Mgr. Zdeněk Sotolář píše:
VO-9-5-04
Vysvětli podrobněji, co znamená „přelidněnost světa“ jako jeden
z globálních problémů.
Uveď příčiny a důsledky tohoto jevu.
Vymysli možné řešení problému.
Můžete prosím ukázat, jak z tohoto vyrobíte testové otázky? Děkuji.
Kolega Stolář mě navedl na úvahu, co patří do vzdělávacích oborů, konkrétně do Výchovy k občanství, a to právě na tomto konkrétním tématu „přelidněnost světa“.
Nejdříve se vyjádřím obecně. Očekával jsem, že se v oboru Výchova k občanství objeví například téma/témata k morálnímu rozvoji jednotlivce, jak jej strukturoval Kohlberg (pre-konvenční, konvenční, post-konvenční úrovně) a jak následně Kohlbergův přístup ostře kriticky napadla Gilliganová, že jeho přístup je abstraktním morálním uvažováním, je machistický, učeně řečeno androidický (z pohledu muže). Už to samo o sobě je zajímavý příběh pohledu muže a ženy na morálku. Když k tomu přidáme Heinzovo dilema o smrtelně nemocné ženě, zištném lékárníkovi, zoufalém manželovi a doktorovi, který je žádán o eutanazii, je o čem diskutovat i v devítce. Ale jsem si vědomý toho, že takový problém není možné testovat na úrovni Pavlovových slintajících psů (rozuměj behavioristický přístup ve vzdělávání). To, o čem mluvím, si žádá alespoň esej (přístup konstruktivní) a tam už je potřeba odborný, nikoliv řemeslný pohled. Beru na vědomí, že ve Výchově k občanství se objevila „přelidněnost světa“.
Kladu si otázku, jak se téma „přelidněnost“ světa jako globální problém dostalo do Výchovy k občanství? Když je problém globální, tak jak je to na lokální/regionální úrovni? Již od 80. let se v českých školách učí v zeměpisu o demografické revoluci. Ve světě se tomu říkalo a říká
demographic transition. V této koncepci/modelu je podle mého soudu třeba hledat odpověď na „přelidněnost“ světa. Tvůrci českého kurikula a hodnotícího standardu se asi nechali inspirovat „revoluční/rychlou společenskou změnou“ v globální společnosti, v globálním občanství a toto téma dali do vzdělávacího oboru Výchovy k občanství. S Výchovou k občanství to má jen společné ty lidi. Kulisy, představy, morálka, významy, prostředí, kultura, dostupnost zdrojů, historie, prostorovost chybí. Alespoň jak naznačuje zadání a charakter tohoto testovacího úkolu. Ale možná učitelé si s tím dovedou poradit, ale já v tom tápu.