Kdyby to bylo tak jednoduché, že by stačilo vrátit se k VP Základní škola! Jenže problém vznikl už někde trochu hlouběji. První katastrofální zprávy přinesly už výsledky TIMSS v roce 1999, a další pak TIMSS 2007. Ostatně i děti, které "změřila" PISA 2009, byly vzdělávány v naprosté většině případů podle VP ZŠ. Konečně výsledky čtenářské gramotnosti jsou špatné od doby, kdy jsme vstoupili do mezinárodních srovnávání.
Takže ono bylo potřeba něco změnit. Souhlasím ale s Vámi, že se často měnily věci, které fungovaly, a neměnily věci, které se měnit měly. Ale změny jsou nutné.
Teď k tomu měření vstupů. Taky máte pravdu, že by bylo nespravedlivé srovnávat školy bez ohledu na to, jaké nabírají žáky. Fakt je ten, že s testy jsou spojena přehnaná očekávání, která nelze jedním testem naplnit. Sám bych si přál, aby standardy a testy sloužily tomu, aby se pomoc a podpora zacílily do škol, kde se nedaří dostat žáky ani na minimální úroveň. Měly by sloužit hodnocení celého systému - jde o to, aby rok od roku v České republice ubývalo škol, v nichž mnoho žáků nezvládne ani tento záměrně jednoduchý test. Není důležité, které školy to jsou (a není nutné to zveřejňovat). Je důležité, aby jich bylo co nejméně.
D. D.