Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Tento modul byl archivován. Vkládání a editace obsahu není možná.

Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: OSTATNÍ VZDĚLÁVACÍ OBORY - pracovní návrh standardů
PříspěvekNapsal: stř 19. led 2011 21:52:07 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: stř 19. led 2011 16:55:42
Příspěvky: 18
Dobrý den! Globální oteplování se dětem do hlav ,,rvát" nemusí... V ukázce nešlo o to podat výčet konkrétního učiva ale o dovednost, kterou žák musí prokázat. Mezi zásadní dovednosti by měla bezesporu patřit orientace v složité sociální realitě, kterou dle mého názoru nejlépe reprezentuje výstup z RVP - VO-9-5-04 uvede některé globální problémy současnosti, vyjádří na ně
svůj osobní názor a popíše jejich hlavní příčiny i možné důsledky pro život lidstva
. Kromě politicky velmi sporného globálního oteplování je spousta dalších jiných globálních problémů, na kterých žák může svou dovednost prokázat.
Jiří Havelka


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: OSTATNÍ VZDĚLÁVACÍ OBORY - pracovní návrh standardů
PříspěvekNapsal: stř 19. led 2011 22:42:26 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: úte 14. črc 2009 22:57:15
Příspěvky: 54
Romana Lisnerová píše:
Vyjádření příspěvku pana Sotoláře: jsme si vědomi toho, že ukázky zpracování evaluačních standardů obsahují citace očekávaných výstupů z RVP ZV. Jde o záměr, neboť při tvorbě standardů je potřebné vycházet ze závazného kurikula, kterým RVP ZV je. Evaluovat se budou dovednosti a vědomosti, kterých žáci dosáhli prostřednictvím naplnění již zmíněných výstupů. V tabulkách ukázek standardů je proto vždy uveden očekávaný výstup a hned pod ním indikátor (ukazatel kvality) - požadovaná úroveň dosažených dovedností a vědomostí žáků v rámci daného výstupu. Následuje ukázka možné úlohy, kterou by mohli žáci v rámci zjišťování výsledků řešit.
Mě osobně by zajímalo, jaký máte názor na uvedený způsob zpracování standardu - zda je struktura vhodná, zda navrhujete doplnění či vypuštění některých údajů, apod.
Na doplnění informací uvádím, že jde o pracovní materiál, který bude možné upravovat mimo jiné i na základě výsledků této diskuse.

Romana Lisnerová



Pokud se tedy máme bavit o možné formě standardů,tak lze říct, že je tomu rozumět. Čemu ale nerozumím, to je fakt, proč se nepředloží komplikovanější výstupy,u nichž by bylo zřejmé, kam to spěje. Ukázka z již několikrát citovaného dějepisu (promiňte,ale je to můj obor) je natolik pedagogicky primitivní,že lze jen očekávat reakce podobné těm Zdeňkovým. Vážení kolegové, naběhli jste si.
Opravdu nechci jen kritizovat, snažím se tomu jít naproti,ale i mně se to zdá ušité poněkud horkou jehlou.
K poznámce : Žák by měl uvést prameny obrazové, hmotné, písemné
Za základní hrubou klasifikaci pramenů považuji rozdělení na prameny psané a nepsané (hmotné), prameny obrazové patří do těch nepsaných(hmotných). V tomto kontextu chci říct, že by případná poznámka (jakési správné řešení) měla být zformulována jasně, směřuje-li to k testování.
Pokud se podívám na poznámku k druhému indikátoru : Žák by měl uvést jako instituce –
galerie, muzea, archivy.
, vůbec mi to nekoresponduje s indikátorem D-9-1-02.2 vysvětlí, k čemu slouží muzea, galerie, knihovny a archivy
A kam směřuji? Poznámky tohoto druhu by tam neměly být, nebo by měly být naprosto přesné a jednoznačné.

Také mi úplně nesedí ilustrační úloha,ale to je opět dáno výběrem výstupu. Mám totiž obavu, že pokud budou ve standardech ilustrační úlohy formulovány takto, povede to nutně do pedagogické minulosti. Přestože jsem dějepisář,tak to bych si fakt nepřála.

_________________
Hezký den!

Andrea


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: OSTATNÍ VZDĚLÁVACÍ OBORY - pracovní návrh standardů
PříspěvekNapsal: čtv 20. led 2011 17:03:40 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 18. led 2011 10:49:02
Příspěvky: 257
Mgr. Andrea Baumannová píše:
Čemu ale nerozumím, to je fakt, proč se nepředloží komplikovanější výstupy,u nichž by bylo zřejmé, kam to spěje. Ukázka z již několikrát citovaného dějepisu (promiňte,ale je to můj obor) je natolik pedagogicky primitivní,že lze jen očekávat reakce podobné těm Zdeňkovým. Vážení kolegové, naběhli jste si.


OK. Navrhuju, že pokud jde o dějepis, my přestaneme obhajovat neobhajitelné.
A vy se na oplátku pokusíte na jednom příkladu lépe formulovat/konkretizovat nad rámec RVP, co je minimální požadavek na to, co by si měl z dějepisu odnést každý žák, případně zkusíte navrhnout modelovou úlohu. Nebo se aspoň prosím podívejte na standardy matematiky nebo jazyků, kde jsou ukázky standardů propracovanější, a zkuste nám říci, zda lze podobným postupem pracovat v dějepisu.

D. Dvořák


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: OSTATNÍ VZDĚLÁVACÍ OBORY - pracovní návrh standardů
PříspěvekNapsal: čtv 20. led 2011 17:35:51 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: ned 16. kvě 2010 10:26:10
Příspěvky: 1
Dobrý den,
úroveň znalostí žáků dlouhodobě klesá, to je obecně známá věc. Podle našeho názoru ale standardy s typickým středoevropským přístupem opět řeší následky a nikoliv příčiny. Pokud jde o ně, lze zmínit, že si žáci často s dobře dostupnými daty nedokážou poradit (v informačním šumu nerozliší co je pravda a co ne a co je to podstatné.) Podle našeho názoru je největší devizou žáka dnešní doby dokázat myslet a to rozhodně žádný byť dobře myšlený standard nezajistí a otázkou je spíše, zda jak to má udělat škola nebo učitelé.
Standardy asi těžko mohou být přínosem, pokud budou samy postaveny už od začátku na určitém pojmovém chaosu. Např. vyjádří-li žák „na ně svůj osobní názor“, lze vážně polemizovat o vyhodnocení správnosti či nesprávnosti. Doba „špatných“ názorů snad minula… Samozřejmě jde o pilotní verzi, ale pokud nepoužívá vhodnou odbornou terminologii (např. co je to „konkrétní mapa“) už zadání, těžko můžeme chtít, podle našeho názoru, správnost výstupů. Podobně je tomu např. v rozsahu znalostí/standardů. Může se zdát, že jsou jednoznačně dané, ale i z příkladů vyplývá, jak to vypadá, když si kdokoliv dělá cokoliv a není stanovena míra. Pro příklad: „uvést procesy, které v ní probíhají“ – jaké množství? Jednotky, tisíce? Co je „standard“?
Otázkou podle nás tedy je, kdo bude vybírat a definovat konkrétní obsah čehokoliv včetně standardů. Vzbuzuje nedůvěru, když i návrhy působí nedodělávkami nevědecky a možná až hloupě… (hodnotíme za své obory pouze zeměpis a biologii). To žádné reformě nebo serióznímu pokusu nepřidává.

Martin Kovář a Markéta Kovářová


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: OSTATNÍ VZDĚLÁVACÍ OBORY - pracovní návrh standardů
PříspěvekNapsal: čtv 20. led 2011 18:08:31 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: stř 19. led 2011 16:55:42
Příspěvky: 18
Dobrý den!
Pokud je jasná forma, pak se tedy zabývejme obsahem.
Komplikovanější výstupy se nepředloží, protože bylo dohodnuto, že Standard má být koncipován jako minimum nikoli maximum. Měl by být na takové úrovni, kterou by měli zvládnout všichni.
Standard by měl být dále koncipován, alespoň tak to chápu já, po takových věcech, které tvoří osu předmětu. Výstup D-9-1-02 tak byl vybrán z jednoduchého důvodu – pramenný materiál tvoří základ dějepisného poznání. Nebo se snad mýlím?
Ohledně nepřesnosti prvé poznámky je nutno říci, že se jedná pouze o návrh testové úlohy – nikoli o její definitivní podobu (ta by měla být prokonzultována s firmou, která by testy vytvořila). Uvedené rozdělení pramenů je klidně možné upravit dle paní Baumannové. Předkládané rozdělení je však čerpáno z učebnic vypracovaných podle RVP.
Druhá poznámka ve svém důsledku s indikátorem koresponduje. Předpokládá se totiž, že když žák dokáže k instituci přiřadit správný pramen, pak vysvětlí i její funkci. Vysvětlení bylo myšleno spíše jako opravdu důsledek, nikoli primární záměr testování. Primární zájem testování je zacíleno, jak již bylo výše napsáno, na spodní hladinu. Spodní hladina je zasazena ve výstupu RVP – pojmenuje instituce, kde jsou tyto zdroje shromažďovány.
Jiří Havelka


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: OSTATNÍ VZDĚLÁVACÍ OBORY - pracovní návrh standardů
PříspěvekNapsal: čtv 20. led 2011 20:56:39 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: ned 21. čer 2009 12:14:57
Příspěvky: 673
Havelka píše: pramenný materiál tvoří základ dějepisného poznání. Nebo se snad mýlím?

Co je tedy důležitější: mechanicky odklikat druhy pramenů a instituce shromažďující prameny, nebo rozlišit, co pramen je, a co není, co lze z pramenů čerpat a co nelze?

Odkud získáváme informace o minulosti? No z učebnice, odpoví žák. Nebo z internetu. A tady je potřeba žákům vysvětlit, že jsou různé zdroje. A jedním z těchto zdrojů jsou prameny. Jaké informace načerpá budoucí historik např. z vaší žákovské knížky? Nebo z vaší popelnice?

Tak jsem pochopil smysl výstupu D-9-1-02 já.

Předložené indikátory z tohoto výstupu opomíjí právě to podstatné a drží se toho nejprimitivnějšího, ovšem snadno klikatelného. A z toho mám obavy: aby neustálý ohled na jednoduché klikací (nebo zaškrtávací) testování nemrzačil samy vznikající indikátory.

Častým argumentem (jako vždy) jsou zahraniční zkušenosti. Jakou zkušenost má dnes zahraničí právě se zaškrtávacími testy? Nebyly někde dokonce zakázány?


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: OSTATNÍ VZDĚLÁVACÍ OBORY - pracovní návrh standardů
PříspěvekNapsal: pát 21. led 2011 12:00:10 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 18. led 2011 10:49:02
Příspěvky: 257
Mám pocit, že jsme se zasekli moc na jedné úloze. Když se podíváte na úvodní slovo, píše se tam: V první fázi tvorby standardů zveřejňujeme pouze návrhy standardů pro vzdělávací oblasti, které považujeme za prioritní pro základní vzdělávání (jak to doporučuje i zpráva McKinsey & Company) – matematická, čtenářská a jazyková. :o Takže on ten dějepis (a celý tento standard) vlastně oficiálně není zveřejněn. (Jinými slovy, i my víme, že si teprve ujasňujeme, co s těmito předměty.)
Znovu prosím o velkrysost, že přestaneme řešit předloženou oficiálně "neexistující" úlohu. Prosím o pozitivní názor, ukázkovou případně testovatelnou úlohu, kam by standardy a případné testování měly směrovat v předmětech jako dějepis, přírodopis, fyzika...

Mgr. Zdeněk Sotolář píše:
Častým argumentem (jako vždy) jsou zahraniční zkušenosti. Jakou zkušenost má dnes zahraničí právě se zaškrtávacími testy? Nebyly někde dokonce zakázány?


Jasně, zahraniční zkušenosti lze najít pro každý názor. V úvodním slově je citována zpráva, která je odborně dost dobře podložená a ukazuje, jak výborný a neškodný nástroj jsou pravidelně zveřejňované žebříčky škol. ;) D. D.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: OSTATNÍ VZDĚLÁVACÍ OBORY - pracovní návrh standardů
PříspěvekNapsal: pát 21. led 2011 12:14:19 
Offline
Moderátor
Uživatelský avatar

Registrován: úte 16. říj 2007 20:29:07
Příspěvky: 3433
Dominik Dvořák píše:
...
Jasně, zahraniční zkušenosti lze najít pro každý názor. V úvodním slově je citována zpráva, která je odborně dost dobře podložená a ukazuje, jak výborný a neškodný nástroj jsou pravidelně zveřejňované žebříčky škol. ;) D. D.

Autor míní výzkumnou zprávu z Univerzity v Bristolu ve Velké Británii, která popisuje vliv testování na úspěšnost žáků a jejich segregaci. Odkazujeme na ni v úvodních informacích fóra a je ke stažení v původním znění i v komentovaném překladu na webu MŠMT.

_________________
Lenka Urbanová, hlavní moderátor
Inovujeme Metodický portál RVP.CZ - inovujeme.rvp.cz.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: OSTATNÍ VZDĚLÁVACÍ OBORY - pracovní návrh standardů
PříspěvekNapsal: pát 21. led 2011 12:24:27 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: čtv 29. říj 2009 17:20:26
Příspěvky: 447
Dominik Dvořák píše:
V první fázi tvorby standardů zveřejňujeme pouze návrhy standardů pro vzdělávací oblasti, které považujeme za prioritní pro základní vzdělávání (jak to doporučuje i zpráva McKinsey & Company) – matematická, čtenářská a jazyková.

Byla už někde zveřejněna faktorová analýza k poslednímu průzkumu PISA? Hovoří se o čtenářské gramotnosti, ale opomíjí se, že největší propad byl s prací s nelineárním textem, což podle mne souvisí i s informační gramotností. Rychlokvašené závěry ať ze strany MŠMT, tak ze strany různých odborníků a zájmových skupin, povedou jen k tomu, že to půjde do hajzlu nadále.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: OSTATNÍ VZDĚLÁVACÍ OBORY - pracovní návrh standardů
PříspěvekNapsal: pát 21. led 2011 13:21:03 
Offline
Moderátor
Uživatelský avatar

Registrován: úte 16. říj 2007 20:29:07
Příspěvky: 3433
Janku, prosím, výrazy volit trochu uvážlivěji, ano?
Děkuji!
Lenka

_________________
Lenka Urbanová, hlavní moderátor
Inovujeme Metodický portál RVP.CZ - inovujeme.rvp.cz.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Toto téma je zamknuté. Nemůžete posílat nové příspěvky ani odpovídat na starší.  [ Příspěvků: 84 ]  Přejít na stránku: Předchozí  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 9  Další

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Přejít na: