Diskuzní fórum https://diskuze.rvp.cz/ |
|
Standard pro informatiku https://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=517&t=16891 |
Stránka 1 z 7 |
Autor: | David Hawiger [ pon 17. led 2011 17:21:03 ] |
Předmět příspěvku: | Standard pro informatiku |
Dobrý den, rád bych měl jasno, jak bude přistupováno ke standardu v oblasti digitálních technologií (kompetencí, gramotnosti ...). Dle mého soudu existují dva přístupy, více či méně se doplňující: - "Informatika" jako vyučovací předmět (osobně bych raději hovořil o jiném názvu, ale budiž) - "ICT kompetence" jako nedílná součást standardů v jiných vzdělávacích oblastech Neřešení této oblasti je dle mého soudu problém a to minimálně v souvislosti s tím, že státní maturita z informatiky patří do "balíku" povinně volitelných zkoušek. Absence standardizovaných výstupů v rámci základního vzdělávání výrazně komplikuje navázání na úroveň středoškolského vzdělávání, které má být zakončenou "celorepublikovou zkouškou". O celospolečenské poptávce po dostatečných "ICT kompetencích" nastupující generace ani nemluvě ... |
Autor: | Janek Wagner [ úte 18. led 2011 13:00:30 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Standard pro informatiku |
Vzhledem k tomu, že žádný návrh standardu pro Informatiku nebyl předložen, a k tomu, že pracovní skupina je převážně ze ředitelů, kde pouze jeden učí ICT, vidím to opravdu černě. |
Autor: | Aleš Vyvial [ stř 19. led 2011 19:06:49 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Standard pro informatiku |
Janek Wagner píše: Vzhledem k tomu, že žádný návrh standardu pro Informatiku nebyl předložen, a k tomu, že pracovní skupina je převážně ze ředitelů, kde pouze jeden učí ICT, vidím to opravdu černě. Vážený kolego, doplňuji komentář. V zadání pracovním skupinám pro přípravu standardu a testování 5. a 9. se mluvilo o testování ICT gramotnosti právě elektronickým způsobem testování (takříkajíc 2 mouchy jednou ranou). A zdálo se, že to má svou logiku. Tím mělo být vše vyřešeno. ICT vyučuji víc než deset let (a to i jako ředitel ![]() Na druhou stranu - a asi budu peskován za to, že jsem to tu napsal - testovat všeobecné znalosti (a v nich i ICT gramotnost) v celé šíří jedním testem objektivně nelze. O tom, zda má standard smysl jako takový se vede diskuse v jiné části fóra - to bych v tuto chvíli nerad komentoval. A i když jsem nadšený fanda ICT, mám pocit, že elektronické testování může být pro některé žáky velkým hendikepem a jejich výsledek v Čj, M a Aj může být do jisté míry zkreslen. Též si v této chvíli nedokážu představit organizaci elektronického testování. Pokud dojde k všeobecné shodě, že standard je potřeba a bude finalizován a následně dojde k testování, budu první, kdo bude iniciovat tvorbu ICT standardu! AV |
Autor: | Janek Wagner [ stř 19. led 2011 19:27:25 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Standard pro informatiku |
Aleš Vyvial píše: V zadání pracovním skupinám pro přípravu standardu a testování 5. a 9. se mluvilo o testování ICT gramotnosti právě elektronickým způsobem testování (takříkajíc 2 mouchy jednou ranou). A zdálo se, že to má svou logiku. Tím mělo být vše vyřešeno. Prosím, pokud takovéto zadání existuje v písemné podobě, zveřejněte ho s uvedením autora. Pokud se o tom jen "mluvilo", kdo něco takového vyslovil? Či kdo takovýto pokyn zadal?
|
Autor: | David Hawiger [ pát 21. led 2011 11:50:48 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Standard pro informatiku |
ad Aleš Vyvial - 19.1.2011 20:06 Troufám si tvrdit, že mám taktéž bohaté zkušenosti s využívání ICT na základních školách (včetně vzdělávání v této oblasti). Nechci se pouštět do křížku. Nicméně jako jeden z těch, který se spolupodílel na tvorbě "Katalogu požadavků pro maturitu z informatiky" bych chtěl podotknout, že pod pojmem "standard" nevidím výhradně "testování", ale především dobře sepsaný "balík" požadavků, který bude tvořit "základnu" pro "test" či jakékoliv jiné ověřování poptávaných výstupních kompetencí. V tomto duchu také nahlížím na zveřejněné ukázkové dokumenty, takže nechci "kriticky hodnotit ![]() Tím nechci říci, že definování standardů účelově v oblasti ICT není na pořadu dne, ba právě naopak. Takže, bude-li vůle a zájem (oboustranná samozřejmě ![]() |
Autor: | Daniela Růžičková [ pát 21. led 2011 14:13:55 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Standard pro informatiku |
Pokud jde o přístup k ICT ve standardech, domnívám se, že problém je dnes už trochu jinde bez ohledu na to, kdy vznikne standard pro vzdělávací obor Informační a komunikační technologie. Demonstruji na ukázce: Ve standardu k ČJL je rozpracován očekávaný výstup ČJL-9-1-08 (využívá základy studijního čtení – vyhledá klíčová slova, formuluje hlavní myšlenky textu, vytvoří otázky a stručné poznámky, výpisky nebo výtah z přečteného textu; samostatně připraví a s oporou o text přednese referát). Každý učitel ICT, který se snaží naplňovat očekávaný výstup ICT-9-2-05 (zpracuje a prezentuje na uživatelské úrovni informace v textové, grafické a multimediální formě), nechce-li ve svých hodinách suplovat učitele českého jazyka, by měl mít možnost se spolehnout na to, že žáci budou schopni vystihnout hlavní myšlenky zamýšleného sdělení, navíc formulované vzhledem k účelu prezentace a publiku. Učitel ČJL by měl v dnešní době vést žáky k tomu, že referát lze přednést i s oporou o digitálně zpracovaný text a multimediální prezentaci. Minimální úroveň dovedností žáků by tedy neměla být výsledkem rezignace na některé požadavky obsažené v očekávaném výstupu, měla by ji spíš určovat obtížnost a rozsáhlost zpracovávaných témat a výchozích textů. Tolik tedy exkurz učitele ICT do ČJL. Z ukázek standardů i z diskusí k nim vesměs vyplývá, že v praxi je stále ještě (navzdory realitě kolem nás) zařazení témat souvisejících s ICT do výuky jednotlivých předmětů vnímáno jako možnost, nikoli jako nutnost. Takto vzniká ten mnohokrát zmiňovaný rozdíl mezi dovednostmi, které žáci potřebují k životu v moderní společnosti a těmi, ke kterým jsou v současné škole vedeni. Více lze k tématu najít v metodické příručce VÚP Gramotnosti ve vzdělávání v části ICT gramotnost. |
Autor: | David Hawiger [ pát 21. led 2011 14:43:31 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Standard pro informatiku |
Ad Daniela Růžičková: 21.1.2011 15:13 (nějak se nám ty hodiny předbíhají ![]() Danielo, oba víme, že tady nejsme ve sporu. Tomu taktéž odpovídá "můj první vstup". Mým problémem je, že já ten katalog "standardů" pro ČJL, Ma ... nemám možnost prostudovat a posoudit, nakolik bude motivující (spíše bych řekl nutící) pro implementaci ICT do běžné výuky. Nebo jsem nějaké zveřejněné dokumenty přehlédl? A k ICT standardům jako takovým ... Pokud se nemýlím, informatika je celá vzdělávací oblast (výtvarka je "jen" část oblasti - prosím bez urážky výtvarkářů). Kdybychom řešili paralelně i standardy ICT, mohli bychom jasně profilovat, co je v kompetenci vyučujícího "informatiky" a čím by se naopak měli zaobírat vyučující jiných předmětů. A to nejen na 2.stupni ZŠ, ale již na 1.stupni. Takto to svádí k úvaze "to my matikáři nebudeme řešit, to se naučí v informatice" ... Navíc stále platí moje důležité upozornění, že informatika je ve společné části maturitní zkoušky. Nechci se rozepisovat o tom, jaké dopady má "absence ICT standardů na ZŠ" právě na smysluplnost této zkoušky. |
Autor: | Daniela Růžičková [ pát 21. led 2011 16:30:28 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Standard pro informatiku |
Mgr. David Hawiger píše: Kdybychom řešili paralelně i standardy ICT, mohli bychom jasně profilovat, co je v kompetenci vyučujícího "informatiky" a čím by se naopak měli zaobírat vyučující jiných předmětů. A to nejen na 2.stupni ZŠ, ale již na 1.stupni. Takto to svádí k úvaze "to my matikáři nebudeme řešit, to se naučí v informatice" ... Navíc stále platí moje důležité upozornění, že informatika je ve společné části maturitní zkoušky. Nechci se rozepisovat o tom, jaké dopady má "absence ICT standardů na ZŠ" právě na smysluplnost této zkoušky. Souhlasím se vším ![]() Není to jednoduché, to uznávám, ale podívejme se na situaci obráceně: učitel ICT nemusí mít dostatečně hluboké znalosti neinformatického předmětu, aby byl schopen kompetentně poradit. Zkráceně: dnes by neměl být potřeba standard Informačních a komunikačních technologií, aby se ICT vzaly v potaz v ostatních vzdělávacích oborech. Vždyť ICT jsou vidět na každém kroku. Ale stejně jako vy, Davide, jsem připravená spolupracovat. ![]() |
Autor: | Dominik Dvořák [ pát 21. led 2011 23:51:25 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Standard pro informatiku |
Dobrý den, zdá se mi, že inspirací by nám mohl být přístup zvolený v nejnovějších standardech v USA (jde o první "celonárodní" standardy, které ovšem nejsou federální, nevytvořila je americká vláda, ale vznikly konsenzem zdola). Jsou tady: http://www.corestandards.org Jsou vytvořeny pro matematiku a "umění komunikace v mateřském jazyce" (English Language Arts, ELA, přibližně naše čeština, ale s jinak nastavenými důrazy). Inspirativní pro tuto diskusi je, že ELA standard má první část (Standard výuky jazyka v hodinách jazyka) má druhou část, která se jmenuje zhruba Standard pro výuku gramotnosti v dějepisu, občanské výchově, přírodovědných a technických předmětech. Jestli tomu dobře rozumím, tak my potřebujeme něco podobného. Buďto to může být Jeden Standard pro ICT dovednosti v ostatních předmětech, nebo to může být rozptýleno v standardu výuky pro ČJ, M, cizí jazyk, atd. ? D. Dvořák |
Autor: | David Hawiger [ sob 22. led 2011 11:44:33 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Standard pro informatiku |
Dominik Dvořák píše: Jestli tomu dobře rozumím, tak my potřebujeme něco podobného. Buďto to může být Jeden Standard pro ICT dovednosti v ostatních předmětech, nebo to může být rozptýleno v standardu výuky pro ČJ, M, cizí jazyk, atd. ? Musím říct, že tento přístup mě nenapadl - jeden ICT standard, který by měl své "informatické" jádro + následně by byl sestaven "balíkem" dalších očekávaných výstupů dle jednotlivých vzdělávacích oblastí, neřku-li vyučovacích předmětů. Přesto si myslím (předpokládám v souladu s Danou), že to rozhodnutí není v kompetenci "učitelů informatiky", ale týmu, který stávající standardy pro jednotlivé předměty připravuje. Chtějí-li si "digitální" kompetence ponechat ve své režii, jenom dobře. Pokud to nepovažují za moudré, ať to jasně deklarují. V takovém případě by však měl být vytvořen prostor pro sestavení "týmu pro informatiku", který by tuto zodpovědnost převzal. Nestane-li se tak, považuji to za velmi velmi nešťastné. |
Stránka 1 z 7 | Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |