Odeslat nové téma Toto téma je zamknuté. Nemůžete posílat nové příspěvky ani odpovídat na starší.  [ Příspěvků: 82 ]  Přejít na stránku: Předchozí  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: ANGLICKÝ JAZYK - pracovní návrh standardů
PříspěvekNapsal: úte 15. úno 2011 9:02:29 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 08. pro 2009 7:16:10
Příspěvky: 24
Moc všechny zdravím. Myslím si, že diskuse, obzvlášť o srovnávací zkoušce po 5. ročníku, se zvrhla na diskusi o gramatice. Ale výuka angličtiny na 1. stupni by právě neměla být výukou gramatiky. :o Žáci by měli vazby a ona gramatická pravidla chápat intuitivně, procvičováním, mluvením, hrou apod. i za cenu, že budou mluvit s nějakou tou chybou, ale jejich angličtina bude plnit i tak funkci dorozumívací. Diskuse je tak trochu i obrazem, jak u nás výuka angličtiny vypadá (diskuse o úrovni výuky angličtiny na portálu RVP také již proběhla). :) Pokud diskutující odmítají či „zásadně“ nesouhlasí se zařazením minulého času či jiné „gramatiky“, je to sice jejich názor, ale o tom, jaká „gramatika“ ve zkoušce bude či nebude, by diskuse podle mého názoru být ani neměla. Znovu poukazuji na mezinárodní Cambridgeské zkoušky Young Learners ve třech úrovních Starters, Movers a Flyers, ve kterých jde pouze a jenom o porozumění a na gramatice nezáleží. Znám spoustu žáků, kteří tyto zkoušky složili a problém s gramatikou neměli, protože zkouška umožňuje správně vyřešit úkol i bez znalosti gramatického učiva. Tento tzv. „gramatický“ pohled nebo dokonce přístup k cizímu jazyku, je jistě způsobený češtinou, neboť my Češi od vstupu do školy s gramatikou v českém jazyce „bojujeme“. Ale pokud chceme zavést zkoušky z angličtiny po 5. třídě, měly by se co nejvíce přibližovat mezinárodním zkouškám, a to svým stylem i obsahem. Pokud to bude české „specifikum“, přimlouval bych se raději v současné době zkoušky z angličtiny nezavádět a počkat, až se úroveň výuky na našich základních školách „polepší“. :?:


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ANGLICKÝ JAZYK - pracovní návrh standardů
PříspěvekNapsal: úte 15. úno 2011 11:09:39 
Offline
Moderátor
Uživatelský avatar

Registrován: úte 16. říj 2007 20:29:07
Příspěvky: 3370
Mgr. Norbert Tlustý píše:
... diskuse o úrovni výuky angličtiny na portálu RVP také již proběhla ...

Autor má na mysli toto diskuzní téma.
A podobné téma k angličtině i zde.

_________________
Lenka Urbanová, hlavní moderátor
Inovujeme Metodický portál RVP.CZ - inovujeme.rvp.cz.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ANGLICKÝ JAZYK - pracovní návrh standardů
PříspěvekNapsal: úte 15. úno 2011 20:06:55 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 15. úno 2011 19:53:46
Příspěvky: 2
Standardy by měly být dány pro všechny žáky, to znamená, že i slabší žáci by měli mít možnost je zvládnout. Proto si myslím, že by se minulý čas a řadové číslovky měly brát jako nadstandard a nepatří do testování na prvním stupni.
Lenka


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ANGLICKÝ JAZYK - pracovní návrh standardů
PříspěvekNapsal: úte 15. úno 2011 22:30:23 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: sob 22. led 2011 18:18:07
Příspěvky: 49
Myslím, že v angličtině by to opravdu i v páté třídě mělo zůstat hlavně o ústních dovednostech, aby se děti nebály mluvit, byť třeba s chybami, taktně je opravovat a hrát hry (tam se spousta gramatiky usadí sama od sebe). Pak je úplně jedno, jaká gramatika bude ve standardech. Některé dítě intuitivně pochopí v 5. třídě i předpřítomný čas a některé ještě ani v 9. neumí utvořit pravidelný minulý čas. To skutečně zažívám, nevymýšlím si.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ANGLICKÝ JAZYK - pracovní návrh standardů
PříspěvekNapsal: úte 15. úno 2011 23:19:05 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 07. pro 2010 17:41:34
Příspěvky: 12
Eva Rottová píše:
Je vhodné, že zadání jednotlivých úkolů je také v českém jazyce, ovšem žáci v 5.ročníku naznají všechnu Vámi požadovanou slovní zásobu a gramatické tvary.
1. typy textů: u blahopřání znají pouze jak poblahopřát k narozeninám,omluvit se umí pouze, že něco zapomněli
2. tématické okruhy: na téma příroda, počasí a zeměpisné údaje žáci znají pouze několik základních slovíček, z tradic zvyků a svátků žáci 5.ročníku mají pouze velikonoční a vánoční svátky
3. tvoření slov (např.snowman, sunglasses) žáci 5.ročníku probírají pouze okrajově
4.gramatické struktury: v 5.ročníku žáci ještě neznají minulý čas (pouze tvar slovesa "have got" a "to be" )
S pozdravem Eva Rottová a Naďa Ašková Plzeň


Děkujeme za komentáře. V původním zadání našeho úkolu nebyla stanovena úroveň standardů, teprve později jsme se domluvili na MINIMALNI. Jsme si vědomi toho, že některé úlohy bude třeba z tohoto hlediska upravit. Nicméně bych ráda reagovala na některé podněty.
Tematické okruhy jsou stanoveny v RVP, proto jsme je ponechali v původním rozsahu, jde pouze o okruh slovní zásoby, ze které se čerpá. Neznamená to, že žáci budou znát všechna slova, která nás k tématu napadnou. Diskutovali jsme o tom, zda specifikaci slovní zásoby vytvořit, ale nepřišlo nám možné stanovovat např. kterých deset zvířat či hraček by děti měly v 5.ročníku umět. Možná by to napomohlo specifikaci testování, ale některým učitelům by to zase připadalo jako svazování rukou a krok zpět. Ale vzhledem k tomu, že nás učitele zavazují výstupy RVP a ne výstupy některé z učebnic, podle kterých učíme, bude nutné se k myšlence specifikace slovní zásoby vrátit.
Co se týče tvoření slov či gramatických vazeb, budou sloužit jako nástroj k porozumění textu či poslechu, nebudeme z nich žáky zkoušet přímo.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: standardy angličtina
PříspěvekNapsal: úte 15. úno 2011 23:46:28 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 07. pro 2010 17:41:34
Příspěvky: 12
Eva Staňková píše:
Definování požadovaného rozsahu standardů je pro mě nesrozumitelné. Např. slovní zásoba k jednotlivým tematickým okruhům??? Co to je? Je někde přesně určena? Kolik slovíček a jakých má znát čistokrevný čtyřkař? Co jsou to plnovýznamová slovesa běžného denního styku? Existuje jejich katalog? Kolik jich je? Každá škola totiž používá jinou sérii učebnic, má jiný ŠVP. Nebylo by smysluplné ujednotit požadované kompetence KONKRÉTNÍ UČEBNICÍ, podle níž potom budou standardy sestaveny. Ano, vím, vracíme se k zavrženým komunistickým jednotným osnovám a učebnicím, ale vězte, že venku číhají rodiče, kteří po skandálech s maturitami dalšímu testování příliš nefandí.
Nyní konkrétně: gramatických jevů je příliš mnoho a žáci je nejsou schopni pochopit ani v češtině. Velmi obtížná je pro ně tvorba otázek a záporu v prostém čase s pomocným slovesem. Minulý čas bych vůbec nezařazovala. Nesnažme se zahltit děti zbytečně velkým množstvím tematických okruhů, jejich paměť je spíše krátkodobá a vyžaduje systematické opakování tématu v každém ročníku a jeho případné rozšíření. Vynechejme zeměpisné údaje, čtyřkaři je neznají ani česky.


Děkujeme za komentáře jednotlivých úloh, budeme brát v úvahu vaše poznámky k obtížnosti poslechu, čtení i psaní. Všem dovednostem vévodily poznámky k rozsahu a obtížnosti slovní zásoby. Budu tedy reagovat na tuto část vašeho příspěvku.
Tematické okruhy jsou stanovené v RVP, ale není definován jejich rozsah. Zeměpisné údaje tedy mohou znamenat třeba jen dvě slova England, London. Máte pravdu, že dosud není definované, kolik zvířat či jaká slovesa má znát jedničkář v 1.třídě, trojkař ve 4.třídě apod. V matematice je jednodušší stanovit, v jakém ročníku by měl žák počítat do 20, resp. do 1000 či do 1000000. V jazyce nelze žákovi nařídit, kolika přesně slovíčkům má rozumět a kolik jich má umět použít. Sami tuto potřebu cítíme, ale v rámci daného času jsme tuto myšlenku neposunuli dále. I díky reakcím veřejnosti v této diskusi se tím budeme zabývat dále. Máme štěstí, že se jako jazykáři můžeme opřít o mezinárodní jazykové úrovně A1, A2, ze kterých můžeme brát inspiraci. Myslím si, že se ale nemáme řídit učebnicemi teď ani v budoucnu, které i nadále zůstanou různorodé a na učiteli bude si zdroje pro svou výuku vybírat a kombinovat. Měly by pro nás být závazné výstupy, ne obsah jedné učebnice.
Co se týče gramatiky, např. tvorba otázek se ve standardu neobjeví ve formě testové úlohy Utvoř otázku, ale otázka bude součástí krátkého textu, při jehož čtení i čtyřkaři vyvodí, že jde o otázku a ne větu oznamovací a pochopí její význam. Ve standardech se soustředíme na rozvoj jazykových dovedností, k čemuž má podle nás výuka směřovat, ne k biflování gramatických struktur.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ANGLICKÝ JAZYK - pracovní návrh standardů
PříspěvekNapsal: úte 15. úno 2011 23:56:29 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 07. pro 2010 17:41:34
Příspěvky: 12
Jana Cadova píše:
Pro deváťáky by bylo užitečné stanovit kritéria hodnocení:
Zpracování/obsah: zadání – odpovědi na všechny otázky (3); rozsah
Organizace: forma neformálního dopisu/emailu, oslovení, úvod dopisu, rozloučení, podpis
Slovní zásoba/pravopis: přesnost
Gramatika: přesnost


Milá paní Čadová, děkujeme za vaše postřehy k jednotlivým úlohám. Během diskuze sami pracujeme na úpravách úloh, proto jsou již některá zadání úloh či texty zjednodušeny a tzv. jsou v nich vychytané větší mouchy. Ostatní úlohy to čeká a velmi nám k tomu pomáhají i postřehy všech přispěvovatelů.
Z vašeho komentáře mě zaujala myšlenka stanovení předem daných kritérií hodnocení. Jistě to přispěje studentům k lepšímu splnění úkolu a hodnotitelům k objektivnějšímu hodnocení. Děkujeme, za celý tým Legemzová


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ANGLICKÝ JAZYK - pracovní návrh standardů
PříspěvekNapsal: stř 16. úno 2011 0:11:37 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 07. pro 2010 17:41:34
Příspěvky: 12
Jana Petrů píše:
Pokud jsou v textu ve větší míře použita slova, o kterých předpokládáme, že je žáci neznají, nepovavžuji za vhodné je touto cestou testovat. Ostatně se domnívám, že důležitější je jejich "živá" komunikace. A nemyslím, že testování znalostí by mělo sloužit k testování schopnosti odbourávat pocity nejistoty. Věřím, že se od testování v páté třídě zcela upustí.


Souhlasím s vámi, že jazyk by měli žáci hlavně používat živě. Zda se od testování v 5. ročníku upustí či ne, se můžeme pouze dohadovat. Nicméně bych vás ráda ubezpečila, že souběžně s pracemi na podkladech k elektronickému testování všechny skupiny promýšlejí i jiné způsoby ověřování dosažených dovedností žáků např. u cizího jazyka jde o hlasité čtení a mluvení. Takové ověřování nebude možné zadávat celorepublikově, ale každá škola ho bude provádět sama podle zadaných instrukcí a kritérií.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ANGLICKÝ JAZYK - pracovní návrh standardů
PříspěvekNapsal: stř 16. úno 2011 6:03:04 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 07. črc 2010 7:04:19
Příspěvky: 349
Jen se přimlouvám za předem známá kritéria hodnocení, to už je snad v dnešní době pro většinu učitelů standard při každé práci a děkuji za připomenutí.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ANGLICKÝ JAZYK - pracovní návrh standardů
PříspěvekNapsal: stř 16. úno 2011 6:49:17 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 09. úno 2011 17:29:04
Příspěvky: 818
U nás ve škole máme slovní hodnocení a kriteria hodnocení si tvoříme pro každý předmět. Na začátku školního roku s ním seznámíme žáky i rodiče. Tady je třeba příklad angličtiny pro slabší skupinu:

Hodnocení zahrnuje:
1. výsledky prověřovacích cvičení
2. schopnost číst, psát a porozumět anglickému textu
3. schopnost samostatně anglicky se vyjádřit , odpovídat na otázky a sám je klást
4. zda se žák pravidelně připravuje na hodiny – učí se probranou látku a zadaná slovíčka, čte probrané texty a samostatně s nimi doma pracuje (např. s použitím slovníku)
5. zda má žák vždy v pořádku sešit se všemi zápisy a tištěnými texty a látku si doplňuje ihned po případné absenci (do 1 týdne)
6. zda žák pravidelně plní zadané domácí úkoly a případné chyby si do další hodiny opraví
7. jak se žák soustředí na vyučování


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Toto téma je zamknuté. Nemůžete posílat nové příspěvky ani odpovídat na starší.  [ Příspěvků: 82 ]  Přejít na stránku: Předchozí  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9  Další

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na: