Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Tento modul byl archivován. Vkládání a editace obsahu není možná.

Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: ČESKÝ JAZYK A LITERATURA - pracovní návrh standardů
PříspěvekNapsal: pon 07. úno 2011 10:42:26 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 22. říj 2007 23:25:19
Příspěvky: 429
Radek Sárközi píše:
...Nikdo bohužel nezareagoval na můj zásadnější podnět k formulaci standardů: "Proto bych přivítal, kdyby návrh standardů vždy obsahoval podrobné zdůvodnění, proč se konkrétní indikátor má učit a testovat. Co je na něm tak důležitého, aby ho ovládali všichni žáci 5. nebo 9. tříd."

Děkujeme za připomenutí. Současná diskuze nepředkládá hotové standardy, ale jen návrh jejich možné podoby. Mohl byste dokumentovat svou představu na konkrétním návrhu? I členům pracovních skupin je zřejmé, že cesta od obecného záměru ke konkrétní podobě je mnohem náročnější, proto uvítáme i jen dílčí návrh, který bude ale konkrétní.
Z této diskuze může následně vyjít důležitý podnět pro další práci.

_________________
Tomáš


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ČESKÝ JAZYK A LITERATURA - pracovní návrh standardů
PříspěvekNapsal: pon 07. úno 2011 12:41:38 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 07. úno 2011 12:08:37
Příspěvky: 7
Jsem tu dnes poprvé a teprve se "rozkoukávám". Nicméně, než se přenesu technicky k tomu, že se dostanu až k oněm stadardům, musím podotknout, že vzdělávací program Základní škola (který byl, z pro mne nepochopitelných důvodů, zavrhnut)obsahoval krásně zpracovnané standardy. Budiž nám tento materiál oporou. Jasně daný obsah učiva v příslušném ročníku a jasně dané "zelené rámečky", co má žák zvládnout. Tam jsme měli všichni jasno.Na základě toho si učitel stanovil plán a jakým způsobem to dokázal žáky naučit, bylo již odrazem jeho pedagogické osobnosti. Zda použil projektové vyučování, frontální či skupinovou výuku, bylo jen na něm. Určitě však i těmito formami své práce učil děti všem současným kompetencím. Jen se tomu tak neříkalo a nepotřebovalo se k tomu tolik cizích slov a tolik popsaného papíru.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ČESKÝ JAZYK A LITERATURA - pracovní návrh standardů
PříspěvekNapsal: pon 07. úno 2011 15:36:06 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 07. úno 2011 12:08:37
Příspěvky: 7
Ad ČJL-5-1-12 čte s porozuměním přiměřeně náročné texty potichu i nahlas :
V tomto testování bych vynechala děti se SPU, protože ty nebudou nikdy zapadat do žádného elektronicky zpracovatelného standardu. Jejich úroveň (vlivem stupně a závažnosti SPU)je velmi individuální a povětšinou mají tito žáci upravený vzdělávací plán, takže leckdy nemusejí obsáhnout vše "standardně", ale prakticky pro život. Při poskytnutí větší časové dotace by mohl i tento žák zvládat indikátory za předpokladu, že čte s porozuměním.Je však otázkou, kdo a jak posoudí, na jaké úrovni toto čtení s porozuměním u daného žáka s SPU je.

Ad Vyber z nabídky nejvhodnější nadpis k uvedené ukázce: (D)
Domnívám se, že žák plně nepochopí význam slova "biotop" a také slova Antarktida a Arktida jsou velice podobná.Žákům se SPU tato slova splynou a nerozliší pak podstatu textu vztahující se k jednotlivým slovům.
Přiklonila bych se k použití ryze českých textů bez cizích slov a jiných méně používaných výrazů v dnešní běžné mluvené i psané řeči. Krom toho ukázka úzce souvisí se zeměpisnými znalostmi.Pokud tyto žák nemá, neurčí správně nadpis.Mohl by jako správnou odpověď určit i C.

Ad Které z následujících tvrzení je pravdivé? Vycházej z uvedeného textu! (B):Děti budou zřemě hledat ještě nějaký text a slovo tvrzení také nepatří do jejich běžného slovníku.
Celou otázku bych formulovala jinak : Která z následujících vět je podle textu pravdivá?

Ad Jazyková výchova (Nauka o slově – lexikální význam)
V některých učebnicích se pracuje s pojmem mnohoznačné, tak aby děti věděly, co je vícevýznamové slovo, když to znají pod jiným pojmem.

Ad Komunikační a slohová výchova (KaSV)
Jazyková výchova (JV); Literární výchova (LV)
1. Napiš, o které zvíře se jedná. (ČJL-5-1-12; veverka) - myslím, že to žáci poznají, ale opět to má hlubokou souvislost se znalostmi z jiného předmětu.Pokud se má hodnotit Čj, držme se pouze znalostí Čj.
2. Která věta nebo věty pro jeho poznání nejsou důležité? Napiš
jejich číslo. (ČJL-5-1-13; 4) - Z tohoto množství vět to průměrný žák nevystihne. Zredukovala bych nabídku na 3-5 vět.
3. Vypiš z vět číslo 2, 3 a 5 podstatnou informaci o hledaném
zvířeti.
Např.: Podle věty číslo 1 napíšeme – žije v lese. (ČJL-5-1-13)- Takto položenou otázku děti nepochopí.Nebudou vědět, co mají "vypsat".Ono se to ve skutečnosti ani nevypisuje, ale mají to defakto logicky vyvodit (jak chápu z požadované odpovědi).
6. Pokud je v 1. větě přídavné jméno měkké, vypiš je. (ČJL-5-2-11; - Zde asi dítě nebude vědět, že má napsat slovo "není". Zadání by mělo být jednoznačné : Zakroužkuj správnou odpověď : v 1.větě je - není přídavné jméno měkké. Pokud ano, napiš jej __________ .
8. Vypiš číslo větného celku, který odpovídá vzorci: V1 a V2.
(ČJL-5-2-14; 10) - Zde bych zvážila délku textu a množství vět.Zdá se mi, že v ukázce je dosti záludných možností, než se dítě dostane až k 10.větě se správnou odpovědí.
9. Kterým spojovacím výrazem by bylo možné spojit věty č. 11 a č.
12? (ČJL-5-2-15; protože) - V zadání bych doplnila : Kterým spojovacím výrazem by bylo možné spojit věty č. 11 a č.12? Můžeš přitom změnit slovosled (nebo pořadí slov) ve 12.větě.
10. Vyber z nabídky jiný vhodný název pro výchozí text (ČJL-5-1-
12) - Toto je velice subjektivní a tvořivé.Dá se jen těžko najít nějaké hodnotící kritérium. Myslím, že by nebylo špatně, když dítě vybere jako správnou odpověď B, pokud má rádo veverku.
Nebo otázku specifikovat jinak. Např. : Která z následujících odpovědí by nejlépe nahradila nadpis našeho článku?
11. Výchozí text je úryvek z (ČJL-5-3-07) - Toto děti mohou také snadno zaměnit s encyklopedií, protože mnohé jsou už dnes psané populárně naučnou formou a děti to nerozlišují.Spíše by bylo vhodné dát 2 krátké ukázky dvou textů a aby dítě přiřadilo, co je encyklopedický text a co populárně naučný.

Závěrem :
Ostatní body byly vyhovující, proto jsem je zde neuváděla. Je to pouze názor učitelky s 21 letou praxí.Možná jsem ovlivněna tím, že mám v současné době čtvrťáky, ale i výsledky SCIO testů mých "odchovaných" žáků potvrdily,že mé vyučující metody nejsou špatné.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ČESKÝ JAZYK A LITERATURA - pracovní návrh standardů
PříspěvekNapsal: pon 07. úno 2011 16:38:03 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: ned 21. čer 2009 12:14:57
Příspěvky: 673
Radek Sárközi píše:
Je zajímavé, že diskutující si z mého příspěvku vybrali část "V1 a V2", i když jsem ji použil pouze jako jeden z příkladů, jak si myslím, že by testová úloha neměla vypadat...

Nikdo bohužel nezareagoval na můj zásadnější podnět k formulaci standardů: "Proto bych přivítal, kdyby návrh standardů vždy obsahoval podrobné zdůvodnění, proč se konkrétní indikátor má učit a testovat. Co je na něm tak důležitého, aby ho ovládali všichni žáci 5. nebo 9. tříd."


No, zní to sice logicky, něco chceme – zdůvodněme, ale to pak budou Standardy vycházet zřejmě v několika svazcích. Také bych velice rád viděl nějaký konkrétní příklad, jak si ono zdůvodňování představujete.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: skladba v 5. ročníku
PříspěvekNapsal: pon 07. úno 2011 16:48:22 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 07. úno 2011 16:46:05
Příspěvky: 2
Jen krátká připomínka: nemyslím, že je nutné používat větné vzorce (V1 a V2). Přikláním se k termínům věta jednoduchá a souvětí složené z ... vět.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ČESKÝ JAZYK A LITERATURA - pracovní návrh standardů
PříspěvekNapsal: pon 07. úno 2011 17:27:17 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pát 10. pro 2010 15:17:05
Příspěvky: 606
Možná by bylo dobré začít tím, že se češtináři pokusí sepsat, co z jejich předmětu všichni žáci stoprocentně využijí v praktickém životě a co využije jen hrstka (např. budoucí bohemisté). Zajímalo by mě, jak velká shoda mezi učiteli češtiny bude u takového výčtu...

_________________
prezident spolku Pedagogická komora


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ČESKÝ JAZYK A LITERATURA - pracovní návrh standardů
PříspěvekNapsal: pon 07. úno 2011 18:03:34 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 07. črc 2010 7:04:19
Příspěvky: 349
To by sice dobré bylo, ale MŠMT si dalo termíny, které takové myšlence nedávají možnost ani začít. Máme se vyjádřit k podobě standardů, ale současně je dáno pilotní testování. Pokud se někomu podaří pozastavit pana ministra, pak ten čas bude. A pak i možná lepší nálada mezi učiteli.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ČESKÝ JAZYK A LITERATURA - pracovní návrh standardů
PříspěvekNapsal: pon 07. úno 2011 19:22:52 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 26. říj 2010 16:37:39
Příspěvky: 9
V úvodu ukázky standardu český jazyk a literatura se píše "pro test z českého jazyka není vhodné požadavky atomizovat do
samostatných úloh. Ty totiž budou vyžadovat řadu textů poskytujících nezbytný jazykový
materiál pro řešení těchto úloh a rozsah testu neúměrně naroste, což je nevhodné zvláště pro
žáky mladšího školního věku (týká se tedy především testu po 5. ročníku)." - což bude mít za následek neustálé rolování. Takže podle mě bude mít elektronické zpracování vliv na výsledek. Nezavrhuji ho, ale přikláním se i k papírové podobě.

Z uvedených ukázek mi přijdou ty pro páté třídy "těžší" - nelíbí se mi zvolený text, který předpokládá znalosti z jiného oboru (slovo biotop mi nevysvětlil ani sedmák).
Pozitivní dopad v podobě rozšíření slovní zásoby se dostaví až ex post. (Co mám udělat s žáčkem,který se mě zeptá při testu, co je biotop či co znamená slovo zarmoutit?) Trochu se děsím toho, že hodnotíme velikost slovní zásoby, která je velmi individuální a není ovliněna jen školní výukou, ale také rodinou, jejím společenským zázemím a ůrovní, osobním zkušenostmi a dalšími faktory.
Také mi přijde nejednoznačně zadaná úloha 9 u textu pro 5. třídy Poznáte mě?
Indikátory určitě upřesňují RVP.

Obecně si myslím, že jsou standardy krok správným směrem - otázkou je, co je ten standard.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ČESKÝ JAZYK A LITERATURA - pracovní návrh standardů
PříspěvekNapsal: pon 07. úno 2011 21:06:35 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 17. led 2011 13:27:37
Příspěvky: 18
Lucie Marková píše:
V úvodu ukázky standardu český jazyk a literatura se píše "pro test z českého jazyka není vhodné požadavky atomizovat do
samostatných úloh. Ty totiž budou vyžadovat řadu textů poskytujících nezbytný jazykový
materiál pro řešení těchto úloh a rozsah testu neúměrně naroste, což je nevhodné zvláště pro
žáky mladšího školního věku (týká se tedy především testu po 5. ročníku)." - což bude mít za následek neustálé rolování. Takže podle mě bude mít elektronické zpracování vliv na výsledek. Nezavrhuji ho, ale přikláním se i k papírové podobě.

Vážená paní kolegyně, příkladové úlohy jsou pouze návodné ukázky pro autory testů - takže nemusíme "pitvat" jejich obsah, ale spíše formu, podoby těchto úloh. Cokoli se Vám nezdá v zadání úlohy, rádi přijmeme jako podnět k revizi.

Souhlasím s Vámi, že pokud testování bude pouze v počítačové podobě, nebudeme moci doporučit autorům testů, aby zadávali delší ukázky a komplexnější úlohy (zvláště ne v 5. ročníku).


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ČESKÝ JAZYK A LITERATURA - pracovní návrh standardů
PříspěvekNapsal: úte 08. úno 2011 7:54:29 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 12. říj 2009 12:46:19
Příspěvky: 10
Radek Sárközi píše:
Možná by bylo dobré začít tím, že se češtináři pokusí sepsat, co z jejich předmětu všichni žáci stoprocentně využijí v praktickém životě a co využije jen hrstka (např. budoucí bohemisté). Zajímalo by mě, jak velká shoda mezi učiteli češtiny bude u takového výčtu...



Naprosto správně zde Radek reaguje - znám školu, která v 9. třídě vice než měsíc "pilovala přechodníky" - je to sice možná dobré, ale naprosto zbytečné. Důležitý je faktor - využití v praktickém životě. Uvedu naprosto nevhodný příklad - pan Škvorecký několikrát opakoval - že dělení desetinných čísel nezvládá a nezvládl. Je to možná otřesné, ale je to tak. Stačí se vrátit třeba k problému DAR DYSLEXIE - to je opravdu dar.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Toto téma je zamknuté. Nemůžete posílat nové příspěvky ani odpovídat na starší.  [ Příspěvků: 125 ]  Přejít na stránku: Předchozí  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 13  Další

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Přejít na:  
cron