Např. u ČJL-9-1-08 je indikátorů velice málo. Zadaný úkol k vyhledávání víceslovných termínů se mi zdá pro deváťáky až příliš u dna.

U těch očekávaných výstupů je jeden nesmysl - že by žák měl rozeznávat hodnotnou literaturu a brakovou literaturu. S tím si tedy nevím vůbec rady. Narazil jsem na mnoho škol, ale nic mě neuspokojilo.


Proto by měl prodělat očistnou kůru nejprve RVP ZV. Jinak budeme lepit indikátory na blbé výstupy.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Toto téma je zamknuté. Nemůžete posílat nové příspěvky ani odpovídat na starší.  [ Příspěvků: 125 ]  Přejít na stránku: Předchozí  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 13  Další

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Přejít na: