Markéta Olbertová píše:
Dobrý den, v zásadě s testy souhlasím, i když také mi vadí,že nejsou měřeny vstupy a studijní předpoklady žáků. Myslím, že v tomto ohledu vyhovují testy SCIO, které porovnávají obecné studijní předpoklady s tím, jak škola rozvíjí potenciál jednotlivých žáků v dalších předmětech. Jak budou při testování zohledňováni žáci se speciálními vzdělávacími potřebami, žáci integrovaní apod? Myslím, že školy by měly být inkluzivní, podporovat žáky s různou mírou nadání, žáky s postižením, ale v případě testování je toto problematické.
Dobrý den, komerční firmy mají velkou zkušenost a náskok před veřejným sektorem, což je poměrně obvyklý jev. Přesto i stát už pracoval na ověřování znalostí žáků v 5. a 9. ročnících v letech 2004-2008. Je škoda, že politici tehdy projekt zastavili, ten ztracený čas chybí a teď se pracuje poněkud hekticky.
Přesto nemohou testy nabízené na trhu v současné době splnit účel, o který jde standardům a testování. (Tím neříkám, že nejsou užitečné.) Cílem práce, o které teď diskutujeme, je zjišťovat absolutní úroveň znalostí českých žáků. Zhoršujeme se ve srovnání s mnoha státy světa, a to i ve srovnání s některými zeměmi v našem regionu. Pro pedagogy je cenná informace, že škola A je lepší než škola B, nebo že žák X se proti loňsku výrazně zlepšil. Ale z toho stále ještě nevíme, zda dejme tomu deváťáci ve školách A a B umějí dost anglicky nebo znají dost matiky, aby zvládli studium na průmyslovce či gymnáziu.
Odkazuji opět na doporučení expertů ve zprávě McKinsey:
"Ačkoli školy používají testovací služby soukromých poskytovatelů, tyto testy většinou nehodnotí absolutní úroveň znalostí a dovedností a testů se neúčastní všechny školy. Současná praxe, kdy se měří relativní výsledky škol nebo studentů, neumožňuje identifikovat studenty pod určitou minimální úrovní zvládnutí dané dovednosti a trendy absolutních výsledků lze odhadovat jen obtížně. Jeden komerční poskytovatel testů v rozhovoru uvedl, že jeho společnost by na
posouzení absolutní úrovně znalostí a dovedností potřebovala definici standardů, vůči kterým by se znalosti studentů mohly poměřovat."
D. Dvořák