Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Tento modul byl archivován. Vkládání a editace obsahu není možná.

Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: OSTATNÍ VZDĚLÁVACÍ OBORY - pracovní návrh standardů
PříspěvekNapsal: čtv 03. úno 2011 6:14:16 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: sob 22. led 2011 18:18:07
Příspěvky: 49
To je fajn, že se shodneme. Takže by se mělo mluvit jedním dechem také o standardech pro gymnázia, resp. střední školy. Ale k té vlastivědě - myslím, a proznívá to leckterými názory, že je snaha vzít dětem jejich dětství, předpokládat, že jsou malí dospělí. Aby vnímaly všechny souvislosti a mohly si odnést např. z dějepisu právě ty přesahy, musí k této schopnosti pomalu dozrát. Nesmí se jim předčasně ukrást schopnost představivosti (což počítače dělají). Úsudek v pravém slova smyslu lze využít až tak v devítce. A neměly by také mít pocit, že se učí kvůli tomu, aby zvládly nějaké testy. Představte si takového páťáka v učebně VT, jak sedí u PC a odpovídá na otázky z dějepisu. Nemyslím, že by tím získal nadšení pro dějiny.
Později už je to jiné. Já třeba jsem v sedmé třídě jako prověrku z dějepisu nechala děti, ať si vyberou: buď na A4 napíšou o tématu, které je nejvíc zaujalo, nebo zodpoví 10 připravených otázek. A víte, jak to dopadlo? 2/3 třídy si vybraly první možnost a z nich víc než polovina psala právě o Muhammadovi a islámu. A byly to moc hezké práce. Na otázky odpovídali spíše žáci, kteří už tenkrát (a vydrželo jim to až do devítky) měli potíže vytvořit si vlastní názor, držet myšlenkovou nit atd.
To je také jeden z důvodů, proč jsem zásadně proti testování.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: OSTATNÍ VZDĚLÁVACÍ OBORY - pracovní návrh standardů
PříspěvekNapsal: čtv 03. úno 2011 11:16:57 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 18. led 2011 10:49:02
Příspěvky: 257
Kateřina Fialová píše:
A neměly by také mít pocit, že se učí kvůli tomu, aby zvládly nějaké testy.


1. Zatím se v pátém ročníku testování "reálných" předmětů nechystá.

2. Chápu, že na prvním stupni si mají děti vytvořit zásobu toho, čemu matematici říkají "konkrétní modely". Na druhou stranu někdy mám pocit, že děti už přicházejí na druhý stupeň trochu zkažené orientací na fakta a hotová řešení. Jeden výzkum tvrdí, že již v prvním ročníku nabízení hotových výsledků místo přemýšlení ubije přirozený matematický talent dětí, a moje zkušenosti to rozhodně nevyvracejí.¨


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: OSTATNÍ VZDĚLÁVACÍ OBORY - pracovní návrh standardů
PříspěvekNapsal: čtv 03. úno 2011 11:23:54 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 18. led 2011 10:49:02
Příspěvky: 257
Ondřej Hausenblas píše:
Mám pocit, že jsme někdy v polovině 90. let napsali se skupinou učitelů z praxe Standardy na II. stupni očima učitelů. Vyšlo to ve Stromu, byl to grant tuším od Ministerstva zdravotnictví (MŠMT o takové věci nejevilo zájem...). Myslím, že tam bylo i něco z dějepisu.


Díky za informaci. Takových materiálů je víc, přírodovědci vytvořili ve stejné době publikaci "Co by měl žák ZŠ umět...", taky za veřejné peníze. Pokud by někdo ze čtenářů věděl o dalších vhodných podkladech, budeme rádi. Někdy se snadněji najdou zahraniční příklady než to, co vzniklo u nás.

Ondřej Hausenblas píše:
Nemohlo by se to jistě použít jako závazný předpis, však po tom taky nikdo netouží.


To máte podloženo nějakým výzkumem? Já mám ve výzkumu zachyceno, že touží, a nejsou to špatní učitelé.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: OSTATNÍ VZDĚLÁVACÍ OBORY - pracovní návrh standardů
PříspěvekNapsal: čtv 03. úno 2011 16:48:55 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: sob 22. led 2011 18:18:07
Příspěvky: 49
Dominik Dvořák píše:
1. Zatím se v pátém ročníku testování "reálných" předmětů nechystá.
2. Chápu, že na prvním stupni si mají děti vytvořit zásobu toho, čemu matematici říkají "konkrétní modely". Na druhou stranu někdy mám pocit, že děti už přicházejí na druhý stupeň trochu zkažené orientací na fakta a hotová řešení. Jeden výzkum tvrdí, že již v prvním ročníku nabízení hotových výsledků místo přemýšlení ubije přirozený matematický talent dětí, a moje zkušenosti to rozhodně nevyvracejí.¨

ad 1) To je dobře, ale přála bych si, aby se v páté třídě netestovalo vůbec nebo jen "na papír". Pokud budeme chtít, aby on-line testy v páté třídě nebyly zatíženy nervozitou a stresem z formy, museli bychom děti natrénovat na suverénní zacházení s počítačem. A to považuji za nepřijatelné. V devítce je to něco jiného.

ad 2) Z čeho jste usoudil, že jsem příznivcem hotových řešení? Ze slovního spojení "úsudek až v deváté třídě"? Měla jsem na mysli zralý úsudek. Ten je samozřejmě nutné připravovat a postupně rozvíjet už od mala, ale je k němu právě nutná představivost a plasticita. A neumím si představit nic, co by toto více ubíjelo, než počítač s jeho principem nul a jedniček.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: OSTATNÍ VZDĚLÁVACÍ OBORY - pracovní návrh standardů
PříspěvekNapsal: čtv 03. úno 2011 17:28:35 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 18. led 2011 10:49:02
Příspěvky: 257
Vůbec bych si netroufl něco takového Vám podsouvat.

Je to obecný problém. Jsem překvapen, jaký důraz v zahraničí i chytří lidé kladou na to, aby některé věci měly děti opravdu zautomatizovány do rutiny. Uvažuji nahlas, jak při tom uhlídat tu mez.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: OSTATNÍ VZDĚLÁVACÍ OBORY - pracovní návrh standardů
PříspěvekNapsal: ned 06. úno 2011 11:21:01 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 14. lis 2007 20:20:52
Příspěvky: 961
Rád bych se zeptal zda mají tvůrci standardů možnost využít materiálů které byly k této problematice již vytvořeny v minulých letech. Nlapříklad: HUDECOVÁ DAGMAR. ANALÝZA DĚJEPISNÝCH VZDĚLÁVACÍCH PROGRAMŮ VE VYBRANÝCH STÁTECH EVROPY A JEJÍ VYSLEDKY.Praha: UK, 2006.

_________________
Zdraví Jenda


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: OSTATNÍ VZDĚLÁVACÍ OBORY - pracovní návrh standardů
PříspěvekNapsal: ned 06. úno 2011 11:54:02 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 18. led 2011 10:49:02
Příspěvky: 257
Mgr. Jan Zouhar píše:
Rád bych se zeptal zda mají tvůrci standardů možnost využít materiálů které byly k této problematice již vytvořeny v minulých letech.


Díky za konstruktivní námět. Tuhle práci náhodou znám, ale radši to slyšet dvakrát, než aby nám něco důležitého uniklo. Problém je, že u sociálních věd jsou obecně ty zahraniční zkušenosti hůře přenositelné než třeba u matematiky.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: dějepis
PříspěvekNapsal: ned 06. úno 2011 19:16:05 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 01. úno 2011 17:19:56
Příspěvky: 4
Jsem příznivcem ověření výsledků v 5. i 9. ročníku. Chtěla jsem se zamyslet nad navrženými úkoly a přispět do diskuse. Když jsem však otevřela návrh pro dějepis, chuť mne přešla. Opravdu si myslíte, že je o čem diskutovat na základě této ukázky? Tohle je vše, co nám odborníci připravili k vyjádření? Eva Beranová


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: dějepis
PříspěvekNapsal: ned 06. úno 2011 21:59:20 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 18. led 2011 10:49:02
Příspěvky: 257
Eva Beranová píše:
Jsem příznivcem ověření výsledků v 5. i 9. ročníku. Chtěla jsem se zamyslet nad navrženými úkoly a přispět do diskuse. Když jsem však otevřela návrh pro dějepis, chuť mne přešla. Opravdu si myslíte, že je o čem diskutovat na základě této ukázky? Tohle je vše, co nám odborníci připravili k vyjádření? Eva Beranová

Už jsem tu někde psal: V úvodu jsme přiznali, že musíme pracovat na standardech postupně. Chtěli jsme zveřejnit jen standardy pro jazyky a matematiku (tak to říkáme v úvodním slově), tohle nám vlastně trochu "uniklo". Pokuste se od toho odhlédnout a sama navrhnout, co by si podle Vás měl žák z devítky odnést.


Naposledy upravil Lenka Urbanová dne pon 07. úno 2011 9:54:25, celkově upraveno 1
doplnění citace


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: OSTATNÍ VZDĚLÁVACÍ OBORY - pracovní návrh standardů
PříspěvekNapsal: pon 07. úno 2011 15:12:16 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 01. úno 2011 17:19:56
Příspěvky: 4
Dominik Dvořák píše:
Eva Beranová píše:
Jsem příznivcem ověření výsledků v 5. i 9. ročníku. Chtěla jsem se zamyslet nad navrženými úkoly a přispět do diskuse. Když jsem však otevřela návrh pro dějepis, chuť mne přešla. Opravdu si myslíte, že je o čem diskutovat na základě této ukázky? Tohle je vše, co nám odborníci připravili k vyjádření? Eva Beranová

Už jsem tu někde psal: V úvodu jsme přiznali, že musíme pracovat na standardech postupně. Chtěli jsme zveřejnit jen standardy pro jazyky a matematiku (tak to říkáme v úvodním slově), tohle nám vlastně trochu "uniklo". Pokuste se od toho odhlédnout a sama navrhnout, co by si podle Vás měl žák z devítky odnést.


Dobrý den,
váš přístup mi nepříjemně připomíná tvorbu ŠVP. Vypracujte si sami... Kdo měl za úkol návrhy připravit? Opravdu to neberu jako úkol pro učitele. My jsme snad měli nad něčím připraveným diskutovat, ne?
Eva Beranová


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Toto téma je zamknuté. Nemůžete posílat nové příspěvky ani odpovídat na starší.  [ Příspěvků: 84 ]  Přejít na stránku: Předchozí  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9  Další

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Přejít na: