Dominik Dvořák píše:
1. Zatím se v pátém ročníku testování "reálných" předmětů nechystá.
2. Chápu, že na prvním stupni si mají děti vytvořit zásobu toho, čemu matematici říkají "konkrétní modely". Na druhou stranu někdy mám pocit, že děti už přicházejí na druhý stupeň trochu zkažené orientací na fakta a hotová řešení. Jeden výzkum tvrdí, že již v prvním ročníku nabízení hotových výsledků místo přemýšlení ubije přirozený matematický talent dětí, a moje zkušenosti to rozhodně nevyvracejí.¨
ad 1) To je dobře, ale přála bych si, aby se v páté třídě netestovalo vůbec nebo jen "na papír". Pokud budeme chtít, aby on-line testy v páté třídě nebyly zatíženy nervozitou a stresem z formy, museli bychom děti natrénovat na suverénní zacházení s počítačem. A to považuji za nepřijatelné. V devítce je to něco jiného.
ad 2) Z čeho jste usoudil, že jsem příznivcem hotových řešení? Ze slovního spojení "úsudek až v deváté třídě"? Měla jsem na mysli
zralý úsudek. Ten je samozřejmě nutné připravovat a postupně rozvíjet už od mala, ale je k němu právě nutná představivost a plasticita. A neumím si představit nic, co by toto více ubíjelo, než počítač s jeho principem nul a jedniček.