Diskuzní fórum https://diskuze.rvp.cz/ |
|
Standard pro informatiku https://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=517&t=16891 |
Stránka 1 z 7 |
Autor: | David Hawiger [ pon 17. led 2011 17:21:03 ] |
Předmět příspěvku: | Standard pro informatiku |
Dobrý den, rád bych měl jasno, jak bude přistupováno ke standardu v oblasti digitálních technologií (kompetencí, gramotnosti ...). Dle mého soudu existují dva přístupy, více či méně se doplňující: - "Informatika" jako vyučovací předmět (osobně bych raději hovořil o jiném názvu, ale budiž) - "ICT kompetence" jako nedílná součást standardů v jiných vzdělávacích oblastech Neřešení této oblasti je dle mého soudu problém a to minimálně v souvislosti s tím, že státní maturita z informatiky patří do "balíku" povinně volitelných zkoušek. Absence standardizovaných výstupů v rámci základního vzdělávání výrazně komplikuje navázání na úroveň středoškolského vzdělávání, které má být zakončenou "celorepublikovou zkouškou". O celospolečenské poptávce po dostatečných "ICT kompetencích" nastupující generace ani nemluvě ... |
Autor: | Janek Wagner [ úte 18. led 2011 13:00:30 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Standard pro informatiku |
Vzhledem k tomu, že žádný návrh standardu pro Informatiku nebyl předložen, a k tomu, že pracovní skupina je převážně ze ředitelů, kde pouze jeden učí ICT, vidím to opravdu černě. |
Autor: | Aleš Vyvial [ stř 19. led 2011 19:06:49 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Standard pro informatiku |
Janek Wagner píše: Vzhledem k tomu, že žádný návrh standardu pro Informatiku nebyl předložen, a k tomu, že pracovní skupina je převážně ze ředitelů, kde pouze jeden učí ICT, vidím to opravdu černě. Vážený kolego, doplňuji komentář. V zadání pracovním skupinám pro přípravu standardu a testování 5. a 9. se mluvilo o testování ICT gramotnosti právě elektronickým způsobem testování (takříkajíc 2 mouchy jednou ranou). A zdálo se, že to má svou logiku. Tím mělo být vše vyřešeno. ICT vyučuji víc než deset let (a to i jako ředitel ) a jsem toho názoru, že ICT gramotnost mezi žáky není ideální (přestože převládá mýtus, že naše děti jsou s ICT přirozeně a aktivně sžity), takže chápu Vaše volání po ICT standardu. Nepodařilo se mi ale vzhledem k výše uvedenému do prvotního návrhu standardu ICT zakomponovat (a upřímně, ani jsem to nijak výrazně nezkoušel, neb "pokyn zněl jasně"). Na druhou stranu - a asi budu peskován za to, že jsem to tu napsal - testovat všeobecné znalosti (a v nich i ICT gramotnost) v celé šíří jedním testem objektivně nelze. O tom, zda má standard smysl jako takový se vede diskuse v jiné části fóra - to bych v tuto chvíli nerad komentoval. A i když jsem nadšený fanda ICT, mám pocit, že elektronické testování může být pro některé žáky velkým hendikepem a jejich výsledek v Čj, M a Aj může být do jisté míry zkreslen. Též si v této chvíli nedokážu představit organizaci elektronického testování. Pokud dojde k všeobecné shodě, že standard je potřeba a bude finalizován a následně dojde k testování, budu první, kdo bude iniciovat tvorbu ICT standardu! AV |
Autor: | Janek Wagner [ stř 19. led 2011 19:27:25 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Standard pro informatiku |
Aleš Vyvial píše: V zadání pracovním skupinám pro přípravu standardu a testování 5. a 9. se mluvilo o testování ICT gramotnosti právě elektronickým způsobem testování (takříkajíc 2 mouchy jednou ranou). A zdálo se, že to má svou logiku. Tím mělo být vše vyřešeno. Prosím, pokud takovéto zadání existuje v písemné podobě, zveřejněte ho s uvedením autora. Pokud se o tom jen "mluvilo", kdo něco takového vyslovil? Či kdo takovýto pokyn zadal?
|
Autor: | David Hawiger [ pát 21. led 2011 11:50:48 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Standard pro informatiku |
ad Aleš Vyvial - 19.1.2011 20:06 Troufám si tvrdit, že mám taktéž bohaté zkušenosti s využívání ICT na základních školách (včetně vzdělávání v této oblasti). Nechci se pouštět do křížku. Nicméně jako jeden z těch, který se spolupodílel na tvorbě "Katalogu požadavků pro maturitu z informatiky" bych chtěl podotknout, že pod pojmem "standard" nevidím výhradně "testování", ale především dobře sepsaný "balík" požadavků, který bude tvořit "základnu" pro "test" či jakékoliv jiné ověřování poptávaných výstupních kompetencí. V tomto duchu také nahlížím na zveřejněné ukázkové dokumenty, takže nechci "kriticky hodnotit " příslušná pdf. Klíčové totiž bude, jak bude poskládán onen "katalog". A zde vidím prostor pro implementaci digitálních kompetencí, zvláště pokud se uvažuje o "testování" prostřednictvím počítačů. Tím nechci říci, že definování standardů účelově v oblasti ICT není na pořadu dne, ba právě naopak. Takže, bude-li vůle a zájem (oboustranná samozřejmě ), jsem připraven přiložit ruku k dílu. Raději bych na úrovni přípravy účelově oddělených standardů pro "ICT", nicméně se nebráním ani matematice (neb jsem ji vystudoval a s určitými přestávkami i vyučoval na ZŠ). |
Autor: | Daniela Růžičková [ pát 21. led 2011 14:13:55 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Standard pro informatiku |
Pokud jde o přístup k ICT ve standardech, domnívám se, že problém je dnes už trochu jinde bez ohledu na to, kdy vznikne standard pro vzdělávací obor Informační a komunikační technologie. Demonstruji na ukázce: Ve standardu k ČJL je rozpracován očekávaný výstup ČJL-9-1-08 (využívá základy studijního čtení – vyhledá klíčová slova, formuluje hlavní myšlenky textu, vytvoří otázky a stručné poznámky, výpisky nebo výtah z přečteného textu; samostatně připraví a s oporou o text přednese referát). Každý učitel ICT, který se snaží naplňovat očekávaný výstup ICT-9-2-05 (zpracuje a prezentuje na uživatelské úrovni informace v textové, grafické a multimediální formě), nechce-li ve svých hodinách suplovat učitele českého jazyka, by měl mít možnost se spolehnout na to, že žáci budou schopni vystihnout hlavní myšlenky zamýšleného sdělení, navíc formulované vzhledem k účelu prezentace a publiku. Učitel ČJL by měl v dnešní době vést žáky k tomu, že referát lze přednést i s oporou o digitálně zpracovaný text a multimediální prezentaci. Minimální úroveň dovedností žáků by tedy neměla být výsledkem rezignace na některé požadavky obsažené v očekávaném výstupu, měla by ji spíš určovat obtížnost a rozsáhlost zpracovávaných témat a výchozích textů. Tolik tedy exkurz učitele ICT do ČJL. Z ukázek standardů i z diskusí k nim vesměs vyplývá, že v praxi je stále ještě (navzdory realitě kolem nás) zařazení témat souvisejících s ICT do výuky jednotlivých předmětů vnímáno jako možnost, nikoli jako nutnost. Takto vzniká ten mnohokrát zmiňovaný rozdíl mezi dovednostmi, které žáci potřebují k životu v moderní společnosti a těmi, ke kterým jsou v současné škole vedeni. Více lze k tématu najít v metodické příručce VÚP Gramotnosti ve vzdělávání v části ICT gramotnost. |
Autor: | David Hawiger [ pát 21. led 2011 14:43:31 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Standard pro informatiku |
Ad Daniela Růžičková: 21.1.2011 15:13 (nějak se nám ty hodiny předbíhají ...) Danielo, oba víme, že tady nejsme ve sporu. Tomu taktéž odpovídá "můj první vstup". Mým problémem je, že já ten katalog "standardů" pro ČJL, Ma ... nemám možnost prostudovat a posoudit, nakolik bude motivující (spíše bych řekl nutící) pro implementaci ICT do běžné výuky. Nebo jsem nějaké zveřejněné dokumenty přehlédl? A k ICT standardům jako takovým ... Pokud se nemýlím, informatika je celá vzdělávací oblast (výtvarka je "jen" část oblasti - prosím bez urážky výtvarkářů). Kdybychom řešili paralelně i standardy ICT, mohli bychom jasně profilovat, co je v kompetenci vyučujícího "informatiky" a čím by se naopak měli zaobírat vyučující jiných předmětů. A to nejen na 2.stupni ZŠ, ale již na 1.stupni. Takto to svádí k úvaze "to my matikáři nebudeme řešit, to se naučí v informatice" ... Navíc stále platí moje důležité upozornění, že informatika je ve společné části maturitní zkoušky. Nechci se rozepisovat o tom, jaké dopady má "absence ICT standardů na ZŠ" právě na smysluplnost této zkoušky. |
Autor: | Daniela Růžičková [ pát 21. led 2011 16:30:28 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Standard pro informatiku |
Mgr. David Hawiger píše: Kdybychom řešili paralelně i standardy ICT, mohli bychom jasně profilovat, co je v kompetenci vyučujícího "informatiky" a čím by se naopak měli zaobírat vyučující jiných předmětů. A to nejen na 2.stupni ZŠ, ale již na 1.stupni. Takto to svádí k úvaze "to my matikáři nebudeme řešit, to se naučí v informatice" ... Navíc stále platí moje důležité upozornění, že informatika je ve společné části maturitní zkoušky. Nechci se rozepisovat o tom, jaké dopady má "absence ICT standardů na ZŠ" právě na smysluplnost této zkoušky. Souhlasím se vším , jen jsem chtěla upozornit na to, že by učitelé neinformatických předmětů měli sami vzít rozum do hrsti, rozhlédnout se kolem sebe, zaznamenat, jak se dnes čte, počítá, měří atd., a začít podle toho učit. Přeci nemůžou čekat, že jim to všechno nalinkuje učitel ICT! Není to jednoduché, to uznávám, ale podívejme se na situaci obráceně: učitel ICT nemusí mít dostatečně hluboké znalosti neinformatického předmětu, aby byl schopen kompetentně poradit. Zkráceně: dnes by neměl být potřeba standard Informačních a komunikačních technologií, aby se ICT vzaly v potaz v ostatních vzdělávacích oborech. Vždyť ICT jsou vidět na každém kroku. Ale stejně jako vy, Davide, jsem připravená spolupracovat. |
Autor: | Dominik Dvořák [ pát 21. led 2011 23:51:25 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Standard pro informatiku |
Dobrý den, zdá se mi, že inspirací by nám mohl být přístup zvolený v nejnovějších standardech v USA (jde o první "celonárodní" standardy, které ovšem nejsou federální, nevytvořila je americká vláda, ale vznikly konsenzem zdola). Jsou tady: http://www.corestandards.org Jsou vytvořeny pro matematiku a "umění komunikace v mateřském jazyce" (English Language Arts, ELA, přibližně naše čeština, ale s jinak nastavenými důrazy). Inspirativní pro tuto diskusi je, že ELA standard má první část (Standard výuky jazyka v hodinách jazyka) má druhou část, která se jmenuje zhruba Standard pro výuku gramotnosti v dějepisu, občanské výchově, přírodovědných a technických předmětech. Jestli tomu dobře rozumím, tak my potřebujeme něco podobného. Buďto to může být Jeden Standard pro ICT dovednosti v ostatních předmětech, nebo to může být rozptýleno v standardu výuky pro ČJ, M, cizí jazyk, atd. ? D. Dvořák |
Autor: | David Hawiger [ sob 22. led 2011 11:44:33 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Standard pro informatiku |
Dominik Dvořák píše: Jestli tomu dobře rozumím, tak my potřebujeme něco podobného. Buďto to může být Jeden Standard pro ICT dovednosti v ostatních předmětech, nebo to může být rozptýleno v standardu výuky pro ČJ, M, cizí jazyk, atd. ? Musím říct, že tento přístup mě nenapadl - jeden ICT standard, který by měl své "informatické" jádro + následně by byl sestaven "balíkem" dalších očekávaných výstupů dle jednotlivých vzdělávacích oblastí, neřku-li vyučovacích předmětů. Přesto si myslím (předpokládám v souladu s Danou), že to rozhodnutí není v kompetenci "učitelů informatiky", ale týmu, který stávající standardy pro jednotlivé předměty připravuje. Chtějí-li si "digitální" kompetence ponechat ve své režii, jenom dobře. Pokud to nepovažují za moudré, ať to jasně deklarují. V takovém případě by však měl být vytvořen prostor pro sestavení "týmu pro informatiku", který by tuto zodpovědnost převzal. Nestane-li se tak, považuji to za velmi velmi nešťastné. |
Stránka 1 z 7 | Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |