Jak pročítám poslední stránky diskuse, rozhodně by stála za zamyšlení otázka pana Janka Wagnera, zda je dominatním faktorem neúspěchu našeho školství podfinancování nebo chybný management (na všech úrovních).
Ponámka pana Zdeňka Sotoláře: “Tedy připravované standardy a testy odhalí školy, které si ohlídaly pouze dno. Někdy lépe, někdy hůře, ale vždy pouze dno. I ten nejlepší výsledek bude hlásat, my jsme u dna. Stačí to? Neměli bychom vykouknout nad hladinu?”
Rozhodně souhlasím, proto hlasuji pro to, aby testy pokryly přinejmenším celou klasickou klasifikační stupnici (někde výše v této diskusi se to probíralo). Pokud by se zvítězila varianta testů “dno”, daly by se vytipovat alespoň školy/učitelé/metody/učebnice, které si dovedou nejlépe poradit s těmi nejslabšími žáky. Ale připadá mi to málo efektivně vynaložené úsilí a peníze.
Teď jsem se opakovala, pan Dominik Dvořák promine
. To že nikdo nehodlá bránit bránit v šíření příkladů dobré praxe je sice dobrá zpráva, ale ještě lepší zpráva by byla, kdyby zvítězily tendence šíření příkladů dobré praxe napomáhat. Identifikovat ty dobré a špatné školy a zprostředkovávat komunikaci mezi nejlepšími a slabými školami podobného typu (s podobnou sociální skladbou, s podobným zaměřením).
Nemám nic proti formulování přesných požadavků na výstupy ve vzdělávání, ale nějak mi chybí vize, jak těchto výstupů reálně dosáhovat. Tím, že dáme požadavky tak nízké, že vetšina škol je splňuje už nyní? Nemám ani nic proti vyhledávání “nejslabších článků řetězu.” Jen se domnívám, že máme na mnohem víc.
Mimochodem, za výborný, shrnující, inspirující považuji následující článek
http://clanky.rvp.cz/clanek/o/z/10289/B ... ENIM.html/Autor zde mj. Uvádí “Nelze prokázat ani vliv existence plošného testování. Mezi zeměmi, které ho používají, a zeměmi, které ho nepoužívají, není ve výsledcích statisticky významný rozdíl.”
Nemyslím si, že testování samo o sobě by zlepšilo vzdělanost, ale pokud budou testy promyšleně sestaveny, vidím v tom dobrý nástroj pro zhodnocení skutečného stavu našeho školství, pro porovnání různých přístupů v kontextu různorodosti žáků. Pokud bude promyšleně prováděno a hlavně z různých úhlů pohldedu vyhodnocováno, vidím v něm výborný diagnostický nástroj, nikoli však léčbu. Bene dignosticur, bene curatur
.