Umím odpovědět jen na něco.
Janek Wagner píše:
1. Je zhoršování v testech PISA dlouhodobý trend nebo jen důsledek přípravy reformy?
Data jsou tady, na stranách 35-36.
http://www.uiv.cz/soubor/4391Třeba za čtenářskou gramotnost jsou bodové hodnoty výsledků takovéto: 2000 - 492, 2003 - 489, 2006 - 483, 2009 - 478 (mezinárodní průměr byl na začátku 500).
Janek Wagner píše:
Po kolika letech po zahájení reformy můžeme očekávat změny ve výsledcích PISA?
Ve světle předchozích dat je pozoruhodné toto:
"V RVP ZV pojem čtenářské gramotnosti nepoužívá. (...) Závisí jen na škole nebo na jednotlivém vyučujícím, za jak významnou čtenářskou gramotnost považuje, jak jí rozumí, co v ní vidí, které složky čtenářské gramotnosti chce a umí u žáků rozvíjet. (...) Čtenářská gramotnost se zatím v RVP ZV neobjevuje v pozici komplexního a dlouhodobého vzdělávacího cíle. atd. atd." Takže, proč by měla reforma v této oblasti přinést nějaké změny?
Citát pochází odsud:
http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2010/02/Gramotnosti-ve-vzd%C4%9Bl%C3%A1v%C3%A1n%C3%AD1.pdfJanek Wagner píše:
Byla příprava reformy v letech 2006-9 spojena s plošnou odbornou přípravou učitelů na ni a následnou metodickou podporou?
Vydatně se čerpaly fondy ESF a bylo to před hospodářskou krizí. Jediné, co Vám mohu odpovědět, je, že nikdy v blízké budoucnosti nebude tolik peněz na přípravu a podporu učitelů, jako bylo teď.
Janek Wagner píše:
Jaké jsou faktory...
Všechny, co uvádíte, a ještě mnohé další. Já se nechci snažit spasit svět ani neumím napravit vše v českém školství (potažmo ve společnosti, ve státní kase atd.). Za smysluplnou považuju i dílčí iniciativu vedoucí k zpřesnění požadavků neboli k formulaci standardů.
D. D.