Odeslat nové téma Toto téma je zamknuté. Nemůžete posílat nové příspěvky ani odpovídat na starší.  [ Příspěvků: 84 ]  Přejít na stránku: Předchozí  1 ... 5, 6, 7, 8, 9  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: OSTATNÍ VZDĚLÁVACÍ OBORY - pracovní návrh standardů
PříspěvekNapsal: pon 07. úno 2011 16:58:12 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 07. úno 2011 16:46:05
Příspěvky: 2
ad zeměpis
Zadání:K obrázku konkrétní krajiny přiřaď názvy složek přírodní sféry,
pojmenuj procesy, které v ní probíhají, a zhodnoť vlivy těchto procesů na lidskou společnost.
Úkol se mi vůbec nelíbí -zadání velmi závisí na obrázku a navíc si vůbec neumím představit hodnocení(např.kolik procesů mám pojmenovat?)


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: OSTATNÍ VZDĚLÁVACÍ OBORY - pracovní návrh standardů
PříspěvekNapsal: pon 07. úno 2011 19:59:48 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 26. říj 2010 16:37:39
Příspěvky: 9
ad výtvarná výchova:
Ač jsem příznivcem standardů, nejsem jejich zastáncem ve vzdělávacím oboru výtvarná výchova. Vzorová úloha mi přišla nejednoznačná, výběr ukázek zavádějící. Podívám - li se na výstupy v RVP - pak by další hodnocenou položkou v testu mohla být vlastní tvorba. Jak chcete otestovat fantazii a kreativitu? Vlastní invenci?


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: OSTATNÍ VZDĚLÁVACÍ OBORY - pracovní návrh standardů
PříspěvekNapsal: úte 08. úno 2011 12:03:18 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 08. úno 2011 10:18:42
Příspěvky: 1
Dobrý den všem.V dějepise hraje roli vzorec příčina-průběh-důsledek. U dějepisných standardů je tedy skoro zbytečné diskutovat o tom, která osobnost se v nich objeví, ale spíše o tom, které procesy, jdoucí napříč dějinami, budou natolik důležité, aby v hlavách našich žáků žily i po opuštění ZŠ. A tady vidím problém. Budou - li standardy pojaty tradičně, tedy chronologicky, připojuji se ke kolegovi Šotolářovi - kantor bude lovec. Buď se do otázek v testu trefí nebo ne. Pokud budou standardy respektovat dějiny v celé jejich šíři (dané RVP ZV), tedy tematicko - chronologicky, vidím jako prospěšné stanovit témata, ze kterých budou standardy tvořeny. A nemyslím si, že by měla být totožná s tématickými celky RVP ZV. Je otázkou diskuse,jaká témata zvolit.V závorce uvádím příklady, nic víc :D (svoboda a nesvoboda člověka;obchod;migrace...). Spatřuji v realizaci standardů možnost posunout dějepis na ZŠ do obecnější roviny (blíže ke kooperaci s ostatními předměty)a přitom trochu srovnat rozvlněné faktografické mantinely. Na druhé straně spatřuji nebezpečí v tom, že indikátory budou konkretizovat RVP natolik konkrétně, že se náš předmět stane pouhým cvičením paměti. Na závěr si dovoluji připojit se k poznámce Jendy Zouhara ze 17.1.Rozvoj kompetencí je třeba do standardů zapracovat, bez tohoto procesu ztrácí vzdělávání smysl.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: OSTATNÍ VZDĚLÁVACÍ OBORY - pracovní návrh standardů
PříspěvekNapsal: úte 08. úno 2011 22:49:45 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 12. říj 2009 12:46:19
Příspěvky: 10
Dominik Dvořák píše:
Ondřej Hausenblas píše:
Mám pocit, že jsme někdy v polovině 90. let napsali se skupinou učitelů z praxe Standardy na II. stupni očima učitelů. Vyšlo to ve Stromu, byl to grant tuším od Ministerstva zdravotnictví (MŠMT o takové věci nejevilo zájem...). Myslím, že tam bylo i něco z dějepisu.


Díky za informaci. Takových materiálů je víc, přírodovědci vytvořili ve stejné době publikaci "Co by měl žák ZŠ umět...", taky za veřejné peníze. Pokud by někdo ze čtenářů věděl o dalších vhodných podkladech, budeme rádi. Někdy se snadněji najdou zahraniční příklady než to, co vzniklo u nás.

Ondřej Hausenblas píše:
Nemohlo by se to jistě použít jako závazný předpis, však po tom taky nikdo netouží.


To máte podloženo nějakým výzkumem? Já mám ve výzkumu zachyceno, že touží, a nejsou to špatní učitelé.

Jenom zdůrazňuji - to co říká Ondřej - je naprostá pravda. Třeba paní Spilková s kolektivem praktiků vytvořila standardy prvního stupně - ale to už bylo na začátku devadesátých let. A ta úroveň a dikce nebyla překonána. Ale zájem MŠMT a pedagogů byl nulový. Zkusme se podívat do minulosti a vytáhnout pozitivní věci + zkušenosti Botlíka, Součka a dalších. Rozhodně ne SC...


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: OSTATNÍ VZDĚLÁVACÍ OBORY - pracovní návrh standardů
PříspěvekNapsal: stř 09. úno 2011 9:55:32 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: čtv 28. kvě 2009 8:35:14
Příspěvky: 6
Lucie Marková, 7. 2.:
Citace:
ad výtvarná výchova:
Ač jsem příznivcem standardů, nejsem jejich zastáncem ve vzdělávacím oboru výtvarná výchova. Vzorová úloha mi přišla nejednoznačná, výběr ukázek zavádějící. Podívám - li se na výstupy v RVP - pak by další hodnocenou položkou v testu mohla být vlastní tvorba. Jak chcete otestovat fantazii a kreativitu? Vlastní invenci?


Předně bych chtěla autorce diskusního příspěvku poděkovat za zájem o výtvarný obor, neboť zatím zůstává (a je to pochopitelné) stranou. Pokud mne nic neuniklo, tak se k navrženému standardu a ukázce vztahovalo zatím pouze vyjádření paní Slávikové ze dne 22. ledna. Potěšilo mne, že bylo kladné.
Vnímám obavy autorky a souhlasím s tím, že standardizovat a testovat vlastní tvorbu žáků by bylo proti smyslu nejen výtvarné výchovy, ale proti smyslu tvůrčí činnosti vůbec a to ve všech vzdělávacích oborech, které vycházejí z určitého druhu umění. Zůstaňme ale u výtvarného oboru. Součástí vzdělávacího obsahu je nejen vlastní tvorba, ale i činnosti zaměřené na vnímání a interpretaci a to jak tvorby vlastní, tak umělecké. Výtvarný obor, stejně jako ostatní obory, má svůj znalostí základ a díky němu může zprostředkovávat poznání. Daleko lépe budeme moci prožívat radost z vlastní tvorby i setkání s uměleckým dílem, pokud budeme umět rozlišit, porovnat a pojmenovat co na obrazech vidíme. Žáci budou při vlastní tvorbě daleko svobodnější, pokud budou umět rozlišit třeba jednotlivé druhy kontrastů, poznat, že malba na obraze využívá barevné valéry apod. Schopnost číst vizuální informace a to jak běžné, tak umělecké produkce patří ke všeobecným znalostem a k dovednosti, bez které se neobejdeme (neexistuji, když mne „nevidíš“). Nezamýšlíme žáky „zkoušet“ zda znají, či neznají určité umělecké dílo, ale je důležité, aby rozeznali, zda vidí sochu, obraz nebo třeba reklamu. To, že to často není jednoduché určit bez kontextu, je pravda. Co se týká ilustrativní úlohy, tak výběr ukázek by byl neřešitelný, pokud bychom zjišťovali autora a dílo. Ale pakliže chceme zjišťovat to, zda žíci umí pojmenovat – vybrat jednu z možností, tak jde o dovednost, která konkrétní ukázku „přesahuje“. Záměrně jsme nabídli pro odpověď možností více, než je ukázek, myslím, že možných odpovědí na výběr mohlo být ještě více.
Vaše návrhy na úlohy budou vítány. Jak se díváte třeba na úlohu, ve které by žáci z nabídky pojmů např.: (akord, rytmus, tvar, barva, scénář, kompozice, objem, gesto, atd.) přiřazovali jednotlivé druhy umění? (S tím, že přiřazení některých pojmů není jednoznačné). Nebo třeba přiřadit detail k celku – k části obrazu – najít zbylou část?
Markéta Pastorová


Naposledy upravil Lenka Urbanová dne stř 09. úno 2011 11:31:16, celkově upraveno 1
úprava citace


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: OSTATNÍ VZDĚLÁVACÍ OBORY - pracovní návrh standardů
PříspěvekNapsal: stř 09. úno 2011 18:10:22 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 09. úno 2011 17:29:04
Příspěvky: 818
Přikláním se k názoru, že nauky by se testovat neměly za žádných okolností. Na teorii umění je času dost na středních školách. Naším cílem by mělo být probuzení chuti do vlastní tvorby, ať už výtvarné nebo hudební.
Zmíněná ukázka - rozlišení obrazu, sochy, reklamy - mi připadá (promiňte) velice hloupá. To by mělo zvládnout malé dítě a ty (doufám) testovat nebudeme (i když pan ministr naznačoval i to!).
K uvedenému standardu a indikátoru: v příloze jsou obrázky s nabízenými odpověďmi, které mi však připadají velice nejdnoznačné. Např. odpověď k obrázku 1 i 2 by zřejmě měla patřit odpověď "b" ... Tedy ze 4 obrázků 2 jsou ze stejné oblasti. K obrázku 3 nejsem schopna přiřadit žádnou odpověď - nevím, zda tam je kvůli botám (odpověď "e") nebo kvůli prostoru (odpověď "b" potřetí) nebo kvůli "instalaci" (odpověď "c"). Případně by to mohla být i ilustrace (v širším slova smyslu) kombinace barev. Opravdu chcete, aby takto děti na základní škole pohlížely na umění?


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: OSTATNÍ VZDĚLÁVACÍ OBORY - pracovní návrh standardů
PříspěvekNapsal: stř 09. úno 2011 19:12:19 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: sob 30. říj 2010 17:01:16
Příspěvky: 28
Citace:
PaedDr. M. Pastorová píše:
Součástí vzdělávacího obsahu je nejen vlastní tvorba, ale i činnosti zaměřené na vnímání a interpretaci a to jak tvorby vlastní, tak umělecké. Výtvarný obor, stejně jako ostatní obory, má svůj znalostí základ a díky němu může zprostředkovávat poznání. Daleko lépe budeme moci prožívat radost z vlastní tvorby i setkání s uměleckým dílem, pokud budeme umět rozlišit, porovnat a pojmenovat co na obrazech vidíme. Žáci budou při vlastní tvorbě daleko svobodnější, pokud budou umět rozlišit třeba jednotlivé druhy kontrastů, poznat, že malba na obraze využívá barevné valéry apod. Schopnost číst vizuální informace a to jak běžné, tak umělecké produkce patří ke všeobecným znalostem a k dovednosti, bez které se neobejdeme (neexistuji, když mne „nevidíš“). Nezamýšlíme žáky „zkoušet“ zda znají, či neznají určité umělecké dílo, ale je důležité, aby rozeznali, zda vidí sochu, obraz nebo třeba reklamu.


Prakticky totéž lze říci o hudebním oboru. Dovednost žáka všímat si detailů, srovnávat vyjadřovací prvky a uvědomovat si jejich funkci ve skladbě, postihovat změny v uměleckém vyjádření v důsledku různých stylů tvořivé práce, atd., je zárukou silnějšího emocionálního zážitku vnímatele.
Druhá stránka problému je – jak toto vše, mnohdy slovy těžce uchopitelné, testovat. Nejsnáze se k testování (i k formulaci standardů) nabízejí teoretické poznatky. Zde ale souhlasím s názory, že to by byla škoda a upírali bychom hudebnímu umění to, co je mu nejvlastnější. Přesto myslím, že by se některé oblasti, v hudbě hlavně dovednosti poslechové, srovnávací, „všímací“, postihovat daly. – Za základní otázku zde vidím možnost či nemožnost užití krátké zvukové ukázky. Pokud by ta technická možnost byla, pak lze pracovat s množstvím dovednostních úkolů (přiřaď ukázku k hudebnímu stylu nebo žánru, rozpoznej hudebně vyjadřovací prostředek, např. dynamickou změnu, rozpoznej typ tance, jednoduchou hudební formu, atd. atd.). Obávám se, že bez zvučící ukázky by to bylo jako bez vizuální stimulace.
Některé dovednostně znalostní úkoly bych ale do standardů zařadila – např. dovednost utvořit či poznat takty liché a sudé, tudíž ovládat rytmické (délkové) hodnoty not. Bez této dovednosti nelze realizovat ani hudební činnosti – zpěv, hru na nástroje, pohyb.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: OSTATNÍ VZDĚLÁVACÍ OBORY - pracovní návrh standardů
PříspěvekNapsal: stř 09. úno 2011 22:29:00 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: ned 21. čer 2009 12:14:57
Příspěvky: 673
VO-9-5-04
Vysvětli podrobněji, co znamená „přelidněnost světa“ jako jeden
z globálních problémů.
Uveď příčiny a důsledky tohoto jevu.
Vymysli možné řešení problému.

Můžete prosím ukázat, jak z tohoto vyrobíte testové otázky? Děkuji.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: OSTATNÍ VZDĚLÁVACÍ OBORY - pracovní návrh standardů
PříspěvekNapsal: čtv 10. úno 2011 6:42:22 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: sob 22. led 2011 18:18:07
Příspěvky: 49
I v dalších případech (viz otázka VV) bych ráda od tvůrců viděla správné odpovědi.
Jak tedy řešit problém přelidněnosti světa?


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: OSTATNÍ VZDĚLÁVACÍ OBORY - pracovní návrh standardů
PříspěvekNapsal: čtv 10. úno 2011 23:03:57 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 18. led 2011 10:49:02
Příspěvky: 257
Eva Beranová píše:
Dobrý den,
váš přístup mi nepříjemně připomíná tvorbu ŠVP. Vypracujte si sami... Kdo měl za úkol návrhy připravit? Opravdu to neberu jako úkol pro učitele. My jsme snad měli nad něčím připraveným diskutovat, ne? Eva Beranová


Dobrý den. Já s Vámi souhlasím. Na počátku byla úvaha zadavatele, že se standardy nedají a nesmějí udělat bez učitelů. Bude jen dobře, když naopak učitelé budou říkat, že se "to" nedá a nesmí udělat taky bez ostatních, kdo jsou zainteresováni na vzdělávání, jako jsou třeba na jednom pólu oboroví didaktici z fakult (nejen pedagogických) a na druhé straně třeba zaměstnavatelé a rodiče.

Některým pracovním skupinám se ten materiál podařilo předložit a je o čem věcně diskutovat, byť třeba v případě ČJ v diskusi zaznívá silně odmítavý tón.
Přesto to podle mne posloužilo účelu.
Skupině, která měla předložit standard za "ostatní předměty", se zadání průběžně měnilo, takže na poslední chvíli cosi přešívala horkou jehlou a chudáci jsou ještě víc kritizováni. Je to tak, materiál je nejsyrovější a potřebuje ještě hodně přemýšlení.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Toto téma je zamknuté. Nemůžete posílat nové příspěvky ani odpovídat na starší.  [ Příspěvků: 84 ]  Přejít na stránku: Předchozí  1 ... 5, 6, 7, 8, 9  Další

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
cron