Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Tento modul byl archivován. Vkládání a editace obsahu není možná.

Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: ANGLICKÝ JAZYK - pracovní návrh standardů
PříspěvekNapsal: úte 18. led 2011 23:12:15 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 07. pro 2010 17:41:34
Příspěvky: 12
Milé kolegyně a milí kolegové!

Děkuji za Vaše příspěvky a názory. Velmi nám pomohou při další práci.
Jmenuji se Štěpánka Legemzová, jsem vedoucí pracovní skupiny pro anglický jazyk a ráda odpovím na Vaše dotazy, které se týkají vytvářeného dokumentu.
Předně se chci omluvit za chybu v 2.úloze, na poslední chvíli jsme text zkracovali a omylem vypustili i poslední větu, která pozměnila jednoznačnost řešení. Věta zní: He also cycles to school every day except Sundays. Děkuji za postřeh.
Během setkání naší skupiny jsme diskutovali o konkrétnosti indikátorů a následně specifikaci použitých textů a poslechů. Z toho důvodu jsme na základě RVP vytyčili určité hranice pro každý stupeň zvlášť - dle učiva v RVP jsme stanovily typy textů a tematické okruhy, kterých se budou texty týkat. Dále jsme sepsali gramatické struktury a jevy, které se mohou v textech pro daný stupeň objevit, znamená to, že jim žák bude v kontextu rozumět či jejich význam odvodí, např. vámi zmiňovaný minulý čas v textu pro 5.ročník či podmiňovací způsob v textu pro 9.ročník. Použitá gramatika je pouze prostředkem k uplatnění jazykových dovedností žáka. Žádná testová otázka se nebude explicitně týkat gramatiky.
Další otázkou je, zda chceme testováním zjišťovat dosavadní úroveň dovedností žáků, nebo posunout komunikativní dovednosti na vyšší úroveň (např. srovnatelnou zahraničním testům) a vložit tedy do standardů některé jevy např. minulý čas v 5.ročníku, které by školy zahrnuly do svých ŠVP. Neměl by žák 5.ročníku zvládnout jednoduché vyprávění o sobě v minulém čase? Pište tedy své názory, jsme k nim otevření. Týká se to i náročnosti textů viz Dracula pro 9.ročník popř. zkuste text zadat svým žákům a napište nám své zkušenosti.

S pozdravem
Štěpánka Legemzová


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ANGLICKÝ JAZYK - pracovní návrh standardů
PříspěvekNapsal: stř 19. led 2011 10:35:27 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 18. led 2011 19:39:58
Příspěvky: 2
O gramatických jevech (minulý čas v 5. ročníku a podmínka v ročníku 9.) a jejich zařazení do testování v daných ročnících, které jsou v diskuzi zmiňovány, jsme na pracovních seminářích dlouze diskutovali. I když většina z řad řadových učitelů byla proti zařazení těchto jevů k testování, nakonec jsme se přiklonili k názoru, dát tam tyto jevy a ponechat je veřejné diskuzi.I přesto já osobně jsem toho názoru, že zvládnutí přítomných časů a jejich testování je pro 5. ročník dostačující.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ANGLICKÝ JAZYK - pracovní návrh standardů
PříspěvekNapsal: stř 19. led 2011 17:48:27 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: stř 19. led 2011 17:32:59
Příspěvky: 1
Učím AJ žáky 5. ročníku na malé venkovské škole a k diskusi bych se připojila se dvěma návrhy:
1. Domnívám se, že pro žáky bude zatím obtížné rozlišit významový rozdíl mezi časem přítomným prostým a průběhovým, protože v českém jazyku znají jen jeden čas přítomný, a také protože některým žákům stále dělá problém rozlišit použití sloves být a mít a další možnost použití slovesa to be právě v průběhovém čase by je mátlo. To si myslím, že by lépe využili a snáze pochopili tvoření minulého času, který z Jč znají, ale pouze u sloves být, mít a pravidelných.
2.I když konkrétně naše škola je výborně vybavena počítači, přesto jsou žáci zvyklí na doplňování různých testových úloh v psané formě, jiný styl prace - na PC - by určitě u některých negativně ovlivnil výsledek testu, navíc je diskutabilní, jak dalece by zvládli techniku psaní v AJ ( např. apostrofy)
Eva Poláková, Únanov


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ANGLICKÝ JAZYK - pracovní návrh standardů
PříspěvekNapsal: stř 19. led 2011 23:18:49 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 17. led 2011 20:53:18
Příspěvky: 3
Jak již zmínily kolegyně výše, v naší pracovní skupině jsme si vědomy, jakou nevoli učitelů mohou zveřejněné materiály vyvolat. Rozhořčení nad minulým časem v 5. ročníku a trpným rodem, podmínkovými větami atd. v ročníku 9. se dalo očekávat. Ze své praxe na velké městské základní škole dobře vím, co žáci umí a co zvládnou - když chtějí. Pokud budou zmiňované gramatické jevy v jasném kontextu a po žácích se bude chtít především porozumění, nevidím v tom tak velký problém - někdy žáky zbytečně podceňujeme.

Samozřejmě si nemyslím, že průměrní páťáci zvládají plynně konverzovat v minulém čase (oni to neumí ani deváťáci, protože drtivá většina těch, kteří to umí, jsou v té době již studenti osmiletých a šestiletých gymnázií) a stejně tak si nemyslím, že budoucí truhláři, obráběči kovů či uklízečky musí umět podmínkové věty.

Předpokládám však takové vyhodnocení testu, že na to, aby žák v testu uspěl, nebude muset správně odpovědět na každou položku a bylo by jistě dobré dát možnost i těm šikovným žákům, kteří na ZŠ zbývají- ať už v běžných, sportovních či jazykových třídách, aby se od těch ostatních odlišili a v testu uspěli lépe.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ANGLICKÝ JAZYK - pracovní návrh standardů
PříspěvekNapsal: čtv 20. led 2011 17:10:58 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: čtv 20. led 2011 17:07:56
Příspěvky: 2
Naprosto souhlasím s kolegy v tom, že minulý čas v testu pro 5. třídy je nesmysl, stejně tak řadové číslovky.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ANGLICKÝ JAZYK - pracovní návrh standardů
PříspěvekNapsal: čtv 20. led 2011 17:15:38 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 07. črc 2010 7:04:19
Příspěvky: 349
Minulý čas nemá v páté třídě co dělat. Děti by se měly zaměřit na komunikaci, porozumění a ne na biflování gramatických jevů. Pokud opravdu zvládnou přítomný čas a přítomný průběhový s dostatečnou slovní zásobou, je to dost pro další práci.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ANGLICKÝ JAZYK - pracovní návrh standardů
PříspěvekNapsal: čtv 20. led 2011 17:57:28 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: čtv 20. led 2011 17:39:12
Příspěvky: 1
Indikátory mně připadají srozumitelné, avšak mám výhrady k výběru konkrétních úkolů. V dopise "Dear Kim" mně připadne zbytečný podmiňovací způsob, dopis nebo jiné sdělení bych podala ve srozumitelnější formě za použití základních anglických frází. Zařadila bych pouze přítomný čas. Nechápu, jak to bude hodnotitel hodnotit. Úkol o sportu jak už bylo výše psáno, není jednoznačný, takže nevyhovující. Úkol s počasím vypadá dobře.
Pokud bude testování probíhat na PC, tak s tím poslechem to bude asi zajímavé. Jak uhlídáte, kolikrát si to kdo pustil?


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ANGLICKÝ JAZYK - pracovní návrh standardů
PříspěvekNapsal: pát 21. led 2011 16:28:56 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 18. led 2011 13:22:27
Příspěvky: 8
Dobrý den, děkuji za váš názor. Souhlasím s tím, že pozvánka může být zjednodušena tak, aby její čtení bylo co nejsnadnější, a to i proto, že testová úloha sleduje jinou dovednost. Pokud jde o to, jak bude hodnotitel hodnotit, předpokládám stejně nebo podobně, jak tomu je např. u jiných standardizovaných testů, tedy na základě předem definovaných oblastí a úrovní pro každou z nich. Samozřejmě vzhledem k věku by mělo jít o velmi zjednodušenou formu toho, co se používá u "Cambridge ESOL exams".
Petra Lexová
Markéta Prčíková píše:
Indikátory mně připadají srozumitelné, avšak mám výhrady k výběru konkrétních úkolů. V dopise "Dear Kim" mně připadne zbytečný podmiňovací způsob, dopis nebo jiné sdělení bych podala ve srozumitelnější formě za použití základních anglických frází. Zařadila bych pouze přítomný čas. Nechápu, jak to bude hodnotitel hodnotit. Úkol o sportu jak už bylo výše psáno, není jednoznačný, takže nevyhovující. Úkol s počasím vypadá dobře.
Pokud bude testování probíhat na PC, tak s tím poslechem to bude asi zajímavé. Jak uhlídáte, kolikrát si to kdo pustil?


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ANGLICKÝ JAZYK - pracovní návrh standardů
PříspěvekNapsal: pát 21. led 2011 20:50:12 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 07. pro 2010 17:41:34
Příspěvky: 12
Martina Švábová píše:
Naprosto souhlasím s kolegy v tom, že minulý čas v testu pro 5. třídy je nesmysl, stejně tak řadové číslovky.


Děkujeme všem za vyjádření k užití nejen minulého času v testových úlohách pro 5.ročník. Vaše komentáře zahrneme do následné úpravy podkladů ke standardům. Vzhledem k tomu, že plánované standardy by měly pokrývat minimální znalosti všech žáků, budeme dále pracovat na úpravě ilustračních úloh, aby odpovídaly minimálním požadavkům na dané úrovni (5. či 9.ročník). Legemzová


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Indikátor CJA-5-2-02.2 - AJ
PříspěvekNapsal: pát 21. led 2011 20:55:24 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: stř 19. led 2011 21:22:39
Příspěvky: 1
Vítejte! Se svými žáky jsem udělala zveřejněnou ukazku standardu pro anglický jazyk. Jsem aprobovanou učitelkou Aj na 14. ZŠ v Plzni, Zábělská 25. Zde jsou naše společné postřehy: Indikátor CJA-5-2-02.2:Tapescript 1: OK, Tapescript 2: K diskusi: klíčovým slovem je umbrella, ale mohlo by být i raincoat, dítě je zmatené! Na obrázku č.3 je cloud - mrak a pro obrázky 3 a 4 není jednoznačný tapescript 3: Speaker : Is it hot outside, Kate? Kate: No, it isn´t. It´s cold today and it´s cloudy. Na obou obrázcích č. 3 a 4 je totiž zase mrak. Jestli se Vám zdá má výpověď zmatečná, tak je to na základě zmatečného zadání pro děti v 5.třídě ZŠ. Jana Chládková :(


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Toto téma je zamknuté. Nemůžete posílat nové příspěvky ani odpovídat na starší.  [ Příspěvků: 82 ]  Přejít na stránku: Předchozí  1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Další

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Přejít na: