Diskuzní fórum
https://diskuze.rvp.cz/

Strategie testování
https://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=517&t=16905
Stránka 13 z 18

Autor:  Kateřina Fialová [ ned 06. úno 2011 15:27:23 ]
Předmět příspěvku:  Re: Strategie testování

Dominik Dvořák píše:
Kateřina Fialová píše:
Důležitější je naučit děti věcně argumentovat, shánět podklady a vybrat ty relevantní. Ale to je úkol na celý život. Nechtějme tyto dovednosti po žácích ZŠ. Snad SŠ je to pravé místo.

A tím se zase dostáváme na začátek této diskuse. Co tedy máme a smíme chtít po absolventovi prvního a druhého stupně? To se tu přece snaží kolegové vymezit. Budu Vám velmi vděčen za jakoukoli pozitivní odpověď.

Nevím, jakou odpověď považujete za pozitivní, ale co smíme a máme chtít je jasně řečeno v RVP.

Autor:  Dominik Dvořák [ ned 06. úno 2011 15:38:07 ]
Předmět příspěvku:  Re: Strategie testování

Když se podíváte do diskusí o jednotlivých předmětech, vidíte tam, že to není jasné. Jsme předmětem ostré kritiky, že za týmiž formulacemi RVP vidíme jiné věci než ti, kdo nás kritizují. A to je dobře, protože právě v této diskusi se vyjasňuje, kde jsou formulace RVP příliš široké. Nechci, aby školy učily všechny totéž, ale je důležité, aby se učitelé většinově shodli na minimálním společném průniku toho, co je nutné při přechodu na vyšší stupeň. Při tom se může podařit také odbourat část věcí, kterými jsou děti dnes zatěžovány (možná) zbytečně. Viz diskuse o češtině.

Autor:  Mgr. Zdeněk Sotolář [ ned 06. úno 2011 15:41:23 ]
Předmět příspěvku:  Re: Strategie testování

Kateřina Fialová píše:
Dominik Dvořák píše:
A tím se zase dostáváme na začátek této diskuse. Co tedy máme a smíme chtít po absolventovi prvního a druhého stupně? To se tu přece snaží kolegové vymezit. Budu Vám velmi vděčen za jakoukoli pozitivní odpověď.

Nevím, jakou odpověď považujete za pozitivní, ale co smíme a máme chtít je jasně řečeno v RVP.

To bohužel není. Ale to bychom se vrátili zpět k doplňku a Haškovi.

Autor:  Taťána Majerová [ pon 07. úno 2011 10:43:11 ]
Předmět příspěvku:  Re: Strategie testování

V této diskuse se stále objevují podobná problematická témata a nezodpovězené otázky, které bych se pokusila shrnout:
Pan Dominik Dvořák: “....nezpochybňovat potřebu testovat, ale formu testování.... Tato vláda získala ve sněmovně důvěru s programovým prohlášením, ve kterém počítá s měřením vzdělávacích výsledků.”
Pokud tomu dobře rozumím, je již předem dáno, že jakási forma testování musí proběhnout.

Pan Tomáš Pavlas píše: “Jestliže má testování poskytovat alespoň trochu relevantní data musí akcentovat cíle vzdělávání, které jsou očekávány. Chceme-li dosáhnout nějaké změny, je potřeba tuto změnu jasně zformulovat k ní sestavit test (jde-li to) a ověřit na vzorku před změnou a po ní, jak vše zafungovalo. Ovšem obávám se, že takto se školství neřídí nikde na světě, byť se rád nechám poučit.”

Byly změny, kterých chceme dosáhnout jasně fomulovány? Jakou roli mají hrát standardy?
Na našem školství vidím pozitivní skutečnost, že přes všechny reformní a antireformní pokusy, stále ještě existují školy, které jsou výborné. K jejich identifikaci by bylo možno použít různé sofistikované nástroje (včetně testování), nicméně by úplně postačilo projít si inspekční zprávy. Pak by byla možná jasnější odpověď na otázku, kterou klade pan Dominik Dvořák: “Co tedy máme a smíme chtít po absolventovi prvního a druhého stupně?” Podívejme se, jaké si kladou vzdělávací cíle výborné školy, jaký mají RVP, jaké kladou požadavky na žáky, na učitele, na rodiče, jaké používají metody, učebnice, pomůcky, jaká je sociální skladby žáků, jak pracují s problémovými žáky? Domnívám se, že primárním úkolem by mělo být napomáhání šíření dobré praxe do průměrných a podprůměrných škol. Pokud jde o finanční náklady na šíření dobré praxe a testování, považovala bych za rozumný poměr 5:1. Pokud by většinu financí spolklo testování,bylo by to alarmující.

Pan Janek Wagner: “.... víc než 70 % souhlasí s výrokem: Testy příliš posilují orientaci na znalosti místo rozvoje klíčových kompetencí. Pan Dominik Dvořák : “Pravidelné testování motivuje školy k co nejlepší práci. Na základě výsledků mohou školy přijímat účinná opatření.”
Pokud by testy sloužily výhradně k vyhledávání příkladů dobré praxe, pak by skutečně mohly být motivující. Navíc by úplně stačilo zadávat je v rozhlase, na webu nebo rozeslat e-mailem (třeba společně s metodickým pokynem, jak opravovat), opravit je na domovské škole a celkové výsledky zapsat na web (veřejný nebo neveřejný).
Pokud by se od výsledků testů odvíjelo financování školy nebo přijímání žáků na SŠ, pak by skutečně hrozilo, že se výuka zvrhne v jakési šrocení se na testy a elektronické testování by případným podvodům nezabránilo. Pokud by testovala pouze jedna soukromá, státem vybraná firma, měla by tato firma nestandardně velké kompetence, přístup ke státním penězům a osobním údajům žáků.

Pan Tomáš Pavlas: “Na druhou stranu mezi těmi pár aktivními účastníky této diskuze je většina, které jde určitě hodně o vzdělávání zcela konkrétních dětí.“
Jde spíš o to, v jakém sociálním prostředí budeme žít my i naše děti. Jestli zde budou převládat myslící, inovativní práce schopní lidé (schopní živit i početnou skupinu důchodců) – od akademiků po např. řemeslníky, schopné (a ze školy dovednostmi a vědomostmi vybavené) zařídit si prosperující firmu. Nebo jestli budeme mít skupinu papouškujících lidí s tituly a dělníky, schopné pouze mechanicky plnit příkazy.
Ve školách by se mělo dostat pomoci i žákům sociálně znevýhodněným. Žák s průmerným IQ, který zjistí, že karty byly tak nějak rozdány už před početím, se ve škole velmi brzy přestane snažit a svoje schopnosti časem obrátí proti systému – v lepším případě začne zneužívat sociální dávky, v horším začne krást (podle momentálních možností – v malém nebo ve velkém).

Pokud jde o úvahy pana Dominika Dvořáka:”... rizika současného stavu bez standardů a čí zájmy mohou být spojeny s tlakem na jeho zachování” Domnívám se, že nemusí platit no standards = no changes. Zájmy na efektivní využívání peněz vyčleněných na školství(konkrétní návrhy výše i v předešlých částech diskuse), by měly stát nad všemi partikulárními zájmy. Stát by měl podávat pomocnou ruku (nejen finace, ale zejména know-how) méně úspěšným ředitelům, služby komerčních firem využívat s rozmyslem (zadávat smysluplné zakázky, požadovat kvalitu za rozumnou cenu, dbát na kvalitu uzavíraných smluv – vypověditelnost, ochrana osobních údajů...), zajistit, aby úsilí konkrétních lidí,pracujících na reformách, zapadalo do kontextu ostatních požadovaných (a předem definovaných) změn.

Autor:  Mgr. Zdeněk Sotolář [ pon 07. úno 2011 16:25:18 ]
Předmět příspěvku:  Re: Strategie testování

T.Majerová píše: Pokud tomu dobře rozumím, je již předem dáno, že jakási forma testování musí proběhnout.

Taky si myslím. Diskuse bude jen (zase) zástěrkou: návrhu přece byla vyslovena rozsáhlá podpora. Ostatně to již bylo řečeno na tiskovce MŠMT.

Autor:  Tomáš Pavlas [ pon 07. úno 2011 16:35:03 ]
Předmět příspěvku:  Re: Strategie testování

Mgr. Zdeněk Sotolář píše:
T.Majerová píše: Pokud tomu dobře rozumím, je již předem dáno, že jakási forma testování musí proběhnout.
Taky si myslím. Diskuse bude jen (zase) zástěrkou: návrhu přece byla vyslovena rozsáhlá podpora. Ostatně to již bylo řečeno na tiskovce MŠMT.

Témata této diskuze se opravdu nevztahují k otázce zda testovat či ne. Hlavním námětem celé diskuze jsou standardy, v tomto tématu se snažíme společně s Vámi dobrat stanovisek - "doporučení", která by se měla týkat testování. Toto diskuzní vlákno nevzniklo z podnětu pracovních skupin, to snad ale nebrání tomu, aby Vaše náměty nebyly následně zohledněny.

Autor:  Mgr. Zdeněk Sotolář [ pon 07. úno 2011 17:06:56 ]
Předmět příspěvku:  Re: Strategie testování

Pavlas píše: Témata této diskuze se opravdu nevztahují k otázce zda testovat či ne. Hlavním námětem celé diskuze jsou standardy, v tomto tématu se snažíme společně s Vámi dobrat stanovisek - "doporučení", která by se měla týkat testování. Toto diskuzní vlákno nevzniklo z podnětu pracovních skupin, to snad ale nebrání tomu, aby Vaše náměty nebyly následně zohledněny.

Námětem jsou standardy, ale cílem je podoba testování. Standard = testování? Kdo je pro standardy a kdo pro testování?

V tom právě vidím problém: jakoby standardy byly jen technickou podporou nebo pomůckou plošnému testování. Už to tady někde dokonce zaznělo, že při formulaci indikátorů pošilhávají tvůrci po podobě jejich testování. Obávám se, že standardy budou znehodnoceny tím, že ministerskou objednávkou je spíše to rychlé testování.

Obava, že vznikne blbá znalostní on-line klikačka je příliš veliká.

I když tady třeba vznikne řada návrhů, nakonec se stejně všeho chopí nějaká soukromá velkovýrobna testů, která pak bude určovat obsah vzdělávání. Kdo a jak jí bude koukat pod prsty? Uvažoval někdo o takovém mechanismu?

Autor:  Mgr jaroslav Kotal [ úte 08. úno 2011 23:10:19 ]
Předmět příspěvku:  Re: Strategie testování

Dominik Dvořák píše:
Roman Ziegler píše:
Dobrý večer,
pokud jde o čtenářskou gramotnost, je jasné, že české děti musely končit špatně, neboť nic takového se v podstatě nejen neučilo, ale de facto to byl zcela nový obor, neboť dříve se v českém jazyce (ani v jiných předmětech) nevěnovala prakticky žádná pozornost.

Vím, že toto jsou myšlenky diskutabilní, ale nyní snad konečně začíná diskuze, která měla proběhnout před 6 - 7 roky. Pozdě, ale přece.

Roman Z.


Myslím, že pan Ziegler velmi dobře vystihl, kde jsou problémy a o čem bychom měli diskutovat. A máme na tu diskusi celý měsíc, že? ;) Bylo by možné odkázat na tento příspovek i ve fóru věnovaném češtině?

Bohužel výsledky českých žáků se zhoršily ve všech oblastech, které v poslední době sledovaly mezinárodní výzkumy - ve školních matematických znalostech (TIMSS 2007), v matematických a přírodovědných kompetencích pro život (PISA 2009) a ve znalostech z oblasti občanské výchovy (ICCS 2009). Současně jsou špatné i postoje žáků ke škole. Takže kromě dlouhodobého problému s koncepcí kurikula češtiny máme ještě nový problém, který se týká asi všech předmětů a může souviset právě s vágním vymezením požadavků (když se podíváte, od roku 1995 se stále rozvolňuje a požadavky jsou čím dál obecněji formulované).
D. D.

Já osobně bych nebyl takový skeptický. Ten obsah vlastní není špatný - myslím vzdělávací obsah. Ale způsob - jak se to vyučuje - plně odpovídá výsledkům. Co dnů ve škole se neučí - tím nemyslím prázdniny a svátky - dále úplně zbytečné věci - jako pololetí - proč to vůbec je? Vždyť to i odporuje řadě dokumentů RVP ZV a vyhláškám, pořád se vyrábí nesmyslné tématické plány, pověstné žákovské knížky - od doby Zdeňka nejedlého a mnoho dalších nesmyslů. A pak vyučující nemá čas na vlastní výuku a hlavně didaktiku. Stačí se podívat do různých zemí Asie - co to nosí žáci do školy - jen laptopy a podibně. Co s tím vlastně dělají?
A jenom si uvědomte jednu věc - kde se daří opravdu realizovat ŠVP. Tam - kde se učilo dle jiných osnov - Obecná škola a Národní školy. A proč školy z nich utíkaly? Není zapotřebí objevovat novou Ameriku a chválit pohádky - kde měl císař nové šaty.
Stačí se jen podívat do Polska a nemusíme do Finska.

Autor:  Taťána Majerová [ stř 09. úno 2011 11:24:21 ]
Předmět příspěvku:  Re: Strategie testování

Pan Tomáš Pavlas píše: “Témata této diskuze se opravdu nevztahují k otázce zda testovat či ne. Hlavním námětem celé diskuze jsou standardy, v tomto tématu se snažíme společně s Vámi dobrat stanovisek - "doporučení", která by se měla týkat testování.”

Jenže není jasně řečeno, k čemu by testování mělo sloužit. K vyhledávání nejslabších? Jako náhrada přijímacího řízení?....... Připadá mi to podobné, jako chtít po architektovi návrh domu a neříci mu, zda onen dům má být škola, divadlo, vězení, obytný dům...


Pan Zdeněk Sotolář píše: “I když tady třeba vznikne řada návrhů, nakonec se stejně všeho chopí nějaká soukromá velkovýrobna testů, která pak bude určovat obsah vzdělávání. Kdo a jak jí bude koukat pod prsty? Uvažoval někdo o takovém mechanismu?”

Cituji z úvodu programového plohlášení vlády:“Česká republika se nachází na rozcestí. Buď, obrazně řečeno, zatáhneme za záchrannou
brzdu a zastavíme prohlubování negativních tendencí, zejména zadlužování státu...........
Vláda svou politiku bude uskutečňovat v dlouhodobém zájmu občanů této země i generací,
které přijdou po nás. .............”

Jsou připravované změny v souladu s tímto prohlášením?

Autor:  Jana Petrů [ stř 09. úno 2011 18:32:38 ]
Předmět příspěvku:  Re: Strategie testování

Tomáš Pavlas píše:
Mgr. Zdeněk Sotolář píše:
T.Majerová píše: Pokud tomu dobře rozumím, je již předem dáno, že jakási forma testování musí proběhnout.
Taky si myslím. Diskuse bude jen (zase) zástěrkou: návrhu přece byla vyslovena rozsáhlá podpora. Ostatně to již bylo řečeno na tiskovce MŠMT.

Témata této diskuze se opravdu nevztahují k otázce zda testovat či ne. Hlavním námětem celé diskuze jsou standardy, v tomto tématu se snažíme společně s Vámi dobrat stanovisek - "doporučení", která by se měla týkat testování. Toto diskuzní vlákno nevzniklo z podnětu pracovních skupin, to snad ale nebrání tomu, aby Vaše náměty nebyly následně zohledněny.


Ale doporučení "netestovat" je také doporučení. A nepletu-li se, první impulz k tvorbě standardů byla poptávka ministra po plošném testování, alespoň tak to na mě z médií a z ministerských prohlášení působilo. Takže tyto dvě věci oddělovat nelze až do chvíle, kdy by ministr Dobeš prohlásil: testovat zatím nebudeme, pracujte dále na standardech (a nespěchejte, raději ať jsou kvalitní než rychle hotové :lol: ).

Stránka 13 z 18 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/