Kateřina Fialová píše:
„..testová úloha týkající se větné stavby patří do standardů, protože v ní žák prokáže, zda pronikl do struktury sdělení a dovedl rozlišit obsah od formy. Tyto úkoly podporují rozvoj myšlení (mají více instrumentální charakter), což někteří neodborníci nemohou odhalit.“
„...Můžete tedy jasně pojmenovat, co si konkrétně představujete např. v syntaxi za dovednosti, které žák bude ČASTO potřebovat v životě?“
Ad 1) Ale úloha je evidentně zaměřena formu, ještě ke všemu velmi abstraktně. Větné vzorce mohou užívat deváťáci, ale ne páťáci. Tam by spíš patřilo souvětí, kde by byla třeba vedlejší věta přívlastková, a páťák by měl dokázat toto souvětí vyjádřit jako jednoduchou větu s přívlastkem atp.
Ad 2) často bude potřebovat rozlišit např. poměr slučovací, vylučovací a odporovací. To je přece důležité, poznat, jestli se se mnou někdo pře, nebo se mnou souhlasí.
Děkuji paní kolegyni za její podněty. Pokud se podívá znovu na zadání příkladové úlohy, pozná, že se týká právě jejího naávrhu v bodu Ad 2).
Variantu, kde žák porovná dvě souvětí, aby rozlišil "souhlas" a "odpor", máme v indikátorech také.