Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Tento modul byl archivován. Vkládání a editace obsahu není možná.

Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: ČESKÝ JAZYK A LITERATURA - pracovní návrh standardů
PříspěvekNapsal: sob 05. úno 2011 19:22:31 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pát 10. pro 2010 15:17:05
Příspěvky: 606
Kateřina Fialová píše:
Výstup: ČJL-5-2-14 Odlišuje větu jednoduchou a souvětí
Indikátor: Žák rozhodne, který z nabízených větných celků odpovídá zadanému větnému vzorci.
Příkladová úloha: 8. Vypiš číslo větného celku, který odpovídá vzorci: V1 a V2.(ČJL-5-2-14; 10)
To vše pro pátou třídu!

Patří to do páté třídy?


Toto je myslím zásadní ukázka, jak by rozhodně neměly vypadat testové úlohy a jak nemají vypadat indikátory.

V tomto kontextu bych rád odkázal na diskuzi matematiků k jejich standardu a testovým úlohám (http://www.ucitelske-listy.cz/2011/01/o ... bokou.html). Uvedený článek Oldřicha Botlíka výstižně pojmenovává, co jsme my češtináři zatím v této diskuzi nepojmenovali. Totiž, že úlohy, standardy, RVP a výuka nemají být zaměřeny na samoúčelné činnosti, ale na v praxi využitelné dovednosti! Měly by být smysluplné, a to především pro žáky. To "základní", co si má žák odnést ze základní školy, jsou podle mě dovednosti, které bude často potřebovat v životě, bez ohledu na to, zda půjde či nepůjde dál studovat bohemistiku či vysokou nebo střední školu.

Proto bych přivítal, kdyby návrh standardů vždy obsahoval podrobné zdůvodnění, proč se konkrétní indikátor má učit a testovat. Co je na něm tak důležitého, aby ho ovládali všichni žáci 5. nebo 9. tříd. Myslím, že při tomto postupu řada indikátorů vypadne pro svou nevhodnost a že nám přibude řada jiných, které by časem mohly obohatit nebo i zcela změnit současné znění RVP...

Připojuji odkazy na weby, na kterých pracuji, kde najdou češtináři inspiraci pro svou práci:
http://www.ctenarska-gramotnost.cz/
http://www.sotkoviny.cz
http://www.eucebnice.cz/literatura

_________________
prezident spolku Pedagogická komora


Naposledy upravil Lenka Urbanová dne ned 06. úno 2011 11:49:23, celkově upraveno 1
úprava citace


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ČESKÝ JAZYK A LITERATURA - pracovní návrh standardů
PříspěvekNapsal: ned 06. úno 2011 9:38:44 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 17. led 2011 13:27:37
Příspěvky: 18
Radek Sárközi píše:
"Výstup: ČJL-5-2-14 Odlišuje větu jednoduchou a souvětí Indikátor: Žák rozhodne, který z nabízených větných celků odpovídá zadanému větnému vzorci. Příkladová úloha: 8. Vypiš číslo větného celku, který odpovídá vzorci: V1 a V2.(ČJL-5-2-14; 10) To vše pro pátou třídu! Patří to do páté třídy?"

Toto je myslím zásadní ukázka, jak by rozhodně neměly vypadat testové úlohy a jak nemají vypadat indikátory.


Vážený pane kolego,
testová úloha týkající se větné stavby patří do standardů, protože v ní žák prokáže, zda pronikl do struktury sdělení a dovedl rozlišit obsah od formy. Tyto úkoly podporují rozvoj myšlení (mají více instrumentální charakter), což někteří neodborníci nemohou odhalit.


Naposledy upravil Lenka Urbanová dne ned 06. úno 2011 9:49:35, celkově upraveno 3
úprava citace


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ČESKÝ JAZYK A LITERATURA - pracovní návrh standardů
PříspěvekNapsal: ned 06. úno 2011 10:07:08 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: ned 21. čer 2009 12:14:57
Příspěvky: 673
R.S. píše: To "základní", co si má žák odnést ze základní školy, jsou podle mě dovednosti, které bude často potřebovat v životě,

Myslím, že záklínání životní užitečností a praktičností jaou jen takové líbivé fráze. Můžete tedy jasně pojmenovat, co si konkrétně představujete např. v syntaxi za dovednosti, které žák bude ČASTO potřebovat v životě?


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ČESKÝ JAZYK A LITERATURA - pracovní návrh standardů
PříspěvekNapsal: ned 06. úno 2011 11:08:07 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: sob 22. led 2011 18:18:07
Příspěvky: 49
„..testová úloha týkající se větné stavby patří do standardů, protože v ní žák prokáže, zda pronikl do struktury sdělení a dovedl rozlišit obsah od formy. Tyto úkoly podporují rozvoj myšlení (mají více instrumentální charakter), což někteří neodborníci nemohou odhalit.“
„...Můžete tedy jasně pojmenovat, co si konkrétně představujete např. v syntaxi za dovednosti, které žák bude ČASTO potřebovat v životě?“


Ad 1) Ale úloha je evidentně zaměřena formu, ještě ke všemu velmi abstraktně. Větné vzorce mohou užívat deváťáci, ale ne páťáci. Tam by spíš patřilo souvětí, kde by byla třeba vedlejší věta přívlastková, a páťák by měl dokázat toto souvětí vyjádřit jako jednoduchou větu s přívlastkem atp.
Ad 2) často bude potřebovat rozlišit např. poměr slučovací, vylučovací a odporovací. To je přece důležité, poznat, jestli se se mnou někdo pře, nebo se mnou souhlasí.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ČESKÝ JAZYK A LITERATURA - pracovní návrh standardů
PříspěvekNapsal: ned 06. úno 2011 12:44:12 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 17. led 2011 13:27:37
Příspěvky: 18
Kateřina Fialová píše:
„..testová úloha týkající se větné stavby patří do standardů, protože v ní žák prokáže, zda pronikl do struktury sdělení a dovedl rozlišit obsah od formy. Tyto úkoly podporují rozvoj myšlení (mají více instrumentální charakter), což někteří neodborníci nemohou odhalit.“
„...Můžete tedy jasně pojmenovat, co si konkrétně představujete např. v syntaxi za dovednosti, které žák bude ČASTO potřebovat v životě?“


Ad 1) Ale úloha je evidentně zaměřena formu, ještě ke všemu velmi abstraktně. Větné vzorce mohou užívat deváťáci, ale ne páťáci. Tam by spíš patřilo souvětí, kde by byla třeba vedlejší věta přívlastková, a páťák by měl dokázat toto souvětí vyjádřit jako jednoduchou větu s přívlastkem atp.
Ad 2) často bude potřebovat rozlišit např. poměr slučovací, vylučovací a odporovací. To je přece důležité, poznat, jestli se se mnou někdo pře, nebo se mnou souhlasí.


Děkuji paní kolegyni za její podněty. Pokud se podívá znovu na zadání příkladové úlohy, pozná, že se týká právě jejího naávrhu v bodu Ad 2).
Variantu, kde žák porovná dvě souvětí, aby rozlišil "souhlas" a "odpor", máme v indikátorech také.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ČESKÝ JAZYK A LITERATURA - pracovní návrh standardů
PříspěvekNapsal: ned 06. úno 2011 14:45:33 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: ned 21. čer 2009 12:14:57
Příspěvky: 673
Ad 1) Ale úloha je evidentně zaměřena formu, ještě ke všemu velmi abstraktně. Větné vzorce mohou užívat deváťáci, ale ne páťáci. Tam by spíš patřilo souvětí, kde by byla třeba vedlejší věta přívlastková, a páťák by měl dokázat toto souvětí vyjádřit jako jednoduchou větu s přívlastkem atp.

Není to naopak? Větné vzorce typu V1,(že) V2 používají žáci páté třídy běžně již dávno. Ale nahrazování věty větným členem nebo naopak se obvykle dělá v sedmém ročníku, páťáci neznají druhy VČ ani druhy VV.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ČESKÝ JAZYK A LITERATURA - pracovní návrh standardů
PříspěvekNapsal: ned 06. úno 2011 14:54:35 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 26. říj 2010 16:37:39
Příspěvky: 9
Karla Dokoupilová píše:
Vážení kolegové a kolegyně, účastníci diskuze, poněkud mě překvapuje, že málokdo se vyjadřuje k tomu, o co jsme žádáni. Připadá mi, že místy tato diskuze směřuje k invektivám jednoho vůči druhému. Má-li mít tato naše činnost smysl, měli bychom se zaobírat tím, co je dáno v úvodu - odpovídat tedy na stanovené otázky. Promiňte mi tuto poznámku.


Děkuji za tato slova. Upřímně jsem se po přečtení příspěvků diskutujících ani nechtěla zapojit.
Nejsem rozhodně přesvědčena ve spasitelnost standardů.

Když jsme upozorňovaly s kolegyněmi na to, že děti při přechodu na jinou školu mohou o část učiva přijít a budou se muset samy doučit, byly jsme nařčeny ze zpátečnictví a zkostňatělosti - schopná učitelka zvládne i toto - a hleďme: najednou je tu problém.

Nechci opakovat, co tu již zaznělo - jen bychom si měli uvědomit, že testujeme na lidech!


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ČESKÝ JAZYK A LITERATURA - pracovní návrh standardů
PříspěvekNapsal: ned 06. úno 2011 15:06:40 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: sob 22. led 2011 18:18:07
Příspěvky: 49
Mgr. Zdeněk Sotolář píše:
Není to naopak? Větné vzorce typu V1,(že) V2 používají žáci páté třídy běžně již dávno. Ale nahrazování věty větným členem nebo naopak se obvykle dělá v sedmém ročníku, páťáci neznají druhy VČ ani druhy VV.


No to je přesně ono, vy to děláte tak a já naopak (děti v páté třídě nepotřebují znát přesné názvosloví, ale citem umějí zaměňovat výborně, pak je pro ně jednodušší tomu dát odborné názvy), ale kdo rozsoudí, který z těch postupů je správný? Já vím, že moji žáci jsou na tom z hlediska čtenářské gramotnosti výborně, vaši patrně taky.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ČESKÝ JAZYK A LITERATURA - pracovní návrh standardů
PříspěvekNapsal: ned 06. úno 2011 21:48:34 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: sob 25. pro 2010 13:40:10
Příspěvky: 4
Pročetla jsem si návrhy standardů ve všech předmětech, nejdříve bych se chtěla vyjádřit k pojmu standarda - dle informací zveřejněných na portálu rvp - standardy mají nejčastěji podobu indikátorů zpřesňující kurikulum, což dále znamená (opět podle portálu rvp) doplnění RVP ZV a vytvoření logického článku mezi RVP ZV a připravovaným testováním žáků. Mezi principy RVP pro ZV je i uvedeno toto: specifikuje úroveň klíčových kompetencí, jež by měli žáci dosáhnout na konci základního vzdělávání, umožňuje modifikaci vzdělávacího obsahu pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Dále mezi tendencemi ve vzdělávání je uvedeno - uplatňovat variabilnější organizaci a individualizaci výuky podle potřeb a možností žáků a využívat vnitřní diferenciaci výuky; prosadit změny v hodnocení žáků směrem k průběžné diagnostice, individuálnímu hodnocení jejich výkonu a širšímu využívání slovního hodnocení. Nejsem proti testování žáků, však směr nastartovaný ve školách dle školních vzdělávacích programů klade na jednu rovinu klíčové kompetence i znalosti žáků. Doslova je uvedeno - opět cituji: "Smyslem a cílem vzdělávání je vybavit všechny žáky souborem klíčových kompetencí na úrovni, která je pro ně dosažitelná, a připravit je tak na další vzdělávání a uplatnění ve společnosti. Ve vzdělávacím obsahu RVP ZV je učivo chápáno jako prostředek k osvojení činnostně zaměřených očekávaných výstupů, které se postupně propojují a vytvářejí předpoklady k účinnému a komplexnímu využívání získaných schopností a dovedností na úrovni klíčových kompetencí." Standardy zde uvedené v testovacích úlohách jsou však nastaveny tak, že se obsahově "smrskly" pouze do testování žákových vědomostí (jsou citovány očekávané výstupy RVP ZV bez propojení s KK a PT). Základními východisky pro hodnocení by měly být kategorie vyšších intelektových dovedností (Bloomova taxonomie), v nichž je uvedeno, že žák ověřuje, přezkoumává, testuje, prověřuje atd. Mezi kurikulem jsou uvedeny především testovací úlohy nižší hladiny intelektových dovedností - žák posuzuje, vyhledá, rozlišuje, ... (na základě vědomostí).

Má delší:) úvaha směřuje k zamyšlení, zda-li takto nastavené standardy jsou opravdu testujícími úlohami RVP ZV.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ČESKÝ JAZYK A LITERATURA - pracovní návrh standardů
PříspěvekNapsal: ned 06. úno 2011 22:17:15 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pát 10. pro 2010 15:17:05
Příspěvky: 606
Je zajímavé, že diskutující si z mého příspěvku vybrali část "V1 a V2", i když jsem ji použil pouze jako jeden z příkladů, jak si myslím, že by testová úloha neměla vypadat...

Nikdo bohužel nezareagoval na můj zásadnější podnět k formulaci standardů: "Proto bych přivítal, kdyby návrh standardů vždy obsahoval podrobné zdůvodnění, proč se konkrétní indikátor má učit a testovat. Co je na něm tak důležitého, aby ho ovládali všichni žáci 5. nebo 9. tříd."

_________________
prezident spolku Pedagogická komora


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Toto téma je zamknuté. Nemůžete posílat nové příspěvky ani odpovídat na starší.  [ Příspěvků: 125 ]  Přejít na stránku: Předchozí  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 13  Další

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 9 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Přejít na: