Odeslat nové téma Toto téma je zamknuté. Nemůžete posílat nové příspěvky ani odpovídat na starší.  [ Příspěvek: 1 ] 
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Úvodní informace
PříspěvekNapsal: ned 16. led 2011 17:26:45 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 03. srp 2010 9:06:57
Příspěvky: 2
Otevření diskuse o podobě vzdělávacích standardů

Z programového prohlášení vlády vyplývá zavedení pravidelného zjišťování výsledků vzdělávání v 5. a 9. ročníku základního vzdělávání. Na podzim 2010 vyzval pan ministr Josef Dobeš veřejnost k široké diskusi o vzdělávacích standardech pro české základní vzdělávání. Dne 15. října 2010 se za účasti veřejnosti konala konference na téma Standardy pro základní vzdělávání, hodnocení výsledků vzdělávání a dne 4. listopadu 2010 se konal navazující seminář.

Výsledky žáků se zhoršují

Výsledky našich žáků ve výzkumu TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study) a nedávno zveřejněné výsledky PISA 2009 (Programme for International Student Assessment) poukazují na zhoršování výsledků žáků. Tento negativní trend analyzuje i zpráva společnosti McKinsey & Company „Klesající výsledky českého základního a středního školství: fakta a řešení“ ze září 2010.

Výsledky, které přineslo šetření PISA 2009, jsou o to závažnější, že testovány nebyly školní znalosti, ale kompetence pro život. To potvrzuje správnost rozhodnutí pracovat na zpřesnění cílů základního vzdělávání. Vytváření evaluačních standardů je trendem vzdělávací politiky vyspělých zemí a České republice ho doporučuje i zpráva společnosti McKinsey & Company analyzující příčiny a důsledky zhoršujících se vzdělávacích výsledků. Potřebnost zjišťování výsledků vzdělávání prokazují výzkumy a studie v jiných zemích. Jako příklad lze uvést výzkumnou studii Vliv testování na úspěšnost žáků.

Na RVP ZV navážou standardy

Vývoj standardů a jejich pilotování je dlouhodobá záležitost. Harmonogramy přípravy standardů a pilotáže testování jsou nastaveny tak, abychom měli připravené další kroky v okamžiku, kdy dostaneme nová data o efektech reformy (TIMSS 2011, PISA 2012). Zavádění je plánováno postupně ve spolupráci se školami. Plošné zavedení se předpokládá až po vyhodnocení etapy ověřování. Nyní zveřejňujeme a k diskusi předkládáme možnou formu standardů pro 5. a 9. ročníky. Standardy budou přímo vycházet z očekávaných výstupů RVP ZV a budou konkrétně určovat jejich obsah a náročnost. Náročnost bude nastavena na minimální požadovanou úroveň, které by měli dosáhnout žáci na konci prvního a druhého stupně základního vzdělávání.

Standardy budou základem zjišťování výsledků vzdělávání

Cílem standardů je napomoci učitelům, školám, rodičům i žákům při naplňování vzdělávacích cílů a stát se oporou pro hodnocení žáků. Standardy se stanou důležitou součástí širší vzdělávací koncepce státu. Část standardů bude využita pro přípravu testů ke zjišťování výsledků žáků v 5. a 9. ročníku. Tento cíl lze chápat jako sekundární, nesmí znamenat redukci vzdělávání jen na vybrané obsahové oblasti a testovatelné výstupy. Pro ověřování zejména dovednostních a postojových výstupů lze použít jiné formy zjišťování výsledků.

Důležitým cílem je realizace systému podpory tak, aby co nejvíce žáků dosáhlo stanovené úrovně. Teprve na základě konkrétní definice toho, co by měl zvládnout každý žák, je možné na úrovni státu prostřednictvím testování identifikovat, jak velká je skupina žáků, kteří potřebují podporu, jak velká je skupina škol, ve které se koncentruje více neúspěšných žáků. Na základě těchto informací bude možné stanovovat i diferencované prvky podpory škol. Nebude se jednat o sestavování žebříčků škol.

Vyjádřit se může každý

V první fázi tvorby standardů zveřejňujeme pouze návrhy standardů pro vzdělávací oblasti, které považujeme za prioritní pro základní vzdělávání (jak to doporučuje i zpráva McKinsey & Company) – matematická, čtenářská a jazyková. V případě cizího jazyka je anglický jazyk předkládán jako vzor možného zpracování standardů pro cizí jazyk. V předložené verzi jsou ukázány typy a konkrétní příklady (pouze ilustrativních) úloh pro ověřování dosažení očekávaných výstupů žákem.

Na předložených příkladech formulace standardů se podíleli především učitelé z praxe ve spolupráci s odborníky z vysokých škol a dalších odborných pracovišť. Je zřejmé, že tvorba standardu, který stanovuje potřebnou absolutní úroveň žákova výkonu, bude dlouhodobá záležitost. Věříme, že si zásadní význam standardů uvědomují nejen učitelé a jejich profesní asociace, ale i zaměstnavatelé, rodiče, vysoké školy připravující učitele a další sociální partneři. Očekáváme, že od zástupců všech zmíněných skupin obdržíme řadu podnětů, které využijeme k další tvorbě standardů.

Zůstává celá řada otázek, které bude třeba diskutovat a řešit v dalších fázích tvorby standardů. Například, jak mají být standardy upraveny pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami apod. Ty mohou být řešeny až po upřesnění způsobu použití standardů při evaluaci žáků, škol a vzdělávacího systému.

Předkládáme tedy prvotní verzi materiálu veřejnosti k zahájení diskuse o žádoucí podobě vzdělávacích standardů. Připomínky se očekávají po dobu diskuse od 17.1.2011 do 17.2.2011. Za vaše podněty předem děkujeme.

PaedDr. Jiřina Tichá, RNDr. Dominik Dvořák, Mgr. Jaroslav Faltýn


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Toto téma je zamknuté. Nemůžete posílat nové příspěvky ani odpovídat na starší.  [ Příspěvek: 1 ] 

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na: