Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Tento modul byl archivován. Vkládání a editace obsahu není možná.

Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: standardy angličtina
PříspěvekNapsal: čtv 10. úno 2011 11:32:49 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 07. úno 2011 9:18:28
Příspěvky: 1
Vážení a milí přátelé,

prostudovala jsem si navrhované standardy pro žáky 5. ročníku, kde vyučuji angličtinu. Mám poněkud nepříjemný pocit, že se opět řítíme do další velmi hluboké pasti. Předně je třeba si uvědomit, že standardy představují jakýsi MINIMÁLNÍ ZÁKLAD znalostí, který musí žák prokázat. Připravujeme tedy testy ne pro jedničkáře, děti z velkoměstských škol nebo tříd s rozšířenou výukou jazyků, ale pro čistokrevného čtyřkaře z nejzapadlejší vesničky v ČR a ještě sociálně znevýhodněného. A pokud si myslíte, že těchto dětí je u nás málo, jste na omylu.
Definování požadovaného rozsahu standardů je pro mě nesrozumitelné. Např. slovní zásoba k jednotlivým tematickým okruhům??? Co to je? Je někde přesně určena? Kolik slovíček a jakých má znát čistokrevný čtyřkař? Co jsou to plnovýznamová slovesa běžného denního styku? Existuje jejich katalog? Kolik jich je? Každá škola totiž používá jinou sérii učebnic, má jiný ŠVP. Nebylo by smysluplné ujednotit požadované kompetence KONKRÉTNÍ UČEBNICÍ, podle níž potom budou standardy sestaveny. Ano, vím, vracíme se k zavrženým komunistickým jednotným osnovám a učebnicím, ale vězte, že venku číhají rodiče, kteří po skandálech s maturitami dalšímu testování příliš nefandí.
Nyní konkrétně: gramatických jevů je příliš mnoho a žáci je nejsou schopni pochopit ani v češtině. Velmi obtížná je pro ně tvorba otázek a záporu v prostém čase s pomocným slovesem. Minulý čas bych vůbec nezařazovala. Nesnažme se zahltit děti zbytečně velkým množstvím tematických okruhů, jejich paměť je spíše krátkodobá a vyžaduje systematické opakování tématu v každém ročníku a jeho případné rozšíření. Vynechejme zeměpisné údaje, čtyřkaři je neznají ani česky.
Čtený text: je poněkud nudný, žák ho musí číst vícekrát, aby našel požadované odpovědi, jsou v něm CHYBY! Výrazy „more than two sports“, 3pm“ děti neznají, v naší řadě učebnic schválené MŠMT se nevyskytují. Pokud si myslíte, že čistokrevný čtyřkař něco deduktivně vyvodí a překvapí své okolí, ujišťuji vás, že nevyvodí.
Odpověď na dopis: text je pro děti příliš těžký a neodpovídá učivu, které mají podle standardů znát. Proč jsou v něm kondicionály, vazby s infinitivem, souvětí, slova „busy, remember, invite, také care jsou v našich učebnicích zmiňována až na druhém stupni? A jak byste odpověděli, když budoucí tvary sloves nebo vazbu going to.. žáci neznají? (Good luck!)
Řešení testů na počítači: zásadně nesouhlasíme! Testovala by se další kompetence žáků, jejíž úrovně mohou být na jednotlivých školách různé a nejsou mi zatím známy standardy, co by měl umět žák 1. stupně (čtyřkař) s počítačem. Dovedu si představit zašrtávání správných odpovědí, ale psaní dopisu kamarádovi nikoliv. Navíc budou testovány i děti z ma-lotřídních škol, kde si o jednotné počítačové síti a jejím správci můžete nechat jenom zdát. A malotřídek je v ČR jedna třetina.
Perlička na závěr: Samozřejmě jsem si jeden testík vyzkoušela na svých žácích - poslechové cvičení. Slovíčka beach and sunglasses se v naší učebnici nevyskytují. Žáci tedy této větě neporozuměli. Obrázek sluníčka (2) přiřazovali k větě „We can make a big snowman“. Když jsem se ptala proč, odpověděli dětsky a průzračně logicky: „ Pokud by venku byla tako-vá chumelenice jako na obrázku 3, maminka by nás přece nepustila ven stavět sněhuláky. Co kdybychom se nachladili“. Vyhověli standardům?
Přeji tutéž logiku i tvůrcům budoucích testů.

S pozdravem

RNDr. Eva Staňková, CSc.
ZŠ Stará Ves


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ANGLICKÝ JAZYK - pracovní návrh standardů
PříspěvekNapsal: pát 11. úno 2011 14:49:14 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: čtv 03. úno 2011 15:13:26
Příspěvky: 1
Milé kolegyně, dobrý den,
Nejprve musím říct, že velmi obdivuji elán a energii, se kterou jste se do standardizace pustily. Velmi mne potěšil názor, že: „Standardy budou přímo vycházet z očekávaných výstupů RVP ZV a budou konkrétně určovat jejich obsah a náročnost. Náročnost bude nastavena na minimální požadovanou úroveň, které by měli dosáhnout žáci na konci prvního a druhého stupně základního vzdělávání. … Nebude se jednat o sestavování žebříčků škol.“ (diskuze.rvp.cz)
To mne povzbudilo v tom, že jsem si opravdu detailně prostudovala nejen zveřejněné příklady a samotnou standardizaci, ale i řadu reakcí na diskuzním portále. Vzhledem k tomu, že se metodikou a různými certifikacemi zabývám dlouhodobě, dovoluji si shrnout svoje postřehy do následujících řádků a budu velmi ráda, jestli svojí troškou přispěji ke zkvalitnění celého procesu.

Očekávaný výstup po 5.roč. :
S výstupy lze určitě souhlasit, otázkou zůstává v jakých dovednostech a v jakém rozsahu uvedené oblasti budou prověřovány:
např. minulý čas v poslechu žáci zvládnou: It was hot yesterday. We went to the beach and I lost my sunglasses. Tj. pouze v kontextu a jen jako pozadí.
Pokud budeme chtít, aby žáci minulý čas použili, pak pravděpodobně pouze u slovesa to be – protože většina schválených učebnic pro 5.roč. neobsahuje minulý čas (to několikrát zaznělo i v diskuzi) .
Předpokládaná úroveň 5. roč. by se měla pohybovat na A1, což je úroveň poměrně obtížně mapovatelná. Žáci mají limitovanou slovní zásobu, malý rozsah dovedností. Typy úloh by měly vycházet z formátů úloh používaných v učebnicích schválených MŠMT, podle kterých se učí, jinak bude obtížené se vyvarovat, cituji: „Část standardů bude využita pro přípravu testů ke zjišťování výsledků žáků v 5. a 9. ročníku. Tento cíl lze chápat jako sekundární, nesmí znamenat redukci vzdělávání jen na vybrané obsahové oblasti a testovatelné výstupy. Pro ověřování zejména dovednostních a postojových výstupů lze použít jiné formy zjišťování výsledků.“
(Úvodní informace,diskuze.rvp.cz) a to riziko zde bude, pokud použité formáty budou značně odlišné od těch běžně ve třídách používaných.
Poslech 5.ročník:
Určitě by pomohlo se v poslechovém cvičení omezit pouze na přiřazování (bez obrázku navíc). Vzhledem k tomu, že žáci budou muset vyvodit správné řešení na základě tematicky příbuzných slov, pro většinu žáků 5. ročníků to bude obtížné i tak. Poslech obsahuje také zavádějící informace, takže žáci nemohou odpovídat mechanicky, hned, ale je třeba, aby měli možnost slyšet poslech nejprve až do konce, a pak se rozhodovat – dvojí poslech je tedy nutný, ne jen možný. Žáci by učili v podobných cvičeních použít vylučovací metodu.
Rozbor:
Reference obrázek
Beach/ sunglasses / hot sun (2)
Not nice/ umbrella rain (1)
(Zavádějící je výraz hot) Cold/cloudy (může evokovat kromě správné 4 také 3 – oba obrázky obsahují mrak)
clouds (4)
Snowman cloud and snow (3) , teprve když žák rozhodne toto přiřazení, může sbezpečně správně určit předchozí možnost
Čtení 5.ročník:
Článek svým rozsahem odpovídá možnostem žáků 5.roč. bohužel uvedené úkoly nejsou stanoveny jednoznačně. Žáci by měli mít možnost najít všechny informace jednoznačně přímo v textu, tj. citovat, parafrázovat popř. odvodit, na víc jejich čtenářská gramotnost nejspíš nebude stačit.
Problematické:
Úkol č. 1 by zasloužil přímou instrukci nebo otázku: např. Write days when John does the sports in the pictures. / Which days does John do the sports in the picture?
Úkol č. 2: správná odpověď Sundays stojí na znalosti slovíčka except , které je pro tuto odpověď klíčové – u žáků 5. tř. si nejsem jistá, že odpoví správně. Většina zatrhne také Tuesdays.
Úkol č. 3 – He comes home in the evening . Je z článku dosti problematická, protože by se kromě soboty, daly zatrhnout všechny zbývající uvedené dny – evening je spojeno v článku s Thursday, které ale není v tabulce; většina žáků by si po přečtení článku uměla představit, že v pondělí, středu a pátek přijde domů ve stejnou dobu
Pozn. V současných státních maturitách B1 je řada instrukcí v českém jazyce – je třeba promyslet jaké instrukce žákům zjednoduší práci.
Psaní 5.ročník:
Písemná produkce je považovaná za velmi obtížnou, a proto si myslím, že zde jsou deskriptory nedostatečné. Na pokyn (Přečti si Petrův dopis. Poděkuj mu a odpověz, že přijdeš.) většina páťáků odpoví: Dear Peter. Thank you (for your letter/email) . I come. Yours …
Nejspíš se ještě objeví nějaké pravopisné chyby, ale z formálního hlediska je úkol splněn! Většina žáků se podepíše svým vlastním jménem (bude to chyba?) Úloha hodnotitele zde bude velmi obtížná.
Možná by bylo užitečnější zkusit typ cvičení práce s definicí tj. kombinace čtení a pravopisně správného zápisu slova/slov (což je i v požadavcích) a je to nejčastější typ písemných aktivit v páté třídě – nějaký druh doplňování.
Nebo tvorbu otázek, podobná té, kterou máte u devátého ročníku:

Hi Charlie,
There´s a good film on at the xxxxxxxx. It´s a/an xxxxxxx film with Bruce Willis! It´s about xxxxxxxx. It´s on at xxxxxxxxx o´clock. The tickets are xxxxxxx. Would you like to come and see it with me this xxxxxxx? It´s easy to get there on the bus.
David

Očekávaný výstup po 9.roč. :
Požadovaný výstup je definovaný v RVP, úroveň A2.

Určitě by učitelé ocenili oddělené gramatické struktury od syntaxe.
Gramatika: definice: podmínkové věty (nejspíš jako základ bude stačit 1.typ) , navrhnout konkrétní vazby (např. like + -ing), zúžit modální slovesa (která, v jakém významu), předpřítomný čas – měla by stačit jen zkušenost apod.
Syntax: stavba věty, druhy vět dle postoje mluvčího (tvorba otázek a záporu), doplnit, že spojovací výrazy jsou v podstatě lineární (and, or, but, because), when a while jsou většinou vázány na gramatickou strukturu minulého času; if v podmínce 1. typu
Čtení, poslech 9.ročník:
Oba úkoly odpovídají standardům.
Jako problematické vidím u čtení tuto konkrétní část: one must drive a wooden stake through his heart. Ve spojení s otázkou: 6. To kill a vampire, you have to use a sharp knife. ...... Obávám se, že kromě slova heart zde žáci nemají žádné jiné vodítko.
Psaní 9. ročník:
Možná by stálo za to zvážit výměnu úloh u 5. A 9. ročníků. Na úrovni A2 žáci potřebují jasnější vedení, nejlépe v podobě otázek, např.:

Dear Kim,
I am writing to invite you to my birthday party. Can you come Saturday (4th February) to our house at 2 p.m.? Do you like swimming? Then remember to bring your swimsuit, it´s cold outside but the water in our pool is warm the whole year! Have you ever tasted Japanese food? My mother is going to buy sushi for us.
I would be very happy if you could come.
Take care,
Peter
Pro deváťáky by bylo užitečné stanovit kritéria hodnocení:
Zpracování/obsah: zadání – odpovědi na všechny otázky (3); rozsah
Organizace: forma neformálního dopisu/emailu, oslovení, úvod dopisu, rozloučení, podpis
Slovní zásoba/pravopis: přesnost
Gramatika: přesnost

Přeji hodně sil do další práce
S pozdravem

Mgr. Jana Čadová
Metodik anglického jazyka
Katedra jazykové výuky JASPEX
cadova@muvs.cvut.cz

MÚVS ČVUT
Kolejní 2637/2a
160 00 Praha 6
http://www.muvs.cvut.cz

členka AMATE - asociace metodiků anglického jazyka


Naposledy upravil Jana Cadova dne stř 16. úno 2011 22:04:15, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ANGLICKÝ JAZYK - pracovní návrh standardů
PříspěvekNapsal: pát 11. úno 2011 15:59:14 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 18. led 2011 13:22:27
Příspěvky: 8
Dobrý den,
se zájmem čtu všechny příspěvky a přemýšlím o každém předloženém názoru a podnětu. Protože jsem právě autorkou dopisu "Dear Kim", ráda bych ujistila všechny učitele anglického jazyka, že nebude žádný problém dopis výrazně zjednodušit tak, aby jeho pochopení kladlo na žáka co nejmenší nároky, protože v úkolu jde hlavně o psaní. Zjednodušení dopisu však rozhodně nebude mít vliv na očekávanou odpověď ve stylu "Hi, Peter, yes, I can come. Thank you ... .". Jinými slovy, k odpovědi není nutné používat "will" nebo "going to", vůbec se nepředpokládalo, že by žák měl nějak "reagovat" na slova "busy" nebo "swimsuit", jejich ignorováním by mu v podstatě nevznikl žádný problém. Těším se na vaše další názory.
S pozdravem
Petra Lexová


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ANGLICKÝ JAZYK - pracovní návrh standardů
PříspěvekNapsal: sob 12. úno 2011 14:56:26 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: sob 12. úno 2011 14:20:26
Příspěvky: 1
Dobrý den,
osobně se domnívám, že testování na PC může některým dětem opravdu dělat velké problémy. Na některých školách podle schváleného RVP se vyučuje informatika až ve vyšších ročnících na 2. stupni a děti tak ve školách nepřichází s počítači do styku. Proč to tak je, je téma na jinou diskuzi. (Na naší škole obecně proto, že se domníváme, že je lepší seznamovat děti hlouběji s technologiemi až když mají možnost k nim rozumově proniknout.) Některé děti zkrátka přijdou do styku s počítači až v 8. i 9. ročníku ZŠ, což by je opravdu mohlo významně znevýhodnit při testování na počítačích v ročnících nižších.
Zavedení povinného testování obecně pak učitele tlačí do určitého postupu práce, aby děti mohl na testy připravit.
Milena Hosenseidlová


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ANGLICKÝ JAZYK - pracovní návrh standardů
PříspěvekNapsal: ned 13. úno 2011 18:52:34 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: ned 13. úno 2011 17:40:04
Příspěvky: 2
Dobrý den,
učím AJ na ZŠ jedenáctým rokem, první i druhý stupeň. Velmi se přimlouvám, aby minulý čas (pro 5. ročník) a činný a trpný rod (pro 9. ročník) nebyly zařazeny do deklarovaného minimálního učiva.
Zkusila jsem zadat vzorovou úlohu pro 9. ročník průměrné skupině 15 žáků 8. třídy – jejich úspěšnost byla 75%. Z následné diskuse však vyplynulo, že textu téměř nerozuměli, ale protože jsou zvyklí na podobný typ úloh, dokážou najít v textu opěrné body a odpovědět správně. Ovšem toto zjištění mě poněkud znepokojilo – je cílem správně určit pravdivost tvrzení, aniž by žák tvrzení samotnému rozuměl? :roll:
Pokud jde o testování na počítači, myslím, že žáci by s tím problémy neměli, ale měl by být stanoven a zohledněn dosažitelný technický standard školních učeben.
Jinak velice děkuji za otevřenost a zájem o názory z praxe.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Názor ke standardám učiva AJ v 5. ročníku
PříspěvekNapsal: ned 13. úno 2011 20:46:34 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: ned 13. úno 2011 12:05:34
Příspěvky: 1
Dobrý večer, souhlasím s kolegy, kteří upozorňují na to, že v pátém ročníku se neprobírá minulý čas, na naší škole se neučí ani průběhový čas. Žáci mají problém naučit se časovat sloveso TO BE v přítomném prostém čase.
S pozdravem, Lenka Rozbrojová


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ANGLICKÝ JAZYK - pracovní návrh standardů
PříspěvekNapsal: pon 14. úno 2011 13:59:20 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 14. úno 2011 13:54:03
Příspěvky: 1
Dobrý den,
myslím si, že přítomný čas průběhový, minulý čas prostý a řadové číslovky jsou pro žáky 5. ročníku příliš náročné učivo.
Romana Grichwaldská


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ANGLICKÝ JAZYK - pracovní návrh standardů
PříspěvekNapsal: pon 14. úno 2011 16:22:52 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 14. úno 2011 16:17:56
Příspěvky: 1
Pěkný den! Přikláním se k názoru, že je předčasné zařazovat do učiva 1. stupně ZŠ minulý čas. Stejně tak i řadové číslovky a čas přítomný průběhový.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ANGLICKÝ JAZYK - pracovní návrh standardů
PříspěvekNapsal: pon 14. úno 2011 21:14:51 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 14. úno 2011 20:57:24
Příspěvky: 4
Domnívám se, že předložený návrh odpovídá možnostem žáků 5. ročníku. Pouze poslední úkol- volné psaní se mi jeví jako poměrně obtížný. Domnívám se, že v tomto období je potřeba klást větší důraz na mluvenou formu jazyka.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ANGLICKÝ JAZYK - pracovní návrh standardů
PříspěvekNapsal: pon 14. úno 2011 21:56:27 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 14. úno 2011 13:07:38
Příspěvky: 1
Učím angličtinu na prvním i druhém stupni a myslím si, že zařazení minulého času a řadových číslovek do 5. ročníku je zbytečné. Dětem v tomto věku činí problémy pochopení dvou přítomných časů.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Toto téma je zamknuté. Nemůžete posílat nové příspěvky ani odpovídat na starší.  [ Příspěvků: 82 ]  Přejít na stránku: Předchozí  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Další

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 7 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Přejít na:  
cron