Milé kolegyně, dobrý den,
Nejprve musím říct, že velmi obdivuji elán a energii, se kterou jste se do standardizace pustily. Velmi mne potěšil názor, že: „Standardy budou přímo vycházet z očekávaných výstupů RVP ZV a budou konkrétně určovat jejich obsah a náročnost. Náročnost bude nastavena na minimální požadovanou úroveň, které by měli dosáhnout žáci na konci prvního a druhého stupně základního vzdělávání. … Nebude se jednat o sestavování žebříčků škol.“ (diskuze.rvp.cz)
To mne povzbudilo v tom, že jsem si opravdu detailně prostudovala nejen zveřejněné příklady a samotnou standardizaci, ale i řadu reakcí na diskuzním portále. Vzhledem k tomu, že se metodikou a různými certifikacemi zabývám dlouhodobě, dovoluji si shrnout svoje postřehy do následujících řádků a budu velmi ráda, jestli svojí troškou přispěji ke zkvalitnění celého procesu.
Očekávaný výstup po 5.roč. :
S výstupy lze určitě souhlasit, otázkou zůstává v jakých dovednostech a v jakém rozsahu uvedené oblasti budou prověřovány:
např. minulý čas v poslechu žáci zvládnou: It was hot yesterday. We went to the beach and I lost my sunglasses. Tj. pouze v kontextu a jen jako pozadí.
Pokud budeme chtít, aby žáci minulý čas použili, pak pravděpodobně pouze u slovesa to be – protože většina schválených učebnic pro 5.roč. neobsahuje minulý čas (to několikrát zaznělo i v diskuzi) .
Předpokládaná úroveň 5. roč. by se měla pohybovat na A1, což je úroveň poměrně obtížně mapovatelná. Žáci mají limitovanou slovní zásobu, malý rozsah dovedností. Typy úloh by měly vycházet z formátů úloh používaných v učebnicích schválených MŠMT, podle kterých se učí, jinak bude obtížené se vyvarovat, cituji: „Část standardů bude využita pro přípravu testů ke zjišťování výsledků žáků v 5. a 9. ročníku. Tento cíl lze chápat jako sekundární, nesmí znamenat redukci vzdělávání jen na vybrané obsahové oblasti a testovatelné výstupy. Pro ověřování zejména dovednostních a postojových výstupů lze použít jiné formy zjišťování výsledků.“
(Úvodní informace,diskuze.rvp.cz) a to riziko zde bude, pokud použité formáty budou značně odlišné od těch běžně ve třídách používaných.
Poslech 5.ročník:
Určitě by pomohlo se v poslechovém cvičení omezit pouze na přiřazování (bez obrázku navíc). Vzhledem k tomu, že žáci budou muset vyvodit správné řešení na základě tematicky příbuzných slov, pro většinu žáků 5. ročníků to bude obtížné i tak. Poslech obsahuje také zavádějící informace, takže žáci nemohou odpovídat mechanicky, hned, ale je třeba, aby měli možnost slyšet poslech nejprve až do konce, a pak se rozhodovat – dvojí poslech je tedy nutný, ne jen možný. Žáci by učili v podobných cvičeních použít vylučovací metodu.
Rozbor:
Reference obrázek
Beach/ sunglasses / hot sun (2)
Not nice/ umbrella rain (1)
(Zavádějící je výraz hot) Cold/cloudy (může evokovat kromě správné 4 také 3 – oba obrázky obsahují mrak)
clouds (4)
Snowman cloud and snow (3) , teprve když žák rozhodne toto přiřazení, může sbezpečně správně určit předchozí možnost
Čtení 5.ročník:
Článek svým rozsahem odpovídá možnostem žáků 5.roč. bohužel uvedené úkoly nejsou stanoveny jednoznačně. Žáci by měli mít možnost najít všechny informace jednoznačně přímo v textu, tj. citovat, parafrázovat popř. odvodit, na víc jejich čtenářská gramotnost nejspíš nebude stačit.
Problematické:
Úkol č. 1 by zasloužil přímou instrukci nebo otázku: např. Write days when John does the sports in the pictures. / Which days does John do the sports in the picture?
Úkol č. 2: správná odpověď Sundays stojí na znalosti slovíčka except , které je pro tuto odpověď klíčové – u žáků 5. tř. si nejsem jistá, že odpoví správně. Většina zatrhne také Tuesdays.
Úkol č. 3 – He comes home in the evening . Je z článku dosti problematická, protože by se kromě soboty, daly zatrhnout všechny zbývající uvedené dny – evening je spojeno v článku s Thursday, které ale není v tabulce; většina žáků by si po přečtení článku uměla představit, že v pondělí, středu a pátek přijde domů ve stejnou dobu
Pozn. V současných státních maturitách B1 je řada instrukcí v českém jazyce – je třeba promyslet jaké instrukce žákům zjednoduší práci.
Psaní 5.ročník:
Písemná produkce je považovaná za velmi obtížnou, a proto si myslím, že zde jsou deskriptory nedostatečné. Na pokyn (Přečti si Petrův dopis. Poděkuj mu a odpověz, že přijdeš.) většina páťáků odpoví: Dear Peter. Thank you (for your letter/email) . I come. Yours …
Nejspíš se ještě objeví nějaké pravopisné chyby, ale z formálního hlediska je úkol splněn! Většina žáků se podepíše svým vlastním jménem (bude to chyba?) Úloha hodnotitele zde bude velmi obtížná.
Možná by bylo užitečnější zkusit typ cvičení práce s definicí tj. kombinace čtení a pravopisně správného zápisu slova/slov (což je i v požadavcích) a je to nejčastější typ písemných aktivit v páté třídě – nějaký druh doplňování.
Nebo tvorbu otázek, podobná té, kterou máte u devátého ročníku:
Hi Charlie,
There´s a good film on at the xxxxxxxx. It´s a/an xxxxxxx film with Bruce Willis! It´s about xxxxxxxx. It´s on at xxxxxxxxx o´clock. The tickets are xxxxxxx. Would you like to come and see it with me this xxxxxxx? It´s easy to get there on the bus.
David
Očekávaný výstup po 9.roč. :
Požadovaný výstup je definovaný v RVP, úroveň A2.
Určitě by učitelé ocenili oddělené gramatické struktury od syntaxe.
Gramatika: definice: podmínkové věty (nejspíš jako základ bude stačit 1.typ) , navrhnout konkrétní vazby (např. like + -ing), zúžit modální slovesa (která, v jakém významu), předpřítomný čas – měla by stačit jen zkušenost apod.
Syntax: stavba věty, druhy vět dle postoje mluvčího (tvorba otázek a záporu), doplnit, že spojovací výrazy jsou v podstatě lineární (and, or, but, because), when a while jsou většinou vázány na gramatickou strukturu minulého času; if v podmínce 1. typu
Čtení, poslech 9.ročník:
Oba úkoly odpovídají standardům.
Jako problematické vidím u čtení tuto konkrétní část: one must drive a wooden stake through his heart. Ve spojení s otázkou: 6. To kill a vampire, you have to use a sharp knife. ...... Obávám se, že kromě slova heart zde žáci nemají žádné jiné vodítko.
Psaní 9. ročník:
Možná by stálo za to zvážit výměnu úloh u 5. A 9. ročníků. Na úrovni A2 žáci potřebují jasnější vedení, nejlépe v podobě otázek, např.:
Dear Kim,
I am writing to invite you to my birthday party. Can you come Saturday (4th February) to our house at 2 p.m.? Do you like swimming? Then remember to bring your swimsuit, it´s cold outside but the water in our pool is warm the whole year! Have you ever tasted Japanese food? My mother is going to buy sushi for us.
I would be very happy if you could come.
Take care,
Peter
Pro deváťáky by bylo užitečné stanovit kritéria hodnocení:
Zpracování/obsah: zadání – odpovědi na všechny otázky (3); rozsah
Organizace: forma neformálního dopisu/emailu, oslovení, úvod dopisu, rozloučení, podpis
Slovní zásoba/pravopis: přesnost
Gramatika: přesnost
Přeji hodně sil do další práce
S pozdravem
Mgr. Jana Čadová
Metodik anglického jazyka
Katedra jazykové výuky JASPEX
cadova@muvs.cvut.cz MÚVS ČVUT
Kolejní 2637/2a
160 00 Praha 6
http://www.muvs.cvut.czčlenka AMATE - asociace metodiků anglického jazyka