Diskuzní fórum
https://diskuze.rvp.cz/

Strategie testování
https://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=517&t=16905
Stránka 1 z 18

Autor:  Taťána Majerová [ úte 18. led 2011 9:26:06 ]
Předmět příspěvku:  Strategie testování

Dobrý den, vítám snahy o zavádění standardů ve vzdělávání a následné testování. Aby testování žáků mělo co největší výpovědní hodnotu, domnívám se, že testy by měly obsahovat část úkolů velmi jednoduchých (žákům předem známých typů úloh), část středně obtížných a část velmi obtížných (např. na úrovni olympiád). Od žáků praktických škol by bylo očekávané úspěšné vyřešení testů např. 40%, u žáků běžných škol na 70% a žáci škol zaměřených na daný předmet spolu se žáky mimořádně nadanými by mohli dosáhnout na 90%.
Analogicky funguje mezinárodně uznávaná zkouška z angličtiny TOEFL - nedovíte se udělal/neudělal, ale dovíte se počet získaných bodů. Některé VŠ a zaměstanavatelé se spokojí s výsledkem 200 bodů, na jiné pozice je třeba získat třeba 600bodů. Tento systém motivuje všechny - i ti nejslabší mají na to, aby na dané úrovni uspěli. Na druhou stranu i ti nejlepší se musí snažit, aby dosáhli co nejlepších výsledků. Každý má stejné šance. Žákovi praktické školy nikdo nebrání získat 100% v testu.


Pokud jde o testování na počítači, domnívám se, že dnešní děti s tím nemají problém. Výjimku mohou představovat žáci waldorfských škol, kde se technickým pomůckám programově vyhýbají.

Autor:  Dominik Dvořák [ úte 18. led 2011 11:23:53 ]
Předmět příspěvku:  Re: Strategie testování

Dobrý den,
existují různé strategie testování a každá má své výhody (a nevýhody).

Mojí hlavní motivací při práci na těchto standardech byla zahraniční zkušenost, že decentralizace vzdělávání (například decentralizace tvorby kurikula - přenesení odpovědnosti na školy) obvykle nejvíc ohrožuje ty nejslabší. Konkrétně třeba děti žijící v "neprosperujících" částech země. Jak já chápu tyto standardy, mají pomoci, aby všude bylo jasné minimum. Usnadní to také přechody mezi školami apod. Z toho vychází i koncepce testů, zaměřených na ohlídání úrovně "dna".
Nad tím je ponechán velký prostor pro to, k jakému "stropu" chtějí jednotlivé školy své žáky dovádět. Cena za to je, že takovýto test se příliš nehodí pro výběr studentů na gymnázia.

Testování se bude týkat mladších žáků, než jací obvykle procházejí testy, o kterých mluvíte. Test proto nemůže být příliš obsáhlý, a asi nebude obsahovat úlohy různé náročnosti, když při tom má trochu reprezentativně pokrýt aspoň "jádro" dovedností či vědomostí. Pro mnoho žáků bude tím pádem dost lehký.

To vše platí za předpokladu, že bude platit politická shoda v tom, že prioritním účelem standardu a případného testování je udělat něco pro to, aby se dále nezvyšoval počet dětí, které si v základní škole neosvojí ani základní úroveň dovedností pro život a další vzdělávání.

Dominik Dvořák

Autor:  Roman Ziegler [ úte 18. led 2011 14:38:56 ]
Předmět příspěvku:  Re: Strategie testování

Dobrý den, i já vítám snahy o zavedení standardů, ovšem domnívám se, že tato cesta patří k těm horším. Měří výstupy, ovšem nikoliv vstupy. Jak lze pracovat s údaji, které budou sbírány ze širokého spektra elitních škol a škol s 80 % žáky ze sociálně málo podnětného prostředí? Jak porovnávat výsledky z centrální Prahy a z Mostecka či Ostravska? Vždyť již vstupy jsou zcela jiné. Můžeme pak říci, kde je lepší pedagog? A nedejbože, aby pak nějaká hlava pomazaná z výsledků činila závěry finančního či jiného rázu. Obávám se, že takovéto testování povede k další polarizaci základních škol a k dalšímu rozevírání nůžek.
Myslím, že mnohem přínosnější by bylo říci si pravdu do očí - reforma v současné podobě je mizerně provedená a nepřinesla to, co jsme si představovali. Vraťme se k jednotným standardům již na úrovni osnov - ušetříme tím další velké množství finančních prostředků. Vždyť většina škol stejně vychází z osnov Základní školy a změny, které byly provedeny, šly provést i v rámci těchto osnov.
Ano, je těžké říci si narovinu, že úsilí mnoha lidí přijde vniveč, ale pořád máme šanci zabrzdit vlak, který jede po slepé koleji - dříve, než skončí někde v polích zaseknutý na další léta.

Autor:  Dominik Dvořák [ úte 18. led 2011 14:53:23 ]
Předmět příspěvku:  Re: Strategie testování

Kdyby to bylo tak jednoduché, že by stačilo vrátit se k VP Základní škola! Jenže problém vznikl už někde trochu hlouběji. První katastrofální zprávy přinesly už výsledky TIMSS v roce 1999, a další pak TIMSS 2007. Ostatně i děti, které "změřila" PISA 2009, byly vzdělávány v naprosté většině případů podle VP ZŠ. Konečně výsledky čtenářské gramotnosti jsou špatné od doby, kdy jsme vstoupili do mezinárodních srovnávání. :(
Takže ono bylo potřeba něco změnit. Souhlasím ale s Vámi, že se často měnily věci, které fungovaly, a neměnily věci, které se měnit měly. Ale změny jsou nutné.

Teď k tomu měření vstupů. Taky máte pravdu, že by bylo nespravedlivé srovnávat školy bez ohledu na to, jaké nabírají žáky. Fakt je ten, že s testy jsou spojena přehnaná očekávání, která nelze jedním testem naplnit. Sám bych si přál, aby standardy a testy sloužily tomu, aby se pomoc a podpora zacílily do škol, kde se nedaří dostat žáky ani na minimální úroveň. Měly by sloužit hodnocení celého systému - jde o to, aby rok od roku v České republice ubývalo škol, v nichž mnoho žáků nezvládne ani tento záměrně jednoduchý test. Není důležité, které školy to jsou (a není nutné to zveřejňovat). Je důležité, aby jich bylo co nejméně.

D. D.

Autor:  Mgr. Zdeněk Sotolář [ úte 18. led 2011 17:03:32 ]
Předmět příspěvku:  Re: Strategie testování

Dvořák píše: Jak já chápu tyto standardy, mají pomoci, aby všude bylo jasné minimum. Usnadní to také přechody mezi školami apod.

Nejjednodušší přechod mezi školami zajistí skutečnost, že všichni všude budou dělat v téže chvíli totéž. Nestačí standard pro 5. a 9. ročník, ale standard pro všechny ročníky všech předmětů. Tam chceme dojít?

Autor:  Mgr. Hana Pilařová [ úte 18. led 2011 18:30:05 ]
Předmět příspěvku:  Re: Strategie testování

Mgr. Zdeněk Sotolář píše:
Nejjednodušší přechod mezi školami zajistí skutečnost, že všichni všude budou dělat v téže chvíli totéž. Nestačí standard pro 5. a 9. ročník, ale standard pro všechny ročníky všech předmětů. Tam chceme dojít?

K čemu jinému povede doporučený ale závazný modelový ŠVP?

Autor:  Roman Ziegler [ úte 18. led 2011 22:06:12 ]
Předmět příspěvku:  Re: Strategie testování

Dobrý večer,
pokud jde o čtenářskou gramotnost, je jasné, že české děti musely končit špatně, neboť nic takového se v podstatě nejen neučilo, ale de facto to byl zcela nový obor, neboť dříve se v českém jazyce (ani v jiných předmětech) nevěnovala prakticky žádná pozornost.
Bohužel reforma nezměnila pojetí češtiny na ZŠ, jen je rozšířila. Stále po dětech chceme, aby poznaly doplněk, aby jim byl jasný rozdíl mezi vedlejší větou příslovečnou podmínkovou a příčinnou, klademe důraz na správné psaní i/y v milionu výjimek, ale k tomu jsme onu čtenářskou gramotnost. Ale děti nemají šanci vše vstřebat a učitelé nemají šanci v současném počtu hodin vše probrat. Je tedy třeba buď navýšit počet hodin (což mimochodem není zcela nelegitimní ani nelogické), nebo zcela pozměnit koncepci výuky českého jazyka - ostatně původně o tom měla být reforma, ale pohříchu nebyla. Přikláním se ke druhé variantě. A pokud jde o to, jak, pak by ona reforma musela být hluboká a bolestná:
1. Zjednodušit výuku písma - což se děje nyní pokusně - děti se učí 4 typy písma, přičemž psací písmo prakticky nevyužijí
2. Je třeba citelně zjednodušit gramatiku - to už ovšem překračuje rámec této debaty
3. Přestat navyšovat počet hodin různých výchov, které samozřejmě (pokud nebudeme navyšovat počet hodin celkově) ubírají z koláče hodin Čj a M.
4. Naučit učitele učit - a ktomu je potřeba naučit vysoké školy učit budoucí učitele


Vím, že toto jsou myšlenky diskutabilní, ale nyní snad konečně začíná diskuze, která měla proběhnout před 6 - 7 roky. Pozdě, ale přece.

Roman Z.

Autor:  Taťána Majerová [ stř 19. led 2011 9:16:23 ]
Předmět příspěvku:  Re: Strategie testování

Pokud jde o ohlídání úrovně "dna", potom by možná bylo efektivnější a levnější vytipovat školy, kde je velká koncentrace slabších žáků a pracovat přímo s těmito školami a jejich žáky. V běžných školách zavést něco na způsob dotovaného "doučovacího kroužku" pro velmi slabé žáky (a jistě by se našlo dost škol, kde by toto nebylo potřeba).
Pokud zavedeme plošné testy k "ohlídání úrovně dna", pro většinu dětí a učitelů to bude zbytečná zátěž, stejně jako pro administrativu. Vynikající žák/škola stejně jako lehce podprůměrný žák/škola získá nálepku "prošel". Což nebude příliš motivující pro nikoho. Informační hodnota takových výsledků bude mizivá.

Připadá mi to podobné jako sestavení IQ testu, který bude testovat IQ pouze v rozsahu 60-80. Takovému testu
s obrovskými naklády podrobíme celou populaci a závěrem testu bude,že většina populace má IQ vyšší než 70.

Domnívám se, že naši žáci a učitelé mají na víc.

Autor:  Markéta Olbertová [ stř 19. led 2011 9:36:36 ]
Předmět příspěvku:  Re: Strategie testování

Dobrý den, v zásadě s testy souhlasím, i když také mi vadí,že nejsou měřeny vstupy a studijní předpoklady žáků. Myslím, že v tomto ohledu vyhovují testy SCIO, které porovnávají obecné studijní předpoklady s tím, jak škola rozvíjí potenciál jednotlivých žáků v dalších předmětech. Jak budou při testování zohledňováni žáci se speciálními vzdělávacími potřebami, žáci integrovaní apod? Myslím, že školy by měly být inkluzivní, podporovat žáky s různou mírou nadání, žáky s postižením, ale v případě testování je toto problematické.

Autor:  Dominik Dvořák [ stř 19. led 2011 9:47:45 ]
Předmět příspěvku:  Re: Strategie testování

Roman Ziegler píše:
Dobrý večer,
pokud jde o čtenářskou gramotnost, je jasné, že české děti musely končit špatně, neboť nic takového se v podstatě nejen neučilo, ale de facto to byl zcela nový obor, neboť dříve se v českém jazyce (ani v jiných předmětech) nevěnovala prakticky žádná pozornost.

Vím, že toto jsou myšlenky diskutabilní, ale nyní snad konečně začíná diskuze, která měla proběhnout před 6 - 7 roky. Pozdě, ale přece.

Roman Z.


Myslím, že pan Ziegler velmi dobře vystihl, kde jsou problémy a o čem bychom měli diskutovat. A máme na tu diskusi celý měsíc, že? ;) Bylo by možné odkázat na tento příspovek i ve fóru věnovaném češtině?

Bohužel výsledky českých žáků se zhoršily ve všech oblastech, které v poslední době sledovaly mezinárodní výzkumy - ve školních matematických znalostech (TIMSS 2007), v matematických a přírodovědných kompetencích pro život (PISA 2009) a ve znalostech z oblasti občanské výchovy (ICCS 2009). Současně jsou špatné i postoje žáků ke škole. Takže kromě dlouhodobého problému s koncepcí kurikula češtiny máme ještě nový problém, který se týká asi všech předmětů a může souviset právě s vágním vymezením požadavků (když se podíváte, od roku 1995 se stále rozvolňuje a požadavky jsou čím dál obecněji formulované).
D. D.

Stránka 1 z 18 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/