Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Tento modul byl archivován. Vkládání a editace obsahu není možná.

Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: OSTATNÍ VZDĚLÁVACÍ OBORY - pracovní návrh standardů
PříspěvekNapsal: sob 22. led 2011 20:13:07 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: sob 30. říj 2010 17:01:16
Příspěvky: 28
Co se týče testování a tvorby standardů, velmi je vítám jako aspoň nějakou rychlou pomoc, protože jakékoli vyčkávání není na místě. Čas je proti nám.

Prošla jsem si návrhy standardů pro výtvarnou výchovu, výchovu ke zdraví a výchovu k občanství a souhlasím s nimi, pracovnímu týmu vyslovuji pochvalu. Na první čtyři body odpovídám ano, k možnostem užití počítačů v naší škole by to snad neměl být problém, dovednost žáků ovládat klávesnici by se snad ještě dala někde doladit, taktéž dovybavení škol počítači. Svůj názor jsem vyjádřila v tomto duchu v anketě.

Byla bych jen velmi ráda, kdyby snahy o nápravu věcí školských neskončily s procesem testování. Tímto mu přeju hodně zdaru!


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: OSTATNÍ VZDĚLÁVACÍ OBORY - pracovní návrh standardů
PříspěvekNapsal: sob 22. led 2011 21:06:36 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: čtv 29. říj 2009 17:20:26
Příspěvky: 447
Martina Sláviková píše:
Co se týče testování a tvorby standardů, velmi je vítám jako aspoň nějakou rychlou pomoc, protože jakékoli vyčkávání není na místě. Čas je proti nám.
Nejsem odpůrcem testování, ba naopak, ale přesto připomínám přísloví: Práce kvapná, málo platná.

Připomínám proto nedávnou varující zkušenost z MAG 2010: krajské úřady okamžitě začaly data používat k něčemu jinému, než k čemu byla určena.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: OSTATNÍ VZDĚLÁVACÍ OBORY - pracovní návrh standardů
PříspěvekNapsal: sob 22. led 2011 22:10:30 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 18. led 2011 10:49:02
Příspěvky: 257
V tom se shodneme. Já vlastně nejsem primárně fanda testování, spíš mi jde o diskusi nad konkretizací výstupů jednotlivých předmětů, která by mohla mít smysl relativně nezávisle na testování a mohla by posunout pojetí předmětů žádoucím směrem. Čas je problém. Pokud budou vznikat standardy v horizontu měsíců, půjde nutně jen o opisování starých dokumentů. D. D.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: OSTATNÍ VZDĚLÁVACÍ OBORY - pracovní návrh standardů
PříspěvekNapsal: ned 23. led 2011 15:24:45 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: stř 19. led 2011 11:31:43
Příspěvky: 3
Chtěla bych poděkovat všem diskutujícím za jejich reakce, především pak paní Mgr. Baumannové. Ráda bych Vás požádala touto cestou, zda byste nemohla podrobněji popsat, jak by podle Vás mohla znít formulace indikátoru, který je vymezen jako minimum, tzn. jehož úroveň mají dosáhnout opravdu všichni žáci na konci 9. ročníku (jak ti, kteří budou dále studovat ve střední škole, tak ti, kteří budou směřovat do učebního oboru).

Dále bych chtěla všechny diskutující ujistit, že kolegové spolupracující na tvorbě standardů opravdu nehodlají uškodit školním vzdělávacím programům - všichni je plně podporujeme a samozřejmě podporujeme i RVP ZV.
Tím, že budou vytvořeny evaluační standardy, nedojde k ohrožení ŠVP - školy budou dále podle vlastních ŠVP vyučovat, pouze na konci 5. a 9. ročníku dojde k většímu zpřesnění očekávaných výstupů tak, aby mohly být hodnoceny standardizovanými evaluačními nástroji.
Při tvorbě standardů můžeme také dojít k závěru, že některé očekávané výstupy z RVP ZV jsou již natolik konkrétní, že nepotřebují další specifikaci, naopak v některých případech zkonkrétnění očekávaných výstupů může pomoci k jejich lepšímu pochopení.

Romana Lisnerová


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: OSTATNÍ VZDĚLÁVACÍ OBORY - pracovní návrh standardů
PříspěvekNapsal: stř 26. led 2011 18:08:15 
Offline
Moderátor
Uživatelský avatar

Registrován: úte 16. říj 2007 20:29:07
Příspěvky: 3433
Vážení kolegové!

Ráda bych se připojila ke garantce tohoto tématu, paní Lisnerové, s poděkováním za všechny příspěvky, které jste během prvního týdne této diskuze vložili to fóra!
Vaše reakce předáváme nejen pracovním skupinám, ale i vedení MŠMT a VÚP. Členové pracovních skupin do fóra také přicházejí, díky patří i jim!
Mnoho Vašich příspěvků se věnovalo konkrétním ukázkám, například dějepisu. Důležitým tématem tohoto diskuzního vlákna je přístup k standardům v ostatních oborech. Zda jít stejnou cestou jako v českém jazyce a nebo matematice, nebo zvolit jinou.
Díky i všem, kteří téma jen četli, věříme, že se někteří teprve připojí. Přestože se vám zdá, že byste se svým příspěvkem opakovali, napište. Mohutnost vašeho společného hlasu je také podstatná!
Ráda bych připomněla, že důležité informace k tomuto tématu jsou hned v prvním příspěvku >> TADY <<. Najdete tam informace, pokyny, ale hlavně přílohy s ukázkami standardů a jednoduchou anketu!
Pro jistotu zopakuji otázky, na které se primárně ptáme:
1. Jsou navržené indikátory srozumitelné?
2. Je způsob zpracování standardů přehledný?
3. Jsou indikátory dostatečnou konkretizací RVP ZV? (Dokážete si k jednotlivým indikátorům představit konkrétní učební aktivity?)
4. Mohou ilustrační úlohy sloužit k lepšímu pochopení indikátorů (konkretizací RVP ZV)?
5. Může výsledky žáků 5. a 9. ročníků v testování zkreslit skutečnost, že bude (chystané) testování probíhat na počítačích, tj. elektronicky?

Zajímají nás ale i vaše názory na jiné otázky! Pokud by se váš příspěvek nehodil do tohoto tématu, pokuste se vybrat si některé vhodné téma v celém >> diskuzním fóru ke standardům základního vzdělávání <<, případně založte nové téma. Moderátoři ochotně pomohou, bude-li třeba.

Pokračujeme tedy druhým týdnem diskuze! Vítejte!

Lenka, moderátor

_________________
Lenka Urbanová, hlavní moderátor
Inovujeme Metodický portál RVP.CZ - inovujeme.rvp.cz.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: OSTATNÍ VZDĚLÁVACÍ OBORY - pracovní návrh standardů
PříspěvekNapsal: stř 02. úno 2011 15:23:47 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: stř 02. úno 2011 15:14:37
Příspěvky: 1
To bych rád věděl, k čemu povede testování žáků z dějepisu. Jestli budou součástí testu fakta a události, tak jsem zvědavý, jak si puberťák v deváté třídě vzpomene na to, co brali v šesté nebo sedmé třídě. Na Solóna si v devítce už nevzpomenou ani třídní šprti :D
A my budeme žáky připravovat na testy ze všech předmětů. No, potěš pánbu ;)


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: OSTATNÍ VZDĚLÁVACÍ OBORY - pracovní návrh standardů
PříspěvekNapsal: stř 02. úno 2011 16:36:56 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: ned 21. čer 2009 12:14:57
Příspěvky: 673
Jaroslav Zich píše:
To bych rád věděl, k čemu povede testování žáků z dějepisu. Jestli budou součástí testu fakta a události, tak jsem zvědavý, jak si puberťák v deváté třídě vzpomene na to, co brali v šesté nebo sedmé třídě. Na Solóna si v devítce už nevzpomenou ani třídní šprti :D
A my budeme žáky připravovat na testy ze všech předmětů. No, potěš pánbu ;)


To je přesně stejný problém jako v literární historii. Viz ČJ. Hašek? Deml? Já zdůrazním Perikla, "oni" třeba Solóna. Nemohla by nám pracovní skupinka předložit návrh nějakého výstupu zaměřeného na konkrétní historické období? Budou opravdu v testu pro deváťáky otázky na učivo šesté sedmé třídy?


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: OSTATNÍ VZDĚLÁVACÍ OBORY - pracovní návrh standardů
PříspěvekNapsal: stř 02. úno 2011 18:57:52 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 18. led 2011 10:49:02
Příspěvky: 257
Jaroslav Zich píše:
To bych rád věděl, k čemu povede testování žáků z dějepisu.

Třeba k výuce postavené tak, aby žákům v hlavě něco zbylo. Často se cituje výrok připisovaný různým tu- i cizozemským velikánům, že vzdělání je to, co člověku zbyde v hlavě, když zapomene vše, co se ve škole naučili.

Co by mělo zbýt žákovi v hlavě z učiva 6. a 7. ročníku. Nějaký postoj? Nějaká obecnější dovednost? Nedokázali byste Vy navrhnout otázku k učivu pravěku, starověku a středověku, na kterou by měli být žáci schopni odpovědět i v devítce?

Nebo opravdu nic? Pak můžeme dojít k tomu, že povinný dějepis na druhém stupni je ve stávajícím rozsahu zbytečný (ne všechny země ho mají v dotaci 4 ročníky po 2 hodinách) a získáme prostor pro finanční gramotnost a jiné sociálněvědní učivo, které je dnes na úkor dějepisu silně poddimenzované. Asi to navrhnu panu ministrovi, on je muž činu, za dva roky to tady můžeme mít. ;)
(Třeba Angličané probírají pravěk, starověk a raný středověk na prvním stupni (!), a na druhém stupni už jen důležité etapy po roce 1066, hlavně novověk a moderní dějiny. Pak skutečně není potřeba zkoušet žáky ze Solóna. A to mají národní dějiny přece jenom trochu delší než my.)


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: OSTATNÍ VZDĚLÁVACÍ OBORY - pracovní návrh standardů
PříspěvekNapsal: stř 02. úno 2011 19:08:11 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: ned 21. čer 2009 12:14:57
Příspěvky: 673
Dvořák: Třeba Angličané probírají pravěk, starověk a raný středověk na prvním stupni, a na druhém stupni už jen důležité události novověku a moderních dějin. Pak skutečně není potřeba zkoušet žáky ze Solóna.
A to mají národní dějiny přece jenom trochu delší než my.

Jo? Tak to mi vysvětlete.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: OSTATNÍ VZDĚLÁVACÍ OBORY - pracovní návrh standardů
PříspěvekNapsal: stř 02. úno 2011 19:11:55 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 18. led 2011 10:49:02
Příspěvky: 257
Mgr. Zdeněk Sotolář píše:
Tak to mi vysvětlete.


Vysvětlím, až Vy předložíte jeden pozitivní příklad testové otázky (uzavřené nebo otevřené), která by se vztahovala k dějepisu nebo literárněhistorickému učivu, a která by představovala to, co si má každý žák odnést ze 6. nebo 7. třídy.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Toto téma je zamknuté. Nemůžete posílat nové příspěvky ani odpovídat na starší.  [ Příspěvků: 84 ]  Přejít na stránku: Předchozí  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Další

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Přejít na: