Diskuzní fórum
https://diskuze.rvp.cz/

Standard pro informatiku
https://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=517&t=16891
Stránka 4 z 7

Autor:  Mgr. Jan Berki [ pát 11. úno 2011 9:33:48 ]
Předmět příspěvku:  Re: Standard pro informatiku

Dana Martinovská píše:
Nechápu, proč jste přesvědčeni, že nejlépe poradí didaktici z VŠ. Vždyť čerství absolventi ped. fakulty s aprobací informatika za celé studium nikdy neviděli ani programy, které zajišťují na školách matriku a odesílání sběru dat. Na VŠ nevidí ani ostatní tiskopisy pro povinnou dokumentaci školy. To vše musí čerpat až z praxe, ale při té jdou na náslechy a pak odučí požadovaný počet hodin. :(


Milá kolegyně,
nikdo tu přeci netvrdil, že didaktici dovedou poradit nejlépe, ale tvrdím, že mají být součástí expertních skupin. I když si myslím, že by víc "nad věcí" měl být z principu věci právě didaktik.
A na druhou část už reagoval pan Wagner. Dodám jen, že to je otázka obsahu všech studijních programů učitelství v tzv. společném základu, nikoli otázka aprobace.

Autor:  Filip Vaculík [ sob 12. úno 2011 23:08:27 ]
Předmět příspěvku:  Re: Standard pro informatiku

Dobrý den

Domnívám se, že tak "velké" věci, které se zde mají stavět, by měly stát na hodně dobře postavených základech.

Pokud někdo uvede tuto rozpravu slovy,
"rád bych Vás touto cestou oslovil s žádostí o spolupráci při diskuzi o konkrétní podobě standardů pro žáky 5. a 9. tříd základních škol."
musím se zeptat, co se standardem pro výuku žáků na prvním stupni a co výuka ICT žáků v MŠ?

A zajdu ještě dál.
Čeho chceme vzděláváním dosáhnout?

Jestliže je primárním cílem ekonomický blahobyt, proč nemáme předmět primárně rozvíjející finanční inteligenci?

Jestliže je primárním cílem šťastný život, proč zde není důležitý předmět, pomáhající žákům získat otěže k jejich vlastnímu životu. Předmět ve kterém se kromě rozvoje sociální a emoční inteligence budou seznamovat s tím, jak obrovskou moc nad svým životem má každý jedinec?

Co je podle lidí, kteří to zde řídí primární cíl?
Myslím, že pokud není jasně určeno tohle, to ostatní se hledá špatně.

Jakmile bude jasný hlavní cíl, bude o poznaní jednodušší odpovědět na otázku:
Čeho chceme výukou ICT dosáhnout?

Učím na první stupni ZŠ.
Momentálně na výuku ICT pohlížím jako předmět, kde žáky seznamuji s možnostmi ICT a učím je pracovat s nástroji, které pak používají v dalších předmětech a mimo školu.
Větší důraz kladu na obecné principy, než na zvládnutí práce s konkrétním programem. Mezi tím se jim snažím předat pár drobností, které leží za oblastí ICT a které pro ně mohou mít mnohem větší přínos.

K testování:
Žiji s tím luxusem, že nemusím žáky známkovat. Máme slovní hodnocení, ke kterému přistupuji spíše neformálně.
Výuku se snažím stavět na zábavných praktických úkolech a žáci mají ihned zpětnou vazbu, zda jim daná činnost jde, a nebo zda potřebují pomoci. Testování teoretických znalostí jsem kdysi, při výuce na druhém stupni, dělal. Víceméně však pro to, abych mohl "objektivně" žáky ohodnotit známkou. Ve skutečnosti si nemyslím, že splnění nějakého ABCD testu má větší vypovídající hodnotu. Leda že bych chtěl testovat šikovnost žáků se naučit nějaké informace nazpaměť, připravit si a použít taháky a podobně.

V testech vidím nástroj, který může být užitečný, pokud se k němu bude přistupovat jiným způsobem. Pokud testy, tak nikoliv pro výstupní hodnocení, ale jako nástroj zpětné vazby pro žáka/učitele.
S tímto posunem přístupu k testům může plnit i funkci srovnávací.
Obojí ovšem anonymně.

A abych jen neteoretizoval, aktuálně pracuji s následujícími tématy:

Kód:
1. třída
- základy práce s PC, zapínání, vypínání
- co u počítače nebo s počítačem nedělat
- ovládání myši, programy na procvičení ovládání myši
- ovládání klávesnice, znaky s diakritikou
- práce s grafickými programy pro děti
- porozumění a ovládání grafického uživatelského prostředí operačního systému

2. třída
- hlubší porozumění prostředí operačního systému
- základy práce s textovými editory
- práce s vektorovými grafickými editory
- tvorba animací
- základy editace zvuku

3. třída
- opakování a rozšiřování předchozích znalostí
- systémové nástroje
- principy fungování HW
- základní údržba HW

4. třída
- hlubší porozumění správě souborů a složek
- třídění dat do vlastní struktury
- fungování Internetu
- služby na Internetu
- elektronická pošta a užívání emailového klienta
- instant messaging, sociální sítě
- hlasová komunikace po Internetu
- editace webových stránek

5. třída
- prohloubení a ověření získaných znalostí
- práce v tématických skupinách zaměřených na:
-- grafiku, audio tvorbu, programování, HW, správu SW, tvorbu webových
stránek, ....

Témata opakující se ve všech ročnících
- správné držení těla, správné používání sluchátek, myši, ergonomie
- zdravotní rizika dlouhodobé práce s PC
- bezpečnost na Internetu
- pojmy z oblasti ICT
- vyhledávání na Internetu a hodnocení nalezených informací
- seznamování s výukovými programy pro danou třídu
- práce s grafickými a textovými editory
- základy tvorby programů

Autor:  RNDr. Pavel PEŠAT Ph.D. [ ned 13. úno 2011 0:30:12 ]
Předmět příspěvku:  Re: Standard pro informatiku

Filip Vaculík píše:
Dobrý den

Domnívám se, že tak "velké" věci, které se zde mají stavět, by měly stát na hodně dobře postavených základech.

Pokud někdo uvede tuto rozpravu slovy,
"rád bych Vás touto cestou oslovil s žádostí o spolupráci při diskuzi o konkrétní podobě standardů pro žáky 5. a 9. tříd základních škol."
musím se zeptat, co se standardem pro výuku žáků na prvním stupni a co výuka ICT žáků v MŠ?

A zajdu ještě dál.
Čeho chceme vzděláváním dosáhnout?



Standardy pro 5. třídu pokrývají výsledky vzdělávání za celý první stupeň. Naprosto souhlasím s tím, že je třeba ICT znalosti a dovednosti budovat postupně, zřejmě už od mateřské školy. Jenže teď je třeba formulovat standardy pro ZŠ a to tak, aby nebyly v příliš velkém rozporu s možnými výstupy předškolního vzdělávání. Nechci se zde příliš vyjadřovat k testování - pro vlastní potřebu učitele a potřebu žáků a jejich rodičů zřejmě není nezbytné. Považuji ho však za velmi vhodné pro vzájemné srovnání škol. Když jsem si přečetl, co učíte, zaradoval jsem se. Kéž by to tak bylo všude. Je totiž mnoho škol a učitelů a učitelek, jejichž příspěvky zde nenajdete a kteří jsou rádi, že se o výsledky jejich výuky pokud možno nikdo nezajímá. Někteří jiní se sice zajímají, ale aby zvládli na prvním stupni to, co vy, museli by se ještě učit, učit, učit... Proto je testování dobrý indikátor MINIMÁLNÍ úrovně - iniciativě se meze nekladou, ale je třeba, aby žáci uměli ALESPOŇ něco a neměli jen komptence zapnout počítač. Čeho chceme výukou ICT dosáhnout - myslím, že dobré představy jsou formulovány v článku D. Růžičkové o informační gramostnosti viewtopic.php?p=38047#p38047. A na tom je třeba systematicky pracovat od předškolního vzdělávání až po maturitu (a samozřejmě i dále na VŠ, ale to sem tak úplně nepatří s výjimkou ICT vzdělávání budoucích učitelů, kteří své žáky k získání té ICT gramotnosti postupně vedou).

Autor:  RNDr. Pavel PEŠAT Ph.D. [ ned 13. úno 2011 0:48:54 ]
Předmět příspěvku:  Re: Standard pro informatiku

Kateřina Fialová píše:
Kolik máte hodin hudebky? Taky jenom dvě? Pak pro mě je důležitější s nimi nacvičit orchestrální čtyřhlas před videoukázkami. Ale to určitě bude záležet na tom, kolik dětí (a jejich rodičů)se vám před tím podařilo motivovat ke hře na hudební nástroje. Kdyby mi děti nehrály, asi bych taky přemýšlela jinak.


Samozřejmě, živá hudba a muzicírování jsou skvělé. Ale v moderním světě se třeba ukládání a zpracování nahrávek té živé hudby už bez počítačů neobejde. Takže když říkáte "A" živé hudbě, mělo by zaznít také "B" - počítačová kompozice, editace nahrávek... To je ovšem třeba umět nejen z hudebního hlediska, ale také z hlediska řemeslného zvládnutí příslušných ICT.

Autor:  Filip Vaculík [ ned 13. úno 2011 4:37:05 ]
Předmět příspěvku:  Re: Standard pro informatiku

Zdroje, jakými jsou například:
považuji za dobrý odrazový můstek pro další postup. Především se mi na nich líbí, že jdou za hranici ICT a zabývají se "smyslem". Ačkoliv s některými detaily nesouhlasím, byl bych rád, kdybych se s podobnou snahou "věc uchopit", setkával na více místech.

Sleduji několik indikátorů, které mi napovídají jaký je stav přístupu ke vzdělávání u lidí, kteří naši společnost vedou.
Například:
Zákonné vymezení a usnadnění užití audiovizuálních děl pro výukové účely.
Podpora organizací a jedinců, kteří se ve svém volném čase a na své náklady podílí na zlepšování situace ve vzdělávání.
Omezení financování projektů bez odpovídajícího efektu a přesun těchto prostředků do projektů, které svou smysluplnost každodenně prokazují.

RNDr. Pavel PEŠAT, Ph.D. píše:
Nechci se zde příliš vyjadřovat k testování - pro vlastní potřebu učitele a potřebu žáků a jejich rodičů zřejmě není nezbytné. Považuji ho však za velmi vhodné pro vzájemné srovnání škol.


Obávám se, že tento přístup by mohl být, v našem nevyzrálém vzdělávacím prostředí velmi destruktivní.
Stejná negativa, jaké má testování žáků, může mít i testování a "de facto" hodnocení škol. Ovšem v mnohem větším měřítku.

Domnívám se, že tím, kdo by měl znát situaci na škole, být schopen rozpoznat slabé stránky jednotlivých pedagogů a pomoci ke zlepšení, je ředitel školy a ve vyšším měřítku školní inspekce. Bohužel, to co členy školní inspekce nejčastěji zajímá jsou správně vyplněné dokumenty. Nejspíš je to pro to, že taková věc se snadno kontroluje a hodnotí, na rozdíl od mnohem méně uchopitelných věcí jako je třeba vedení výuky. Také je jednodušší říkat, "tady ten papír je špatně, protože proškrtnutí má být z levého horního rohu do pravého dolního, a vy to máte obráceně", než hodnotit jak učitel motivuje žáky a jak vhodně používá ICT prostředky.

Pokud se z testování stane hodnocení, stane se z prostředku podpory vzdělávání a zpětné vazby cíl vzdělávání. Začne být důležitější, aby žáci dosáhli dobrých výsledků v testu, než aby se naučili používat prostředků ICT. Toť můj názor.
Pokud tedy chceme hodnotit školy, nechť je v podobném vztahu školní inspekce a školy, jako jsou žáci a učitel. Díky znalosti svých žáků nepotřebuji testy, abych věděl o tom kde jsou, s čím se potýkají, kde potřebují povzbudit a kde potřebují popohnat. Navíc tu máme indikátory, které mohou školy použít a nejsou to testy:

RNDr. Pavel PEŠAT, Ph.D. píše:
Je totiž mnoho škol a učitelů a učitelek, jejichž příspěvky zde nenajdete a kteří jsou rádi, že se o výsledky jejich výuky pokud možno nikdo nezajímá. Někteří jiní se sice zajímají, ale aby zvládli na prvním stupni to, co vy, museli by se ještě učit, učit, učit...


Mou výhodou je, že se o oblast ICT zabývám většinu života. V průměru denně věnuji 5 hodin osobnímu rozvoji (a i tak mi to přijde málo). 5 hodin denně si mohu dovolit, protože ve škole nemám plný úvazek. Živí mě poradenství, správa a programování pro komerční firmy. Také pro to, že mám dobré rodinné zázemí.
I přes to mě hryže svědomí a vím, že má výuka by mohla být lepší, bohatší, zábavnější, efektivnější, kdybych se mohl věnovat jen rozvoji v této oblasti a tvorbě příprav.

Nezlobil bych se tedy na učitele, že v některých oblastech nedrží krok. Zlobil bych se, pokud se zatvrzele nechtějí pohnout ani o píď vpřed. Zlobím se na vedení našeho státu, že lije peníze do nesmyslných projektů, o kterých se dopředu ví, že dopadnou špatně, nejen pro to, že mají špatně nastaveny vstupní a výstupní parametry a minimální kontrolní mechanismy. Zlobím, se že konkrétní lidé, kteří o věcech rozhodují, neposlouchají jiné, kteří mají rozsáhlé zkušenosti z praxe. Zlobím se že honba za penězi má navrch nad morálkou a grantokopectví se dostalo tak daleko, že už se považuje za legitimní způsob osobního obohacení.

Mnoho lidí, kteří by tuto oblast mohli posunout dál ztratilo chuť to dělat, protože to stojí dost energie i bez toho, aby jim někdo házel klacky pod nohy a ponižoval je. Uzavřeli se do své ulity, byť se stále pro své žáky snaží připravit co nejlepší výuku, nemají potřebu se o svou práci podělit.

Také jsem byl od dob Indoše zalezlý. Zrušení pedagogických center nebo uzemnění Domu zahraničních služeb tomu jen napomohlo.
V poslední době však sytě červená barva několika indikátorů malinko pobledla, tak jsem zkusmo vystrčil tykadla.

Snad nastal obrat k lepšímu. Nerad bych strávil život bojem s vládními mlýny.

Autor:  Kateřina Fialová [ ned 13. úno 2011 7:57:39 ]
Předmět příspěvku:  Re: Standard pro informatiku

RNDr. Pavel PEŠAT, Ph.D. píše:
Kateřina Fialová píše:
Kolik máte hodin hudebky? Taky jenom dvě? Pak pro mě je důležitější s nimi nacvičit orchestrální čtyřhlas před videoukázkami. Ale to určitě bude záležet na tom, kolik dětí (a jejich rodičů)se vám před tím podařilo motivovat ke hře na hudební nástroje. Kdyby mi děti nehrály, asi bych taky přemýšlela jinak.


Samozřejmě, živá hudba a muzicírování jsou skvělé. Ale v moderním světě se třeba ukládání a zpracování nahrávek té živé hudby už bez počítačů neobejde. Takže když říkáte "A" živé hudbě, mělo by zaznít také "B" - počítačová kompozice, editace nahrávek... To je ovšem třeba umět nejen z hudebního hlediska, ale také z hlediska řemeslného zvládnutí příslušných ICT.


No budiž, ale mi tu hovoříme o základní škole! Máte pocit, že všechno musí umět děti hned? Co budou dělat na střední škole?

Autor:  Janek Wagner [ ned 13. úno 2011 9:41:41 ]
Předmět příspěvku:  Re: Standard pro informatiku

Kateřina Fialová píše:
No budiž, ale mi tu hovoříme o základní škole! Máte pocit, že všechno musí umět děti hned? Co budou dělat na střední škole?
Já tedy nevím, ale synci před více než deseti lety měli u PC připojené klávesy a příslušný software zvládli sami ve věku cca 10 a 15 let. Na housle a flétnu chodili samozřejmě na ZUŠ ;-) Na střední škole bylo už tenkrát pozdě.

Autor:  Kateřina Fialová [ ned 13. úno 2011 10:04:31 ]
Předmět příspěvku:  Re: Standard pro informatiku

No, a jsme u toho. To je nikdo ve škole neučil. Naučili se to sami, protože chtěli. A my tady mluvíme o standardech.

Autor:  RNDr. Pavel PEŠAT Ph.D. [ ned 13. úno 2011 10:34:07 ]
Předmět příspěvku:  Re: Standard pro informatiku

Kateřina Fialová píše:
No, a jsme u toho. To je nikdo ve škole neučil. Naučili se to sami, protože chtěli. A my tady mluvíme o standardech.


Aha, a mohla byste upřesnit, co vše se mají děti naučit, protože samy chtějí? Nové technologie se učí samy, protože samy chtějí a pozorováním reality zjistily, že to k něčemu potřebují. To, co nepozorují, že by potřebovaly a uplatnily, to je třeba učit ve škole? Tak nějak to vypadá s výukou k rodičovství...

Autor:  Janek Wagner [ ned 13. úno 2011 10:35:02 ]
Předmět příspěvku:  Re: Standard pro informatiku

Kateřina Fialová píše:
No, a jsme u toho. To je nikdo ve škole neučil. Naučili se to sami, protože chtěli. A my tady mluvíme o standardech.
Naučili se to sami, protože jim nic jiného nezbylo. Tohle jsme je měli a máme učit právě na základce.

Stránka 4 z 7 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/