Helena Matouškováo píše:
Ale proč jen málokoho osvíceného napadne naučit děti psát již v základní škole na klávesnici hmatovou metodou naslepo?
Tématu psaní všemi deseti se věnujeme v kapitole HW. Žáci se dozví něco o historii klávesnice, ukážeme si obrázky starých psacích strojů, propojovacích a tlačítkových panelů sálových počítačů, klávesnice prvních PC a skončíme u multimediálních, pařanských superklávesnic s makry i virtuálních klávesnic, tuhle část končíme zamyšlením nad lepšími formami vstupu textových údajů do počítače například strojové rozpoznání řeči. Následuje pár ukázek.
Pak jsou žáci seznámeni se zásadami psaní deseti prsty. Mají možnost si vyzkoušet první lekce psaní. Mají možnost porovnat rychlost psaní profesionála a svou. Dostanou doporučení několika freeware programů (např. 10 finger break out), které jim mohou při procvičování pomoci a několik užitečných odkazů k této problematice na Internetu.
Toť vše. Žádné další hodiny věnované nácviku psaní všemi deseti nemám, byť by to bylo, ve srovnání s jinými tématy poměrně odpočinkové. Domnívám se, že nácvik psaní všemi deseti by ukousnul tolik času, že bych nemohl žákům věnovat důležitá témata. Pokud bychom se však v odborné diskuzi na toto téma shodli, že je třeba dovednost psaní všemi 10 prsty zařadit do nutného minima, neměl bych s tím problém. Osobně doufám, že technologie na rozpoznáni řeči postoupí zase kupředu. Zkoušela jste někdy například NEWTONDictate?
(Prošel jsem kurzem psaní všemi deseti na psacím stroji. V obdobích kdy jsem psal hodně textů jsem psal všemi deseti. Momentálně mám takový svůj vlastní styl a píši víceméně 6 až 8 prsty.)
Mgr. Jan Berki píše:
A opět se koukněme např. na Slovensko, kde mají povinnou dotaci na ZŠ 5,5 hodiny. Nechci tím říct, že musíme navyšovat hodinovou dotaci za každou cenu a že se nebudeme dívat na kontext ostatních předmětů.
Naše dotace je 22 minut za týden pro žáky od 1. do 5. třídy.
Skupiny jsou půlené cca 15 žáků. Takže během jedné hodiny se mi vystřídá celá třída. Má to své klady i zápory.
Informatika se u nás bere jako přípravka žáků pro práci v dalších předmětech. Velký prostor je věnován seznámení s výukovými programy, které pak používají v ostatních předmětech.
Témata se přiohýbají aktuálním potřebám žáků a třídních učitelů. Těm kteří mají o ICT zájem nabízíme kroužky s títmo zaměřením. Pro 1. až 3. třídu 60minutový. Pro 3. až 5. třídu 120 minutový. V odůvodněných případech můžou mladší navštěvovat kroužek pro starší a naopak.
Mgr. Jan Berki píše:
A teď je třeba si posypat popelem hlavu za VŠ. Je součástí každého učitelského studijního oboru (oborové didaktiky) i využívání ICT? A proč třeba nemáme standardně obory učitelství 1. stupně se zaměřením na ICT jako to je s HV, VV, TV apod.?
Výuku a přípravu budoucích učitelů na Pedagogických fakultách, kterou jsem si také prošel, považuji za místo, kde by se dal rozseknout gordický uzel inovace českého školství. Velmi záleží na konkrétních lidech a vedení fakult, to co jsem viděl mi ale přijde tragické. Velmi tragické.