Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Tento modul byl archivován. Vkládání a editace obsahu není možná.

Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: OSTATNÍ VZDĚLÁVACÍ OBORY - pracovní návrh standardů
PříspěvekNapsal: pát 11. úno 2011 13:03:39 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 31. srp 2009 6:18:26
Příspěvky: 43
Mgr. Zdeněk Sotolář píše:
VO-9-5-04
Vysvětli podrobněji, co znamená „přelidněnost světa“ jako jeden
z globálních problémů.
Uveď příčiny a důsledky tohoto jevu.
Vymysli možné řešení problému.

Můžete prosím ukázat, jak z tohoto vyrobíte testové otázky? Děkuji.


Kolega Stolář mě navedl na úvahu, co patří do vzdělávacích oborů, konkrétně do Výchovy k občanství, a to právě na tomto konkrétním tématu „přelidněnost světa“.

Nejdříve se vyjádřím obecně. Očekával jsem, že se v oboru Výchova k občanství objeví například téma/témata k morálnímu rozvoji jednotlivce, jak jej strukturoval Kohlberg (pre-konvenční, konvenční, post-konvenční úrovně) a jak následně Kohlbergův přístup ostře kriticky napadla Gilliganová, že jeho přístup je abstraktním morálním uvažováním, je machistický, učeně řečeno androidický (z pohledu muže). Už to samo o sobě je zajímavý příběh pohledu muže a ženy na morálku. Když k tomu přidáme Heinzovo dilema o smrtelně nemocné ženě, zištném lékárníkovi, zoufalém manželovi a doktorovi, který je žádán o eutanazii, je o čem diskutovat i v devítce. Ale jsem si vědomý toho, že takový problém není možné testovat na úrovni Pavlovových slintajících psů (rozuměj behavioristický přístup ve vzdělávání). To, o čem mluvím, si žádá alespoň esej (přístup konstruktivní) a tam už je potřeba odborný, nikoliv řemeslný pohled. Beru na vědomí, že ve Výchově k občanství se objevila „přelidněnost světa“.

Kladu si otázku, jak se téma „přelidněnost“ světa jako globální problém dostalo do Výchovy k občanství? Když je problém globální, tak jak je to na lokální/regionální úrovni? Již od 80. let se v českých školách učí v zeměpisu o demografické revoluci. Ve světě se tomu říkalo a říká demographic transition. V této koncepci/modelu je podle mého soudu třeba hledat odpověď na „přelidněnost“ světa. Tvůrci českého kurikula a hodnotícího standardu se asi nechali inspirovat „revoluční/rychlou společenskou změnou“ v globální společnosti, v globálním občanství a toto téma dali do vzdělávacího oboru Výchovy k občanství. S Výchovou k občanství to má jen společné ty lidi. Kulisy, představy, morálka, významy, prostředí, kultura, dostupnost zdrojů, historie, prostorovost chybí. Alespoň jak naznačuje zadání a charakter tohoto testovacího úkolu. Ale možná učitelé si s tím dovedou poradit, ale já v tom tápu.


Naposledy upravil Jaroslav Vávra dne ned 13. úno 2011 10:00:36, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: OSTATNÍ VZDĚLÁVACÍ OBORY - pracovní návrh standardů
PříspěvekNapsal: pát 11. úno 2011 17:54:01 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 01. úno 2011 17:19:56
Příspěvky: 4
Dominik Dvořák píše:
Eva Beranová píše:
Dobrý den,
váš přístup mi nepříjemně připomíná tvorbu ŠVP. Vypracujte si sami... Kdo měl za úkol návrhy připravit? Opravdu to neberu jako úkol pro učitele. My jsme snad měli nad něčím připraveným diskutovat, ne? Eva Beranová


Dobrý den. Já s Vámi souhlasím. Na počátku byla úvaha zadavatele, že se standardy nedají a nesmějí udělat bez učitelů. Bude jen dobře, když naopak učitelé budou říkat, že se "to" nedá a nesmí udělat taky bez ostatních, kdo jsou zainteresováni na vzdělávání, jako jsou třeba na jednom pólu oboroví didaktici z fakult (nejen pedagogických) a na druhé straně třeba zaměstnavatelé a rodiče.

Některým pracovním skupinám se ten materiál podařilo předložit a je o čem věcně diskutovat, byť třeba v případě ČJ v diskusi zaznívá silně odmítavý tón.
Přesto to podle mne posloužilo účelu.
Skupině, která měla předložit standard za "ostatní předměty", se zadání průběžně měnilo, takže na poslední chvíli cosi přešívala horkou jehlou a chudáci jsou ještě víc kritizováni. Je to tak, materiál je nejsyrovější a potřebuje ještě hodně přemýšlení.

Dobrý den,
proč chudáci? Mám dojem, že za většinou problémů (nejen ve školství) stojí to, že něco "přešijeme horkou jehlou" a vydáváme to za dokončené dílo.Jestliže se však pod něco podepíšu, mělo by to být na takové úrovni, abych se za to nemusela stydět.Nedbalý přístup autorů snad posílí pana ministra v tom,aby zrušil různé ústavy, které školství "pomáhají" jen v uvozovkách. A já mu držím palce, aby to dokázal.
Eva Beranová


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: OSTATNÍ VZDĚLÁVACÍ OBORY - pracovní návrh standardů
PříspěvekNapsal: stř 16. úno 2011 15:01:25 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: stř 16. úno 2011 14:22:30
Příspěvky: 1
V RVP ZV část 5.3 se uvádí:
Dovednosti získané ve vzdělávací oblasti Informační a komunikační technologie umožňují žákům aplikovat výpočetní techniku s bohatou škálou vzdělávacího software a informačních zdrojů ve všech vzdělávacích oblastech celého základního vzdělávání. Tato aplikační rovina přesahuje rámec vzdělávacího obsahu vzdělávací oblasti Informační a komunikační technologie, a stává se součástí všech vzdělávacích oblastí základního vzdělávání.

Díle se zde mimo jiné uvádí:
Cílové zaměření vzdělávací oblasti
Vzdělávání v dané vzdělávací oblasti směřuje k utváření a rozvíjení klíčových kompetencí tím, že vede žáka k:
  • schopnosti formulovat svůj požadavek a využívat při interakci s počítačem algoritmické myšlení
  • porovnávání informací a poznatků z většího množství alternativních informačních zdrojů, a tím k dosahování větší věrohodnosti vyhledaných informací
  • pochopení funkce výpočetní techniky jako prostředku simulace a modelování přírodních i sociálních jevů a procesů
  • zaujetí odpovědného, etického přístupu k nevhodným obsahům vyskytujících se na internetu či jiných médiích

K tomu uvádím svúj osobní názor:
1) Definici poměru mezi Informatikou a užitím ICT v dalších vzdělávacích oblastech považuji za správnou, která nepotřebuje změnu.
Cilové zaměření vzdělávací oblasti považuji za maximalisické, které nerespektuje vývojové fáze abstraktního myšlení u žáků. Stačí si srovnat tyto požadavky s poznaným rozvojem abstraktního myšlení, tak, jak se po staletí využívá v matematice, aby byly zřejmá nereálnost uvedených požadavků.
Je nutno vzít v úvahu také fakt, že střední hodnota IQ v populaci je 100 (od 65 - 70 do 130 – 135). Po odvedení vybraných žáků ze ZŠ do výběrových škol klesá střední hodnota ID žáků v ZŠ pod 100. Standardy by mělo plnit nejméně 95 % žáků základních škol (když budeme počítat 5% propadlíků), tedy také žáci s IQ = 70.
Je velmi těžké plnit standardy v těch ZŠ, kde není potřebné technické a programové a komunikační vybavení. To v současné době nikdo negarantuje.
Měření pedagické práce škol podle standardů se může zvrhnout na měření IQ žáků a chudoby rodin, z kterých žáci pocházejí. Jednou Mgr. Václav Klaus ml. z PORG Praha napsal, že možná nejvyšší přidanou hodnotu dává žákům ZŠ z Chánova. Platí to ještě?

Ing. Jan Vaněk, učitel ZŠ a MŠ Litvínov . Janov


Naposledy upravil Lenka Urbanová dne stř 16. úno 2011 16:19:40, celkově upraveno 1
text z přílohy přesunut do těla příspěvku


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: OSTATNÍ VZDĚLÁVACÍ OBORY - pracovní návrh standardů
PříspěvekNapsal: pát 18. úno 2011 7:23:43 
Offline
Moderátor
Uživatelský avatar

Registrován: úte 16. říj 2007 20:29:07
Příspěvky: 3433
Oficiální diskuze byla ukončena!

S ukončením oficiální veřejné diskuze toto diskuzní vlákno zamykáme.
Děkujeme za všechny náměty a připomínky! Pracovní skupiny se ale nyní budou snažit maximálně využít to, co zaznělo v diskuzi do této chvíle.

_________________
Lenka Urbanová, hlavní moderátor
Inovujeme Metodický portál RVP.CZ - inovujeme.rvp.cz.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Toto téma je zamknuté. Nemůžete posílat nové příspěvky ani odpovídat na starší.  [ Příspěvků: 84 ]  Přejít na stránku: Předchozí  1 ... 5, 6, 7, 8, 9

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Přejít na: