Lucie Marková, 7. 2.:
Citace:
ad výtvarná výchova:
Ač jsem příznivcem standardů, nejsem jejich zastáncem ve vzdělávacím oboru výtvarná výchova. Vzorová úloha mi přišla nejednoznačná, výběr ukázek zavádějící. Podívám - li se na výstupy v RVP - pak by další hodnocenou položkou v testu mohla být vlastní tvorba. Jak chcete otestovat fantazii a kreativitu? Vlastní invenci?
Předně bych chtěla autorce diskusního příspěvku poděkovat za zájem o výtvarný obor, neboť zatím zůstává (a je to pochopitelné) stranou. Pokud mne nic neuniklo, tak se k navrženému standardu a ukázce vztahovalo zatím pouze vyjádření paní Slávikové ze dne 22. ledna. Potěšilo mne, že bylo kladné.
Vnímám obavy autorky a souhlasím s tím, že standardizovat a testovat vlastní tvorbu žáků by bylo proti smyslu nejen výtvarné výchovy, ale proti smyslu tvůrčí činnosti vůbec a to ve všech vzdělávacích oborech, které vycházejí z určitého druhu umění. Zůstaňme ale u výtvarného oboru. Součástí vzdělávacího obsahu je nejen vlastní tvorba, ale i činnosti zaměřené na vnímání a interpretaci a to jak tvorby vlastní, tak umělecké. Výtvarný obor, stejně jako ostatní obory, má svůj znalostí základ a díky němu může zprostředkovávat poznání. Daleko lépe budeme moci prožívat radost z vlastní tvorby i setkání s uměleckým dílem, pokud budeme umět rozlišit, porovnat a pojmenovat co na obrazech vidíme. Žáci budou při vlastní tvorbě daleko svobodnější, pokud budou umět rozlišit třeba jednotlivé druhy kontrastů, poznat, že malba na obraze využívá barevné valéry apod. Schopnost číst vizuální informace a to jak běžné, tak umělecké produkce patří ke všeobecným znalostem a k dovednosti, bez které se neobejdeme (neexistuji, když mne „nevidíš“). Nezamýšlíme žáky „zkoušet“ zda znají, či neznají určité umělecké dílo, ale je důležité, aby rozeznali, zda vidí sochu, obraz nebo třeba reklamu. To, že to často není jednoduché určit bez kontextu, je pravda. Co se týká ilustrativní úlohy, tak výběr ukázek by byl neřešitelný, pokud bychom zjišťovali autora a dílo. Ale pakliže chceme zjišťovat to, zda žíci umí pojmenovat – vybrat jednu z možností, tak jde o dovednost, která konkrétní ukázku „přesahuje“. Záměrně jsme nabídli pro odpověď možností více, než je ukázek, myslím, že možných odpovědí na výběr mohlo být ještě více.
Vaše návrhy na úlohy budou vítány. Jak se díváte třeba na úlohu, ve které by žáci z nabídky pojmů např.: (akord, rytmus, tvar, barva, scénář, kompozice, objem, gesto, atd.) přiřazovali jednotlivé druhy umění? (S tím, že přiřazení některých pojmů není jednoznačné). Nebo třeba přiřadit detail k celku – k části obrazu – najít zbylou část?
Markéta Pastorová